- 1 Intel wstrzymuje inwestycje w Polsce (66 opinii)
- 2 Terminal jeszcze nie powstał, a już został wydzierżawiony (30 opinii)
- 3 Wysokie kary za marnowanie żywności (24 opinie)
- 4 Morskie połączenie kolejowe z Trójmiasta (56 opinii)
- 5 Szwedzki okręt z wizytą. Tak będą wyglądały nasze "Delfiny" (96 opinii)
- 6 Wyjątkowa konstrukcja powstała w Gdyni (74 opinie)
Remontowa Shipbuilding buduje żaglowiec dla Algierii
Będzie tysięcznym statkiem zwodowanym w gdańskiej stoczni i doskonałym "prezentem" z okazji jubileuszu 70-lecia Remontowa Shipbuilding z grupy kapitałowej Remontowa Holding. Żaglowiec szkolny zamówiony przez armatora z Afryki Północnej ma być zwodowany jesienią.
Żaglowiec jest już w trakcie budowy, jesienią zostanie zwodowany, a następnie wyposażany. Oddanie jednostki ma nastąpić pod koniec 2016 roku. O tym kontrakcie informowaliśmy już w marcu, wówczas jednak szczegóły umowy były owiane tajemnicą. Trzymasztowa fregata służyć będzie kadetom Wyższej Szkoły Morskiej Algierii w doskonaleniu rzemiosła morskiego i nawigacyjnego. Dodatkowo, jak większość statków żaglowych, pełnić będzie funkcje reprezentacyjne, a także brać będzie udział w zawodach i regatach międzynarodowych. Jednostka otrzyma imię "El-Mellah", czyli po arabsku "nawigator", "żeglarz".
Długość całkowita jednostki to 110 m, szerokość 14,5 m, a powierzchnia ożaglowania to 3000 m kw. Prędkość pod żaglami wyniesie 17 węzłów (przy wietrze 6°B). Jednostka przygotowana będzie do przyjęcia 222 osób załogi, w tym 120 kadetów i kadetek.
Autorem koncepcji i projektu technicznego statku jest biuro projektowe Choreń Design & Consulting. Żaglowiec będzie eksploatowany na wszystkich dostępnych akwenach świata z wyłączeniem strefy polarnej w okresie zimy polarnej.
To nie koniec. Poza budową statku, kontrakt obejmuje również szkolenie członków załogi i kadetów, które przeprowadzone będzie we współpracy z Akademią Morską w Gdyni.
W tym roku stocznia obchodzi jubileusz 70-lecia. Przez ten czas Remontowa Shipbuilding (wcześniej Stocznia Północna) zbudowała blisko 1000 statków. Dzisiaj Stocznia specjalizuje się w budowie wielozadaniowych, specjalistycznych jednostek przeznaczonych do obsługi szeroko pojętej branży offshore. Powstają tu także promy pasażersko-samochodowe, statki towarowe, holowniki oraz okręty. Firma jest jednym z największych na świecie producentów statków zasilanych gazem LNG i prekursorem w produkcji tego rodzaju jednostek w Europie.
Miejsca
Opinie (35) 1 zablokowana
-
2015-06-24 10:29
Miał być budowany w Stoczni Gdańsk.
Było, minęło.
- 8 2
-
2015-06-24 10:39
Czy związkowcy okradają prywatne stocznie czy tam zrobiono z nimi porządek? (2)
- 18 3
-
2015-06-24 12:15
są i tam (1)
ale za okradanie prywatnej stoczni, odrąbuje się takim łapy przy szyi i kieruje do pośredniaka
- 4 3
-
2015-06-24 12:22
Pomarzyć !
Pomarzyć fajna rzecz.
- 2 4
-
2015-06-24 11:03
Piękna rzecz.
- 9 0
-
2015-06-24 11:09
Szybszy od wiatru? 17 węzłów to ca 31 km/h. (3)
Od którego wiatru jest szybszy? Skala Beauforta określa siłę wiatru czy raczej stan morza i jest powiązana z prędkością. 6 stopni to prędkość wiatru 40 - 50 km/h, tak więc na pewno szybszy od wiatru być nie może. No chyba, że z tyłu w żagle dmucha autor tego njusa.
- 6 12
-
2015-06-24 12:44
dzisiaj wieje 15 km/h więc szybszy
- 2 1
-
2015-06-24 16:15
"szybszy od wiatru i od konia wiejącego w czasie burzy"
- 0 0
-
2016-02-17 08:56
Szybszy od wiatru
Ten żaglowiec akurat szybszy od wiatru nie będzie, ale np. bojery już są :-)
- 0 0
-
2015-06-24 11:53
Dopłyną od razu do Anglii.
Żaglowiec lepszy od pontonu!
- 6 4
-
2015-06-24 12:17
Choreń Design & Consulting (13)
To jedyne w Europie Biuro konstrukcyjne Potrafiące projektować tego typu statku i j właściwie jedyne w Polsce potrafiące konstruować statki. Tyle zostało po rzezi intelektualnej jaką nam zafundowali politycy przez ostatnie 25 lat transformacji w tzw "Wolnej Polsce" Gdzie są te wszystkie biura i ich potencjał intelektualny, które w latach 70 i 80 UB. W. Konstruowały właściwie wszystkie rodzaje statków produkowanych w Polsce? Dziś nasze stocznie większość projektów muszą kupować za granicą w biurach w których pracują uczniowie naszych inżynierów. Tak się dzieje gdy nie szanuje się siebie swojego dorobku, nie ma się poczucia własnej wartości.
- 34 20
-
2015-06-24 12:50
Nie masz pojęcia o czym piszesz (8)
W trójmieście działa kilka biur okrętowych wykonujących projekty dla stoczni lokalnych i zagranicznych. Wystarczy wspomnieć RMDC, MMC, StoGda, Damen i jeszcze kilka mniejszych ...
Nie ma to jak przespać rzeczywistość i budząc się od czasu do czasu ponarzekać.- 10 5
-
2015-06-24 13:42
Się trchę zagalopowałeś/łaś (7)
Damen w Polsce nie projektuje, StoGda raczej też bez szaleństwa. Modelowanie konstrukcji to nie projektowanie
- 5 4
-
2015-06-24 14:13
Calkowita racja (3)
Dokladnie, wykonanie konstrukcji na zaprojektowanym kształcie to nie to samo co projektowanie statku. Projekt zaczyna sie od założeń armatorskich, dobraniem i dopracoeaniem kształtu kadłuba tak aby spełnił te założenia (prędkośc, zanurzenie, nosnośc itp.). Dopiero potem jest wykonanie konstrukcji na dopracowanym kształcie i ogólnym podziale przestrzennym. W Polsce nie projektuje sie już statków 'od zera'. :(
- 7 4
-
2015-06-24 14:17
RMDC, MMC, DAMEN projektuje (2)
powtarza pan kłamliwe opinie.
zatrzymał się pan zawodowo na latach 90-tych.- 7 5
-
2015-06-24 14:28
RMDC tak, MMC tak, DAMEN nie (1)
Aby projektować trzeba mieć projektantów ;-)
Damen to zwykły podwykonawca dla projektów wymyślonych w centrali.
RMDC/MMC to prawdziwe biura gdzie projektuje się statki od konceptu.- 4 4
-
2015-06-25 15:13
RMDC
RMDC akurat w RSB to tylko przekuwa na nasze standardy dokumentację Wartsilii, LNG RolsRoyce, wiem bo z nimi współpracuję. Jak dzwonisz do takiego "projektanta" z pytaniem co miał na myśli w rysunku to często nie wie, on tylko taki zrzut z modelu dostał...
- 2 0
-
2015-06-24 14:14
damen posiada biuro projektowe w Gdansku (2)
zatrudniające ok 50 osób.
coś tam raczej projektują.- 4 1
-
2015-06-24 17:37
Ale Damen jest Holenderski. (1)
Nawiązując do wpisu pierwotnego, w Polsce chyba jedynie projektuje od początku do końca RMDC przy udziale CTO bądź PG. Gdyż żadne biuro projektowe nie ma własnego basenu modelowego.
- 3 2
-
2015-06-24 20:38
hehe PG
Pół-żartem pół serio to akurat czym dalej WOiO PG trzyma się dalej od prawdziwego projektowania tym lepiej.
- 3 3
-
2015-06-24 23:30
Ktoś kto zna historię budownictwa okrętowego w Polsce począwszy od "Sołdka" wie ........ (1)
że to co pozostało dzisiaj,to nie jest nawet 10% potencjału jaki istniał do 1990roku.Biur projektowych to też dotyczy
- 4 1
-
2015-06-24 23:39
Choreń to "Ostatni Mohikanin" tamtych czasów
- 3 0
-
2015-06-25 07:10
Facet bredzisz , nie jedz tego i przestaw sie na diete .
Aha nie ogladaj Trwamac ani sluchaj ojca z ryjem.
Moze jestes do uratowania- 1 3
-
2015-11-06 08:38
jan
kompletny brak rozeznania.
Są w Gdańsku i w Gdyni wspaniale biura projektowe, część pod szyldem zagranicznym, bo pod naszym mało płacą. Rusz siedzenie i popytaj zanim cos napiszesz.- 0 0
-
2015-06-24 12:27
Co oznacza akapit - szybszy od wiatru? (2)
Ciekawe zamówienie swoją drogą.
- 7 0
-
2015-06-24 12:40
To znaczy, że szybciej się pisze, niż myśli
- 5 1
-
2015-06-24 12:46
To artystyczny skrót myślowy, cepy.
- 1 5
-
2015-06-24 15:30
Ale to w Damenie płacą najlepiej. (1)
Dwa razy lepiej.
- 4 3
-
2015-06-24 22:54
Kolaboracja z przyjezdnymi obcokrajowcami zawsze na krótszą metę była opłacalniejsza.
Później było już mniej różowo.
- 2 1
-
2015-06-24 15:55
Bardzo dobrze, niech Remontowa się rozwija, buduje i przejmuje powoli teren po SG na wyspie.
- 21 4
-
2015-06-25 05:45
Choren Design to ciekawe biuro niszowe, jedne z nielicznych które potrafi zaprojektować duże żaglowce. (1)
Na świcie mało kto już to potrafi.
I tak na marginesie: Polska nigdy nie była potęgą morska w erze żaglowców. A teraz zniknęły żaglowce, zniknęła wiedza jak je projektować, została tylko w Polsce... Chichot historii.- 11 1
-
2015-06-25 09:00
ja też potrafię
- 0 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.