- 1 Quo vadis - znakomity musical z podtekstami (53 opinie)
- 2 Idealne książki na jesień (29 opinii)
- 3 Teatr i dobra muzyka na Garnizonie (14 opinii)
- 4 Nowe widowisko w Teatrze Muzycznym (65 opinii)
- 5 10 lat Teatru Baabus Musicalis i jego goście (9 opinii)
- 6 Tłumy młodych na Gdańskich Targach Książki (40 opinii)
W hołdzie ofiarom "Skorpiona". Poruszająca wystawa Doroty Nieznalskiej
Wernisaż nowej wystawy Doroty Nieznalskiej - upamiętniającej ofiary seryjnego mordercy "Skorpiona" - zatytułowanej "Modus operandi. 75 uderzeń. Topografia miejsc zbrodni popełnionych przez jednego sprawcę w latach 1977-1983 na terenie Pomorza" odbył się w piątek w Wielkiej Sali Wety w Ratuszu Głównego Miasta, oddziale Muzeum Gdańska. Sama wystawa prezentowana jest piętro niżej - w Galerii Palowej - i będzie ją można oglądać do 12 maja 2024 r.
- Wystawa upamiętniająca ofiary "Skorpiona"
- Nieznalska nie pierwszy raz w Muzeum Gdańska
- Hołd dla dziesięciu ofiar "Skorpiona"
- Co zobaczymy na wystawie? Portrety trumienne, mapa zbrodni i pejzaż dźwiękowy
- Nieznalska nieznana
Wystawa upamiętniająca ofiary "Skorpiona"
Wystawa czasowa "Modus operandi..." stanowi zwieńczenie dwuletniego projektu Doroty Nieznalskiej - gdańskiej artystki wizualnej, działającej w nurcie sztuki krytycznej. Przygotowała instalację upamiętniającą kobiety, ofiary seryjnego mordercy z okresu PRL-u (działającego na Pomorzu dokładnie w latach 1977-1983), Pawła Tuchlina, znanego pod pseudonimem "Skorpion". Nie jest to jednak wystawa poświęcona mordercy, lecz ofiarom.
Nieznalska nie pierwszy raz w Muzeum Gdańska
Nie ukrywam, że z zaskoczeniem przyjęłam informację, że otwarcie nowej indywidualnej wystawy Doroty Nieznalskiej odbędzie się w Muzeum Gdańska, które zdecydowanie zaliczyć wszak można do muzeów historycznych (dawniej zresztą było to Muzeum Historyczne Miasta Gdańska i Muzeum Historii Miasta Gdańska). W zasadzie wszystkie oddziały prezentują sztukę i obiekty historyczne. Oczywiście od czasu do czasu pojawia się tu również sztuka współczesna (niedawno Siudmak, jakiś czas temu Zięta, a wkrótce ma być Boznańska), jednak sporadycznie. Dobór tych nazwisk wydaje się notabene dość przypadkowy.
Rekordowe lato w Muzeum Gdańska
Dodatkowo wybór Galerii Palowej, która działa jako miejsce wystawiennicze od 2018 r., a składa się z kilku historycznych pomieszczeń pochodzących z XIV i XV wieku, w której prezentowane były wystawy tj. "Gdańskie arcydzieła sztuki złotniczej ze zbiorów Zamku Królewskiego na Wawelu" czy ostatnio "Miasto Romantyków", jest dla mnie równie zagadkowy i niezrozumiały. Krytyczna i zaangażowana sztuka Nieznalskiej, choć czasem również ma charakter historyczny (jak choćby prace dotyczące II wojny światowej) pasuje do tego miejsca jak, nie przymierzając, kwiatek do kożucha... I chętnie widziałabym ją w innej przestrzeni.
- Może część z państwa zastanawia się - Dorota Nieznalska i Muzeum Gdańska? Może część z państwa myśli, że to dziś po raz pierwszy mamy przyjemność współpracować z naszą artystką, ale tak nie jest. Jeśli tego państwo nie zauważyli, to na wystawie stałej w Muzeum Bursztynu znajduje się jedna z prac Doroty Nieznalskiej. I nie jest to inkluzja bursztynowa ze skorpionem w środku, a wręcz przeciwnie, zupełnie inny obiekt, który znajduje się na końcu narracji o bursztynie w kulturze - wyjaśniał, żartując i jakby czytając w moich myślach dyrektor Muzeum Waldemar Ossowski.
Hołd dla dziesięciu ofiar "Skorpiona"
Choć "Skorpion" zamordował prawdopodobnie 10 kobiet, to wiele innych również napadł, pobił i skrzywdził. Wystawa skupia się jednak nie na słynnym mordercy, lecz na jego ofiarach, którym odebrał życie poprzez kilkukrotne uderzanie młotkiem (stąd podtytuł wystawy "75 uderzeń") w tył głowy.
- Cieszę się, że ta wystawa zaistniała w tutaj, w "sercu" miasta. Upamiętnia 10 ofiar tego sprawcy, w nieoczywisty sposób oddaje im hołd (...) Nie chciałam epatować przemocą, nie chciałam epatować zbrodnią, ponieważ ta zbrodnia była drastyczna. (...) Nie jest to wystawa poświęcona sprawcy, moim zamiarem było podkreślenie statusu ofiary, która zawsze jest anonimowa - mówiła Dorota Nieznalska.
Sprawa Skorpiona. Egzekucja i pochówek
Co zobaczymy na wystawie? Portrety trumienne, mapa zbrodni i pejzaż dźwiękowy
Artystka wybrała kilka form na upamiętnienie tych kobiet. Główną z nich jest forma renesansowego portretu trumiennego z charakterystycznym wielobocznym kształtem krótszego boku trumny. Każda z 10 ofiar otrzymała od artystki w hołdzie taki obiekt wykonany z czarnej blachy, z dziurą jakby wybitą młotkiem, przez którą można zaglądać do środka. Wewnątrz z kolei jest podświetlone zdjęcie miejsca zbrodni, dokładnie to, w którym ofiary zostały znalezione martwe. Na zewnątrz krótka odręczna notka o danej osobie. Imię, wiek oraz to, jak lub gdzie zginęła.
Ponadto na wystawie możemy zobaczyć animację mapy ukazującą topografię miejsc zbrodni, czyli szlaku, jakim poruszał się sprawca - od szukania ofiary przez jej wybór aż do jej zabicia. Linia szlaku, ta jakby "ścieżka", powtarza się graficznie jako symbol na planszach informacyjnych dotyczących koncepcji wystawy, artystki, seryjnych morderców, wyjaśnienia, czym jest "modus operandi" i innych.
Częścią wystawy jest też ścieżka dźwiękowa zrealizowana przez Marcina Dymitera, jednak niestety podczas wernisażu było zbyt głośno, by w pełni usłyszeć to nagranie terenowe. Znajdziemy tu też oryginalne zdjęcia miejsc zbrodni w formie wydruków wielkoformatowych.
Największe wrażenie poza portretami trumiennymi robią jednak obiekty zrealizowane specjalnie na tę wystawę - rzeźby dłoni z brązu, ozdobione kamieniami i minerałami. Wizualizują one przemoc, są one "zamrożonymi" gestami dłoni ofiar. To relikty tych ofiar, które - jak wspomniała artystka - broniły się podczas napadu, o czym świadczyły różne ślady. Niektóre dłonie są przebite na wylot, jak po ukrzyżowaniu. Inne mają wplecione druty, włosy. Część wisi na hakach (powracający motyw u tej artystki), niczym w rzeźni.
Osobne pomieszczenie zostało przeznaczone na ukazanie kontekstu, czyli postaci samego sprawcy (dokumenty, książki, portrety pamięciowe, krótki opis jego biografii) oraz motywów zbrodni i tego, co mogło do nich doprowadzić. Również w osobnej wnęce zaprezentowane zostały obiekty stylizowane na narzędzia zbrodni, czyli różnego rodzaju młotki. Całość robi mocne, przytłaczające, momentami porażające wrażenie.
Nieznalska nieznana
Za każdym razem, gdy jej sztuka pojawia się w Trójmieście, warto iść ją zobaczyć, nawet jeśli nie do końca przestrzeń jest adekwatna do dzieła. Wciąż dziwi mnie nieobecność tak wybitnych artystów, jak Dorota Nieznalska, w ich rodzinnym mieście Gdańsku. Oczywiście nie mówię o pojedynczych obiektach, bo takowe są tu i ówdzie. Jednak tacy artyści jak Nieznalska (a mamy ich co najmniej kilkoro w Trójmieście) powinni mieć swoją stałą przestrzeń wystawienniczą. I nie mam na myśli małej galeryjki w zaułku ciemnej ulicy, tylko dużą przestrzeń muzealną.
Tacy artyści jak Nieznalska (a mamy ich co najmniej kilkoro w Trójmieście) powinni mieć swoją stałą przestrzeń wystawienniczą. I nie mam na myśli małej galeryjki w zaułku ciemnej ulicy, tylko dużą przestrzeń muzealną.Wydawać się mogło, że to NOMUS będzie takim miejscem, ale nie jest. I nadal łatwiej obejrzeć Nieznalską w Krakowie czy Poznaniu niż u nas. Tym bardziej polecam.
Do Galerii Palowej lepiej wybrać się w mniejszym gronie lub indywidualnie, by mieć przestrzeń na przeżycie tego doświadczenia. Warto, a nawet trzeba. To dojrzała, mądra i przemyślana sztuka, która nie epatuje emocjami, choć przemawia do emocji. Ważny, mocny głos.
Dorota Nieznalska - czym się zajmuje?
Wydarzenia
Miejsca
Wydarzenia
Zobacz także
Opinie wybrane
-
2023-11-18 11:25
Podoba mi się (8)
Pójdę zobaczyć
- 41 92
-
2023-11-21 22:56
Nieznalska wcale nie jest taka nieznana.
A raczej znana z tego , że lubi szokować. Jak nie umie zaistnieć dziełami pięknymi i jednocześnie wartościowymi to czepi się byle czego jak kilka lat temu zasłynęła męskimi genitaliami na krzyżu. Rzeczywiście to był szok i coś po prostu wstrętnego. No czasami można brak talentu zastąpić beztalenciem totalnym. Jak dla mnie to bardzo słabe.
- 0 0
-
2023-11-18 22:09
Niestety (2)
Niestety głupota. Nie pójdę nie polecam. To jest odrażające...jak mydło ze Stutthofu...
- 16 7
-
2023-11-19 12:50
Mydło Niemcy z Polaków produkowali w budynku Akademii Medycznej w Gdańsku (1)
Adamowicz kazał zdjąć tablice upamietniajaca
- 2 5
-
2023-11-19 16:37
Mit o mydle
to robota m. in. Nałkowskiej ("Medaliony"). W budynku we Wrzeszczu mieściła się pracownia anatomii i (chyba) patologii, i to już przed wojną, a nie "fabryka" mydła. Inna sprawa, że więźniowie kacetów dostawali mydło RIF, co tłumaczono "reine jüdische fett", czyli prawdziwy żydowski tłuszcz, tzn. z Żydów.
- 3 3
-
2023-11-18 20:26
Młodzieży należy przypomnieć że ten seryjny morderca miał brata Milicjanta w Pruszczu Gdańskim (3)
Milicjant ten, po 3 już zbrodni Tuchlina wiedział że to jego brat zabija a mimo to ukrywał ten fakt.
- 13 2
-
2023-11-20 20:12
Czy informacja którą Pan podaje
jest wiarygodna? Skąd o tym Panu wiadomo?
- 3 0
-
2023-11-18 21:14
(1)
Który zachlał się na śmierć
- 7 0
-
2023-11-19 12:48
Jakbyś odpowiadał za śmierć kolejnych 8 kobiet też byś się zachlał
- 3 1
-
2023-11-18 17:38
Niszowe, może ciekawe, ale utwierdza ta wystawa w przekonaniu, że dobra sztuka b. rzadko bywa na Wybrzeżu (4)
Na szczęście jest samolot i znakomita sztuka jest w zasięgu ręki: od Amsterdamu, Londyn, po Rzym i Paryż. Do wyboru, do koloru. W Polsce poza biedą finansową (nasze muzea nie mają co zaoferować w zamian) mamy biedę wtórności i rozpaczliwej tęsknoty (jak ta wystawa) sztuki współczesnej za oryginalnością. Paradoksalnie, lepiej było za PRL. To za mało.
- 44 32
-
2023-11-19 10:31
biedy finansowej w trojmiescie nie ma, to widac po wyrzucaniu pieniedzy przed wieprze (dziki), narracjach i piaskownicach
- 3 2
-
2023-11-19 10:30
od kiedy zerowanie na cudzej smierci jest dobra sztuka?
- 10 2
-
2023-11-18 22:45
(1)
Biedę to my mamy, ale przede wszystkim intelektualną, co widać po tych komentarzach.
- 13 13
-
2023-11-19 13:55
Napisz na wysokim poziomie intelektualnym.
- 5 0
-
2023-11-18 14:50
Zdaje się, że mamy muzeum kryminalistyki? (14)
Tam można nawet było obejrzeć filmy z rekonstrukcji tych zbrodni. Uważam, że to nie jest temat ani na sztukę, ani na sławę, ani dla turystów. Dla mnie to nekrofilia jednak i raczej hołd dla mordercy oraz znowu chodzi o sensację. Dobrze, że nie było wśród ofiar nikogo z mojej rodziny, bo bym tej pani artystce nie darowała takiej profanacji. Nie tak oddaje się cześć. Robi dokładnie to samo, co chrześcijanie z kultem Chrystusa na krzyżu. Ja tego nie rozumiem.
- 106 20
-
2023-11-21 13:45
Zapraszam na wystawę (1)
Droga Pani,
Uwielbiam osoby komentujące a nie będące na wystawie ;-)
Artystka składa hołd ofiarom nie mordercy co za tym idzie? Nie wypowiadaj się jak nie widziałaś bądź nie słyszałaś słów artystki na wernisażu- 2 1
-
2023-11-23 20:25
Ta pseudo artystka po prostu żeruje na ofiarach , które tragicznie zginęły.
Pieniądze na prawdę robią niektórym wodę z mózgu. Jak chce tak bardzo oddać hołd niech im złoży wiązanki na grobach, a nie się wygłupia. Wzbudza ogromny niesmak.
- 2 2
-
2023-11-19 07:51
Granice sztuki. (1)
Czy eksponaty w Muzeum Auschwitz to wytwory sztuki?
- 10 1
-
2023-11-19 17:03
Ale się wzorowala
- 2 1
-
2023-11-18 19:11
Proszę nie wprowadzać w błąd
Na wystawie nie ma żadnych filmów, poza opisaną w artykule animacją ze ściezkami. Są dwa zdjęcia z wizji lokalnych z udziałem Tuchlina. Pokazują społeczne oddziaływanie sprawy, szczegolnie na jednym ze zdjęć widać sporo gapiów. Co do muzeum kryminalistyki, owszem jest -prywatne, dostępne po wcześniejszym umówieniu się, i też chyba nie dla wszystkich.
- 8 8
-
2023-11-18 17:51
Co robią chrzescijanie z kultem Chrystusa na krzyzu? Wystawy? (1)
Ale bredzisz.
- 18 8
-
2023-11-19 22:05
Tak robią ze śmierci Chrystusa sztukę.
I modlą się do niej.
- 2 2
-
2023-11-18 16:44
(6)
No właśnie ,ty tego nie rozumiesz i dlatego nie powinnaś komentować ! Artysci na całym świecie , mają do tego prawo . Są kontrowersyjni , ciekawi , tajemniczy i właśnie ,to powoduje że ludzie ,są zaciekawieni ich pracami . Ja na pewno ,pójdę i będę oglądać jej prace !
- 23 61
-
2023-11-23 20:14
I mało ciekawi.
- 1 0
-
2023-11-21 12:13
i robia to z milosci do slawy pieniadza. Tylko i wylacznie
- 2 0
-
2023-11-20 16:02
Istnieje jeszcze coś co nazywa się etyką ale ty tego nie rozumiesz więc nie będę się w temat zagłębiać.
- 5 0
-
2023-11-19 22:39
Jak można komuś napisać, że nie powinien komentować?
:))))
- 4 2
-
2023-11-19 09:34
Rozumiem
Wiadomo o co chodzi w takiej pseudo sztuce. Liczy się kasa misiu i to gruba. Są tacy co płacą podatki za ciężką pracę i są tacy co biorą tę kasę i trwonią nie pracując. Na tym właśnie polega owa sztuka i to komentuję i będę komentować, bo mam jak z resztą inni płatnicy prawo do tego. Z resztą wystawiając na widok publiczny jakieś prace artyści są
Wiadomo o co chodzi w takiej pseudo sztuce. Liczy się kasa misiu i to gruba. Są tacy co płacą podatki za ciężką pracę i są tacy co biorą tę kasę i trwonią nie pracując. Na tym właśnie polega owa sztuka i to komentuję i będę komentować, bo mam jak z resztą inni płatnicy prawo do tego. Z resztą wystawiając na widok publiczny jakieś prace artyści są niejako skazani na widzów i ich komentarze, bo z tego żyją i to daje im paliwo do ich twórczości. Niektórzy rzeczywiście zasługują na pochwały za swoją twórczość ale są też tacy którym się wydaje, że są artystami.
- 17 2
-
2023-11-18 23:08
Naucz się w przecinki, bo ci nie wychodzi... spacji przed interpunkcją też się nie stawia. A co do tej "sztuki", to mam nadzieję, że nie jest to finansowane z podatków, bo są ludzie, których to nie interesuje i nie mam zamiaru na to dawać swojego grosza.
- 14 6
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.