- 1 Northvolt szuka inwestora i oszczędności (159 opinii)
- 2 Ogromny kontenerowiec w Porcie Gdynia (71 opinii)
- 3 Ćwiczenia policji w Rafinerii Gdańskiej (21 opinii)
- 4 Jajka będą droższe, bo jest mało kur (79 opinii)
- 5 Sławomir Kosakowski prezesem ARP (78 opinii)
- 6 Niemiecki okręt podwodny w Gdyni (328 opinii)
Resort finansów chce jednolitych opakowań papierosów. Podwyższa akcyzę
Ministerstwo Finansów chce wprowadzenia ustawowego wymogu stosowania prostych, ujednoliconych opakowań na papierosy. Ma to ograniczyć liczbę osób rozpoczynających palenie. Resort przedstawił swoją propozycję w ramach uzgodnień projektu Ministerstwa Zdrowia - ustawy o zmianie ustawy o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych.
- Wszystkie paczki papierosów będą takie same
- Akcyza na papierosy mocno w górę
- Efekty palenia kosztują więcej niż wpływy z akcyzy
Wszystkie paczki papierosów będą takie same
Ponieważ zakazy reklamy i wprowadzanie obrazkowych ostrzeżeń zdrowotnych łączono w przeszłości z niższym odsetkiem rozpoczynających palenie, wprowadzenie jednolitych opakowań, które usuwają elementy promocyjne z opakowań i sprawiają, że ostrzeżenie zdrowotne jest jeszcze bardziej zauważalne, prawdopodobnie jeszcze bardziej zmniejszy liczbę rozpoczynających palenie w Polsce.
Akcyza na papierosy mocno w górę
Ministerstwo Finansów prowadzi prace nad podniesieniem akcyzy na papierosy. W jej efekcie w 2027 r. paczka papierosów mogłaby kosztować nawet 27 zł. Po podwyżce akcyzy na wyroby tytoniowe łączne wpływy do budżetu wyniosą o 4-4,3 mld zł rocznie.
Efekty palenia kosztują więcej niż wpływy z akcyzy
Według Biura Analiz Sejmowych palenie papierosów kosztuje polski budżet blisko 92 mld zł rocznie, czyli ponad czterokrotnie więcej, niż wynoszą wpływy z akcyzy na papierosy. Budżet NFZ na 2024 r. to ok. 167 mld zł.
Polska jest w gronie państw UE, w których sprzedaż papierosów w latach 2015-2022 wzrosła o ok. 20 proc.
Opinie wybrane
-
2024-08-29 08:39
Jednolite paczki nie wpłyną anu trochę na zmniejszenie ilości osób palących. (14)
Tu chodzi tylko i wyłącznie o kasę z akcyzy. Ale żeby nie było, że kolejne podatki idą w górę to zmienimy wygląd paczek, że niby walczymy ze zgubnym nałogiem obywateli. Ludzie łykną.
Najłatwiej w tym kraju się kroi nałogowych palaczy, bo oni zawsze kupią szlugi, choćby kosztowały 40zł za paczkę. Zaraz za nimi są kierowcy.- 184 32
-
2024-08-30 08:21
kase na 800plus trzeba komuś ukraść, najłatwiej opodatkowuje się nałogowców i kierowców.
- 1 3
-
2024-08-29 16:10
Palenie to największa głupota
Jaka mogła się człowiekowi przytrafić.
Dlatego trzeba płacić frycowe lub rzucić , wybór należy do ciebie.- 12 9
-
2024-08-29 12:36
a kto ci kaze ten podatek akcyzowy płacic,nie ma obowiazku,jest dobrowolny!!!
- 15 7
-
2024-08-29 11:44
Z czegoś trzeba płacić socjal naszym gościom ze wschodu (1)
- 14 19
-
2024-08-29 12:30
płacić socjal naszym gościom ze wschodu
Jeszcze drożej wyjdzie socjal na tych z zachodu.
- 13 2
-
2024-08-29 08:40
(8)
Jak ktoś jest na tyle głupi, żeby to kupować, to niech płaci - jego wybór.
Jestem za tym, żeby paczka fajek kosztowała 50zl.- 43 27
-
2024-08-29 12:31
Jak ktoś jest na tyle głupi, żeby to kupować, to niech płaci
To znaczy ma ukraść ?
- 5 15
-
2024-08-29 12:26
anonim (1)
Nie wiem czemu zjechałem do sekcji komentarzy,
ale czytam kilka pierwszych z góry jak ten i myślę sobie "co za durny naród".- 13 3
-
2024-08-30 04:51
duren ten kto płaci,przymusu nie ma!!,ktos ci kaze palic?!
- 4 3
-
2024-08-29 12:24
Nie palący!
Jestem za tym, żeby tacy jak Ty mieli zakaz rozmnażania się!
Jestem też za tym, żebyś płacił za zużycie tlenu podczas oddychania.- 10 7
-
2024-08-29 12:07
hehe, a dla ciebie wszystkie slodycze po 100 zl ;) (3)
- 16 3
-
2024-08-30 06:40
Bo osoba paląca wśród ludzi (1)
Szkodzi tak samo innym, jak jedząca słodycze. Puknij się w głowę.
- 4 2
-
2024-08-30 08:20
Bo osoba paląca wśród ludzi
Tematem było opakowanie papierosów ( o szkodliwości wszyscy wiedzą). Może zrobić paczkę w kształcie np. rolki papieru toaletowego albo kosza na śmieci.
- 2 0
-
2024-08-29 12:26
Nich będą i po dwieście, jedno i drugie zabija.
- 11 5
-
2024-08-29 08:29
wzrost akcyzy oznacza wzrost przemytu i mniejsze wpływy (29)
Nie zawsze podwyższenie podatków oznacza większe wpływy z podatków.
- 174 34
-
2024-08-29 19:13
Nie zawsze, ale w 95%. Poza tym celem akcyzy nie jest zwiększenie dochodów budżetowych, tylko zmniejszenie popytu na papierosy. Przemyt papierosów to dziś zjawisko marginalne w porównaniu z latami 90tymi
- 4 3
-
2024-08-29 11:27
13 dezember (1)
Nie bać Tuska
- 9 14
-
2024-08-29 12:09
dokładnie, hehe!
- 4 8
-
2024-08-29 10:44
Podwyższanie podatków finalnie zawsze skutkuje mniejszymi wpływami do budżetów (7)
podstawa ekonomii.
- 17 13
-
2024-08-30 07:09
Nie zawsze, tylko po przekroczeniu pewnego poziomu
Wspomniana krzywa Laffera się kłania.
- 3 1
-
2024-08-29 21:22
Przy ekstremalnie wysokich stawkach może i tak (2)
Dla przykładu gdyby podwyższyć podatki najbogatszym milionerom czy miliarderom do 70% to faktycznie wpływy do budżetu by urosły, jednak jakby wzrosły jeszcze bardziej to wpływy by pozostały na takim samym poziomie lub spadły
Ale palenie to totalna głupota, nie możemy całkowicie ich zakazać bo wtedy wejdzie czarny rynek, więc zamiast tego zwiększamy akcyzę aby palący przemyśleli jak bardzo im to szkodzi- 6 1
-
2024-08-29 23:35
(1)
Niczego nie przemyślą. Nałóg to nałóg.
- 1 2
-
2024-08-30 07:11
To niech płacą za swoją głupotę
- 3 3
-
2024-08-29 11:29
Nie "podstawa ekonomii", tylko "wiejska filozofia austriackiej szkółki anarchistów". (2)
- 12 12
-
2024-08-29 21:09
mówi ci coś cymbale krzywa Laffera? (1)
no!
- 0 5
-
2024-08-30 08:32
A wiesz kim jest Laffer?
Ludek z ulicy, któremu Reagan dał stołek po znajomości.
Zasłynął wywiadem w 2007, w którym twierdził że nie będzie żadnego kryzysu w stanach.
I to ma być autorytet, "cymbale"?- 0 1
-
2024-08-29 08:34
(17)
Do tej pory główne kanały przemytu papierosów to były z Rosji i z Białorusi. Ostatnio te kierunki jakby się uszczelniły.
A nawet gdyby wpływy z podatków miały nie wzrosnąć, to sam fakt podniesienia ceny papierosów jest dobrą zmianą, bo wpłynie na ich popularność - jak dla mnie paczka fajek powinna kosztować 50 zł, i w sumie mało mnie obchodzi czy budżet coś z tego będzie miał czy nie- 87 72
-
2024-08-30 07:05
(1)
to jeszcze zróbmy chleb za 100 zł, 1 kg mąki za 50, żebyś przypadkiem samemu nie wpadł na pomysł piecenia chleba
- 4 4
-
2024-08-30 07:10
Porównać ćpanie do jedzenia chleba to trzeba mieć siano zamiast mózgu.
- 4 3
-
2024-08-29 20:54
A jak ci podniosą akcyzę na gorzałę i pochodne też będziesz obojętny i szczęśliwy. PO prostu kroją ludzi na żywca,a durni jeszcze się uśmiechają!)
- 6 9
-
2024-08-29 12:29
Taki mądry bo nie pali (1)
- 9 15
-
2024-08-29 13:36
A kto ci kazał palić? Obowiązkowe jest czy co?
- 25 5
-
2024-08-29 12:18
Butelka Wodki 100 zl (1)
a piwa 20 i by bylo lepiej
- 24 2
-
2024-08-30 07:41
No i dobrze
Przynajmniej bezdomnych by nie było stać na piwo które czasami kosztuje tyle co woda
- 1 2
-
2024-08-29 12:03
Nie palący! (1)
Podwyższyć ceny prądu, gazu, wódki, piwa, paliwa, chleba, itd....
Wprowadzić podatek od oddychania...
Mam nadzieję, że się nie rozmnożyłeś.- 12 18
-
2024-08-29 13:38
Widzę że dla ciebie wódka i piwo są tak samo potrzebne do życia jak prąd, gaz i chleb. Proponuję na przyszłość pomyśleć zanim się coś palnie....
- 21 6
-
2024-08-29 09:52
Może i się uszczelniły ale w propagandzie rządowej, a tam potrafią cuda ogłaszać
- 14 5
-
2024-08-29 09:24
to tak jakbyś powiedział, że smalec ma być po 50 złotych kg, bo ty nie jesz a przez smalec jest dużo otyłych (6)
ludzie są różni, są słabi, ale czy przez ich wady trzeba ich tak dojeżdżać?
- 22 27
-
2024-08-29 16:25
Tak, trzeba ich dojeżdżać, to może staną się silniejsi
- 7 4
-
2024-08-29 13:40
Tak, dojeżdżać. To nie są ich wady, to są ich wybory.
Wybrałeś żeby palić, to płać za swoje przyszłe leczenie. Proste.
- 16 7
-
2024-08-29 11:46
Racja
Tylko krótkowzroczny egoistą może takie farmazony wygłaszac.
- 8 5
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.