- 1 Hotel na drodze ulicy. Będzie przebudowany (140 opinii)
- 2 Św. Wojciech. Rośnie nowa dzielnica Gdańska (282 opinie)
- 3 Nieruchomości w Polsce coraz trudniej osiągalne (337 opinii)
- 4 Siedlce. Nowy teren spacerowy i punkt widokowy (61 opinii)
- 5 Aranżacje. Trzy pomysły na antresolę (10 opinii)
- 6 Nietypowe osiedle powstanie w 9 miesięcy (152 opinie)
Dzielnice - wizje przestrzeni. Wrzeszcz przy Trasie Słowackiego
Opracowanie Gdańskie Przestrzenie Lokalne dla rejonu ul. Słowackiego, Chrzanowskiego i Reymonta to gotowy plan naprawczy dla przebudowanego dekadę temu fragmentu Wrzeszcza w ramach realizacji Trasy Słowackiego. Dwa tygodnie temu pisaliśmy o propozycjach zmian w rejonie falowca w Nowym Porcie.
Nie brakuje głosów wskazujących, że Trasa Słowackiego nie rozwiązała długofalowo problemów zatorów drogowych, a wręcz przeciwnie:
- wtłoczyła na Dolny Taras jeszcze większą liczbę aut (które teraz stoją w szerszych korkach),
- przyczyniła się do niekontrolowanego rozwoju przedmieść (zwłaszcza Banina),
- zdegradowała przestrzeń w bezpośrednim sąsiedztwie (w tym wymusiła przykrycie Potoku Strzyży i likwidację zielonego klinu zieleni nadwodnej).
Trzy warianty przedłużenia Trasy Słowackiego przy lotnisku
Próba stworzenia atrakcyjnej przestrzeni przy Słowackiego
Ponad dekadę temu włodarze i urzędnicy pozostawali głusi na apele zaprojektowania Trasy Słowackiego jako miejskiej alei. Dzisiaj, gdy nikt nie ma już wątpliwości co do negatywnego wpływu tej arterii na Wrzeszcz, podejmuje się próby ratowania resztek przestrzeni publicznej, które nie zostały zaanektowane przez ruch i postój samochodów.
Opracowanie GPL sugeruje w tym zakresie wytworzyć przyjazną pieszym przestrzeń w tzw. starej ul. Słowackiego w sąsiedztwie obiektów handlowych:
Wyniesienie fragmentów ulic oraz fontanna na zieleńcu
W obu wymienionych lokalizacjach opracowanie wskazuje potrzebę wykreowania placów z dużym udziałem zieleni (w tym drzew) oraz elementami małej architektury. Ponadto w drugiej lokalizacji przewiduje się wyniesienie fragmentów ul. Reymonta celem utworzenia wygodnych przejść dla pieszych.
W pobliżu ul. Chrzanowskiego plac projektuje się jako element ściśle powiązany kompozycyjnie z dawnym przebiegiem ul. Słowackiego oraz zieleńcem po drugiej stronie ulicy (do zachowania oraz doposażenia o element sztuki lub fontannę).
Dawny przebieg ul. Słowackiego w nowym wydaniu
Starodroże ul. Słowackiego postuluje się przeprojektować w taki sposób, aby podkreślić dawną oś ulicy szpalerem drzew oraz uporządkować parkowanie - w szczególności poprzez uniemożliwienie parkowania na chodnikach oraz w poprzek osi kompozycyjnej.
Wykorzystanie potencjału otwartego przebiegu Potoku Strzyży
W opracowaniu przewiduje się utworzenie zupełnie nowego powiązania pieszego o charakterze spacerowym - wzdłuż ocalałego fragmentu otwartego koryta Potoku Strzyży. Od tego ciągu powinny odchodzić powiązania poprzeczne - w tym przez wymagający naprawy mostek w sąsiedztwie budynku Partyzantów 91/93.
Jak zagospodarować przestrzeń nad wodą? Gdańsk przygotował wytyczne
Istotnym elementem jest podtrzymanie funkcji zieleni na niezabudowanych terenach w pobliżu Potoku Strzyży, które dodatkowo będą służyć retencji wody np. w formie ogrodów deszczowych.
Alternatywny ciąg spacerowy między blokami
Nowe powiązanie piesze przewiduje się także podtrzymać i rozbudować na północ względem ul. Słowackiego. Bazuje się tutaj na układzie chodników wzdłuż bloków Reymonta 15-17-19, które po modernizacji i rozbudowie pozwolą na wygodne przejście od ul. Chrzanowskiego aż po rejon ul. Makuszyńskiego, a stamtąd (poza granicami GPL) w stronę np. terenów leśnych przy ul. Arciszewskiego.
Punkt widokowy przy ul. Słowackiego i Arciszewskiego
Poprawa estetyki wiaty śmietnikowej oraz ekranów akustycznych
Warto zauważyć, że w opracowaniu sugeruje się odtworzenie charakterystycznych okrągłych placów rekreacyjnych, a także estetyzację wiaty śmietnikowej, która jest usytuowana... pośrodku wejścia w alejkę spacerową (przy budynku Reymonta 19).
Wzdłuż Trasy Słowackiego w zakresie ekranów akustycznych postuluje się ich likwidację, poprawę estetyki lub/i lepsze doświetlenie przestrzeni tuż za nimi, a także docelową budowę przejścia naziemnego na wysokości ul. Reymonta.
Potencjalny teren inwestycyjny, udział Rady Dzielnicy
W ramach opracowania GPL we Wrzeszczu wskazuje się jeden potencjalny teren inwestycyjny - zabudowy mieszkaniowo-usługowej na terenie parkingu przy ul. Chrzanowskiego. Taka zmiana jest dopuszczona planem zagospodarowania z 2009 r.
Opracowanie GPL powstało w toku długiej dyskusji BRG z przedstawicielami Rady Dzielnicy Wrzeszcz Górny. Rada przedstawiła szereg uwag dotyczących kształtowania przestrzeni publicznej, choć już wcześniej składała wnioski w zakresie przebudowy tzw. starej ul. Słowackiego czy budowy Trasy Słowackiego, które w znacznej mierze zostały wówczas nieuwzględnione przez urzędników.
Dokument GPL można zatem uznać za pierwsze oficjalne podejście do rewitalizacji przestrzeni zdegradowanej przez Trasę Słowackiego. Ostateczna wersja opracowania została zaakceptowana uchwałą Rady Dzielnicy Wrzeszcz Górny w grudniu 2022 r.
(Artykuł z 2015 r.) Mikrostrategie dla czterech dzielnic Gdańska, w tym Wrzeszcza Górnego
Gdańskie Przestrzenie Lokalne (w skrócie GPL)
Gdańskie Przestrzenie Lokalne to opracowania przygotowywane przez Biuro Rozwoju Gdańska docelowo dla ponad stu lokalizacji na terenie całego miasta.
Miejsca te mają być bezpieczne, łatwo dostępne oraz integrujące lokalną społeczność niezależnie od wieku, stanu zdrowia i stopnia sprawności fizycznej jej członków.
Ich lokalizacja jest dobierana w taki sposób, aby stworzyć spójną sieć, powiązaną z terenami zieleni, centrami usługowymi i transportem zbiorowym.
Materiały przygotowane przez BRG mogą okazać się szczególnie pomocne przy realizacji zadań w ramach Budżetu Obywatelskiego, wydatkowaniu środków finansowych rad dzielnic oraz sporządzeniu nowych planów zagospodarowania przestrzennego.
Mapa inwestycji
Zależy ci na lokalizacji? Sprawdź na naszej mapie inwestycji mieszkaniowych i biurowych, gdzie aktualnie w sprzedaży są nieruchomości z rynku pierwotnego.
Miejsca
Opinie wybrane
-
2023-11-21 22:25
Urbanistyczny koszmar - priorytet tranzytu nad mieszkańcami. Kultura Cargo. (4)
Ktoś kto to zaprojektował i zatwierdził nie ma sumienia ani wyobraźni. Autostrada pośrodku starej dzielnicy. Równie prymitywne rozwiązanie jak komunistyczny moloch (Podwale przedmiejskie) rozcinające Śródmieście na dwie części, z których ta Południowa jest dużo gorzej dostępna i upośledzona.
- 32 22
-
2023-11-22 11:38
nie komunistyczny, a modernistyczny i wówczas będący w główym nurcie tak w Europie jak i na świecie (1)
natomiast Nowa Słowackiego to kompromitacja już nasza, wsobna, Solidaruchowo-korpo-postkapitalistyczna. Śmierdzi POPISem.
- 1 1
-
2023-11-23 17:55
powinien być tunel
- 1 0
-
2023-11-22 09:42
no tak, bo przecież ludzie z dalszych dzielnic, to już nie mieszkańcy
oni nigdy nie powinni w centrum się pojawiać. Po co drogi w aglomeracji, tylko psują widoki ludziom w centrum.
Mieszkasz na obrzeżach - stoisz w korkach, masz daleko do niektorych atrakcji i wygód, ale bliżej do lasów, jezior i spokój.
Mieszkasz w centrum - masz blisko do udogodnień miejskich, masz komunikację, ale też hałas, korki i spaliny.
Nie da się mieć ciastka i zjeść ciastka jednocześnie.- 4 5
-
2023-11-21 22:43
Dokładnie tak jak mowisz
Szkoda, że mało kto rozumie, ale w końcu takie dziadostwo było w mieście od dzieciństwa większości.
- 9 3
-
2023-11-21 11:47
Studiowałem jak ta trasa powstała i już widziałem , że jest fatalnie zaprojektowana (8)
Kto odpowiadał za kształt trasy Słowackiego? Gdzie był prezydent miasta i jego zastępcy? Kto z DRMG kierował projektem? Jak zwykle odpowiedzialność rozmyta.
Zbudowano antymiejski twór, pełen barier i ekranów, bez przejść naziemnych, rozdzielający dzielnice. Bez drogi rowerowej po obu stronach, co powinno być standardem przy tak ważnej arteriiKto odpowiadał za kształt trasy Słowackiego? Gdzie był prezydent miasta i jego zastępcy? Kto z DRMG kierował projektem? Jak zwykle odpowiedzialność rozmyta.
Zbudowano antymiejski twór, pełen barier i ekranów, bez przejść naziemnych, rozdzielający dzielnice. Bez drogi rowerowej po obu stronach, co powinno być standardem przy tak ważnej arterii i co najważniejsze, tam powinien być tramwaj.
Jeszcze jedna rzecz, jak się stawia nowy budynek to za kilka lat go się zastąpi bez problemu, za to złe rozwiązania infrastruktury zostają nawet na wieki. Dlatego nie można oszczędzać na tak ważnej sprawie.- 67 22
-
2023-12-03 07:07
ta sama szajka, która wysługiwala się urzednikami wtedy, jak i dzisiaj
- 0 0
-
2023-11-22 03:45
Jako mieszkaniec Wrzeszcza bardzo sobie cenię nową Słowackiego, z roboty zjeżdżam w 15 minut.
- 3 2
-
2023-11-21 17:17
A co to za kryterium ta "miejskość"?
Kto, dlaczego i w jaki sposób ma decydować, czy coś jest wystarczająco "miejskie"? Co to w ogóle za bełkot.
- 7 2
-
2023-11-21 15:15
Właściwie to wielu zwracało i trąbili aż huczało.
Termin "paradoks Braesa" już wtedy był w użyciu.
- 4 2
-
2023-11-21 12:50
(1)
Ten brak tramwaju w tym miejscu najbardziej mnie wtedy zdziwił. Jest na to miejsce, łączyłby się z głównym węzłem przesiadkowym ale nieee po co. Lepiej przes Jaśkowa i potem przez zabytkowe kamienice i do końca świata będą się teraz kłócić z mieszkańcami tamtego rejonum którzy blokują inwestycje. A tak to byłoby po sprawie.
- 11 2
-
2023-11-21 16:47
Ten tramwaj ciągle może powstać. Wystarczy przedłużyć tory z Brętowa gdzieś przez Ogrodową i Srebrniki.
- 6 1
-
2023-11-21 11:53
to fakt (1)
tylko, że wtedy nikt nie zwracał na to uwagi- to była tak wyczekiwana i niezbędna trasa...wszyscy się cieszyli że w ogóle powstała!
teraz dopiero widać ile ma niedoskonałości, ile wypadków na niej było- 4 6
-
2023-11-21 23:04
Tak, tak sami niewinni Janusze urbanistyki z bojanowskim na czele.
- 1 1
-
2023-11-21 11:08
(12)
Trasa była niezbędna, ale wnioski są prawidłowe. Rozcięła miasto na dwie części, tak samo jak trasa oddzielająca Łąkowa i Dolne Miasto od Śródmieścia. Do tego lepsza dostępność drogowa zawsze generuje jeszcze większe korki, bo jest coś w instynkcie ludzi, żeby się w nie wpychac. Niestety, nawet jakby drogowcy zburzyli pół Wrzeszcza i zrobili 5
Trasa była niezbędna, ale wnioski są prawidłowe. Rozcięła miasto na dwie części, tak samo jak trasa oddzielająca Łąkowa i Dolne Miasto od Śródmieścia. Do tego lepsza dostępność drogowa zawsze generuje jeszcze większe korki, bo jest coś w instynkcie ludzi, żeby się w nie wpychac. Niestety, nawet jakby drogowcy zburzyli pół Wrzeszcza i zrobili 5 pasów w każdą stronę, zaraz i tak byłyby tam korki, plus rozlalyby się nowe osiedla na wypizdowach wzdłuż niej. Tak to niestety działa. W przypadku Słowackiego chociaż dobre i to, że zachowali dużo przejść naziemnych, bez rozpędzania się z wpychaniem pieszych i niepełnosprawnych w zasikane, drogie w eksploatacji tunele, tak jak np. przy Okopowej.
Ja wiem, że Polacy kochają bylejakość, ale zrozumcie - Gdańsk to nie biedo-Kalinignrad, lata 70 mamy już dawno za sobą.
PS- Słoików nie pytam o zdanie.- 78 35
-
2023-11-22 06:25
trasa jest potrzeba ale umożliwiająca szybkie wydostanie się z miasta a nie godzinne stanie w korku
na dziesiątkach świateł i przejść . Cieszcie się w tym mieście usług że ktoś jeszcze che tam jechać bo ja uważam że nie ma po co.
- 1 2
-
2023-11-21 17:20
Ta trasa była potrzebna. Jak w każdym normalnym mieście
Wcale nie chodzi o 5 pasów w każdą stronę, ale o normalną wylotówkę z miasta, które funkcjonują w każdym normalnym europejskim mieście. Tylko u nas jest jakieś bzdurne filozofowanie.
- 16 5
-
2023-11-21 12:18
Do czego ta trasa była niezbędna? (9)
Bo ja nie widzę ani przyspieszenia komunikacji miejskiej, ani rozwoju biznesu w okolicach trasy, ani lepszego dojazdu. Zamiast tego można było porządnie zbudować pkm z rozjazdami w obydwu kierunkach i przebudować gruntownie dworzec Wrzeszcz. Ale wybrano wariant poszerzania korka, wielu ludzi mówiło o tym już podczas budowy. A teraz mamy wydane miliony i plan naprawczy, No kto mógł się spodziewać.
- 21 12
-
2023-11-22 19:20
trasa potrzebna była na wyjazdy poza miasto w weekendy
- 0 1
-
2023-11-21 19:27
Nie wiem ile masz lat ale chyba nie pamiętasz (3)
Jak to wyglądało jak cały ruch szedł przez starą Słowackiego, o każdej porze dnia i nocy był korek co najmniej od wiaduktu nad torami z Kościuszki jak nie wcześniej aż do ronda La Salle
- 16 1
-
2023-11-23 08:17
Ronda wtedy jeszcze nie było.
- 1 0
-
2023-11-21 22:45
A jakże, pamietam. No i jak poszło? (1)
Dokąd teraz jest korek? Bo co tamtędy jadę to do wiaduktu :) :) :)
- 8 3
-
2023-11-21 23:25
Pamiętasz czy wydaje Ci się że pamiętasz?
Jeździłem 227 z Moreny na Żabiankę. Korek na starej Słowaka był zawsze. Może około 21 się rozluźniało.
- 3 3
-
2023-11-21 16:03
Trasa była potrzebna choćby na lotnisko. (1)
Nie widzisz biznesów powstających w okolicy? A intel, a rozbudowane lotnisko o kolejny terminal, a centrum Matarnia i inne firmy przy lotnisku? Tego nie było na 'starej' Słowackiego.
- 13 4
-
2023-11-23 17:57
po taniości?
i dobrze,po co budowali,jak nie było dojazdu?
- 1 0
-
2023-11-21 12:42
(1)
Widzisz trasa była potrzebna skoro tyłu ludzi nią jeździ. Ale nie chodzi o to by budować w nieskończoność ilość pasów tylko o to by tworzyć sieć dróg tak aby można się było poruszać po mieście które się rozwija. I to jest system naczyń połączonych czyli drogi dla samochodów ale też komunikacja miejska i drogi rowerowe. A jeżeli z południa ktoś chce dojechać do pracy np na przymorze to jak ma to zrobić? Teleport? Nie ma szybkiej kolei bo zostało to olane na etapie budowania tamtych terenów.
- 12 10
-
2023-11-21 22:44
Czyli narkotyki tez są potrzebne, skoro tak wielu ludzi je bierze?
- 5 8
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.