Gdański Teatr Szekspirowski / Polska
Burza. Prequel
reż. Joanna Zdrada
Bardzo mi zależy, aby produkcja rezonowała wśród młodych ludzi, była z nimi w kontakcie. Chcemy zaprosić widza do świata utopii, miejsca, w którym wydarzyć może się wszystko, gdzie można przeżyć wspaniałe emocje i spotkać niesamowitych ludzi. Nie chcemy nic udawać. Nasza historia jest też o trudnych relacjach, o ciszy przed burzą, o burzy hormonów, burzy mózgów, burzy w szklance wody, burzliwym dzieciństwie i burzliwej młodości, ale przede wszystkim o tęczy, która po burzy rozjaśnia niebo. / Joanna Zdrada, reżyserka spektaklu
Na etapie pisania tego tekstu dbałam o to, by był to dramat inkluzywny, na wielu poziomach. W samej treści sztuki istotne były dla mnie takie wartości jak otwarcie na inność, samoakceptacja, multikulturowość, szacunek dla odmienności obyczajów czy perspektyw, ale zależało mi także na tym, by spektakl był włączający także na poziomie odbiorcy - by nie zamykać się na wąską grupę wiekową, a opowiedzieć historię na tyle interesującą i uniwersalną, by miała szansę dotrzeć do wszystkich, niezależnie od wieku, kompetencji społecznych i backgroundu kulturowego. / Malina Prześluga, scenarzystka spektaklu
Zapraszamy na wyspę cudowności na morzu realizmu. Nowa produkcja wg tekstu Maliny Prześlugi to wielowątkowa opowieść dla młodego widza o dojrzewaniu, poszukiwaniu własnej drogi, sile przyjaźni, potrzebie wolności oraz relacji z rodzicami.
Zaskakujący prequel wydarzeń znanych z dramatu Williama Szekspira koncentruje się wokół ikonicznych postaci z "Burzy", które obserwujemy od momentu ich pierwszego pojawienia się na wyspie. To, co w oryginalnym dramacie zamyka się zaledwie w kilku zdaniach, w wersji Gdańskiego Teatru Szekspirowskiego wysuwa się na pierwszy plan.
Tytułowa "Burza" ma tutaj wiele wymiarów. To generyczny lęk przed obcym, oswajanie się z innością. Młodzi ludzie na progu dojrzewania także doświadczają burzowych emocji. I dalsze pioruny oraz wyładowania: bunt wobec zastanej rzeczywistości i związane z tym dylematy, próba dominacji przyrody. W spektaklu spotykamy także magię, zarówno tę płynącą z potęgi natury, jak i napędzaną siłą pieniądza.
Przedstawienie ma kolejny wymiar: to jednocześnie opowieść o współczesnym kolonializmie w różnych jego odsłonach.
wiek: 12+
Twórcy
scenariusz: Malina Prześluga
reżyseria: Joanna Zdrada
scenografia, kostiumy, identyfikacja wizualna: Łukasz Błażejewski
muzyka: Magdalena Sowul
choreografia: Barbara Olech
wizualizacje: Sebastian Łukaszuk
produkcja: Melania Szymerowska
produkcja: Gdański Teatr Szekspirowski
Obsada
Radosław Elis
Malwina Czekaj
Aleksander Kaleta
Maria Wróbel
Julia Latosińska
Monika Bubniak
Maria Wawreniuk
Dominika Kimaty
Sławomir Maciejewski
Viet Anh Do
Kacper Kurcius
Alan Al-Murtatha
Mamadou Góo Bâ
Serhii Berezhko
język polski z angielskimi napisami
Prawa autorskie Autora do w/w sztuki reprezentuje Agencja Dramatu i Teatru (ADIT)