- 1 Intel wstrzymuje inwestycje w Polsce (97 opinii)
- 2 Wysokie kary za marnowanie żywności (38 opinii)
- 3 Terminal jeszcze nie powstał, a już został wydzierżawiony (31 opinii)
- 4 Morskie połączenie kolejowe z Trójmiasta (56 opinii)
- 5 Szwedzki okręt z wizytą. Tak będą wyglądały nasze "Delfiny" (98 opinii)
- 6 Czołgi, haubice i wyrzutnie w Porcie Gdynia (229 opinii)
Porty "szukają" zdolności przeładunkowych dla ukraińskiego zboża
W portach trwa "szukanie" zdolności przeładunkowych, aby przyjąć ukraińskie zboże. Do tej pory trójmiejskie porty - zwłaszcza Port Gdynia - dobrze sobie radziły z tą grupą produktów, ale dotyczyło to polskich produktów agro w eksporcie. Ich przeładunek angażował prawie całe możliwości przeładunkowe.
- Zdolności polskich portów są wystarczające, by rozładować ukraińskie zboże - powiedział kilka dni temu Polskiej Agencji Prasowej Marek Gróbarczyk, wiceminister infrastruktury, kiedyś szef resortu gospodarki.
Niestety minister nie powiedział, czy w tej sytuacji wystarczy portom "mocy" na przeładowanie polskiego zboża. A przypomnijmy, że w ubiegłym roku w trójmiejskich portach przeładowano 6,3 mln ton zboża, przy zdolnościach przeładunkowych na poziomie 7,5 mln ton. Było to przede wszystkim zboże polskie w eksporcie. Wynika z tego, że nie wykorzystano zaledwie 1,2 mln ton. A szacuje się, że ukraińskiego zboża jest przynajmniej 4 mln ton, choć - według organizacji zrzeszających rolników - może być nawet dwa razy więcej.
Zboże to nie węgiel. Potrzebna jest infrastruktura
Entuzjazmu ministra nie podzielają zarządy portów, które nie chcą komentować słów Gróbarczyka, ale zabrały się za... szukanie sposobów na zwiększenie zdolności przeładunkowych bez nowej infrastruktury. Trwają spotkania z firmami przeładunkowymi operującymi w portach, które w większości są firmami prywatnymi.
W Gdyni przeładunkami zbóż zajmują się 4 terminale: HES Gdynia Bulk Terminal, OT Port Gdynia, Speed, Mondry Terminal Gdynia. Są to podmioty prywatne.
Zarząd Portu postanowił udostępnił na potrzeby przeładunków produktów agro część oddanego niedawno do eksploatacji placu manewrowo-składowego przy ul. Logistycznej, choć był on budowany z myślą o ładunkach skonteneryzowanych.
- Podkreślić należy, że olbrzymie znaczenie w kontekście możliwości przeładunkowych ma sposób dostarczenia zboża do Portu, gdyż najbardziej wydajny jest transport kolejowy z wykorzystaniem przystosowanych do przewozu zboża wagonów tymczasem na dziś zdecydowana większość dostaw realizowana jest za pomocą samochodów ciężarowych. Wspólnie z terminalami zajmującymi się przeładunkiem zboża oraz laboratoriami wykonującymi badania jakości podjęliśmy działania w celu dodatkowego usprawnienia przeładunków i przekażemy do użytku plac ułatwiający proces pobierania próbek co jednocześnie poprawi płynność ruchu samochodów ciężarowych - powiedział nam Aleksander Wicka, kierownik działu marketingu w Porcie Gdynia.
Zgodnie z przepisami, każda dostawa produktów agro musi zostać przebadana. Próbki pobierane są za pomocą specjalnych rakorafów, czyli próbników samochodowych. Dopiero po uzyskaniu wyników badań i ustaleniu klasy zboża ładunek jest rozdysponowywany na statki i do magazynów. W ostatnim czasie ciężarówki nie mieszczą się na terminalowych parkingach i bardziej niż zwykle zastawiają m.in. prowadzące do portu ulice Polską i Janka Wiśniewskiego. Nowy plac pomoże usprawnić przepływ towaru.
- Jesteśmy gotowi zwiększać wolumen przeładunków i już dziś mogę potwierdzić, że wdrażane rozwiązania przynoszą widoczne efekty a terminale działające w Porcie Gdynia notują wzrost eksportowanego zboża o 158 proc. w porównaniu do analogicznego okresu ubiegłego roku - dodał Aleksander Wicka.
Zobacz, jak przebudowuje się portowe nabrzeże
Zdolności przeładunkowe produktów agro w Porcie Gdańsk szacuje się tylko 1,5 mln ton, a do tego nie ma żadnego dedykowanego terminalu zbożowego. Przeładunkiem produktów zbożowych zajmuje się głównie Port Gdański Eksploatacja, spółka należąca do Portu Gdańsk. W ubiegłym roku przeładowano 1,6 mln ton, czyli i tak już ponad standardowe możliwości. W tym 312 tys. ton ukraińskiego zboża. W tym roku od stycznia do marca było już 130 tys. ton ukraińskiego, przy 560 tys. ton w ogóle. To wzrost o 81 proc., a mamy dopiero początek roku.
Jak się dowiedzieliśmy, Port Gdańsk ma ambicje, by zwiększyć moce do 3 mln ton. Jednak nie podano w jaki sposób i w jakim czasie.
Przypomnijmy, że w Porcie Gdańsk miał powstać terminal agro. Niestety, inwestycja wciąż jest w fazie projektu.
- Na terenie Portu Gdańsk dostępnych jest ponad 100 ha terenów inwestycyjnych. Ponadto Port Gdańsk jest właścicielem nieruchomości zlokalizowanej w głębokowodnej części portu, która posiada aktywne pozwolenie na budowę terminala zbożowego. Jest to bardzo atrakcyjny teren o powierzchni prawie 27 ha. Port Gdańsk stałe zwiększa swoje możliwości w zakresie przeładunku płodów rolnych. Obecni w porcie operatorzy pracują nad zwiększeniem zdolności przeładunkowych w ciągu najbliższych 2 lat, co powinno umożliwić zwiększenie przeładunku zbóż z 1,9 mln ton w 2022 r. do blisko 3 mln ton do 2024 r. - jeżeli rynek będzie w pełni wykorzystywać zdolności przeładunkowe. Bazując na aktualnych wolumenach poszczególnych terminali, szacujemy, że nowy terminal mógłby zwiększyć zdolności przeładunkowe zbóż o dodatkowe 3 mln ton. Zarząd Morskiego Portu Gdańsk SA jest otwarty na nowych inwestorów, w tym również tych planujących przeładunki agro na duża skalę - poinformowało nas biuro prasowe Portu Gdańsk.
Miejsca
Opinie wybrane
-
2023-04-26 13:57
Czyli minister na konferencji obiecał, a teraz inni mają się martwić o realizację? (11)
Niech jeszcze obieca załogową misję na Marsa... A co!?
- 82 5
-
2023-04-27 16:41
A to jest w UE?
Jak to dziala? ;)
- 0 0
-
2023-04-26 19:58
Niech zrobią jak
Nikodem Dyzma
- 7 0
-
2023-04-26 17:46
(1)
no ale tak właśnie powinno działać państwo -> minister mówi jak ma być, a w terenie tak robią żeby to zrealizować. Czego innego się spodziewałeś? Anarchii??
- 4 7
-
2023-04-26 22:15
W normalnym panstwie minister nie pitoli głupot tylko mówi to co zostało ustalone i zweryfikowane że się da zrobić. W państwie pis natomiast robi się działania pozorowane, a Grabarczyk? Żałość poprostu. Minister od stępki i wielu innych "sukcesow"
- 7 1
-
2023-04-26 15:41
(4)
obiecywac można i gruszki na wierzbie bo to nie kosztuje ani wysiłku ani niczego innego - dopiero realizacja obietnic - jak widac leży i kwiczy - elektorat pis i tak tego nie sprawdzi - wystarczy obiecać
- 10 4
-
2023-04-27 08:09
Gdańsk Nowy Port (1)
Zasypali ten nowy Port miałem,nie mamy czym oddychać.Wczorajsze zebranie mieszkańców z UM nic nowego nie wniosło do sprawy,powiedzieli to,co wszyscy widzą.Widzą to na czarno,ogólnie niemota.Wielkie rozczarowanie NP po spotkaniu!!!!!
- 5 1
-
2023-04-27 10:29
przenieś port ...tam! jak w Misiu. Port był przed wami więc nie marudzić.
dawał pracę i kasę. Nikt nie miał alergii, astmy czy pylicy. Teraz maja wszyscy...dramat. sami ekolodzy z bożej łaski
- 3 1
-
2023-04-26 16:40
Chyba pomyliłeś partie.... (1)
"dwa razy obiecać to jak dotrzymać słowa" mówi Radosław Sikorski."
Odpowiada mu Jacek Rostowski, minister finansów w rządzie Donalda Tuska: - "Obietnice polityczne wiążą tylko tych, którzy w nie wierzą."
"Aby wygrać jesienne wybory parlamentarne, politycy opozycji muszą kłamać" tak uważa ekspert ekonomiczny Platformy"dwa razy obiecać to jak dotrzymać słowa" mówi Radosław Sikorski."
Odpowiada mu Jacek Rostowski, minister finansów w rządzie Donalda Tuska: - "Obietnice polityczne wiążą tylko tych, którzy w nie wierzą."
"Aby wygrać jesienne wybory parlamentarne, politycy opozycji muszą kłamać" tak uważa ekspert ekonomiczny Platformy Obywatelskiej Bogusław Grabowski. Według niego nadrzędnym celem jest odsunięcie PiS od władzy
Co do realizacji obietnic to PiS nie ma sobie równych, bo spełnił ich już wiele. Wszystkie inwestycje się tu nie zmieszczą więc nie będę rozpisywać, każdy może sobie sprawdzić. Żegnam.- 6 11
-
2023-04-27 08:06
oceniam co widze bez narzucania twojej opini ani TVP ani TVN - potrafię sam ocenić ! zdziwko ??
- 4 1
-
2023-04-26 15:15
To tak jak z miałem węglowym w Gdańsku?
- 10 1
-
2023-04-26 15:06
stala pisowska praktyka
- 18 7
-
2023-04-26 13:37
A tymczasem wszystkie okoliczne ulice zablokowane (18)
TIR za TIRem, cała Polska zamieniona w parking, Janka Wiśniewskiego, wszędzie się wylewają. Policji nie ma, straży miejskiej nie ma. Panowie kierowcy bombowców zrobili sobie parking z miasta, a miasto nie potrafi skierować tam jednego patrolu.
- 80 11
-
2023-04-26 19:22
miasta wola oddac tereny betonowej republice (1)
Zamiast szukac synergii z portami.
Dobitnie widac to w Trojmiescie i w Gdyni, gdzie w bezposrednim sasiedztwie portu i jego instalacji powstaje mieszkaniowka... Portova, a jakze. Nastepne sa w drodze...
Prosta droga do konfliktu i problemow.- 5 1
-
2023-04-27 10:43
a potem piszą ci z Portovej do Gucia,że im SARS hałasuje, przeładunki pylą i guć idtiota nakazuje
portowi zmiane polityki bo warsiafce nie pasuje port za oknem.
- 0 0
-
2023-04-26 16:47
Mruczek
A czemu winni są Ci biedni kierowcy ciężarówek? Zapewne chcieli by od strzała wjechać, rozładować, załadować a nie koczować na ulicy. Oczywiście mądralińscy chcieli by jeszcze na nich nasyłać milicję i inne umundurowane organizacje. Ciężko zrozumieć że oni tam nie stoją dla przyjemności. Jak to trzeba mieć małe coś pomiędzy uszami aby jeszcze chcieć gnębić pracujących na swój kawałek świata.
- 7 6
-
2023-04-26 16:36
ul. Polska w całości przebiega po terenach portowych, więc Port jedynie ją nam użycza do przejazadów. (1)
Tak tylko piszę, jeżeli by się ktoś nie orientował w sytuacji własnościowej tej drogi.
- 6 2
-
2023-04-28 01:54
A miasto użycza portowi estakadę i Wiśniewskiego, Polska to nie jest droga wewnętrzna portu, więc jaki problem macie!?
- 0 0
-
2023-04-26 15:18
(6)
polski rzad ma przede wszystkim zobowiazania wobec polskich rolnikow, zastanawiajace jest to faworyzowanie wschodniego sasiada kosztem polskiej gospodarki
- 19 2
-
2023-04-26 16:43
w interesie polskiej gospodarki jest tanie zboże a nie interesy bambrów co po 500 hektarów mają (2)
bo to oni protestują
- 1 15
-
2023-04-28 07:50
Tak polski id..to w interesie polskim jest robić dobrze ukrom i korporacjom typu Monsanto polak może jeść niejadalne zboże przynajmniej szybciej zdechnie
- 0 0
-
2023-04-27 10:41
w interesie Polski jest polski rozój rolnictwa i rynków zbytu a nie robienie z polskiej gospodarki śmietnika.
jak nie nadwyżki produktów z UE w marketach to zboże Hazarów a nasi w czarnej du**e. Spróbuj być rolnkiem.
- 1 0
-
2023-04-26 15:26
hhahaha (2)
to nie jest zboze wschodnich sąsiadów!! ludzie zrozumcie to!!!!TO zboze i inne produky to wlasnosc korpo z zachodu>>morawiecki jest globalista i robi dobrze wal street!!! kumacie to? To jest jego zadanie...Polactwo ma jesć g*wno powoli zdychac i placić 447 ZYDOM, bo tego chcą amerykanie ! Biden sam ma udzialy na ukrianie , tak jak kwachu, ...My nie pomagamy ukrianie, zrozumcie to wreszcie!!!To tylko wymówka.
- 18 5
-
2023-04-26 19:23
wszystko jest interesem (1)
Bez tego interesu mialbys tu Ruskow z powrotem...
- 1 13
-
2023-04-28 07:49
Lubię takie mitomanskie gadki tymczasem mamy jankesow za których wszystkie wygody płacimy dając w bonusie immunitet prawny na gwałty pobicia wypadki drogowe po pijaku czy rozboje krowie placki z USA czują się tu jak biali kolonizatorzy w kraju dzikich
- 0 0
-
2023-04-26 15:08
jakoś muszą wyjechać z portu. Miasto nie buduje dróg, tuneli ani żadnej infrasrtuktury . Port mógłyby mięć parkingi ale (2)
po co, skoro miasto sprzedaje tereny okołoportowe deweloperom.
- 15 10
-
2023-04-27 10:32
7 rączek w dół oznacza jedno, zero pojęcia o pracy portu i logistyce w miescie, (1)
gdzie port ma płacic największe podatki i ..siedzieć cicho. Nie dymić, nie pylić, pachniec perfumami i przyklaskiwać szczurowi, niczego nie wymagając w tym infrastruktury drogowej czy kolejowej. Zreszta, co moga robią sami we własnym zakresie i za własna kasę. Gdynu mieli czekać na szczura mieli by to co PKM na Karwinach.
- 2 2
-
2023-04-27 13:08
Zamknac Estakadę
Niech rząd dopłaca do jej remontów.
To jest droga do granicy.- 2 0
-
2023-04-26 13:54
A to policja podlega miastu? (2)
- 6 9
-
2023-04-26 14:27
Nie wiesz, to się nie wypowiadaj (1)
Nie zabłysnąłeś zbytnio wiedzą i inteligencją.
- 1 9
-
2023-04-26 15:12
A potrafisz odpowiedzieć na pytanie?
- 5 1
-
2023-04-26 14:52
Zboże (8)
Z tego co można przeczytać wynika,że ten produkt nie podlegał żadnej kontroli przy wjeździe?ie do Polski,to po co teraz pobierać próby z każdego samochodu? Są dokumenty wymagane w h.z.,certyfikaty jakości zezwolenia?Nie ma.Partyzanka robota,to dalej tak postępować,na statek bezpośrednio z samochodów,bo zdezorganizuje się cały kraj,przecież to nie my odpowiadamy za jakość tego towaru.
- 56 4
-
2023-04-26 15:42
ggh
poniewac Polska wezmie kazde stolec przeznaczone DLA POlski,nie mamy zadnych wymagań.. a na statek idzie zboze do innych krajów a te wymagają papierków!!
- 11 3
-
2023-04-26 15:42
(6)
i ty teraz jeśc będziesz te niezbadane z ukrainy bo jakiś pisiak jeden z drugim zwęszyli na tym interes a Polskie zboże - "nie sprezdawajcie bo bedzie droższe" pójdzie dla świń na paszę - tak to jest wierzyc pisowi - wychodzisz jak babcia na wymianie kopciucha na gazowy
- 16 1
-
2023-04-26 16:14
ttrrt (1)
psl, sld tak samo zarobilo, zydo komuna
- 3 6
-
2023-04-27 08:07
zrobiło... było
- 0 0
-
2023-04-26 16:05
(3)
Wierzysz, że tylko pisowcy zarobili na ukraińskim zbożu?
- 11 0
-
2023-04-26 16:23
(2)
przede wszystkim obecni wlasciciele dawnych kolchozow, dodam ze nie sa nimi ukraincy
- 9 0
-
2023-04-27 07:00
same tylko usa wykupilo w ukrainie ziemie orna o piwerzchnie wiekszej niz wlochy (1)
- 6 0
-
2023-04-27 08:07
china mają drugą część
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.