- 1 CCGT Gdańsk: elektrownia gazowa nabiera tempa (53 opinie)
- 2 Ranking kwiaciarni w Trójmieście (4 opinie)
- 3 Czy pracodawca odprowadza składki?
- 4 Z Gdańska na Bliski Wschód (4 opinie)
- 5 Elektrownia jądrowa. Czy można zmusić wykonawcę, aby wybierał lokalne firmy? (63 opinie)
- 6 Nowa fabryka robotów w Gdańsku (22 opinie)
Ponad 0,5 mld butelek i puszek w 3 miesiące. Tyle zebrali w systemie kaucyjnym
Aż 520 mln opakowań objętych systemem kaucyjnym zostało zwróconych - od początku tego roku - przez klientów. Z tego 200 mln w ostatnich dwóch tygodniach. - Spodziewamy się, że ta liczba będzie wzrastać. Szacujemy, że miesięcznie będziemy zbierać ok. pół miliarda opakowań - powiedziała w poniedziałek, 13 kwietnia, wiceminister klimatu i środowiska, która podsumowała dotychczasowe działanie systemu kaucyjnego.
- Nie oddajesz opakowań z kaucją, to tracisz pieniądze
- 520 mln opakowań w 3 ostatnie miesiące
- 52 tys. punktów zbiórki, w tym 9,5 tys. butelkomatów
- Na życzenie klienta muszą oddać kaucję w gotówce
- Szklane butelki zwrotne jeszcze z "taryfą ulgową"
Nie oddajesz opakowań z kaucją, to tracisz pieniądze
Tu rachunek jest bowiem prosty - nie zwrócisz butelki czy puszki, za którą zapłaciłeś przy zakupie kaucję, wyrzucasz do kosza własne pieniądze.
W poniedziałek, 13 kwietnia, ostatnie trzy miesiące działania systemu kaucyjnego podsumowała Anita Sowińska, wiceminister klimatu i środowiska. Podczas konferencji prasowej podała najnowsze dane liczbowe z nim związane.
520 mln opakowań w 3 ostatnie miesiące
- Od początku tego roku zebraliśmy już ok. 520 mln opakowań - z tego 200 mln przez ostatnie dwa tygodnie. W połowie marca było to 300 mln opakowań, więc widać progres. Tylko w ciągu dwóch tygodni liczba zebranych opakowań wzrosła o 66 proc. Szacujemy, że ta liczba będzie wzrastać i miesięcznie będziemy zbierać ok. pół miliarda sztuk opakowań. Gdyby nie system kaucyjny, sporo z tych 520 mln opakowań byłoby tam, gdzie nie powinno trafić - w lasach, parkach, rzekach - powiedziała Sowińska.
52 tys. punktów zbiórki, w tym 9,5 tys. butelkomatów
Wiceminister poinformowała, że obecnie w kraju działa 52 tys. punktów zbiórki opakowań kaucyjnych. Z czego 9,5 tys. to zbiórka automatyczna, czyli butelkomaty. To one są najchętniej wybieraną przez klientów metodą zwrotu opakowań.
78 proc. (404 mln sztuk) opakowań trafia właśnie do butelkomatów. Reszta oddawana jest w ramach zbiórek ręcznych, które pracownicy sklepów objętych systemem mają obowiązek prowadzić.
- Jeśli koło dużego sklepu nie ma automatu, nie oznacza to, że ten sklep nie przyjmuje opakowań. Duże sklepy mają ustawowy obowiązek ręcznego przyjmowania opakowań kaucyjnych. Także wtedy, gdy automat jest nieczynny lub przepełniony - zaznaczyła Sowińska.
Butelkomat nie działa. Jak odzyskać kaucję?
Ministerstwo informuje, że 24 tys. punktów zbiórki (ok. 46 proc. wszystkich) działa w małych sklepach (poniżej 200 m kw.), które do systemu kaucyjnego mogą przystępować dobrowolnie.
Na życzenie klienta muszą oddać kaucję w gotówce
- Sklep nie może odmówić odebrania opakowania za napój, którego nie ma w jego ofercie. Nie może tez wymagać okazania paragonu. Na życzenie klienta sklep ma obowiązek wypłacić kaucje w gotówce lub na kartę płatniczą. Wypłaty kaucji sklep nie może warunkować od tego, czy klient zrobi zakupy w danym sklepie - podkreślała Sowińska.
Systemem kaucyjnym objęte są następujące opakowania:
Szklane butelki zwrotne jeszcze z "taryfą ulgową"
System nie obowiązuje jeszcze w pełni szklanych butelek zwrotnych. W lutym znowelizowano ustawę, która przedsiębiorcom napojów w takich butelkach dała możliwość elastycznego podejścia do tematu. Mówiąc prościej: do końca 2028 r. mogą oni jeszcze korzystać ze swoich dotychczasowych systemów zbiórki butelek zwrotnych (czyli głównie tych po piwie).
-
Lubię to 19
-
Super 31
-
Trzymaj się 4
-
Ha ha 12
-
Wow 1
-
Przykro mi 14
-
Wrr 391
- Wszystkie 472
Opinie wybrane
-
2026-04-13 15:32
(18)
9,5 tysiąca butelkomatów to mało. Jeden na 3 tysiące Polaków. Nic dziwnego że są kolejki i częste zapchanie.
- 147 7
-
2026-04-14 08:40
Przeczytaj to
"Pracuję w jednym z większych dyskont. Przy sklepie jest butelkomat. My, pracownicy jesteśmy wściekli. Przybyło obowiązków bo czasami kilkanaście razy w ciągu zmiany chodzimy do butelkomatu. Ludzie przynoszą butelki bez kaucji, po kefirach, domestosach, płynach do prania, oczywiście one nie będą przyjęte przez butelkomat,wtedy te śmieci lądują pod
"Pracuję w jednym z większych dyskont. Przy sklepie jest butelkomat. My, pracownicy jesteśmy wściekli. Przybyło obowiązków bo czasami kilkanaście razy w ciągu zmiany chodzimy do butelkomatu. Ludzie przynoszą butelki bez kaucji, po kefirach, domestosach, płynach do prania, oczywiście one nie będą przyjęte przez butelkomat,wtedy te śmieci lądują pod butelkomatem i my je wyrzucamy do sklepowych pojemników z innymi mieszanymi śmieciami. Kosze pełne po dwóch dniach,brakuje miejsca na sklepowe odpady.
Dodam ,że butelki często są brudne ,że czasami kilka razy dziennie trzeba to ustrojstwo czyścić. Pełne wory z tym plastikiem , trzymamy w magazynie obok palet z towarem..bo nie ma na to wydzielonego miejsca. Jest jeden wielki syf. A my śmierdzące,czasami brudne bo jakieś piwsko gdzieś przeciekło, idziemy rozkładać towar, robić wypiek..."- 1 0
-
2026-04-13 18:59
Wyszlo jak zawsze
Śmieciarzy zrobili z ludzi i podnieśli wywóz śmieci ,wysypiska zarabiały na tych butelkach ,każde wysypisko ma za miliony kupione maszyyny do wydobywania butelek i co teraz ?
- 19 6
-
2026-04-13 16:47
Zrobiono z nas śmieciarzy za darmo segregujących śmieci a opłaty za wywóz wciąż rosną! i sa ludzi którzy to chwalą! (8)
- 31 12
-
2026-04-13 19:01
(7)
Sam z siebie robisz śmieciarza bo to ty zaśmiecasz a nie ty sprzątasz. Co z wami jest, cała cywilizowana Europa segreguje śmieci a polska arystokracja nie może sobie z tym poradzić
- 14 26
-
2026-04-14 19:00
My też mieliśmy działający system segregacji. Wysypiska zarabiały, my nie musieliśmy nosić śmieci do sklepu, mogliśmy gnieść butelki zmniejszając objętość odpadu. Teraz wynaleźli koło na nowo, tylko wyszło kwadratowe. Bo Niemcy tak mają to my też musimy mieć...
- 0 0
-
2026-04-14 09:27
W calej cywilizowanej Europie przelewy ida kilka dni roboczych, tylko w tej zasciankowej Polsce maks jeden dzien, jeszcze sobie jakies bliki wymyslili i wtedy jest natychmiast.
- 2 0
-
2026-04-13 20:28
A ty wiesz co to są sortownie ?
- 12 5
-
2026-04-13 19:30
Jedź tam, nie oglądaj się a ja tu pozostanę w poczuciu bycia bardziej cywylyzowanym niż zachód
- 10 3
-
2026-04-13 19:28
Co to za argument!? Jak sie czujesz gorszy to sie czuj. Można bylo zostawić temat, problem nie istniał. Toć to jawnie temat korupcyjny "na styku biznesu i państwa".
- 12 2
-
2026-04-13 19:24
(1)
W Polsce zostały zbudowane sortownie więc ten system nie ma sensu.
- 18 3
-
2026-04-13 20:57
Właśnie
Nikt nie rozumie że są sortownie,tylko widzą butelkę w TV
- 8 2
-
2026-04-13 16:38
(6)
Czyli ktoś zrobił 250 mln zł obrotu z czegoś co nikomu nie było potrzebne i narzucone przez jakiego urzędnika ?
- 22 5
-
2026-04-14 09:39
Nie zrobił obrót (1)
Tylko wydrukował 250 mln Polskich jednostek płatniczych w tym przypadku na etykietach o wartości 50gr
- 0 1
-
2026-04-14 16:37
Jeżeli pieniądz jest w obiegu to jest to obrót
- 0 0
-
2026-04-13 18:26
(3)
Niepotrzebnie - no jasne - lepiej patriotycznie wywalać do lasu?
- 3 16
-
2026-04-13 19:23
(2)
Tak, bo do tej pory wszystkie butelki lądowały w lesie. To była jedyna alternatywa dla tego trefnego systemu. Masz rację butelkarzu.
- 11 2
-
2026-04-14 09:38
(1)
Przejdź się po lesie gdzieś w pobliżu miasta, to zobaczysz że masa butelek tam lądowała, bo przynieść pełną to nie problem, ale wynieść pustą to już za ciężko.
- 0 1
-
2026-04-14 12:38
I co Ty uważasz, że w przypadkowa ktoś wypił napój i wyrzucił butelkę w lesie, to teraz ta sama osoba schowa tą butelkę i zaniesie do butelkomatu? 500 mln butelek w 3 miesiące to jest tak jakby każda osoba mieszkająca w Polsce wrzuciła przez ten czas ok. 13 butelek do lasu. Zanim napiszesz kolejny komentarz to najpierw sam go przeczytaj i oceń czy ma sens przed wysłaniem.
- 1 0
-
2026-04-13 15:49
Miliony malkontentów (29)
A na koniec dnia ważne jest, ile takich butelek trafia do recyclingu. Jak widać, pół miliarda w tak krótkim czasie. Te liczby mówią same za siebie.
- 62 212
-
2026-04-16 12:38
robią was w jajo
nie trafiają do recyklingu, wiekszosc materialu sie do tego nie nadaje, w dodatku recykling tego samego materialu mozna oplacalnie wykonac tylko raz
- 1 0
-
2026-04-14 13:14
Słuchaj dalej propagandy tego nieudolnego rządu!
- 2 2
-
2026-04-14 12:16
Nie potrafisz samodzielnie myśleć i takie społeczeństwo mamy
Ta sama pani ministra od pięciu boleści w raporcie za styczeń 26 ( publikowany na stronach rządowych gov.pl ) podała zebraną liczbę opakowań na 26 mln . Dzisiaj podaje za marzec 520 mln - czyli raczej plecie bzdury a wy to łykacie jak pelikany. Nawet przyjmując te prawdopodobnie nieprawdziwe dane to liczba zebranych opakowań w roku wyniosłaby ok
Ta sama pani ministra od pięciu boleści w raporcie za styczeń 26 ( publikowany na stronach rządowych gov.pl ) podała zebraną liczbę opakowań na 26 mln . Dzisiaj podaje za marzec 520 mln - czyli raczej plecie bzdury a wy to łykacie jak pelikany. Nawet przyjmując te prawdopodobnie nieprawdziwe dane to liczba zebranych opakowań w roku wyniosłaby ok 2.1 mld . Nawet przyjmując wzrost o 50% względem danych z 1 kwartału co jest pewnie nierealne patrząc na odbiór społeczny tego koszmarnego i nieudanego programu to dałoby to 3 mld opakowań ( butelek i puszek ) . W Polsce rocznie wprowadza się do obiegu ok 10-12 mld opakowań pet i ok 4 mld puszek . Przed wprowadzeniem programu kaucyjnego recycling opakowań pet stanowił przedział 37-45 % czyli był o niebo większy niż w systemie kaucyjnym bo mamy dobrze rozwinięty system segregacji śmieci i sortowni. Ten system teraz rozwalamy i odbieramy mu pieniądze , za chwilę podniosą nam opłaty za wywóz śmieci bo pozbawiamy go przychodu i wydrenują nam pieniądze z kieszeni jeszcze bardziej bo już to robią przez podwyżkę ceny zakupu produktu. O system kaucyjny powinni dbać producenci a nie obywatele z których robi się pracowników korporacji . A wisienką na torcie jest decyzją ministerstwa Hening Klęski wydającej koncesję firmie Ecokaucja Polska której prezes Piotr Rusiecki usłyszał zarzuty w sprawie tzw. mafii śmieciowej i grozi mu do 15 lat więzienia . Brawo dla was ekoidioci i wszyscy popierający ten rząd nieudaczników będziecie dodatkowo nabijać kasę przestępcom
- 3 2
-
2026-04-14 08:35
A ile nie trafia? Pewnie drugie pół miliarda i kasa idzie do operatora (4)
A my płacimy więcej za wywóz śmieci.
- 20 2
-
2026-04-14 09:39
(3)
Zdradzę ci sekret, jak będziesz oddawał butelki które kupiłeś, to nie będziesz płacił operatorowi.
- 2 9
-
2026-04-16 11:11
a dlaczego w ogole mam cos płacic?
- 1 0
-
2026-04-14 17:29
Zdradzę Ci sekret. Czas potrzebny na oddanie tych butelek da się wycenić. Tak samo da się wycenić ile miesięcznie płacisz w swoim kredycie na 30 lat na 100% na Twoje wymarzone m1,5 za miejsce gdzie składujesz te butelki.
- 1 0
-
2026-04-14 13:16
Płacę w podwyżkach wywozu śmieci tumanie!
- 3 0
-
2026-04-14 07:20
co za tępa propaganda.... zrobili z Polaków śmieciarzy, dowalili im podwyżki za śmieci, gminy straciły bo zainwestowały w nowoczesne sortownie, ile kasy idzie bokiem za niezwrócone butelki no ale to niby malkontenctwo? komentarz albo kogoś kto w tą tępą propagandę wierzy albo ma w tym interes....tyle
- 33 3
-
2026-04-14 06:01
Właśnie ile trafiały do tego recyklingu? Ile trafiały kiedyś? Cieszysz sue z tego, ze coś orzerzucili na ciebie? I jeszcze teraz pomysł z butelkami... przecież jest system zwrotnych butelek szklanych a te jednorazowe wrzuca sie do szkła.
- 16 3
-
2026-04-13 22:22
Miliony malkontentów a miliardy złotych (przynajmniej kilka) trafi do firm kaucyjnych za nieodebrane kaucje (1)
Do tego podwyżki opłat za wywóz śmieci.
Jesli to jest sukces to wolę, żeby ten rząd nie odnosił więcej podobnych sukcesów- 30 2
-
2026-04-14 07:34
A najlepsze, że szwindel polega na tym, że cena opakowania była już wliczona w cenę produktów, więc doliczając tę nową kaucję tak naprawdę po prostu podniesiono ceny tych produktów o kaucję. To miało iść w odwrotnym kierunku - ceny miały pozostać te same, ale kaucję wtedy byśmy mogli odzyskać, płacąc w efekcie mniej o cenę opakowania, a tak nie
A najlepsze, że szwindel polega na tym, że cena opakowania była już wliczona w cenę produktów, więc doliczając tę nową kaucję tak naprawdę po prostu podniesiono ceny tych produktów o kaucję. To miało iść w odwrotnym kierunku - ceny miały pozostać te same, ale kaucję wtedy byśmy mogli odzyskać, płacąc w efekcie mniej o cenę opakowania, a tak nie dość, że płacimy starą cenę opakowania, to jeszcze nową, którą łaskawie pozwalają nam odzyskać, o ile butelkomat będzie działał akurat. Znowu jesteśmy robieni w wała, a nikt w Polsce widzę tego nie zauważa.
- 10 3
-
2026-04-14 06:19
Przecież miliony butelek plastikowych i puszek już elegancko trafiało do kosza na śmieci plastikowe. Ktoś przytula kaucję z butelek, które ludzie dalej wyrzucają do tego śmietnika bo mają swoją godność i nie będą szli przez miasto z torbą śmieci i nie będą stać w kolejce do tego śmierdzącego automatu
- 21 2
-
2026-04-14 05:57
szkoda ze nie napisali ile w te 3 miesiace zostalo sprzedananych takich butelek bo sie okarze ze te pol miliarda to kropla w morzu
- 16 0
-
2026-04-13 20:27
hhahah widać podoba ci się opcja smieciarza
- 22 6
-
2026-04-13 19:10
A wcześniej nie trafiały? (1)
Oczywiście że będę narzekał. Dlaczego? Bo to jest iluzja. Te butelki i tak trafiały do recyclingu! Tylko teraz zamiast robić to sortownia, robimy to sami. W nagrodę dostaliśmy podwyżkę opłat za wywóz śmieci. Powód? A jakże! Sortownie już nie mają co sortować i sprzedawać na recycling! Boli mnie to, że stworzyliśmy komuś interes w majestacie prawa dla problemu którego nie było!
- 74 7
-
2026-04-14 10:06
ale znikają jako śmieci z naszego otoczenia. Był problem.
- 0 3
-
2026-04-13 17:47
Przy tak nowoczesnych sortowniach, to system kaucyjny jest pozbawiony sensu. (1)
Mamy tylko przeżucanie odpowiedzialności na społeczenstwo oraz na inne firmy odbierające odpady, a finalnie wszyscy płacimy więcej.. Te rozwiązania były dobre 30 lat temu !
- 62 8
-
2026-04-14 09:47
Chyba przeżuwanie. Jakoś wszyscy pomijają jeden aspekt. Puste butelki znikają z naszego otoczenia, a jeśli gdzieś leżą to są to śmieci powstałe jeszcze zanim system kaucyjny wszedł w życie. Butelki z kaucją już nie lądują w trawie, w lesie czy gdzie indziej śmiecąc. To widać gołym okiem.
Napiszę coś jeszcze bardziej kontrowersyjnego - kiedyś wszędzie walały się plastikowe nakrętki, teraz ich nie widzę. Ale krytykujcie wszystko i wszystkich wokół. Wredna UE.- 2 4
-
2026-04-13 17:22
A wcześniej ile butelek trafiało? Mądralo a co z tymi butelkami dzieje się po odebraniu? Trafiają w to samo miejsce co wrzucone do kosza na plastik?
- 36 3
-
2026-04-13 16:57
Taaaa, nie kupuje w butelkach a w nagrodę płacę o prawie 25% więcej za śmieci.
Wcześniej te butelki trafiały do żółtych kontenerów i tak samo były odbierane, tylko nie trzeba było ich nosić do sklepu.
- 57 3
-
2026-04-13 15:58
Poczytaj o recyklingu tworzyw sztucznych i jakie tworzywa nadają sie do recyklingu bo ewidentnie nie masz bladego pojęcia o czym bredzisz. Wolę juz być malkontentem z wiedzą, niż wesołym id..otą.
- 47 11
-
2026-04-13 15:53
totalny i dio ta
tego nawet nie da sie komentować - niczego nie rozumiesz nawiedzony dzieciaku
- 23 9
-
2026-04-13 15:58
(5)
A ile butelek trafiało do recyklingu przed wprowadzeniem systemu kaucyjnego?
- 45 1
-
2026-04-13 16:05
(4)
Z wypowiedzi wiceminiserki wynika że większość trafiała do lasów, rzek i parków.
- 27 7
-
2026-04-14 16:58
Ten chłop co pływał w rzece po przekroczeniu granicy od strony Białorusi podobno się nadział na butelkę i stąd ta cała akcja.
- 0 0
-
2026-04-14 09:59
Widocznie wiceministerka wczesniej wyrzucala do lasu i mysli, ze wszyscy tak robili.
- 2 0
-
2026-04-13 22:16
(1)
Co jest oczywistą bzdurą. Nie da się jednak nie zauważyć, że jak wcześniej menele kampowali pod sklepami i "panie kierowniku", tak teraz przeczesują teren w poszukiwaniu opakowań kaucyjnych. Pod tym względem system działa perfekcyjnie. Miasto wyczyszczone do cna.
- 12 1
-
2026-04-14 06:21
Przecież to muszą być niezgniecione butelki i puszki. W lesie znajdowało się zazwyczaj pogięte
- 7 2
-
2026-04-13 15:30
Podziękowania (23)
Nic mnie tak skutecznie nie 'wyleczyło' z picia coli i wody butelkowanej jak system kaucyjny. Dziękuję :) !
- 300 14
-
2026-04-13 21:13
Prawda
- 15 0
-
2026-04-13 21:07
(9)
Ja się przerzuciłem na wodę 5 l i soda stream xD Brakuje mi piwa, ale bieganie z puszkami i spojrzenia ludzi mnie oduczyły od tego napoju hi hi
- 19 3
-
2026-04-14 10:02
Zawsze mozesz kupic w butelce bezzwrotnej.
- 2 0
-
2026-04-14 09:21
Bierz piwo w zielonych butelkach :) są bezzwrotne.
- 5 0
-
2026-04-14 07:31
bierz łomże, jeszcze nie maja kaucyjnych puszek :P
- 5 0
-
2026-04-14 06:58
(5)
Przecież można dalej wyrzucać te butelki do żółtych pojemników, prawda? Albo po prostu zarabiać tyle, żeby mieć wywalone w te 50 gr
- 4 7
-
2026-04-14 09:04
Można zarabiać i 10x tyle, ale niektórzy po prostu nie lubią być okradani. (4)
Nie wiem, może ty lubisz.
- 7 0
-
2026-04-14 09:51
(2)
Ja nie lubię jak śmieci walają się wszędzie, gdzie człowiek pójdzie. Las, park, plac zabaw, nie ma różnicy. Wolę zapłacić głupie 50gr więcej i mieć czysto wokół. Mogę i nawet 10zł zapłacić za opakowanie, byle móc w czystym środowisku spędzać czas.
Idealna zachęta, żeby menel (szerokie pojęcie, około 30% naszej populacji) nie ciskał butelki w las. Ewentualnie inny menel za jakiś czas to zgarnie bo przecież 50gr piechotą nie chodzi.- 2 3
-
2026-04-14 14:26
Uważasz, że te 50gr zapobiegnie temu, żeby ktoś nie wywalił pustej butelki w lesie? Musisz być serio naiwny. (1)
Kto był śmieciarzem, ten śmieciarzem zostanie i ta śmieszna kaucja go przed tym nie powstrzyma.
- 0 1
-
2026-04-20 14:05
tak, tak jest w wielu europejskich krajach i to działa
- 0 0
-
2026-04-14 09:24
Są tacy co lubą jak ich władza DMMA.
- 2 1
-
2026-04-13 18:57
Wystarczy wybierac sensownie - tetrapaki i jednorazowe
butelki szklane.
- 10 2
-
2026-04-13 18:34
butelkomaty do likwidacji (2)
Kloska do dymisji
- 31 9
-
2026-04-13 19:03
(1)
a ty do szkoły. Podstawowej, Odpowiedni poziom w niższych klasach
- 7 19
-
2026-04-14 10:03
wiecie może o co chodzi gimnazjalistom że wciąż wysyłają wszystkich do szkoły podstawowej, jak nie rozumieją co się do nich mówi?
- 1 0
-
2026-04-13 17:19
Ale zapomniałeś podziękować, że zapłacisz wiecej za wywóz śmieci (6)
- 32 5
-
2026-04-13 17:40
(5)
Za droższy wywóz też podziękowałem. Skończyłem segregacje :D za tą kasę sami niech sortują
- 44 3
-
2026-04-13 17:52
(4)
No i gitara, mam podobnie :)
- 30 3
-
2026-04-13 19:52
(3)
Czym Wy sie chwalicie ? Prostactwem?
- 5 30
-
2026-04-14 09:35
Chwalimy się brakiem uległości dla urzędników niewolniku. I tak nie zrozumiesz bo jesteś na to za głupi, a teraz zmykaj grzebać w śmieciach.
- 1 1
-
2026-04-14 08:44
Nie.... samodzielnym myśleniem
I nie podporządkowaniu się bandytom w krawatach.
- 8 1
-
2026-04-14 07:33
wolnością jednostki, którą nam cały czas ukrócają komusze rządy
- 8 0
-
2026-04-13 16:35
I o to właśnie chodziło. Będziesz zdrowszy na pewno.
- 20 8
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.
