- 1 Mnóstwo rodzinnych atrakcji na weekend (5 opinii)
- 2 W przedszkolach wolne miejsca. Coraz mniejsze nabory (104 opinie)
- 3 Bezpłatna opieka w gdyńskich żłobkach (23 opinie)
- 4 Bezpłatne przejazdy dla uczniów. Jak przedłużyć na nowy rok szkolny 2024/25? (83 opinie)
- 5 Jakie oblicza ma przemoc domowa? (58 opinii)
- 6 Mnóstwo atrakcji na ostatni weekend wakacji (11 opinii)
Rusza nowy rok szkolny 2024/25. Co czeka uczniów?
2 września rozpoczyna się nowy rok szkolny 2024/2025. Nowa podstawa programowa, zaktualizowana lista lektur, bardziej elastyczne organizowanie nauki religii, nowe wymagania na maturze i egzaminie ósmoklasisty, nowe legitymacje szkolne czy obowiązek szkolny dla dzieci z Ukrainy - to tylko niektóre zmiany, które czekają na uczniów i nauczycieli. Jak zmienią się szkoły w Trójmieście? Jakie nowe inwestycje pojawią się w edukacji?
2 września 2024 r. rozpoczyna się nowy rok szkolny, który potrwa do 27 czerwca 2025 r, wcześniej 25 kwietnia 2025 r. skończą naukę klasy programowo najwyższe. W tym roku najdłuższa przerwa w szkole - ferie zimowe - na Pomorzu potrwa od 17 lutego do 2 marca 2025 r.
Podsumowaniem edukacji są egzaminy. Ósmoklasiści będą je pisać od 13 do 15 maja 2025 r., a ich wyniki poznają 4 lipca. Egzaminy maturalne zaplanowano pomiędzy 5 a 24 maja 2025 r., a ogłoszenie wyników 8 lipca.
Nowy rok szkolny 2024/25. Kiedy wolne dni od nauki, święta i ferie?
Szkoły po remontach i nowe inwestycje w Gdańsku
- Do gdańskich szkół i przedszkoli idzie ponad 91 tys. uczniów i przedszkolaków. W placówkach samorządowych pracuje niemal 9 tys. nauczycielek i nauczycieli i prawie 3,5 tys. pracowników obsługi i administracji. Jest to całkiem spora kadra, która dba o to, żeby młodzi ludzie w naszym mieście mogli zdobywać umiejętności pomagające im w byciu aktywnymi we współczesnym świecie - mówiła Aleksandra Dulkiewicz, prezydent Gdańska.
Cały czas budowane są w Gdańsku nowe szkoły. Zakończyły się prace budowlane prowadzone w Morskiej Szkole Podstawowej przy ul. Srebrnej - drugi etap budowy publicznej placówki. Budowana jest szkoła przy ul. Morenowe Wzgórze - placówka zostanie otwarta w przyszłym roku szkolnym, 2025/2026. Budynek będzie przeznaczony dla blisko 700 uczniów, w klasach 0-8, w ramach 27 oddziałów.
- Choć bez ludzi nie da się tworzyć szkoły, to także istotna jest infrastruktura. W ubiegłym roku, kiedy otwieraliśmy szkołę przy ul. Srebrnej, zapowiadaliśmy, że to pierwszy etap, z którego skorzystają uczniowie klas 0-3. W tym roku zgodnie z planem i zapowiedziami w tej szkole rozpoczną także edukację uczniowie klas starszych od 4 do 7. Szkoła pomieści 700 uczniów - dodała Aleksandra Dulkiewicz. - Także zgodnie z zapowiedziami trwają bardzo intensywne prace w szkole przy ul. Morenowe Wzgórze. Chcemy zrobić wszystko, żeby ta szkoła została otwarta w przyszłym roku szkolnym 2025/2026. Rozbudowujemy także sieć placówek żłobkowych, korzystając m.in. z różnych programów, także programu Aktywny maluch w ramach KPO.
Egzamin ósmoklasisty 2025 i matura 2025. Znamy terminy
W czasie wakacji w wielu jednostkach oświatowych trwały remonty. Część z nich to realizacja większych inwestycji, inne zaś to prace związane z dostosowaniem przestrzeni do nowych przepisów przeciwpożarowych. W niektórych placówkach były prowadzone także drobniejsze prace, jak odświeżenie toalet, stołówek czy sal lekcyjnych przed nowym rokiem szkolnym. Koszt wszystkich tych działań to niemal 28 mln zł.
Do 2026 r. w ramach programu Aktywny Maluch powstaną także 2 nowe żłobki na ul. Paganiniego oraz na ul. Czerskiej, rozbudowana też będzie obecna infrastruktura żłobkowa, co da łącznie 500 nowych miejsc dla dzieci.
Doradca zawodowy dla szkół
W nowym roku szkolnym powstała też nowa funkcja koordynatora doradztwa zawodowego miasta Gdańska, którą objęła Renata Dankowska. Będzie zajmować się wspieraniem współpracy doradców ze szkół, zapewniając wymianę informacji i doświadczeń oraz dbać o podnoszenie kompetencji zawodowych w szkołach.
- W tym roku powołaliśmy koordynatorkę, która będzie współpracować ze wszystkimi doradcami zawodowymi, by wzmacniać poziom doradztwa zawodowego, ponieważ z jednej strony w Gdańsku myślimy o obywatelskości, która jest bardzo ważna, a z drugiej strony o budowaniu kadr ekonomicznych i rozwoju gospodarczym - mówiła Monika Chabior, zastępczyni prezydent Gdańska ds. rozwoju społecznego i równego traktowania. - Cieszymy się też, że już rok pracowała nasza rzeczniczka praw uczniowskich Katarzyna Gęba. Działała z dużą liczbą szkół, szkoląc rzeczników praw uczniowskich, przygotowała specjalny serwis tematyczny, współpracuje z Młodzieżową Radą Miasta Gdańska, ale także efektywnie i aktywnie pomogła konkretnym uczniom i uczennicom. Cieszę się, że Gdańsk tak bardzo podnosi standard cały czas, że kiedy przychodzą duże wyzwania, jesteśmy na to gotowi.
Nowy ranking szkół podstawowych 2023 w Trójmieście
Zdrowie psychiczne dzieci i młodzieży
- Wchodzimy też w nowy okres projektów unijnych, pozyskaliśmy już 19 mln zł na bardzo ważny projekt: włączamy gdańskie szkoły do pracy z dziećmi, z uczniami ze specjalnymi potrzebami oraz chorobami. Wszystkie dzieci mają prawo do edukacji, także dzieci ze specjalnymi potrzebami. Abyśmy mogli te środki efektywnie stosować, potrzebujemy wsparcia i wiele innowacyjnych działań będzie realizowanych, z czego się bardzo cieszę - mówiła Monika Chabior.
Warto przypomnieć, że jednym z miejskich priorytetów jest także dbanie o zdrowie psychiczne i dobrostan dzieci. Wszystkie jednostki edukacyjne zadeklarowały wdrożenie standardów ochrony małoletnich, kontynuowane są także miejskie programy wsparcia psychicznego.
Jednym z zadań na nowy rok szkolny jest także konieczność zwiększenia liczby zatrudnianych specjalistów, w tym pedagogów, pedagogów specjalnych, psychologów, logopedów lub terapeutów pedagogicznych. Od nowego roku szkolnego 2024/25 na jednego ucznia w szkołach obowiązkowo ma przypadać większa liczba specjalistów. Oznacza to wzrost o ok. 60 etatów specjalistów w szkołach w stosunku do ubiegłego roku.
Obowiązek szkolny dla dzieci z Ukrainy
Nadchodzący rok szkolny to zmiana także w kontekście edukacji dzieci z Ukrainy - od 1 września zostaną one objęte obowiązkiem nauki analogicznie, jak uczniowie polscy. Priorytetem więc stanie się integracja dzieci uchodźczych i przybywających z innych państw z dziećmi i młodzieżą mieszkającą i uczącą się w Trójmieście.
Nowy rok szkolny w Gdyni. Co się zmieni?
W roku szkolnym 2024/2025 w Gdyni naukę rozpocznie 27 529 uczniów. W życie wejdzie szereg przepisów, które placówki będą musiały wdrożyć i stosować. Co się zmieni w gdyńskiej edukacji?
- Czeka na nas kilka zmian. Oczywiście jedną z większych jest na pewno przyjście nowej pani naczelnik Iwony Tanewskiej, która w tych dniach rozpoczyna pracę w Urzędzie Miasta Gdyni i będzie osobą pierwszego kontaktu dla dyrektorów szkół. Bardzo ważnym działaniem będzie również praca nad Gdyńską Polityką Edukacyjną. To oznacza, że będziemy spotykali się ze środowiskiem, czyli z nauczycielami, dyrektorami szkół, uczniami, rodzicami, a także z całym ekosystemem, który jest wokół szkół, i będziemy pracowali nad tym, jak chcemy wdrażać zmiany - zmiany, które są w systemie po prostu bardzo konieczne. Oznaczają one przede wszystkim jeszcze lepszą jakość procesów edukacyjnych, czyli skuteczność w uczeniu się, troskę o dobrostan, równość (rozumianą m.in. jako równość w dostępie do zasobów, do wsparcia) - mówi wiceprezydentka Oktawia Gorzeńska.
Jak dodaje, prace nad polityką edukacyjną Gdyni zaplanowano na dwa lata.
- To oznacza, że w pierwszym roku będziemy organizowali wydarzenia typu open space, warsztaty, po to, by diagnozować potrzeby i wytyczać kierunki zmiany. W kolejnym roku zaprosimy chętnych liderów i liderki, a także placówki do tego, żeby te zaplanowane wspólnie zmiany zacząć wdrażać w codziennej pracy - wyjaśnia.
W czasie wakacji niektóre placówki edukacyjne w Gdyni przeszły sporą metamorfozę, w innych wykonano drobne remonty. W tym roku podpisano 65 umów na przeprowadzenie prac remontowych. 40 z nich już zrealizowano, a w 24 placówkach prace nadal trwają. W nowym roku szkolnym uczniowie Szkoły Podstawowej nr 20 i Zespołu Szkolno-Przedszkolnego nr 3 będą mogli też korzystać z nowych sal gimnastycznych. Łączny koszt prac remontowych i inwestycji w gdyńskich placówkach oświatowych to ponad 30 mln zł.
Bon na kulturę, strefy Kiss & Ride w Sopocie
W nowym roku szkolnym 2024/25 naukę w sopockich szkołach i przedszkolach rozpocznie prawie 4400 uczennic i uczniów. Do pierwszych klas szkół podstawowych uczęszczać będzie blisko 230 dzieci. W przedszkolach opieką objętych zostanie 660 wychowanek i wychowanków. W sopockich placówkach oświatowych pracować będzie 680 nauczycieli.
Bon na kulturę, czyli dofinansowanie udziału uczniów publicznych szkół podstawowych w wydarzeniach kulturalnych i edukacyjnych, to nowy projekt, dzięki któremu dzieci i młodzież będą mogły korzystać z większej liczby atrakcyjnych zajęć wspierających rozwój talentów i zainteresowań uczniów. Od 1 września 2024 r. sopockie szkoły podstawowe otrzymają na ten cel z budżetu miasta 50 zł na każdego ucznia. Szkoła będzie mogła przeznaczyć dofinansowanie nie tylko na wydarzenia organizowane w Sopocie, ale także w Trójmieście i województwie pomorskim.
- Inwestowanie w edukację młodego pokolenia jest dla mnie sprawą priorytetową - mówi Magdalena Czarzyńska-Jachim, prezydentka Sopotu. - To zawsze przynosi dobre efekty. Sopoccy uczniowie otrzymają jeszcze więcej możliwości rozwoju kompetencji społecznych i obywatelskich, uczestnictwa w życiu kulturalnym i naukowym podczas zajęć wspierających rozwój ich talentów i zainteresowań.
Zajęcia będą się odbywać poza szkołą (teatry, kina, muzea, domy kultury, uczelnie wyższe, instytuty naukowe). Będzie także możliwość organizacji zajęć, warsztatów, spektakli, pokazów itp. na terenie szkoły podstawowej.
Miasto przeznaczyło też 2 mln zł na prowadzenie w szkołach dodatkowych, pozalekcyjnych zajęć z przedmiotów humanistycznych, przyrodniczo-matematycznych oraz języka obcego i wychowania fizycznego. Jak co roku, zajęcia te będą prowadzone na każdym poziomie kształcenia i dla każdej klasy, w zależności od potrzeb.
Od 1 września we wszystkich sopockich przedszkolach prowadzona będzie dodatkowa rytmika - 3 godziny zajęć tygodniowo. W przedszkolach wprowadzony został nowoczesny program LiveKid służący do efektywnego zarządzania placówką. W ramach systemu zostaną wdrożone: dziennik elektroniczny, platforma do kontaktowania się rodziców i opiekunów prawnych z placówką oraz bezgotówkowe płatności za pobyt i wyżywienie dzieci w przedszkolach.
W nowym roku szkolnym przed sopockimi placówkami oświatowymi pojawią się dodatkowe miejsca postojowe. Strefy Kiss & Ride z możliwością pozostawienia samochodu do 15 minut będą przeznaczone dla rodziców i opiekunów dzieci odwożących swoje pociechy do szkół i przedszkoli. Dodatkowe miejsca postojowe umożliwią krótkie parkowanie samochodu rano i po południu w godz. 7:30-8:30 oraz 15:00-16:00. Poza godzinami, które będą wskazane na znakach pionowych, miejsca będą ogólnodostępne.
Nowe świadczenia dla rodziców od października
2 mln zł dla sopockiego technikum
Zespół Szkół Technicznych w Sopocie otrzymał dofinansowanie unijne w ramach programu, którego celem jest podniesienie efektywności szkolnictwa zawodowego i jeszcze lepsze dopasowanie oferty edukacyjnej do potrzeb rynku pracy. Dofinansowanie pozwoli na dodatkowe kursy dla uczniów i nauczycieli, a także na doposażenie pracowni specjalistycznych.
- Cieszę się, że pozyskaliśmy ponad 2 mln zł dla Zespołu Szkół Technicznych - mówi prezydentka Magdalena Czarzyńska-Jachim. - Rozpoczęliśmy rozmowy z dużymi firmami na temat stworzenia w tej szkole klas patronackich, które będą odpowiadały współczesnym potrzebom rynku pracy. Chodzi o kształcenie specjalistów w takich dziedzinach, jak offshore i fotowoltaika. Mam nadzieję, że dofinansowanie unijne i współpraca z gigantami w energetyce pozwolą stworzyć nowy kierunek kształcenia w tej szkole - dodaje prezydentka Sopotu.
Miasto wydało ponad 10 mln zł na wakacyjne remonty i inwestycje w sopockich placówkach oświatowych. Najważniejsze prace remontowe to: renowacje podłóg i ścian w salach, szatniach i holach budynków, wymiana lub naprawa sprzętu rekreacyjnego i sportowego oraz remonty sanitariatów i naprawa dachu. Realizowane są również inwestycje, m.in. w SP nr 1 (prace termomodernizacyjne oraz rozbudowa budynku pod potrzeby obserwatorium astronomicznego), w SP nr 8 (zadaszenie boiska wielofunkcyjnego), w Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej (remont generalny budynków przy ul. Władysława IV 23 i 25), w I LO (adaptacja pomieszczenia na gabinet stomatologiczny i psychologiczny). Część prac będzie kontynuowana w trakcie roku szkolnego, lecz nie będzie to kolidowało z prowadzeniem zajęć w placówkach.
Opinie wybrane
-
2024-09-02 12:07
pomysł z psychologami w szkołach bardzo dobry
jakiś czas temu dotarłem do statystyk wg których Pomorze cechuje się największą ilością samobójstw wśród dzieci i młodzieży w całej Polsce i na dodatek ( co było bardzo niepokojące ) był to wskaźnik dużo, dużo wyższy niż w innych rejonach Polski. Taka analiza nie może pozostać bez podjęcia odpowiednich kroków zaradczych, bo te statystyki i skala
jakiś czas temu dotarłem do statystyk wg których Pomorze cechuje się największą ilością samobójstw wśród dzieci i młodzieży w całej Polsce i na dodatek ( co było bardzo niepokojące ) był to wskaźnik dużo, dużo wyższy niż w innych rejonach Polski. Taka analiza nie może pozostać bez podjęcia odpowiednich kroków zaradczych, bo te statystyki i skala problemu naprawdę bardzo rzucały się w oczy. Po drugie nie jestem zwolennikiem integracji dzieci z dziećmi mającymi orzeczenia. Nie wiem, czy istnieją jakieś podwaliny naukowe takiego postępowania, ale w praktyce to się nie udaje. Wszystkie dzieci z orzeczeniami w szkole moich dzieci sprawiają ogromne problemy wychowawcze, dzieci je tolerują, ale jednocześnie mają serdecznie dość. I tu nawet nie chodzi o zachowania adaptacyjne, tylko czysto kryminalne np. rzucanie w dzieci ostrym przedmiotem ( scyzorykiem ) i tym podobne. Niestety dzieci z orzeczeniami są na marginesie i na nim pozostaną. Żaden z nich nie rokuje poprawy- są to obserwacje wieloletnie. Z resztą takie eksperymenty były już prowadzone w poprzednim ustroju i już wtedy one nie kończyły się sukcesem- ci ludzie kończyli ostatecznie w OHP, po którymś roku repetowania w danej klasie. W dzisiejszych czasach po pierwsze nikt już nie repetuje w podstawówce, po drugie szkoła otrzymuje bardzo wysokie finansowane za prowadzenie takiego dziecka z orzeczeniem. Bardzo współczuję rodzicom, ale niestety nie mogę się zgodzić na to, żeby garstka tych dzieci terroryzowała swoim zachowaniem większość
- 7 4
-
2024-09-02 11:09
Szkoła jest tragiczna (1)
Na osiedlach bloki rosną jak grzyby po deszczu, a budynki nie są z gumy. Dwuzmianowość w 1 klasach podstawówki, dziecko w szkole od 7 do 17...zaczyna lekcje o 13 po kilku godzinach męki w świetlicy, Liczebność klas 29-30 dzieci. Jaka jest jakość kształcenia w takie grupie? W tym dzieci ze specjalnymi potrzebami do których NIE MA wspomagania bo
Na osiedlach bloki rosną jak grzyby po deszczu, a budynki nie są z gumy. Dwuzmianowość w 1 klasach podstawówki, dziecko w szkole od 7 do 17...zaczyna lekcje o 13 po kilku godzinach męki w świetlicy, Liczebność klas 29-30 dzieci. Jaka jest jakość kształcenia w takie grupie? W tym dzieci ze specjalnymi potrzebami do których NIE MA wspomagania bo szkoła oszczędza.
Pomoc psychologiczna to kpina, w szkole u znajomej 1 nauczyciel obejmuje etat nauczyciela wspomagającego, rewalidatora oraz pedagoga specjalnego... Kto myśli o dobru dziecka , o wynikach kształcenia i rozwoju zainteresowań niech zbiera na prywatną placówkę- 6 3
-
2024-09-02 13:57
po cholere tylu psychologów??
zajmijcie sie dzieciakami interesujcie sie co robia w necie, to psychiatra czy psycholog nie bedą poterzebni aż tak bo to co widze to wolła o pomste do nieba, rodzice polscy czy tym bardziej ukrainscy beda zrzucac wszystko na nauczycieli, a wychowanie to co>>??? małe banderowce jak zobacze kogoś bazgrzącego po murach cyrylica to nogi pourywam
- 2 3
-
2024-09-02 10:33
Prosimy o szkoły bezmianowe
- 11 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.