Wydarzenie w ramach
Angielska elegancja i wirtuozeria w wykonaniu holenderskich mistrzów podczas festiwalu ORGANy PLUS+® 2023.
400 lat temu zmarł jeden z najwybitniejszych klawiszowców w historii muzyki. William Byrd, bo o nim mowa zdefiniował właściwie to, co nazywamy muzyka klawiszową, jego utwory na wirginał i organy do dzisiaj zadziwiają kunsztowną wirtuozerią i stanowią niemałe wyzwanie dla kolejnych generacji interpretatorów. Z tym wyzwaniem zmierzył się zwycięsko holenderski organista Leon Berben, który w czwartek 5 października o godz. 19.30 ponownie we franciszkańskim kościele Świętej Trójcy przedstawi nam blask biegłości kompozytorskiej angielskiego mistrza. W koncercie pod nazwą +Byrd towarzyszyć mu będzie młoda holenderska cynkistka - Anne Schall prezentując w kontrapunkcie utwory kompozytorów, którzy byli inspiracją, ale również konkurencją dla Williama Byrda. Zapowiada się więc nie lada konkurs na najlepszy utwór na organy lub na cynk. Posłuchamy, zadecydujemy.
ANNA SCHALL urodziła się w 1984 roku w Emmendingen. Grając na flecie prostym od najmłodszych lat zaczęła interesować się muzyką dawną, co skłoniło ją do zajęcia się cornetto. Studiowała w Schola Cantorum Basiliensis u Bruce'a Dickeya (cornetto) i Conrada Steinmanna (flet prosty), uzyskując w 2008 roku Dyplom z Muzyki Dawnej. Następnie podjęła dalsze zaawansowane studia nad cornetto u Gebharda Davida i Williama Dongois w Hochschule für Künste w Bremie. Anna Schall jest obecnie rozchwytywana jako kornetistka w całej Europie, grając z kilkoma prestiżowymi zespołami, w tym Oltremontano, Weser-Renaissance, Musica Fiata, Freiburger Barockorchester, Lauttenkompagney Dresdner Kammerchor.
LEON BERBEN Czy jako organista, czy klawesynista, Léona Berbena można uznać za mistrza w swojej dziedzinie. Jego rozległa wiedza z zakresu historii muzyki i historycznej praktyki wykonawczej czyni go jedną z czołowych postaci swojego pokolenia w świecie muzyki dawnej. Jego repertuar obejmuje muzykę klawiszową z lat 1550-1790. Jest współautorem artykułów w Die Musik in Geschichte und Gegenwart. Jego interpretacjom nadano szczególną wagę dzięki intensywnym studiom źródłowym i ciągłym pracom badawczym, a jego solowe nagrania na instrumentach historycznych spotkały się z wielkim uznaniem krytyków, zdobywając kilka nagród, w tym Diapason d'Or, Choc du Monde de la Musique, a także Kwartalną Nagrodę Niemieckich Krytyków Płytowych. Léon Berben uzyskał dyplom z gry na organach i klawesynie w Amsterdamie i Hadze, studiując u Gustava Leonhardta (którego był ostatnim uczniem), Rienka Jiskoota, Tona Koopmana i Tini Mathot. Od 2000 roku był klawesynistą Musica Antiqua Köln (Reinhard Goebel), z którą koncertował w całej Europie, Azji oraz Ameryce Północnej i Południowej, a także nagrał wiele płyt dla Deutsche Grammophon/Archiv Produktion. Od rozwiązania zespołu w 2006 roku kontynuuje karierę solową, regularnie występując na najbardziej prestiżowych międzynarodowych festiwalach. Berben jest organistą tytularnym organów w St. Andreas, Ostönnen, które pochodzą z ok. 1425/1586/1722. To jedne z najstarszych grywalnych organów na świecie (być może nawet najstarsze). Jest również starszym organistą-rezydentem w Pieterskerk, Leiden (Holandia) z van Hagerbeerorgan od 1643 roku.
Szczegóły na stronie www.organyplus.com
Festiwal dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu "Muzyka" realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca, Gminy Miasta Gdańska, Samorządu Województwa Pomorskiego, Ambasady Szwajcarii w Polsce oraz Fundacji Współpracy Polsko-Niemieckiej. Festiwal ORGANy PLUS+ jest członkiem REMA oraz European Festival Associacion EFFE.
Współorganizatorzy: Klasztor Franciszkanów w Gdańsku, parafia Św. Jana Bosko na Oruni, Trinitas Artis, AMRS Production, Nadbałtyckie Centrum Kultury, Muzeum Narodowe w Gdańsku, Gdański Teatr Szekspirowski, Pałac Opatów, Centrum św. Jana, Kościół Bożego Ciała
Partnerzy: Hampton by Hilton, Weldone, Trefl, Akademia Muzyczna w Gdańsku, Drukomania.pl,
Ruch Muzyczny, Grafito
muzyka poważna - koncerty w Trójmieście
ANNA SCHALL urodziła się w 1984 roku w Emmendingen. Grając na flecie prostym od najmłodszych lat zaczęła interesować się muzyką dawną, co skłoniło ją do zajęcia się cornetto. Studiowała w Schola Cantorum Basiliensis u Bruce'a Dickeya (cornetto) i Conrada Steinmanna (flet prosty), uzyskując w 2008 roku Dyplom z Muzyki Dawnej. Następnie podjęła dalsze zaawansowane studia nad cornetto u Gebharda Davida i Williama Dongois w Hochschule für Künste w Bremie. Anna Schall jest obecnie rozchwytywana jako kornetistka w całej Europie, grając z kilkoma prestiżowymi zespołami, w tym Oltremontano, Weser-Renaissance, Musica Fiata, Freiburger Barockorchester, Lauttenkompagney Dresdner Kammerchor.
LEON BERBEN Czy jako organista, czy klawesynista, Léona Berbena można uznać za mistrza w swojej dziedzinie. Jego rozległa wiedza z zakresu historii muzyki i historycznej praktyki wykonawczej czyni go jedną z czołowych postaci swojego pokolenia w świecie muzyki dawnej. Jego repertuar obejmuje muzykę klawiszową z lat 1550-1790. Jest współautorem artykułów w Die Musik in Geschichte und Gegenwart. Jego interpretacjom nadano szczególną wagę dzięki intensywnym studiom źródłowym i ciągłym pracom badawczym, a jego solowe nagrania na instrumentach historycznych spotkały się z wielkim uznaniem krytyków, zdobywając kilka nagród, w tym Diapason d'Or, Choc du Monde de la Musique, a także Kwartalną Nagrodę Niemieckich Krytyków Płytowych. Léon Berben uzyskał dyplom z gry na organach i klawesynie w Amsterdamie i Hadze, studiując u Gustava Leonhardta (którego był ostatnim uczniem), Rienka Jiskoota, Tona Koopmana i Tini Mathot. Od 2000 roku był klawesynistą Musica Antiqua Köln (Reinhard Goebel), z którą koncertował w całej Europie, Azji oraz Ameryce Północnej i Południowej, a także nagrał wiele płyt dla Deutsche Grammophon/Archiv Produktion. Od rozwiązania zespołu w 2006 roku kontynuuje karierę solową, regularnie występując na najbardziej prestiżowych międzynarodowych festiwalach. Berben jest organistą tytularnym organów w St. Andreas, Ostönnen, które pochodzą z ok. 1425/1586/1722. To jedne z najstarszych grywalnych organów na świecie (być może nawet najstarsze). Jest również starszym organistą-rezydentem w Pieterskerk, Leiden (Holandia) z van Hagerbeerorgan od 1643 roku.
Szczegóły na stronie www.organyplus.com
Festiwal dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu "Muzyka" realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca, Gminy Miasta Gdańska, Samorządu Województwa Pomorskiego, Ambasady Szwajcarii w Polsce oraz Fundacji Współpracy Polsko-Niemieckiej. Festiwal ORGANy PLUS+ jest członkiem REMA oraz European Festival Associacion EFFE.
Współorganizatorzy: Klasztor Franciszkanów w Gdańsku, parafia Św. Jana Bosko na Oruni, Trinitas Artis, AMRS Production, Nadbałtyckie Centrum Kultury, Muzeum Narodowe w Gdańsku, Gdański Teatr Szekspirowski, Pałac Opatów, Centrum św. Jana, Kościół Bożego Ciała
Partnerzy: Hampton by Hilton, Weldone, Trefl, Akademia Muzyczna w Gdańsku, Drukomania.pl,
Ruch Muzyczny, Grafito