- 1 Ranking biur podróży w Trójmieście (8 opinii)
- 2 Coolcation: komu przeszkadzają upały? (162 opinie)
- 3 Apartamenty z usługą concierge (34 opinie)
Gdańsk Culinary Prestige - odpowiedź na kulinarny trend w turystyce
W ślad za ogólnoświatowym trendem i rozwojem turystyki kulinarnej, na rynku lokalnym pojawił się nowy projekt skupiający branżę gastronomiczną. Celem "Gdańsk Pomorskie Culinary Prestige" jest integracja środowiska i promocja oferty kulinarnej premium. Oficjalna inauguracja projektu nastąpiła podczas konferencji Nowe Trendy w Turystyce. Poprzedziło ją nieformalne spotkanie integracyjne szefów kuchni oraz menadżerów i wspólne gotowanie w Akademii Kulinarnej Fumenti.
Moda na kulinaria trwa w najlepsze, a turystyka kulinarna stanowi obecnie jeden z wiodących trendów motywujących turystów do podróży. Potencjał Gdańska i całego Pomorza w tym zakresie jest duży, wszak nie brakuje wykwalifikowanych szefów kuchni, designerskich lokali oraz smacznej i zdrowej kuchni. Restauracje z Trójmiasta dostrzegane są przez zagraniczne media, zajmują wysokie pozycje w rankingach, wygrywają konkursy.
- Wraz ze wzrostem popularności zjawiska, przed regionem otwierają się nowe możliwości. Chcemy wkomponować kulinaria w marketing miejsc i stworzyć nową opowieść, wynieść kulinaria na wyższy poziom, zbudować silną, rozpoznawalną markę regionu na arenie międzynarodowej. Jednym z podstawowych celów projektu jest wypromowanie tych restauracji, które mogą stanowić wizytówkę kulinarną Gdańska i Pomorskiego na perspektywicznych i wymagających rynkach: skandynawskim, zachodnioeuropejskim oraz wśród turystów z Polski poszukujących jakościowej oferty gastronomicznej - mówi Krystyna Hartenberger-Pater, dyrektor biura Pomorskiej Regionalnej Organizacji Turystycznej, inicjator projektu.
Promocja całorocznej oferty kulinarnej ma prowadzić do odkrywania prawdziwych smaków regionu zakorzenionych w tradycji i walorach unikatowych produktów regionalnych. "Smacznie i zdrowo" to jednak trochę za mało, aby przyciągnąć gości w nasze strony. Dziś trzeba zaskoczyć estetyką potraw, ciekawą aranżacją wnętrza, wysoką klasą obsługi kelnerskiej.
- Moda na kulinaria w Polsce dopiero niedawno się zaczęła. Ludzie chcą dziś próbować, eksperymentować, odkrywać nieznane smaki. Pojawiają się nowe trendy: nowe cięcia mięs, wykorzystanie części mięs mniej popularnych, a więc nie tylko polędwica, schab, piersi, ale podroby, goleń, grasica, mniej znane ptactwo czy ryby, sięganie do nowych roślin, kwiatów. Coraz częściej pojawiają się w ofercie etniczne śniadania, menu degustacyjne - mówi Wojciech Harapkiewicz, szef kuchni i doradca kulinarny.
Umiejętność łączenia tradycji z awangardą wyznacza nowy kierunek w gastronomii, staje się wyzwaniem dla szefów kuchni, którzy mają oczarować gości, zachwycić smakiem i warstwą wizualną.
W Polsce turystyka kulinarna dynamicznie się rozwija, począwszy od festiwali, przez szlaki kulinarne, imprezy i warsztaty, aż na ofertach pakietowych kończąc. O tym, kim jest turysta kulinarny, czego poszukuje i za co jest w stanie więcej zapłacić, rozmawiali podczas panelu dyskusyjnego przedstawiciele samorządów branży gastronomicznej, dziennikarze, kulinarni znawcy, uznając zgodnie, że jest się czym pochwalić i jest na czym zarobić. Smak to najpiękniejsza pamiątka z podróży. I - jak dowodzą badania - kulinarne suweniry przywozimy najczęściej.
Już w tej chwili na Pomorzu i w Gdańsku działa około 20 restauracji, które gotują w zgodzie z filozofią projektu i serwują autorskie dania na najwyższym europejskim poziomie. Do udziału w projekcie "Pomorskie Culinary Prestige" z obszaru Trójmiasta zostały zaproszone m.in. gdańskie Bowke, Metamorfoza, Mercato, Kubicki, Pod Łososiem, Restauracja Filharmonia, gdyńskie Sztuczka i Tłusta Kaczka, sopockie Bulaj i White House.
- To tylko część kandydatur. Na pewno jest sporo miejsc, które warto uwzględnić. Mam nadzieję, że restauratorzy dostrzegą korzyści ze współpracy przy tym projekcie i również sami będą się do nas zgłaszać - wyjaśnia Krystyna Hartenberger-Pater.
Obecnie trwa etap weryfikacji restauracji względem kryteriów opracowanych na bazie Slow Food. W procesie selekcji brane jest pod uwagę wykorzystanie regionalnych składników, sezonowość menu, jakość obsługi, sposób i estetyka podawania potraw. Istotna jest również osobowość szefa kuchni i jego autorskie podejście do tradycji i regionalnego produktu. W 2014 roku pilotażowo zostanie wdrożona jako pierwsza submarka "Gdańsk Culinary Prestige".
- Gdańsk jest najsmaczniejszym adresem na kulinarnej mapie Pomorskiego - podkreśla Anna Zbierska, dyrektor Biura Prezydenta ds. Promocji Miasta Gdańska. - Tu działają restauracje, które wyznaczają nowe trendy kulinarne w kraju i wygrywają najbardziej renomowane konkursy. Chcemy wskazać je turystom, a także mieszkańcom miasta. W projekcie tym eksponujemy także tożsamość kulinarną miasta. W Gdańsku odradza się sięgająca czasów średniowiecza tradycja browarnictwa rzemieślniczego. Piwo stanowiło niegdyś jeden z głównych towarów w gdańskim porcie. Nasza kuchnia słynęła także z najbardziej wyszukanych przypraw i produktów, jak chociażby owoce morza, które pojawiały się powszechnie na stołach mieszczan i kupców. Tutaj także wynaleziono receptury wielu destylatów i likierów, z których najbardziej znany to Goldwasser. - przekonuje.
Choć branża gastronomiczna w Trójmieście zna się dobrze, chętnie uczestniczy w branżowych imprezach i korzysta z okazji do pogłębiania relacji. Nie inaczej było przed oficjalną inauguracją projektu. Szefowie kuchni i managerowie restauracji spotkali się w Akademii Kulinarnej Fumenti, by w jednej kuchni połączyć doświadczenia: awangardę i nowoczesność. Zasiedli przy jednym stole, degustując potrawy przygotowane wspólnie pod okiem dwóch szefów kuchni: Adama Woźniaka z Mercato Hilton Gdańsk i Przemka Formeli z Koziego Grodu.
Projekt jest częścią szerszego programu promocji jakościowych usług przemysłu czasu wolnego typu premium, prowadzonego pod hasłem Pomorskie Prestige. Docelowo obejmie między innymi takie obszary jak:
golf & yachting, amber & design, spa & medical, shopping & lifestyle. Punkt wyjściowy stanowią jednak kulinaria.
Miejsca
Wydarzenia
Opinie (34) ponad 10 zablokowanych
-
2014-04-01 08:47
bardzo fajna inicjatywa (1)
zrobic taki szlak kulinarny od kaszub po trojmiasto :) moglabyc to ciekawy pomysl na przyciagniecie turystow
- 15 17
-
2014-04-01 16:18
Kaszuby kulinary prestiż ;-)
- 3 0
-
2014-04-01 08:59
Taki culinary prestige jest po prostu osom. (1)
- 43 3
-
2014-04-01 16:03
I magnific.
- 5 0
-
2014-04-01 09:18
Marek (2)
Nie wiem czemu ma to służyć...Jaki culinary prestige...?! Bądźmy szczerzy to nic innego jak lansowanie tych samych ludzi...! Z panem wojtkiem i innymi na czele!!( proponuje zgłosić kandydaturę do top chef zobaczymy co z niego za chef a nie nawija lajką makaron na uszy!)
- 41 6
-
2014-04-01 20:37
Dokładnie
Szkoda słów. zgadzam się z przedmówcą i tyle...
- 9 3
-
2014-04-01 21:52
Tak jest!
Zgadzam sie w 100%.To są gawędziarze,dobra bajera i laik zajarany.
Ten pan wojtek to juz nie wie gdzie sie wcisnąć.- 7 2
-
2014-04-01 09:40
A i tak, jak się chce dobrze zjeść, to trzeba do Pueblo iść. W Metamorfozie powinni za to jeszcze wyższe ceny zaproponować, to może ten jeden stolik, który czasem jest zajęty, też by był wolny, i mogliby z czystym sumieniem iść do domu.
- 28 4
-
2014-04-01 09:44
nazwa żenada (1)
nie mamy przypadkiem ustawy o ochronie języka polskiego?
...golf & yachting, amber & design, spa & medical, shopping & lifestyle...
Paranoja, gdzie my żyjemy?
Po polsku się nie da?- 46 2
-
2014-04-01 14:18
paranoya co jest nie tak z naszym country. Gdzie wasz rozum and dignity!
- 7 0
-
2014-04-01 10:26
Co to jest za nazwa?! (1)
Gdańsk Culinary Prestige?
Gdańsk Pomorskie Culinary Prestige?
Pomorskie Prestige?
O co tu wogóle chodzi?
Ni to po polsku, ni po angielsku. Przekaz jest bardzo niejasny. Chyba tylko grupa premium to rozumie. Inicjatywa dno.- 44 1
-
2014-04-02 12:59
Ale
Ten projekt skierowany jest do potencjalnych turystów zagranicznych.. macie jakiś pomysł na polska nawę, która będzie zrozumiała dla niemca, szweda i anglika ?
- 2 3
-
2014-04-01 10:31
moj projekt to:
Sopot culture network
zapraszam ;)- 13 0
-
2014-04-01 11:56
Prestigowe Towarzystwo Wzajemnej Adoracji (1)
Gdańsk Pomorskie Culinary Prestige - autor tej nazwy wspiął się na wyżyny obciachu lingwistycznego. Z jednej strony chcą promować regionalne produkty i kulture z drugiej takie ciam ciaramciam. Do tego wszystkiego wciąż ta Metamorfoza, Mercato - przecież tam nikt o zdrowych zmysłach nie chadza - pewnie tylko Prestige People ha ha ha
- 37 1
-
2014-04-01 15:52
a jak trzeba sie pokazać zdjęcie takie tam z kotletem
- 4 0
-
2014-04-01 15:50
ciekawe (1)
jeszcze brakuje blogerów którzy nie mają pojęcia co piszą na temat jedzenia i interesuje ich to z kim sie spotkali (szef kuchni) z kim zdjęcie aby się pochwalić i tak samo z szefami tylko lanserka przed obiektywem aby sie pokazać aby napisali ze był a robić to nima komu banda leserów lanserowych
- 18 1
-
2014-04-04 18:42
Masz rację , jestem kelnerem ponad 20 lat i w rzeczy samej kij w toscie
- 2 0
-
2014-04-01 18:30
A my "som" w Polsce czy w USA? (1)
Bo mnie się ta nazwa jawi jako: Gdański Prestiż Kulinarny...
- 10 0
-
2014-04-01 22:20
od tego należałoby zacząć...
sprzedaliśmy własne tyłki, suwerenność gospodarczą i polityczną dla Unii Europejskiej( po podpisaniu traktatu Lizbońskiego konstytucja UE ma pierszeństwo zastosowania przed Naszą Polską), a teraz powoli wyzbywamy się Naszego narodowego języka!!! Jak mówią nasi durni lewicowi politycy- "będąc w Unii Europejskiej możemy współdecydować o losach politycznych i gospodarczych Naszego kraju") - ręce opadają!!!!! W sklepach : Sale, Open, welcome itp.., w artykule " culinary prestige" i inne bzdety...., a swoja drogą, to ilość programów TV i artykułów o gotowaniu staje się nie do zniesienia(durne programy na licencjach zachodnich) To wstyd i hańba, ale niestety do tego doprowadza wszechobecna głupota, a wydawałoby się, że język, to jedyne, czego Nam nikt nie odbierze.... Wyzbywamy się go sami!!!!
- 3 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.