- 1 Co z fabryką petrochemiczną w Gdańsku? (98 opinii)
- 2 Czołgi, haubice i wyrzutnie w Porcie Gdynia (230 opinii)
- 3 Kurierzy na aplikacje poza prawem pracy (125 opinii)
- 4 Kolejny konkurs na prezesa portowej spółki (41 opinii)
- 5 Doradcy podatkowi będą nosili togi (33 opinie)
- 6 Elektrownia jądrowa. Potrzebna zgoda KE (100 opinii)
Redukcja zatrudnienia w Lotos Kolej. Orlen nie komentuje
Lotos Kolej nie przedłuży umów kilkudziesięciu dyspozytorom. To oni odpowiadają za planowy i bezpieczny ruch pociągów towarowych. Ich stosunek pracy wygasa z końcem kwietnia 2024 r. Niecały rok wcześniej te same osoby zostały wyłonione na podstawie konkursów i przeszkolone przez spółkę. Jednocześnie pracownicy alarmują, że wraz z redukcją zatrudnienia rośnie liczba usług zlecanych zewnętrznym firmom.
Zmiany w Lotos Kolej. Odwołano troje członków zarządu
- Redukcja zatrudnienia w Lotos Kolej
- Miliony wydane na tabor intermodalny, który generuje straty
- Jedna z największych spółek kolejowych w Polsce
AKTUALIZACJA, godz. 12.36: - Orlen nie komentuje polityki personalnej prowadzonej w spółkach z grupy kapitałowej. Poziom zatrudnienia jest dostosowany do potrzeb konkretnej spółki i utrzymany tak, by gwarantować bezpieczeństwo świadczonych usług. Standardową praktyką jest odpowiednie przygotowanie pracowników do wykonywania zadań, Lotos Kolej korzysta w tym zakresie głównie z własnej doświadczonej kadry - czytamy w oświadczeniu Orlenu - Od dwóch lat spółka sukcesywnie odchodzi od podwykonawstwa i dzięki temu istotnie zmniejszyła udział podwykonawców w świadczonych usługach. Jedynie w przypadkach ekonomicznie uzasadnionych, co jest powszechnie stosowaną praktyką, prace zlecane są poza spółkę. Jeśli chodzi o przewozy intermodalne, to Lotos Kolej prowadzi rentowną działalność, realizując regularne połączenia w relacjach krajowych i międzynarodowych. Nie informujemy na temat szczegółów wykorzystywania zasobów spółki, ponieważ dane te stanowią tajemnicę handlową i nie podlegają upublicznieniu. Warto zauważyć, że spółka działa na konkurencyjnym rynku, który w ostatnim czasie odnotowuje duże spadki pod względem pracy przewozowej. Trend ten wynika z aktualnej sytuacji geopolitycznej i gospodarczej w Polsce i na świecie. Jak pokazują dane Urzędu Transportu Kolejowego, w samym tylko styczniu 2024 r. odnotowano spadek pracy przewozowej o 17,52 proc. w porównaniu do 2023 roku.
- Coraz więcej prac, wykonywanych dotychczas przez naszych pracowników, wykonują spółki zewnętrzne. W ostatnich latach straciliśmy też dotychczas obsługiwanych klientów. Przewozy świadczymy tylko na rzecz Grupy Orlen. Zarząd zakupił kilkaset nowych platform, które od długiego czasu stoją na bocznicach w całej Polsce i zarastają trawą - mówi nam jeden z pracowników Lotos Kolej. - Teraz redukują zatrudnienie i mówią, że to z powodu oszczędności. Tylko jakich? W tym samym czasie wzrosły premie i to o połowę - z 5 do 10 proc., a także inne świadczenia. Czy tak działa firma szukająca oszczędności?
O to samo zapytaliśmy właściciela Lotos Kolej - Olren. Po otrzymaniu stanowiska spółki przedstawimy je naszym czytelnikom.
Redukcja zatrudnienia w Lotos Kolej
Zaniepokojenie wyraziły też związki zawodowe. W poniedziałek do nowego prezesa Orlenu, Ireneusza Fąfary, trafi pismo od strony społecznej.
- Do wiadomości pracowników pionu przewozów przekazano informację o znacznym zmniejszeniu pracy przewozowej, co ma w najbliższej przyszłości skutkować redukcją zatrudnienia - czytamy w piśmie do prezesa Orlenu. - Ma to nastąpić na drodze nieprzedłużania umów pracownikom zatrudnionym na czas określony. Niepokojące jest kryterium, jakim kieruje się pracodawca, pomijając całkowicie kwestię kompetencji pracowników i lekceważąc poniesione koszty ich wyszkolenia. Pracodawca nie przedstawił też zakresu zmian organizacyjnych wywołanych tymi działaniami. Stoimy na stanowisku, że redukcja etatów przy jednoczesnym zlecaniu usług na zewnątrz jest nieuzasadniona.
Miliony wydane na tabor intermodalny, który generuje straty
Jak wynika z naszych informacji w 2020 r., w ramach projektu "Zakup nowoczesnego taboru intermodalnego przez firmę Lotos Kolej" spółka zastała właścicielem dwóch lokomotyw oraz w sumie 324 wagonów do przewozów intermodalnych. Związkowcy twierdzą, że tabor ten nie jest w pełni wykorzystywany, generując duże straty. Wagony stoją na bocznicach w różnych częściach Polski. Lotos Kolej musi też płacić właścicielom bocznic rodzaj opłaty postojowej.
Wartość całego projektu "Zakup nowoczesnego taboru intermodalnego przez firmę Lotos Kolej" wynosi ok. 214,7 mln zł. Zwiększenie przewozów intermodalnych to także działanie zapisane w strategii spółki.
Jedna z największych spółek kolejowych w Polsce
Lotos Kolej przez lata był drugim największym przewoźnikiem kolejowym w Polsce pod względem pracy przewozowej i liderem na rynku pod względem przewozów towarów niebezpiecznych. Spółka świadczyła usługi dla spółek Grupy Kapitałowej Lotos i dla klientów zewnętrznych. Oferowała również usługi obsługi bocznicy kolejowej, wynajmu i serwisu technicznego taboru kolejowego oraz czyszczenia cystern kolejowych.
W połowie 2023 r. spółka Lotos Kolej przejęła majątek Orlen KolTrans. Do momentu wygaśnięcia koncesji, jakie posiada Lotos Kolej, połączona organizacja będzie używać właśnie tej nazwy. Natomiast, zgodnie z założeniami, centrum kompetencji kolejowych będzie docelowo funkcjonowało pod marką Orlen.
Firma powstała na bazie połączonych spółek, zatrudnia obecnie ok. 1,7 tys. pracowników, dysponuje ponad 180 lokomotywami oraz 5,5 tys. wagonów, z których ponad 5 tys. stanowią cysterny. Część taboru stanowi własność spółki, a pozostałe jednostki są eksploatowane na podstawie umów dzierżawy oraz leasingu.
Miejsca
Opinie wybrane
-
2024-04-22 08:30
Jest to celowe działanie na szkodę spółki. (6)
Najpierw rezygnuje się że zleceń na rzecz konkurencji. Następnie mamy przepływ fachowców, których można pozyskać niewielkim kosztem, bo każdy musi żyć. A na koniec za ułamek wartości do konkurencji trafi majątek spółki. Tak oto jakiś kumaty były wiceprezes staje się współwłaścicielem dobrze prosperującej firmy, uwłaszczając się na państwowym. A te nowe wagony to rzeczywiście stoją na bocznicach. Między innymi w Starogardzie
- 213 3
-
2024-04-22 10:52
Polski premier to najlepsza inwestycja Niemców q (3)
Nie jestem zdziwiona masowymi zwolnieniami i kłopotami polskich firm
- 33 21
-
2024-04-22 10:58
a ja jestem (2)
PIS i kaczyński ładnie urządzili Lotos. 8 lat zaniedbań i wyprowadzania kasy do własnych kieszeni.
- 37 21
-
2024-04-22 11:16
Twoja rodzina (1)
To pachołki urzędnicze lub działacze platformy, PiS po jedno zło
- 5 12
-
2024-04-22 20:29
Taaaaaa....
Najłatwiej zwalić winę na innych.
- 1 1
-
2024-04-22 10:18
Uwłaszczenie?
Raczej kradzież.
- 15 1
-
2024-04-22 09:31
Zwalniają
A później będą potrzebować.
- 13 3
-
2024-04-23 09:55
Przez ostatnie 8 lat .... (7)
W 2015 roku Lotos Kolej miało udział w rynku kolejowym 10,5 % a PKP Cargo 54%. Przyszedł Pis i nastąpił spadek do 8%. Rozwiązali wszystkie umowy na przewozy dla zewnetrznych klientów. Tylko dla rafinerii wozili paliwo. Dodatkowo aby wykazać zysk Rafinerii obniżyli stawkę za przewóz o 50%. Dodatkowo wyrzucili prezesa i dyrektora a na ich miejsce
W 2015 roku Lotos Kolej miało udział w rynku kolejowym 10,5 % a PKP Cargo 54%. Przyszedł Pis i nastąpił spadek do 8%. Rozwiązali wszystkie umowy na przewozy dla zewnetrznych klientów. Tylko dla rafinerii wozili paliwo. Dodatkowo aby wykazać zysk Rafinerii obniżyli stawkę za przewóz o 50%. Dodatkowo wyrzucili prezesa i dyrektora a na ich miejsce wsadzili swoich. Prezes nie był pewny że będzie w Lotosie długo i jak odchodził z PKP Cargo tam wypisał wniosek o urlop bezpłatny. Czyli Pracował w 2 firmach konkurencyjnych. Jak związki to nagłośnili to odszedł z PKP Cargo. Ale LK dostało 2 wiceprezesów. I tak jak przed 2015 był 1 prezes tak po 2015 w LK dostał prezesa i 2 wiceprezesów. I nie wspomnę o kierownikach i dyrektorach z nadania Pisu. Lata leciały , przewozy wzrosły do poziomu 10 % i nadszedł czas połączenia z Orlenem. Wymienili prezesa i dali LK 2 dodatkowych wiceprezesów. I do 2024 roku w LK był prezes i 4 wiceprezesów. Nowych dyrektorów ( Przemka "Tabelka") który znany jest z niszczenia firm. Gdzie on wprowadził reformy tam oddział padał , Zduńska wola, Wrocław. Teraz szaleje bo pali im się grunt pod nogami. Jak nastąpi zmiana prezesa tak polecą wszyscy z nadania PIS i Orlenu. Na stronie UTK można sprawdzić dane o przewozach i udziale w rynku kolejowym. Udział przewoźników wg pracy eksploatacyjnej przewiezionych towarów za okres styczeń-luty 2024 PKP Cargo34,14%
Lotos Kolej12,27% A firma byłego prezesa Lotosu Olavion1,38%. Te 12 % to połączone udziały LK i Orlen Koltrans.- 27 9
-
2024-04-24 17:35
Przestań kłamać.
Za Tuska zawsze było wysokie bezrobocie i wyprzedaż spółek państwowych za grosze. CPK też nie będzie i żeglugi na Odrze.
Niemiec płaci i Niemiec wymaga.- 0 2
-
2024-04-23 10:53
Towarzyszu pisz tak dostaniesz podwyzke (5)
- 1 8
-
2024-04-23 11:46
(4)
Negatywne opinie i oceny piszą tz. Trolle Pisowskie. Nie od dziś wiadomo że opanowali Trujmiasto.pl. To odpowiedz jak byś się czuł jak byś otrzymał pracę na czas określony 1roku. Na rozmowie kwalifikacyjnej informują ciebie że pierwsza umowa jest na 1 rok , druga na 1 rok a trzecia na czas nieokreślony. I mija rok i informują ciebie że nie przedłużą ci umowy.
- 6 6
-
2024-04-23 13:22
jestem ciekawa, jak będziesz się czuł gdy nie będzie dla ciebie żadnej pracy? (3)
jesteś bez pracy, bez zasiłku....
- 6 0
-
2024-04-23 13:36
(2)
Będę siedział na Trójmiasto.pl i pisał negatywne opinie za każdy 0,30 zł dostanę.
- 1 1
-
2024-04-23 18:58
A jak wspomnę Po to 50 dubel za Tuska w wypowiedzi. czyli 1 zł.
- 1 1
-
2024-04-23 16:06
wow, powodzenia!
- 0 0
-
2024-04-22 12:22
Poklosie rzadow Pis (2)
W kazdej spółce lotos jest tzw rozdawnictwo pieniedzy podwykonawcom,spolkom ktore swiadcza uslugi na rzecz lotosu i sa one powiazane z pracownikami od ktorych to zalezy gdzie i jaka spółka bedzie swiadcczyła uslugi.Moze nowa władza zmieni sposób zarzadzanie lotos kolej czy tez Petrobaltic gdzie akurat w tym drugim to nie nowy zarzad jest potrzebny tylko prokurator i NIK
- 68 64
-
2024-04-23 08:05
Jak rozdawnictwo? A niby z czego oni " rozdawali"? Mieli jakieś lewe dochody by później rozdawać? Jakiś sezam?
- 0 2
-
2024-04-22 23:19
Raczej powrot do sytuacji sprzed rzadow PIS, kiedy to spolki skarbu panstwa outsorcowaly swoje dzialy do firm kolesi zaprzyjaznionych z PO przy tym placac za to wiecej niz wczesniej swoim pracownika. Kazdy rzad nas doi tylko na inne sposoby. Teraz w wolnych mediach uslyszycie ze firmy ktore zamykaly sie za czasow pisu zaczynaja ponownie dzialac. Cud gospodarczy
- 6 4
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.