- 1 Ta cukiernia istnieje 45 lat i wciąż urzeka (132 opinie)
- 2 Rocznica masowych wysiedleń w Gdyni (197 opinii)
- 3 Odbudowa Gdańska. 25 tys. cegieł w 8 godzin (37 opinii)
- 4 Będzie remont w Kaplicy Królewskiej (47 opinii)
- 5 Kolejne szczątki cywila na Westerplatte (66 opinii)
- 6 Rocznica rozstrzelania obrońców Poczty Polskiej na Zaspie (95 opinii)
Nadpalili buty wieszając polską flagę. Rocznica wyzwolenia Gdańska
Dzień 30 marca 1945 r. od kilkudziesięciu lat uchodzi za oficjalną datę wyzwolenia Gdańska spod panowania niemieckiego. Dawniej mówiono w tym kontekście nieco górnolotnie o "powrocie Gdańska do Macierzy", choć w praktyce - mimo iż tymczasowy komunistyczny rząd wydał tegoż dnia dekret o utworzeniu Województwa Gdańskiego - po wyparciu Niemców miasto znalazło się pod władzą sowiecką, a nie polską.
Jak wynika ze wspomnień i zachowanych dokumentów wojskowych (meldunki, raporty), 30 marca 1945 r. nacierającym wojskom sowieckim 2. Frontu Białoruskiego marszałka Konstantego Rokossowskiego, pod którego rozkazami znajdowała się też polska brygada pancerna im. Bohaterów Westerplatte, udało się ostatecznie wyprzeć siły niemieckiej 2. Armii, dowodzonej przez generała Dietricha von Saucken, ze Śródmieścia w kierunku Stogów.
Wycofujący się Niemcy niszczyli za sobą mosty na Motławie, a następnie na Martwej Wiśle, co jednak nie powstrzymało Armii Czerwonej. W pierwszych dniach kwietnia zdobyła ona kolejno: Stogi, Krakowiec i Górki Zachodnie. Również dopiero w początkach kwietnia udało się złamać opór niemiecki na Kępie Oksywskiej. Duże zgrupowania wojsk niemieckich pozostały jednak na Wyspie Sobieszewskiej i Mierzei Wiślanej, a także na Półwyspie Helskim, składając broń dopiero po zdobyciu Berlina w maju 1945 r.
Powrót Gdańska do Polski symbolizuje zatknięcie przez żołnierzy biało-czerwonej flagi na zniszczonym Dworze Artusa. Dokonali tego dwaj czołgiści, podporucznik Bronisław Wilczewski i chorąży Zbigniew Michel. Ten ostatni przekazał nawet szczegółową informację o uczestnikach uroczystości. Co ciekawe, jego zdaniem odbyła się ona 28, a nie 30 marca. "Na plac Długiego Targu wprowadzono batalion fizylierów. Przed wejściem do budynku Dworu Artusa stanął czołg o numerze 211, na którym jak na trybunie stanął płk Malutin, dowódca brygady, dwaj generałowie z 49. armii sowieckiej oraz dowódca batalionu mjr Kulig."
Początkowo flagę zamierzano zawiesić na wieży Ratusza Głównego Miasta, jednak gdy żołnierze dotarli na Długi Targ, zorientowali się, że jest ona zniszczona. W tej sytuacji podjęto szybką decyzję o wciągnięciu polskiej flagi na maszt wieńczący Dwór Artusa. Trwający cały czas ostrzał artyleryjski omal nie udaremnił i tego zamiaru, bowiem w trakcie zaimprowizowanej ceremonii tył budynku został trafiony pociskiem i na dachu pojawiły się płomienie.
Dwaj młodzi, liczący po 19 lat Polacy, z dużą determinacją wspięli się po elewacji sąsiedniej kamienicy i dotarli do masztu, na którym wciąż powiewała hitlerowska flaga ze swastyką. Zerwali ją i wciągnęli flagę biało-czerwoną.
Następnie "Bronek po jakiejś rynnie, a ja po piorunochronie zjechaliśmy na dół. Buty mieliśmy nadpalone. Jest godzina 14.30, nie trwało więc to tak długo. Na dole zakończono uroczysty ceremoniał."
Dalej w relacji chorążego Michela pojawia się nieco złowrogi akcent: "W bocznej ulicy Starówki czekał na nas na samochodzie terenowym zastępca dowódcy brygady do spraw politycznych, mjr Bromberg, który podwiózł nas do kompanii". Autor wspomnień nie wyjaśnia, jakie były powody tej "opieki" ze strony politruka, ale możemy sądzić, że ów chciał poinstruować bohaterów zdarzenia, w jaki sposób mają opowiadać o swoim wyczynie.
O autorze
Marcin Stąporek
- autor jest publicystą historycznym, prowadzi firmę archeologiczną. Pracował w Muzeum Archeologicznym w Gdańsku i Wojewódzkim Urzędzie Ochrony Zabytków w Gdańsku. Obecnie jest pracownikiem Biura Prezydenta Gdańska ds. Kultury.
Wydarzenia
Opinie (258) 7 zablokowanych
-
2012-03-30 09:47
Gdańsk był dowodem taktyki sowieckiej - taktyki spalonej ziemi (27)
po przejściu armii czerwonej zostawały zgliszcza, brud, smród i nieszczęścia
- 228 37
-
2012-03-30 10:28
(16)
Akurat przesadzasz
- 8 78
-
2012-03-30 12:25
(11)
No w Kościele Św. Józefa spalili ludność cywilną, wraz z budynkiem więc wszystko się zgadza, a to tylko znany powszechnie dowód na ich bestialstwo - zapewne wiele jest już nie do odtworzenia z racji braku świadków.
- 47 7
-
2012-03-30 13:40
(10)
To wszystko prawda, to byli dzikusy, ale takim samym okrucieństwem wobec miast, wsi i ludności wykazali się Niemcy na wschodzie (u nas w Polsce też). Można takie działanie ruskich tłumaczyć jedynie odpowiedzią na bestialstwo Niemców, nie bronie nikogo, ale patrzę na tą wojnę nie tylko jak rusy mordowali i niszczyli Gdańsk, ale jak to wyglądało od 1939 roku.
- 33 4
-
2012-03-30 14:02
co nie zmienia faktu, że sowieci spalili Gdańsk już po "wyzwoleniu" (9)
- 59 7
-
2012-03-30 14:09
(8)
Dla nich Gdańsk to było Niemieckie miasto (co nie jest prawdą) i traktowali takie miasta tak samo "życzliwie" jak Niemcy robili to u nich. Wojna, to straszna rzecz dlatego Niemcy powinny do tej pory za nią przepraszać.
- 49 4
-
2012-03-30 14:16
(3)
Ee, a czemu mają przepraszać ludzie którzy urodzili się pół wieku PO zakończeniu tej wojny? Że tak spytam tylko?
- 11 21
-
2012-03-30 14:23
(1)
Spytaj się kolegów Eriki czemu mają przepraszać, oni ci ładnie wytłumaczą co "dobrego" robili w czasie wojny ku Rzeszy Niemieckiej.
- 30 7
-
2014-03-30 10:50
jest mały problem..
...Niemcy powszechnie nie wiedzą kto to jest Erika :/
ona jest "gwiazdą" w Polsce...- 3 0
-
2012-03-30 16:53
powinni przeprosić bez dwóch zdań
- 8 5
-
2012-03-30 21:32
Niemcy ropoczęli tę wojnę do spółki z sowietami.
O czym wszyscy zdają się zapominac usprawiedliwiając sowieckie zbrodnie.
- 29 2
-
2012-04-01 18:41
(2)
...przepraszać to mały pikuś. Powinni oddać to co ukradli. W Warszawie pędzili Matki z dziećmi przed czołgami, po to tylko aby mieć tarczę przed ostrzałem Powstańców. Tacy to byli bohaterowie tamtej wojny. Dziś to chętnie bym ich przyjął na otwarcie?- czego! - parasola w ich d--ie.
- 16 2
-
2014-03-26 19:46
w d--ie to ja mam twoja warszawe (1)
- 1 5
-
2014-03-30 16:54
Do tego z 19:46........
- 0 0
-
2012-03-30 16:07
Pomyliłeś epoki (1)
nie opowiadaj o Tusku, Budyniu i czerwnoarmistonosym Flaszce na Głodzie
- 3 13
-
2014-03-26 14:48
Pospiesz się
Lekarz przyjmuje tylko do 17:00
- 7 1
-
2014-03-30 09:04
nie przesadza
27 marca 1945 żołnierze Armii Czerwonej, nie szanując prawa azylu w kościele, gdzie schroniło się ponad 100 osób, wtoczyli i podpalili beczki z płynem zapalającym; wraz z kościołem spłonęli ludzie szukający w nim schronienia.
- 4 1
-
2014-03-30 10:35
poczytaj
to zmienisz zdanie
- 0 0
-
2012-03-30 14:10
(3)
ciekawe jak ty byś się zachował wkraczając do pierszego dużego miasta swojego wroga. Radzieccy żołnierze stracili dzieci i żony a ich bojowy szlak to ponad 1000 km spalonych przez Niemców wsi Białorusi, Ukrainy i Rosji, sterty trupów, obozy, .
ciekawe jak byś się zachował zdobywając niemieckie miasto jakim bez wątpliwości był Gdańsk. w 100% ich rozumiem- 26 47
-
2012-03-30 15:28
żołnierzy może tak, ale nie oficerów (1)
ale ktoś pozwolił im na te zniszczenia
a przecież Rosjanie wiedzieli że miasto ma przypaść Polsce- 17 9
-
2012-03-30 16:12
Nie, jeszcze niestety nie wiedzieli
Stalin jeszcze medytował, czy dać polakom dostęp do morza. W wizji proroczej widział III RP jak niszczy własny przemysł stoczniowy, flotę handlową i rybacką. I dlatego zrobił kawał Polakom - oddał Budyniowi Gdańsk
- 16 9
-
2012-03-31 01:05
"ciekawe jak ty byś się zachował"
No normalnie - jak zdziczałe bydlę. Jest nas już dwóch.
- 12 2
-
2013-12-26 02:37
(2)
taaaa, a po prześciu Wehrmahtu, Waffen-SS i SS - Einsatztruppen pozostawały kwitnące sady, przedszkola pełne roześmianych dzieci i lunaparki.
- 18 1
-
2014-03-30 09:07
jeszcze jedno (1)
zapomniałeś dodać ze jeszcze prawo i porządek.
- 1 2
-
2015-03-15 17:17
Prawo do niewolniczej pracy i porzadek przy wydawaniu glodowych kartek na jedzenie dla polokow moj dziadek zeby nie musiec wstepowac do wermachtu za darmo tzn za litr mleka na dzien musial tyraz u bauera ktory przejol gospodarstwo po wypedzonej do GG rodzinie pewnie nie podpisali volkslisty
- 1 0
-
2014-03-26 16:26
Momo wszystk gdyby nie oni nie miałbyś Gdańska! Proste. (1)
- 3 2
-
2014-03-30 15:13
.
Nie mielibyśmy też PRL i hańby oraz poniżenia...
- 1 1
-
2024-03-30 15:10
Piotr Zychowicz
W książce "Alianci" Piotr Zychowicz udowadnia , .ze alianci podczas wyzwalania Francji zabili więcej Francuzów niż Niemcy podczas II Wojny Światowe
- 0 0
-
2012-03-30 09:58
ruskie prowadzili ostrzał nawet gdy żołnierze byli juz w Gdańsku bo dla nich to niemiało znaczenia czy strzelali do swoich (10)
Jesli byli za szybko to mieli pecha obrony Gdańska nie było Niemcy tyle utrzymywali sie ile dałosie by uratowac ludnosc cywilną!Ruskie mieli zadanie zrównac te Niemieckie miasto z ziemią.Czy autor tez napisał o masowych gwąłtach na ludnosci której nie udało sie uciec!Nie oszczedzili zadnego dziecka. A kazdego kto sie sprzeciwił zastrzelili!To nie miało nic wspólnego z wyzwoleniem miasta to było zdobycie kolejnego miasta dla Stalina i niemiało nic wspólnego zjego wyzwoleniem.
- 186 45
-
2012-03-30 11:28
bardzo dobre rozwinięcie pierwszego komentarza
- 17 8
-
2012-04-01 18:56
...przecież to oni razem napadli na Polskę, aż z tego zachwytu dostali czkawki a po niej małpiego rozumu. To i zaczęli się grzać nawzajem. I to był tylko mały plus z tej ichniej wojny. Nic to jednak ich nie nauczyło, bo dziś z powrotem coś wspólnie knują. Na razie położyli wspólny rurociąg na dnie Bałtyku.
- 11 0
-
2013-12-26 10:08
nazistowska propaganda (4)
Nikt nie przeczy, że na zdobytych niemieckich terenach, także w Gdańsku, żołnierze radzieccy dopuszczali się gwałtów i rabunków. Zbrodni nie można usprawiedliwić. Ale można zrozumieć częściowo motywy - chęćodwetu z takie samo lub okrutniejsze działania Niemców na podbitych rosyjskich, białoruskich i ukraińskich ziemiach. Natomiast pisanie "nie oszczędzili żadnego dziecka" jest brednią lub neonazistowską propagandą. Znam wielu przedwojennych mieszkańców Gdańska, w tym kobiety, które w 1945 miały kilkanaście lat, i dziwnym wypadkiem nie padły ofiarami gwaltów ani rabunków. Przypomnę też śp panią Joannę Milewczyk z Ujeściska, która jako chyba 20 letnia kobieta, potrafiła przeciwstawić się rosyjskiej komendanturze, nakazującej wszystkim mieszkańcom Ujeściska i Łostwic przymusową pracę przy reparecji wałó przeciwpowodziowych. Ponieważ był akurat okres żniw, sam poszła do rosyjskiego komendanta i nie dość że nie została zgwalcona, to została wysłuchana i jej prośba została spelniona. BTW. Mam nadzieję, że w środ zgwalconych Gdańszczanek były licznie reprezentowane te, które w 1939 pluły na polskich jeńców z Poczty Polskiej.
- 20 9
-
2014-03-26 14:13
no komendanci to nie gwałcili.. to robili zwykli żołnierze z karabinem na sznurku (1)
tzw. swołocz
- 6 4
-
2015-03-15 17:22
To byly specjalnie wyznaczone jednostkiz mongoli w ich kulturze masz prawo do rabunku i gwaltu pokonanego wroga
- 1 1
-
2014-03-26 14:14
Tylko tu mowa nie o żniwacha a o pierwszych dniach kwietnia.
- 6 0
-
2014-03-26 16:13
Sowietów i sługusów Moskwy zbrodnie były potworne
W czasie żniw nie zgwałcili Polki - to znaczy co? Że nie gwałcili w czasie "wyzwalania"? Dla mnie to nowomowa w stylu sowieckim. Pamiętajmy, że w sowieckim imperium zła sowieci więzili, gwałcili, torturowali, mordowali... miliony osób deportowali konfiskując dobytek pokoleń.
- 4 3
-
2014-03-26 16:14
(2)
kazdy tego typu artykul produkuje opinie w stylu, ze Niemcy, Ruscy maja nas przepraszac itd. Ile mozna? W kolko to samo. Ciesze sie, ze obecna mlodziez zyje na takim luzie. Starsze pokolenie ma ciagle jakies zale. Mimo, ze nawet nie urodzili sie w czasie wojny. Pamietajmy o tym co sie stalo, ale nie rozpamietujmy. Ile mozna tego sluchac. Bylo minelo, to historia, zycie toczy sie dalej. Przecietnego Niemca czy Rosjanina to naprawde nie interesuje. Nie dolozyli do tego swojej cegielki.
- 4 5
-
2014-03-30 14:37
Pozyjesz, dorosniesz, zrozumiesz.
Ja jak mialem 20 lat to tez zylem ''na takim luzie''
- 2 1
-
2018-03-28 17:43
No i proszę!
Czytam ten komentarz w 2018 roku. Życie samo napisało ripostę do jego treści. Co się niby stało? Ano mamy sytuację, w której Polacy są w powszechnej świadomości współodpowiedzialni za zagładę Żydów, nie ma już Niemców - są Naziści, którymi najprawdopodobniej byli właśnie Polacy, bo przecież obozy zagłady były "polskie", a Powstanie Warszawskie to było de facto Powstanie w Getcie. Jeszcze chwila i okaże się, że za wojnę i cały bezmiar jej okropieństw odpowiadają tylko Polska i Polacy, Niemcy i Rosja są pierwszymi poszkodowanymi, a jedyną nacją, która ucierpiała byli Żydzi. Jak widać absolutnie nie można odpuszczać tego "rozpamiętywania" przeszłości, a trzeba wręcz przeciwnie - uparcie dochodzić i bronić prawdy. Inaczej oddamy się w ręce propagandy zdecydowanie nam Polakom nieprzychylnej, która powoli ale systematycznie utrwala narrację całkowicie od prawdy odmienną. Cytując kardynała Wyszyńskiego: "Naród bez dziejów, bez historii, bez przeszłości, staje się wkrótce narodem bez ziemi, narodem bezdomnym, bez przyszłości."!
- 2 2
-
2012-03-30 10:14
Chwała polskim bohaterom wyzwalającym Królewskie Polskie Miasto Gdańsk! (15)
Hańba nazistowskim niemieckim okupantom i sowieckim rosyjskim okupantom...
- 141 45
-
2012-03-30 11:22
zaraz się rozpłaczę.
- 18 20
-
2012-03-30 13:17
"wyzwolenie" kogo? niemców od niemców... (7)
- 16 16
-
2012-03-30 13:23
Gdańska od niemców... (4)
- 16 11
-
2012-03-30 14:08
Niech sie ktoś znajdzie i nas wyzwoli od tępej polszy ze wschodu,która nie ma pojęcia,a zabiera głos. (3)
- 17 20
-
2012-03-30 14:27
Gdzieś ty się uchował, bo podobno ci źli Polacy i Ruscy was wszystkich wypędzili na zachód (macie szczęście, że nie na wschód).
- 15 8
-
2012-03-30 14:32
Nie ma to jak polskojęzyczni (z przymusu) "znafcy" historii, których przodkowie byli ochotnikami w "Wafen SS"...
...i walczyli o Wilekie Niemcy aż po Ural.
- 14 17
-
2014-03-26 15:33
ależ ci Polacy adolfom przeszkadzają
nie udało się w Piaśnicy nie udało się w Stutthofie
szkoda że Rosjanie nie wybili wszystkich niemców
germańska zaraza europy- 3 3
-
2014-03-26 19:24
Zdobycie Gdanska a nie jego wyzwolenie (1)
- 5 0
-
2014-03-30 10:54
Zawsze to powtarzam
jw
- 3 0
-
2012-03-30 14:12
(3)
Wyzwolono miasto od jego mieszkańców..... tak jak Wilno, Lwów. Spoko, nie bójcie, Chińczycy wkrótce i od was Gdańsk wyzwolą - a i resztę świata też.
- 14 10
-
2012-03-30 14:27
(2)
Większośc z rdzennych polskich mieszkańców miasta trafiła wcześniej do K.L. Stutthof lub została wygnana z miasta, a za to nawaliło się tu sporo nazistowskiej swołoczy.
- 17 8
-
2012-03-30 14:59
werhmacht i ich rodziny? (1)
a rodzina donalda? Przecież tu mieszkali
- 9 5
-
2014-03-26 17:19
wg mojego dziadka nie mieszkali w gdańsku tylko gdzieś w okolicach przodkowa
- 0 2
-
2014-03-26 18:50
i czym
ci polscy bohaterowie wyzwalali Gdańsk ?
- 1 0
-
2014-03-26 19:36
Faszysci niemieccy i swolocz sowiecka przyniesli miastu zaglade
moi przodkowie byli polskimi danzigerami.
- 2 2
-
2012-03-30 10:28
to polacy zaatakowali niemcy 1 września 1939 (4)
a niemcy odparli atak, bo bali się trafić polskich obozów koncentracyjnych... już za jakiś czas historia tak to będzie pamiętać.
- 117 35
-
2012-03-30 11:23
Jeśli się postarasz... (1)
...i będziesz to powtarzac, to jest taka szansa.
- 14 2
-
2012-03-30 15:04
W rosji i niemczech juz tak nauczaja?
i nikt już tego nie musi powtarzać. Putin kazał w podręcznikach do historii napisać ze II wojna światowa została wywołana przez Polskę bo nie chciała III rzeszy oddać dostępu do Prus. A "biedni" wypędzeni twierdzą ze to oni są ofiarami.
- 11 4
-
2012-03-30 13:28
podziękuj ryżemu
i z***om które dały mu władzę
- 17 16
-
2012-03-30 13:45
hitler był impotentem i pedofilem do kkk
taaaa i to POLACY rabowali wszystkie kraje EUROPY ,a nie faszystowskie szmaty ty baranie!
- 3 10
-
2012-03-30 10:53
Rosjanie powinni wypłaci miastu odszkodowanie (3)
PWC wlasnie opublikowalo raport mowiacy, ze trzeba nam okolo 70 mld. zl.zeby dorownac modelowemu europejskiemu miastu. Prezydent Adamowicz juz powinien pisac pozew adresowany na Kreml.
A co do Rosjan to osobiscie poznalem czlowieka, ktory byl owocem odwiedzin Azjaty u mieszkanki Gdanska wiosna 45- 100 29
-
2012-03-30 13:05
Wydaje mi się, że tych Azjatów to mogło być niestety więcej u niej w odwiedzinach
- 2 5
-
2012-03-30 16:17
Z tych odwiedzin najbardziej cieszyły się Niemki
wreszcie tej najbrzydsze kobiety świata spotkała jakaś przygoda seksualna
- 8 23
-
2015-03-25 18:14
mniej by kradli po '89 to by wystarczyło jużtylko kilka baniek
- 0 0
-
2012-03-30 12:22
(3)
O Dwór Atusa jeszcze stoi, a to ciekawe, dlaczego obrócił się w gruzy po wyzwoleniu?
- 44 8
-
2012-03-30 18:28
No właśnie (2)
pokaż mi zdjęcie, że po wyzwoleniu wyglądał gorzej niż przy zawieszaniu polskiej flagi, a może uwierzę, że Ruscy dopiero później zniszczyli Gdańsk
- 3 9
-
2012-04-01 14:01
No i co? Nie ma zdjęcia? (1)
Pewnie bezpieka zabrała? Palanty, uczcie się historii obiektywnie
- 2 6
-
2012-04-03 16:04
Mam Ci książkę zeskanować? Podaj jakiś adres.
- 1 1
-
2012-03-30 12:35
kościół św.Józefa (6)
już po ,,wyzwoleniu" miasta spalony wraz z chroniącymi się w nim przed azjatyckimi gwałcicielami mieszkańcami.
- 78 13
-
2012-03-30 13:13
(2)
Niemieckimi mieszkańcami chłopcze. Tymi samymi, którzy rzucali kamieniami i wylewali pomyje na obrońców Westerplatte prowadzonych do niewoli Długą i Długim Targiem we Wrześniu 39. Obrońcy uciśnionych pamiętajcie, ze w 45 roku 98% mieszkańców Gdańska stanowili Niemcy-butni Niemcy
- 25 22
-
2012-03-30 14:14
Najbardziej agresywny i nacjonalistyczny gatunek Niemca był właśnie na ówczesnych kresach wschodnich, dlatego to tutaj Hitler miał największe poparcie, dzięki czemu mógł dojść do władzy, zachodnia część w szczególności Bawaria była inna.
- 20 6
-
2014-03-30 10:25
gdańszczanie geniuszu od siedmiu boleści, gdańszczanie
- 1 0
-
2013-12-26 10:15
(2)
Straszna zbrodnia. To kościół w którym najczęściej uczestniczę we Mszy Św., i zawsze widzę te inskrypcje o tej tragadzii. Nic tego nie usprawiedliwi, nawet, to że prawdopodobnie znaczna część bliskich tych żołnierzy-morderców zginęła w podobny sposób z rąk cywilizowanych Niemców. Palenie ludzi w stodołach i kościolach to nie rosyjski wynalazek. Niemcy to robili wcześniej.
- 8 0
-
2014-03-26 14:51
można dopisac
Polaków też można dopisać Wojna to potwór
- 4 1
-
2014-03-26 17:18
To sobie przypomnij Piaśnice i przestań mylić ofiary z katami.
- 3 0
-
2012-03-30 12:47
a kiedy ktoś poniszczy te niebieskie szmaty wiszące często obok biało-czerwonej flagi?? (7)
- 65 54
-
2012-03-30 13:44
Nie trzeba niszczyć, bo UE sama się wykańcza swoimi dyrektywami i polityką gospodarczą.
- 24 9
-
2012-03-30 15:05
Masz racje.
Są brzydkie i nienormalne
- 13 10
-
2012-03-30 15:30
ty ośle (2)
sam jesteś szmatą ,ścierwą i pomyją przeszkadza tobie gnido.; a może chcałbyś żeby wisiały czerwone ty kamuchu
- 10 30
-
2012-03-30 15:49
Tosz wiszą komunistyczne, euro kołchoz z jajkiem po 1 PLN
- 21 7
-
2012-03-30 20:41
Czyżby europejs ?
- 12 4
-
2012-04-02 16:35
jak widac reprezentujesz PiSowskie plemię
jw
- 8 12
-
2014-03-30 09:32
Szmata?
Poczytaj sobie d*pku o historii powstanie flagi europejskiej, jej źródeł wizerunku, to może dojdziesz do wniosku, ze ty i pewna pani "profesor", która to pierwsza to powiedziała, jesteście oboje szmatami!
- 5 2
-
2012-03-30 13:13
Dzień bestialstwa armii radzieckiej.. (22)
a mówiąc dokładniej dzień ZDOBYCIA Gdańska przez hordy skośnookich gwałcicieli i morderców. dodam jeszcze że wywalenie z miasta 300tyś danzigerów było czystką etniczną i bezprawiem
- 90 37
-
2012-03-30 13:30
wojna (2)
mieli prawo zabić, żałuję tylko nazi nie wyrżnęli się nawzajem z turańczykami z azji
- 5 12
-
2012-03-30 14:55
przy okazji następnej wojny
gwałciciele tez będą mieli prawo odwiedzić twój dom dobrze myślisz
- 8 3
-
2012-03-31 15:45
A kto ci trolu jeden dał takie prawo !!
Ci co mordowali nie róznili sie niczym od Hitlerowców skoro robili dokladnie to samo!Ale ty poprosty jestes na to zagłupi i niczym sie nieróznisz od nich!
- 4 5
-
2012-03-30 14:04
(4)
Czemu patrzysz tylko na rok 1945, wojna trwała od 1939 do 1945. To co spotkało Niemców po wojnie, to i tak pikuś do tego, co oni zdążyli narobić przez wszystkie lata wojny. Obozy koncentracyjne gdzie wymordowali miliony ludzi, przypomnijmy tylko nasz kawałek historii, czyli co się działo z polakami w Gdańsku po wybuchu wojny, ilu zginęło w Stutthofie? Ile osób z Kaszub i Kociewia musiało pod groźbą śmierci włożyć mundur wermachtu? Ile miast w Polsce, ale i całej Europy zostały zmiecione z powierzchni ziemi przez Niemców (wielu w tym "danzingerów" SS) przykład: Warszawa. Tak, tak oni są temu winni, bo to oni głosowali na Hitlera (we wschodnich Niemczech miał największe poparcie, na zachodnie najmniejsze) to oni wiwatowali na jego cześć w 1939. A teraz pani Erika, której rodzice wygonili polaków z Rumi i zasiedlili ich dom, krzyczy jaka to zbrodnia na Niemcach została dokonana. Wojna to zło, ale to zło zostało wywołane na ich życzenie, bo jak to mówili "chcemy przestrzeni życiowej dla Niemców" dlatego mordowali i wysiedlali Polaków z Wielkopolski, Pomorza, Zamojszczyzny i wielu innych terenów.
- 36 10
-
2012-03-30 14:48
to co napisałes to hihot prostactwa (2)
twój tok "myślenia" zabili trzeba pomścić, tych co pomścili trzeba zabić, tych co zabili trzeba pomścić itd itd itd..... nie widzę zadnego związku między SS(obozy, roztrzeliwania itd) a zgwałconymi i zamordowanymi w Gdańsku przez ruskich. jedno i drugie jest zbrodnią a odwet i zemsta to typowe dla motłochu.wymierzać sprawiedliwość może tylko sąd....w tych wypadkach najlepiej szubienicę...
- 10 20
-
2012-03-30 14:58
Każdy się martwi o swoich rodaków i swoją historię.
- 2 3
-
2014-03-26 17:21
Bo widzisz, wroga ktory napada Twoj kraj nalezy nauczyc respektu. Tak aby 10 pokolen pozniej bal sie powtorzyc ten blad.
- 2 0
-
2012-03-30 16:23
I SPOTKAŁA NIEMIASZKÓW KARA BOSKA - SĄ NARODEM NA WYMARCIU!
Wkrótce Niemcy czeka zabór między Turków i Polaków
- 12 7
-
2012-03-30 14:31
biedactwa (4)
wywal... pochodzenia niemieckiego którzy przybyli w 39 Gdańsk zawsze był Polski
- 4 9
-
2012-03-30 14:50
danzigery mieszkali tu od wieków (3)
twoja rodzina dopiero od 45tego
- 10 8
-
2012-03-30 16:44
Tyle że danzigerzy niemieccy byli wrzodem (2)
na d.... Gdańska, a ci od 45-go są na swoim - Polakami w zawsze polskim Gdańsku
- 14 14
-
2014-03-26 15:57
Jesteś takim samym ścierwem jak naziole i czerwona hołota. (1)
Nic nie myślisz samodzielnie,cały czas powtarzasz jak mantrę propagandę stalinowską.Przeczytaj chociaż jeden tom Wspomnień Gdańskiego Bówki Zwarry i dopiero wypowiadaj się od tym kto był wrzodem.Polski Danizgerów,którzy przeżyli szwabski terror i często siedzieli po kilka lat w obozach wyzywaliście od Niemców i zabijaliście w samosądach,a później prześladowaliście ich aż do wczesnych lat 70.Każda próba przypomnienia wam odpowiedzialności za to co zrobiliście kończy się szaleńczym wyzywaniem piszącego od Niemców/nazistów/volksdeutchy.A prawda jest taka,że my,Polacy z WMG i ich potomkowie pamiętam co robiliście i nie zapomnimy tego.Ban Bóg nie rychliwy,ale sprawiedliwy.Pamiętajcie o tym.
- 4 4
-
2014-03-26 17:17
Antypolska wymowa niemieckiego serialu "Nasze matki, nasi ojcowie"
Kłamstwa Grossa i jemu podobnych są ogromne, dlatego - nie bojąc się historycznej prawdy - proszę o jakiś opis tego "zabijaliście w samosądach,a później prześladowaliście ich aż do wczesnych lat 70." Proszę też o rozróżnienie, kto jest kim. Niektórzy mylą pojęcia. Sowieccy barbarzyńcy nie byli Polakami. Zdradzieccy alianci zatwierdzający zbrodniczą działalność Sowietów nie byli Polakami. A odnośnie czytania - czytam biografię znanej przez Polaków "skrzywdzonej", bo "wypędzonej" Eriki Steinbach. Urodzona w 1943 roku w Rumi koło Gdyni (a nie, jak podawała w swoim życiorysie, w "Rahmel koło Gdańska") absolutnie nie spełnia logicznych kryteriów przynależności do kategorii "wypędzonych". Po pierwsze, Rumia w okresie międzywojennym należała do Polski i została bezprawnie włączona do III Rzeszy, po drugie, ojciec Steinbach - podoficer Luftwaffe - był okupantem na ziemiach polskich, a matka - urzędniczka z Bremy - urodziła Erikę w czasie krótkich odwiedzin u jej ojca. To jednak nie przeszkadzało, że Erika Steinbach swą pozycję zbudowała jako działaczka Związku Wypędzonych.
- 3 1
-
2012-03-30 15:43
dodam jeszcze że wywalenie z miasta 300tyś danzigerów było czystką etniczną i bezprawiem (3)
Chłopie co typiszesz a pozytytwy pod twoim komentarzem potwierdzają fakt jak mało dzisiaj społeczeństwo interesuje się historią. Trzeba było zostawić Niemców w Gdańsku, przeprosić, że zamknęliśmy im Stutthoff, zapłacić za gaz przelewem do IG Farben i zaciągnąć sie błękitnym dymkiem. A na Ruskich nie plujcie bo gdyby nie oni po prostu by nas nie było.
- 18 15
-
2012-04-06 13:38
każdy miał prawo tam pozostać gdzie mieszkał (2)
danzingerzy tez, tu się urodzili i zbudowali domy
- 2 7
-
2013-12-26 02:56
nie, nie miał prawa
choć tu się urodzili i tu mieszkali, to pozbawili się tego prawa traktując tu urodzonych i tu zamiszakałych Polaków jak bydło. I to dużo wcześniej niż zapanowali naziści. Poczytaj korespondencje z Gdańska w "Polśce Zbrojnej" z lat 20-stych
- 9 2
-
2014-03-26 19:44
danzigerzy zostali wypedzeni i nic i nikt tego faktu nie zmnieni
- 0 0
-
2012-03-30 16:41
CZEMU TAK DZIWNIE SIĘ MILCZY (1)
O GWAŁTACH NIEMCÓW NA WIĘŹNIARKACH OBOZÓW KONCENTRACYJNYCH?
DOBRZE ZA TO, ŻE SIĘ PODKREŚLA, IŻ CHODZIŁO O "SKOŚNOOKICH" I STALINA - GRUZINA, A NIE O SŁOWIAN, KTÓRZY SĄ NAJŁAGODNIEJSI Z WSZYSTKICH NACJI- 9 4
-
2012-04-01 14:53
O gwałtach Niemców nic się nie mówi, bo to nie jest teraz poprawnie politycznie, szczególnie w Gdańsku gdzie (z nieznanych przyczyn) bardzo zaczęto dbać o historię Gdańska sprzed II wojny światowej, gdzie podkreśla się niemieckość tego miejsca. A zapomina się, że w tym samym czasie mieszkała tu Polonia i wiele innych narodowości, która tworzyła to miejsce choć czas wojny, szczególnie po 1 września 1939 zaczął likwidować inne grupy niż niemieckie.
- 14 3
-
2013-12-26 02:46
(1)
Skąd masz informacje o typier rasowym (tak rozumiem te insynuacje o "skośnych oczch") Brygady Pancernej im. Bohsaterów Westerplatte? Lub o składzie etnicznym jednostek radzieckich? Mnie nie udało się znaleźćtego typu statystyk./ Więc albo masz dojśćia do trudno dostępnych materiałów żródsłowych albo łżeśz jakj geobelsowski pies. Wypędzenie, jak to nazywasz Danzigerów było dwu-etapowe. Pierwsze, na rozkaz władz nienmieckich lub samorzutna ucieczka tyvch co mieli coś na sumieniuy (99%) przed armią radziecką i polską. Drugi etap - to ani działanie tych "skośnookich" ani równie nienawistnch Ci Polaków, tylko realizacja MIĘDZYNARODOWYCH porozumień wielkich mocarstw. I tyle, poczytaj coś po za poublikacjami Eryki Steinbach.
- 5 2
-
2014-03-26 17:26
Wolę się spytać - uważasz, że Sowieci Gdańsk "wyzwolili"? Dla Ciebie to armia "radziecka", bo uważasz że tamto państwo to był "kraj rad"?
- 2 1
-
2014-03-26 14:06
Co to te "danzigery", jakieś robactwo?
No to dobrze że tego nie ma.
- 2 2
-
2012-03-30 14:14
Kilka dni po "wyzwoleniu Gdańska" (11)
nocnym nalotem dywanowym zniszczone zostało Śródmieście Gdańska. O tym nalocie cisza w oficjalnej historii Gdańska, do tej pory nie wiadomo, czy to była pomyłka czy zemsta.
- 83 16
-
2012-03-30 14:17
Nie bądź dzieckiem, zniszczony Gdańsk to była zemsta za okrucieństwa na wschodzie, a Niemcy nie byli aniołkami.
- 13 6
-
2012-03-30 14:40
Nieprawda (4)
Nie było takiego zdarzenia. Poza tym kto niby miał zrobić ten "nalot dywanowy" - nie używaj terminów, których nie rozumiesz. Gdańsk (w sensie Głównego Miasta) uległ zniszczeniu wskutek ostrzału artylerią lufową i rakietową tuż przed wkroczeniem Rosjan - głównie w nocy z 26 na 27. marca. Natomiast na przedmieściach jeszcze wiele dni po zdobyciu ich przez Rosjan wybuchały "spontaniczne" pożary.
M.- 20 5
-
2012-03-30 16:53
O NALOTACH NA ŚRÓDMIEŚCIE GDAŃSKA (3)
SIŁ ALIANCKICH (AMERYKAŃSKICH)
MÓWIĄ WYRAŹNIE AMERYKAŃSKIE ŻRÓDŁA HISTORYCZNE. PODOBNIE O ZACIEKŁEJ OBRONIE HITLEROWCÓW KAŻDEJ KAMIENICY NA STARÓWCE, CZEGO DOMAGAŁ SIĘ W WYRAŹNYM ROZKAZIE SAM HITLER.
NA CAŁEJ ALEI ZWYCIĘSTWA, NA KAŻDYM JEJ DRZEWIE WISIAŁY DZIESIĄTKI NIEMCÓW POWIESZONYCH PRZEZ NIEMCÓW, KTÓRZY CHCIELI INACZEJ I UWAŻALI OPÓR ZA BEZCELOWY.- 6 12
-
2012-03-30 17:03
Naloty tak, ale nie "dywanowe"
i z całą pewnością nie po 30 marca, panie "historyk" :-P
- 18 1
-
2012-03-30 17:09
W marcu 1945 nie było takich nalotów. Niemcy uparcie twierdzą w kronikach kilku dywizji, że był nalot "Superfestungen" na Gdańsk - ale jest to błąd powielany między opracowaniami. Amerykanie nic o tym nie wiedzą :)
- 9 1
-
2014-03-26 14:23
Starówka a i owszem, ale nie w Gdańsku tylko w Warszawie.
W alei, a nie "na" alei. I wyłącz Caps Lock, historzyno niedouczony.
- 8 1
-
2012-03-30 21:10
Prawda (2)
35 lat temu rozmawiałam z synem gdańszczanina mieszkającego przez całą II wojnę światową w Gdańsku. Był świadkiem wyzwolenia i zarazem zniszczenia Gdańska przez Rosjan już po wyzwoleniu.
Moi rodzice przyjechali do Gdańska pod koniec sierpnia 1945 roku i prawdą jest, że to właśnie sowieci rządzili w mieście czyli przydzielali mieszkania, pracę, itp.- 14 2
-
2012-03-31 09:32
(1)
A gdyby nie wojenna zawierucha wywołana przez III Rzeszę i między innymi gdańskich Niemców, to czy Twoja rodzina musiała by przeprowadzać się do Gdańska? Kij ma dwa końce, teraz ubolewamy nad Niemcami i ich wyprowadzką z Gdańska, ale ani słowa o trudnym losie Polaków, oni tez zostali przymusowo przesiedleni.
- 15 1
-
2014-03-26 16:01
Szkoda,że zapominacie o tym co przesiedleńcy robili zaraz po wojnie z resztką gdańskiej poloni,która przeżyła szwabski terror.
Nigdy nie przeprosiliście za masowe samosądy,morderstwa i prześladowania przez ponad 25 lat,tych którzy gnili w obozach za polskość Gdańska,który wtedy nie był polski.
- 4 3
-
2014-03-30 10:00
nalot
to była kacapska zemsta wyrównali gdansk a potem WYZWOLILI.WSZYSCY O TYM WIEDZA lecz jakos maja AMNEZJE czy POMROCZNOSC JASNA
- 0 1
-
2020-05-08 10:43
Zapewne bylo to planowe niszczenie.
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.