- 1 Które mieszkania trudno sprzedać? (75 opinii)
- 2 Wysokościowiec z Gdyni w tunelu areodynamicznym (75 opinii)
- 3 220 chętnych na 30 mieszkań za remont (115 opinii)
- 4 Ranking pracowni aranżacji wnętrz w Trójmieście (1 opinia)
- 5 Najciekawsza Inwestycja 2025 r. Zagłosuj (56 opinii)
- 6 Targi mieszkaniowe w Gdyni już w ten weekend (82 opinie)
Czy pośrednik nieruchomości nie będzie mógł reprezentować dwóch stron?
Ministerstwo pracuje nad zmianą zasad pracy pośredników i zarządców nieruchomości. Swój projekt na stół położyła także Polska 2050. Jedną z ważnych zmian w przypadku zawodu pośrednika mógłby być zakaz reprezentowania dwóch stron transakcji oraz uregulowanie prowizji.
Ministerstwo Rozwoju i Technologii pracuje nad ponownymi regulacjami zasad pracy pośredników i zarządców nieruchomości. Oba te zawody zostały zderegulowane od 1 stycznia 2014 r. Już wtedy branża była przeciwna takiemu działaniu.
Po deregulacji: licencje zawodowe dla zarządców i pośredników ciągle w cenie
Pośrednik: zakaz reprezentacji dwóch stron, ograniczenie prowizji
Ministerstwo z organizacjami zawodowymi zrzeszającymi pośredników nieruchomości rozmawia od dawna. Samo środowisko jest bowiem przychylne ponownej regulacji ich zawodu, obowiązkowego licencjonowania pośredników, działania Komisji Odpowiedzialności Zawodowej oraz obowiązkowi rejestracji osób wykonujących czynności pośrednika (taki rejestr dla członków branży jest prowadzony także teraz przez Polską Federację Rynku Nieruchomości).
Jednak przy okazji tworzenia nowych przepisów mówi się o czymś jeszcze: kluczową zmianą, która jest rozważana, może być zakaz pobierania prowizji od obu stron transakcji. Dotąd była to, nie w każdym przypadku, ale jednak powszechnie stosowana praktyka rynkowa. Z wypowiedzi wiceministra Tomasza Lewandowskiego wynika, że nawet jeśli zasada ta nie zostanie wprowadzona, to obie strony transakcji będą musiały być poinformowane, że pośrednik działa w taki sposób. Zasadniczo pośrednicy, aby nie zostać oskarżonymi o nieuczciwe działania rynkowe w rozumieniu ustawy o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym, mają taki obowiązek już dzisiaj, ale w praktyce nie wszyscy agenci transparentnie się z tego obowiązku wywiązują.
Regulacja zawodu pośrednika. Osobny projekt Polski 2050
Zakaz pobierania prowizji z dwóch stron to także jeden z zapisów projektu regulacji zawodu, który został właśnie przygotowany przez Polskę 2050. Wynika z niego, że pośrednicy nieruchomości:
- nie będą mogli reprezentować dwóch stron transakcji;
- będą mogli pobierać prowizję za wykonane czynności tylko w uregulowanej stawce;
- będą zobowiązani do przekazywania kupującym pełnej informacji o stanie prawnym nieruchomości, kosztach jej utrzymania i materiałach użytych przy budowie.
Ranking.trojmiasto.pl – Najlepsze agencje nieruchomości i pośrednictwo w Trójmieście Gdańsk, Gdynia, Sopot
Zawód zarządcy nieruchomości do ponownej regulacji
W ministerstwie mówi się także o ponownej regulacji zawodu zarządcy nieruchomości. Także w tym przypadku, w ramach dążenia do większej profesjonalizacji na rynku, środowisko jest przychylne takiemu działaniu.
Zapowiadane jest przywrócenie obowiązkowych licencji zawodowych (nadal są one wydawane przez organizacje zawodowe, ale ich posiadanie nie jest obowiązkowe), działanie komisji odpowiedzialności zawodowych. Dyskutowany jest też pomysł, aby dane zarządcy nieruchomości były wpisywane do księgi wieczystej nieruchomości.
Najczęściej zadawane pytania
Opinie wybrane
-
2026-03-03 07:50
Wincyj regulacji! (3)
Z pewnościa jest jeszcze wiele aspektów życia, nad którymi urzędnicy nie mają pełnej kontroli.
- 33 111
-
2026-03-03 15:36
lubie filmy, w których pośredniczka sprzedaży nieruchomości daje z siebie wszystko, aby przekonać potencjalnego nabywcę
- 3 0
-
2026-03-03 12:02
Z pewnością jesteś pośrednikiem i jest ci bardzo na rękę brać prowizję od obu stron
Od sprzedającego rozumiem który wynajął cie aby jak najkorzystniej sprzedać jego nieruchomość ale od kupującego???
- 32 1
-
2026-03-03 07:55
Wincyj wolności!
Proponuję żeby najpierw urzędnicy przestali kontrolować tzw. własność prywatną. Przecież wolność jest najważniejsza!
- 7 12
-
2026-03-03 08:58
To patologia (12)
Nie można jednocześnie reprezentować dwóch sten transakcji. To się wyklucza i utrzymywanie tej patologii należy zabronić! Posrednik tylko z wykształceniem kierunkowym prawniczym lub licencją
- 146 17
-
2026-03-03 18:03
Przez prawnikow
Mamy to co ma.y. nic nie tworza tylko szum
- 5 1
-
2026-03-03 13:22
Wojtku
z całym szacunkiem, prawnik w Polsce, to osobnik żyjący z nadużyć prawnych
- 13 1
-
2026-03-03 11:46
widać że nie rozumiesz znaczenia słów (3)
AGENT - reprezentuje 1 stronę
pośrednik - łączy 2 strony
Chcesz być traktowany na równi z drugą stroną transakcji czy chcesz być olany?- 5 22
-
2026-03-03 15:57
Otóż to (1)
ludzie w ogóle nie rozumieją na czym to polega. Pośrednik może nawet barć prowizje od 10stron transakcji, bo jego rola nie jest reprezentowanie tylko kojarzenie sprzedającego z kupującym.
- 4 8
-
2026-03-04 07:27
człowieku to nie portal randkowy że kojarzysz ze sobą ludzi
Reprezentujesz czyjeś interesy, Interes strony sprzedającej bo to on przyszedł do ciebie w "" z zadaniem sprzedaży jak najkorzystniej nieruchomości i teraz słowo kluczowe uwaga! Od kwoty transakcji masz tą prowizję tak? Czyli im kwota jest wyższa toooo??? Nooo co? Co? Tym twoja prowizja jest wyższa. Trzeba ci to narysować w AutoCadzie jeszcze czy jak?
- 3 1
-
2026-03-03 12:18
Pośrednik przedstawiłby mi różne opcje mieszkań, tak jak przedstawia wielu kupujących sprzedającemu.
Tu mamy do czynienia z agentem, z którego kupujący nie ma żadnego pożytku.
- 18 1
-
2026-03-03 09:05
(5)
mhym i jeszcze obowiązkowo , conajmnije 180cm wzrostu i sportowa sylwetka jako wymóg dla panów, a dla pań 165 cm i miseczka C przy wadze równej l nie wyzszej niz wzrost -100cm np. dla 165 -100 = 65kg
jeszcze jakie inne wymagania dla pośredników - powymyslać- 6 31
-
2026-03-03 12:54
Jesteś chyba bardzo zakompleksioną osobą skoro od razu takie argumenty wysuwasz. (4)
A merytorycznie mówiąc to obowiązek licencji jak najbardziej by się przydał. I dużo zajęć z etyki biznesu aby ją zdobyć.
- 12 6
-
2026-03-03 13:58
mhym i jeszcze kurs żonglowania oraz gotowwania (3)
- jesteś super naiwny jesli myslisz że sztuczne wymuszanie kursów czy innych porawi sytuację.
jedynie stworzy kolejna grupe ktora bedzie zarabiac na tych ktorzy chcą wejść w ten zawód.
jesli uwazasz ze tworzenie takich ograniczeń jest dobre to pewnie bedziesz za by zrobić licencję na kady zawód który istnieje, bo czemu niby ma być licencja na pośrednika nieruchomości a na zamiatacza ulic nie?- 6 3
-
2026-03-03 14:19
Bo zamiatacz ulic nie jest w stanie podczas wykonywania zawodu brakiem wiedzy doprowadzić do potężnych strat finansowych. (2)
- 5 2
-
2026-03-03 20:42
oj grubo sie mylisz - ale to własnie pokazuje jak bardzo nie rozumiesz sytacji (1)
- 1 3
-
2026-03-04 07:31
ty widzę rozumiesz wszystko i każdą sytuację i takich ludzi właśnie trzeba unikać
Zbyt wysokie mniemanie masz o sobie a jest to domeną ludzi niewykształconych wręcz prostych.
- 0 1
-
2026-03-03 07:55
no i bardzo dobrze (31)
oglądałam ostatnio mieszkanie, które kosztowało 1 mln. Ogłoszenie znalazłam sama, umówiłam się na oglądanie, a tam właścicielka z pośredniczką. Właścicielka oprowadziła mnie po mieszkaniu, odpowiedziała na każde pytanie, a po wyśjściu szybko dogodniła mnie pośredniczka żeby mi powiedzieć że w razie zakupu mam jej zapłacić 3% wartości mieszkania.
oglądałam ostatnio mieszkanie, które kosztowało 1 mln. Ogłoszenie znalazłam sama, umówiłam się na oglądanie, a tam właścicielka z pośredniczką. Właścicielka oprowadziła mnie po mieszkaniu, odpowiedziała na każde pytanie, a po wyśjściu szybko dogodniła mnie pośredniczka żeby mi powiedzieć że w razie zakupu mam jej zapłacić 3% wartości mieszkania. Drugie tyle pobiera od właścicielki. Ktoś może mi wyjasnić za co miałabym jej tyle zapłacić? Umowę rezerwacyjną mogę pobrać z neta, do notariusza też mogę umówić się sama. Nawet jeśli wzięłabym prawnika do spisania umów to wyszło by mi dużo taniej.
- 181 5
-
2026-03-04 07:03
Tak samo
Miałam tak samo:( mieszkanie za 850 000 PLN, sama znalazłam w internecie i też musiałam zapłacić prowizję:(
- 0 0
-
2026-03-03 22:18
Wtedy mówisz po prostu "Nie".
Prosisz właściciela mieszkania o wgląd do umowy z pośrednikiem.
Prosisz właściciela o zerwanie umowy z pośrednikiem, alternatywnie podpisujesz umowę najmu z właścicielem na pół roku, czy ile trwa ta śmieszna karencja w umowie.
W gorszym wypadku wydajecie 500zł na prawnika, który stwierdza że umowa jest wadliwa, ale oczywiście można iść do sądu.
Pośrednickie pijawki spadają na drzwo.- 8 1
-
2026-03-04 00:46
Nie kłam
- 0 3
-
2026-03-03 14:15
Pośrednik nieruchomości to po prostu hiena żądna kasy za bic! (3)
Dlatego wystawia się ogłoszenia Samwmu z zastrzezeniem iż nie wspólpracyje się z agencjami.
Podaje tymczasowy numer telefonu.
I tak dzwonią kłamiąc że maja klienta byle by dostać wyłączność.
Ogólnie dla stron transakcji ta Patologia nie jest do niczego potrzebna.
Umowę sporządza notariusz a i on w razie czego nie bierze odpowiedzialności ( sprawa o sfałszowany dowód osobisty)
Zawsze sprzedaje się i kupuje Samemu!- 32 6
-
2026-03-04 00:47
(2)
Widać z opisu jak mało wiesz o obrocie nieruchomościami.
- 0 4
-
2026-03-04 06:30
(1)
Pośrednicy też mało wiedzą o nieruchomościach, a zwłaszcza tych, ktore sami sprzedają xD
- 4 0
-
2026-03-04 07:32
ha ha tu się z Tobą bardzo zgadzam gdyż całkiem niedawno doświadczyłem tego osobiście
- 2 0
-
2026-03-03 14:10
Moze to byla tzw umowa na wylacznosc. (9)
po drugie moze to byla okazja cenowa mimo wysokiej ceny. Za co posrednicy biora ? otoz to ich praca i poswiecaja czas tobie aby ci przedstawic oferte, mieszkanie, dac ci gwarancje bezpieczenstwa w razie transakcji finansowej itp . Poza nikt ci nie broni kupic prywatnie ale wtedy jaki ci ktos nie przekaze mieszkania po twoim przelewie finansowym to zostajesz sama na polu. Trzeba wiedziec ile stracic zeby zyskac i spac spokojnie szczegolnie kupujac mieszkanie za milion.
- 2 31
-
2026-03-04 05:48
Proszę podaj mi choć jedną umowę pośrednictwa, gdzie pośrednik bierze odpowiedzialność i daje gwarancję bezpieczeństwa. W naszym kraju sprowadź się to dokładnie do tego co opisane w komentarzu- być na miejscu i wstawić opis na stronę. Ok, nie mam problemu z tym, to też praca, ale stawki za taki zakres na poziomie 3 czy 4 % ceny transakcji to jedank duża przesada.
- 2 0
-
2026-03-03 18:09
Skad tu jestes
Biora za swoj czas 2x3 procent od miliona przy tym za nic nie odpowiadajac? Serio ktos wierzy w potrzebe ich posredniczenia?
- 14 0
-
2026-03-03 17:38
odpowiedzialność (2)
chcesz mi powiedzieć, że pośrednik za to odpowiada???
Ubezpieczam się na kwotę 2mln euro i mam to gdzieś
Napisz mi za co prawnie odpowiada pośrednik???- 11 0
-
2026-03-03 18:12
Odpowiada (1)
Za doniczke jak ja zbije podczas oprowadzania zlowionych jeleni. Jak ma oc to jest chroniony do 2 tys. pln.
- 4 0
-
2026-03-03 19:15
Mi pośredniczka zepsuła roletę i nawet przepraszam nie usłyszałam.
- 4 0
-
2026-03-03 14:44
(2)
A jak sprzedający nie przekaże mieszkania to niby co ma zrobić pośrednik?
- 13 1
-
2026-03-04 07:36
pośrednik ma to w d..ie nie jest stroną transakcji i nic nie zrobi
Możesz sobie iść do sądu i skarżyć sprzedającego z powództwa cywilnego sprawa potrwa kilka lat a on cały czas będzie tam mieszkał.
- 0 0
-
2026-03-03 18:13
Jak wzial prowizje
To wylaczy telefon i zamilknie
- 6 1
-
2026-03-03 14:38
odpowiedzialnosc
Pośredniik za nic nie odpowiada w razie jakis problemów. Ludzie myślą ze jak ktoś sprzedaje przez posrednika to wszystko będzie tip top a tak nie jest .
- 24 2
-
2026-03-03 14:08
Opowiem z drugiej strony (1)
Sprzedawałem działkę od początku wiedziałem, że będę płacić prowizję więc cena była ustalona na akceptowalnym poziomie, rynkowa itp. Prowizję liczyłem logicznie jako swój koszt za to, że nie mam czasu rozmawiać z zainteresowanymi.
Kilku zrezygnowało nie wiedziałem czemu, a ostatni którzy kupili rozmawiamy przy stole wyliczają koszty po ichSprzedawałem działkę od początku wiedziałem, że będę płacić prowizję więc cena była ustalona na akceptowalnym poziomie, rynkowa itp. Prowizję liczyłem logicznie jako swój koszt za to, że nie mam czasu rozmawiać z zainteresowanymi.
Kilku zrezygnowało nie wiedziałem czemu, a ostatni którzy kupili rozmawiamy przy stole wyliczają koszty po ich stronie i mówią "prowizja" ja im przerywam mówiąc, że prowizja jest po mojej stronie. Wtem znikąd wyskoczył pośrednik mówiąc, że prowizja jest z dwóch stron. Myślałem, że mnie krew zaleje ale nie mogłem nic zrobić bo i tak byli zainteresowani, a taka kłótnia przy stole by tylko zniechęciła. Końcowo Oni zapłacili o 50 tysięcy za dużo, tylko dlatego że na otodom był nie mój numer telefonu.- 29 1
-
2026-03-03 15:08
zgadza się, pośrednik to hiena i pasożyt
- 17 3
-
2026-03-03 12:09
Mówisz, że nie jesteś zainteresowana jej usługami i tyle
pośrednik nie ma prawa żądać czegokolwiek od kupującego
- 19 1
-
2026-03-03 11:47
nie chcesz płacić? (1)
kup inne mieszkanie
- 1 33
-
2026-03-03 12:05
Jak nie masz nic mądrego do powiedzenia to lepiej utkaj
- 29 1
-
2026-03-03 08:44
Bzdury
Nie masz umowy z posrednikiem to nie placisz. Nie chca sprzedac? To niech sie bujaja latami z pustostanem
- 14 3
-
2026-03-03 08:20
nie masz umowy pośrednictwa - nie musisz płacić
- 22 0
-
2026-03-03 08:03
(1)
Zgadzam się. Jeśli ktoś jest ogarnięty i ma wystarczająco dużo czasu może sfinalizować zakup samemu. Jak sobie właścicielka chce, aby każdy przecinek stawiać za nią, to niech swoje 3% płaci, ale nieuczciwe jest pobieranie opłaty na siłę od obu stron.
- 40 1
-
2026-03-03 10:13
nie no, to z pośrednikiem trzeba być bardziej ogarniętym bo często to oszuści
- 14 1
-
2026-03-03 08:00
> ... w razie zakupu mam jej zapłacić...
O ile być może pośrednik ma umowę z włascicielem, to żadna umowa nie wiąże z nim ciebie. Nie widzę zatem podstawy do płacenia.- 22 0
-
2026-03-03 07:59
No way (3)
Nie ma takiego prawa , uprzejmie prosimy o publiczne podanie o jakie biuro chodzi
- 21 3
-
2026-03-03 23:22
Pepperhouse tak działa..
- 2 1
-
2026-03-03 08:25
(1)
Prawie każde, jak ja szukałem to tylko jedno nie chciało żadnej prowizji od kupujących xD To z partnerami w nazwie, reszta była patologiczna.
- 18 3
-
2026-03-03 15:09
Partner czyli konkubin!
- 0 2
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.
