- 1 Basen we Wrzeszczu: kiedy początek budowy (188 opinii)
- 2 Barometr Cen. Miejsca w hali garażowej (142 opinie)
- 3 Jak dobrać wygodny materac do spania? (16 opinii)
- 4 Wielka kara za wielką reklamę (162 opinie)
- 5 Stary piec sercem luksusowego mieszkania (40 opinii)
- 6 W parku Centralnym już się nie zgubisz (88 opinii)
Dzielnice - wizje przestrzeni. Jak połączyć parking, park i szkołę na Kokoszkach?
Połączenie placu przed szkołą z parkiem, poprawa estetyki przestrzeni publicznej i podtrzymanie funkcji parkingu - tak wyglądają główne ustalenia opracowania Gdańskie Przestrzenie Lokalne dla rejonu ul. Azaliowej na Kokoszkach. Na początku maja pisaliśmy o propozycjach zmian na ul. Mickiewicza we Wrzeszczu Dolnym, a za dwa tygodnie przedstawimy propozycje zmian w Brzeźnie przy ul. Gałczyńskiego i Krasickiego.
Wyniesienie fragmentu Azaliowej
W tym celu na wysokości głównego wejścia do placówki oświatowej postuluje się wyniesienie fragmentu jezdni ul. Azaliowej na odcinku ok. 50 m, tworząc w ten sposób podłużny próg zwalniający. To z kolei wymusi ostrożniejszą jazdę kierowców i pozwoli na demontaż szpetnych żółtych barier wzdłuż ulicy (tor ruchu może być wyznaczony np. donicami, słupkami albo kulami).
Parking czy zieleń? Jak pogodzić różne oczekiwania?
Nowe przejście będzie prowadzić wprost do postulowanego powiększonego obszaru zieleni. Nie oznacza to jednak całkowitej likwidacji prowizorycznego parkingu-klepiska. Jak tłumaczą urbaniści BRG, jego pozostawienie w tej lokalizacji było przedmiotem dyskusji z mieszkańcami.
Pierwotnie (w 2017 r.) przewidywano budowę parkingu na całej szerokości terenu, co jednak miałoby negatywny wpływ na zespolenie przestrzeni pieszej - placu przed szkołą oraz parku.
Szkoła cierpi na deficyt miejsc postojowych
Z tego powodu miasto ostatecznie wycofało się z tego pomysłu, choć projekt posiadał już pozwolenie na budowę. Na poziomie GPL zmodyfikowano założenia przestrzenne, choć i tu nie obyło się bez sporu o docelową formą zagospodarowania.
- W pierwszej wersji karty GPL, która została przedstawiona Radzie Dzielnicy Kokoszki, zaproponowano znaczne zmniejszenie parkingu celem wykreowania przestrzeni publicznej. Takie rozwiązanie spotkało się ze sprzeciwem Rady, dla której warunkiem uzgodnienia karty GPL było pozostawienie przynajmniej takiej samej liczby miejsc postojowych, jak we wcześniejszym projekcie. Rada i mieszkańcy tłumaczyli swoje stanowisko bardzo dużym zapotrzebowaniem szkoły na miejsca postojowe, ponieważ placówka ta pełni także funkcję lokalnego ośrodka kultury i sportu, a miejsca istniejące na jej terenie są niewystarczające i publicznie niedostępne. W szkole, po zajęciach edukacyjnych, realizowane są działania, z których korzystają również mieszkańcy innych dzielnic Gdańska - mówi Katarzyna Błaszkowska z Zespołu Komunikacji Społecznej BRG.
Parking w otoczeniu zieleni jako kompromis
Ostatecznie w drodze kompromisu parking obszarowo został zmniejszony, lecz z zachowaniem istniejącej liczby miejsc postojowych (obecnie parkowanie odbywa się głównie wzdłuż krawędzi "klepiska", zaś środek pozostaje pusty).
Wspomniany parking powinien dodatkowo być obsadzony zielenią. W zakresie zieleni w układzie drogowym szpalerowe nasadzenia drzew powinny również pojawić się wzdłuż ul. Azaliowej.
Miejsce rekreacji w parku, pozytywna opinia Rady Dzielnicy
Wprowadzenie nowych nasadzeń postulowane jest także na terenie parku, w obrębie którego wskazano najważniejsze powiązania piesze. W nowej strefie wejściowej powinien być natomiast wykreowany parkowy "punkt węzłowy" z tarasem, zadaszeniem, siedziskami, elementami sztuki itp.
W prace nad dokumentem, oprócz wspomnianej Rady Dzielnicy Kokoszki, zaangażowane było także Stowarzyszenie Przyjaciół Dzielnicy Kokoszki. Uwagi dotyczyły przede wszystkim parkingu, a uzgodnienia zajęły prawie rok. Rada Dzielnicy Kokoszki pozytywnie zaopiniowała ostateczną wersję opracowania GPL uchwałą z kwietnia 2022 r.
Gdańskie Przestrzenie Lokalne (w skrócie GPL)
Gdańskie Przestrzenie Lokalne to opracowania przygotowywane przez Biuro Rozwoju Gdańska docelowo dla ponad stu lokalizacji na terenie całego miasta.
Miejsca te mają być bezpieczne, łatwo dostępne oraz integrujące lokalną społeczność niezależnie od wieku, stanu zdrowia i stopnia sprawności fizycznej jej członków.
Ich lokalizacja jest dobierana w taki sposób, aby stworzyć spójną sieć, powiązaną z terenami zieleni, centrami usługowymi i transportem zbiorowym.
Materiały przygotowane przez Biuro Rozwoju Gdańska mogą okazać się szczególnie pomocne przy realizacji zadań w ramach Budżetu Obywatelskiego, wydatkowaniu środków finansowych rad dzielnic oraz sporządzeniu nowych planów zagospodarowania przestrzennego.
Mapa inwestycji
Zależy ci na lokalizacji? Sprawdź na naszej mapie inwestycji mieszkaniowych i biurowych, gdzie aktualnie w sprzedaży są nieruchomości z rynku pierwotnego.
Miejsca
Opinie wybrane
-
2023-05-23 10:00
Przede wszystkim to parking (4)
Powinien być od ulicy Lubczykowej jak i główne wejście do szkoły oraz pływalni.
Dzięki temu dzieciaki z kokoszek mogły by, bezpiecznie dojść do szkoły od azaliowej. A teraz strach puścić dziecko pieszo do szkoły. W godzinach pracy szkoły strach przejść przez ulicę na kokoszkach- 11 19
-
2023-05-23 10:42
(3)
Dlaczego akurat ta opinia, pojawiła się i trafiła od razu do wyróznionych?
- 5 2
-
2023-05-23 22:28
Wyróżniona bo;
To mądra opinia
- 0 2
-
2023-05-23 13:30
To spisek redaktora artykułu i dzieci, które chcą bezpiecznie przejść przez ulicę (1)
Ostatnio zostało tam potrącone dziecko na pasach, więc może dlatego ten wpis został wyróżniony. Choć nie wiem, może to lobby pieszych jednak.
- 3 0
-
2023-05-23 13:36
Gdzie i kiedy?
Czy po prostu coś sobie wymyśliłeś?
- 1 1
-
2023-05-23 11:14
Ile by miejsc nie zrobiono, kierowcom i tak będzie za mało...
- 5 5
-
2023-05-23 10:14
Gdańsk ma swój rewolucyjny sposób na łączenie dzielnic.
Potrafi połączyć nawet Oliwę ze Stogami.
Innowacyjność polega na możliwości połączenia za pomocą szerokopasmowego internetu, więc po co budować linie tramwajowe skoro można pogadać przez messenger?- 14 4
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.