• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kia EV9: elektryczny i praktyczny gigant

Michał Jelionek
15 sierpnia 2024, godz. 09:35 
Opinie (116)
Nowa elektryczna Kia EV9. Nowa elektryczna Kia EV9.

Jest ogromny, szybki, komfortowy i naszpikowany ciekawymi rozwiązaniami umilającymi podróż. A do tego ma trzeci rząd siedzeń - jeden z przestronniejszych i wygodniejszych na rynku, dzięki czemu w kabinie komfortowo może podróżować nawet 7 osób. Poznajcie bliżej nowość od Kii - elektryczne EV9. Czy potężny SUV zawojuje rynek? Ma długą listę argumentów, ale przeszkodą może być cena.



Czy podoba ci się nowa Kia EV9?

Już nie JD Kulej, a Plichta



Samochód do jazd testowych odebrałem z salonu Kii, który jest zlokalizowany w Gdańsku przy ul. Uczniowskiej 30Mapka. To ten obiekt, którego wizytówką jest kilkukondygnacyjna wieża ekspozycyjna, świetnie widoczna z al. Macieja Płażyńskiego. Dlaczego o tym piszę już na wstępie? Nie wszyscy o tym wiedzą, ale zmienił się gospodarz tego salonu - nie jest nim już dealer JD Kulej, a Grupa Plichta, która niedawno przejęła obiekt.

Nowa elektryczna Kia EV9. Nowa elektryczna Kia EV9.

EV9: jest wielki



Do jazd testowych otrzymałem elektryczną nowość - EV9. Pierwsze, co pomyślałem, gdy zobaczyłem ładującego się przy salonie SUV-a: monstrum. Ten samochód jest naprawdę wielki. Mierzy aż 5 m długości. Sam rozstaw osi to 3,1 m.

Testowany egzemplarz to bogatsza wersja GT-Line z sześcioma miejscami w kabinie. W drugim rzędzie zamontowano dwa fotele kapitańskie, dzięki czemu do trzeciego rzędu bez problemu można przejść tunelem środkowym między fotelami albo standardowo - po odsunięciu jednego z foteli. Miejsca w kabinie jest naprawdę bardzo dużo. Komfortowo podróżują zarówno osoby na fotelach kapitańskich, które można przy użyciu jednego przycisku przerobić w leżanki, ale także osoby, które zasiądą w rzędzie numer trzy.

Nowa elektryczna Kia EV9. Nowa elektryczna Kia EV9.
W przypadku modeli z trzecim rzędem siedzeń zazwyczaj zaznaczam, że to raczej miejsca przeznaczone dla maluchów. Ale w EV9 jest inaczej, bo spokojnie mogą w nim podróżować osoby dorosłe (najlepiej do 180 cm wzrostu).

Kosztem trzeciego rzędu siedzeń ucierpiała oczywiście przestrzeń bagażowa, która wynosi 333 l. W przypadku tradycyjnej konfiguracji z dwoma rzędami siedzisk - pojemność bagażnika urośnie do 828 l. Natomiast, gdy chcielibyście przewieźć coś większego - składając drugi rząd siedzeń, utworzycie "pakę" o pojemności blisko 2,400 l.



Nowa elektryczna Kia EV9. Nowa elektryczna Kia EV9.

Wygląd - mieszane uczucia



Z pewnością stylistyka EV9 jest interesująca, ale też kontrowersyjna. I choć o gustach się nie dyskutuje, to nie jest to najmocniejsza strona EV9. Mnie osobiście niezbyt podoba się pas przedni wielkiego "elektryka". Jest nijaki, nudny. Ciekawie wyglądają jedynie światła. Podoba mi się za to EV9 z profilu. Masywna bryła została podkreślona mocnymi przetłoczeniami i dużymi, 21-calowymi, "obudowanymi" felgami - dobrze to wygląda. Tył także wygląda atrakcyjnie. W moim odczuciu dużo lepiej niż przód, w którym ewidentnie czegoś zabrakło.

Nowa elektryczna Kia EV9. Nowa elektryczna Kia EV9.

Praktyczne wnętrze



Wnętrze to przede wszystkim ergonomia. W pierwszej kolejności w oczy rzuca się modny ostatnimi czasy w motoryzacji panoramiczny wyświetlacz. W EV9 składa się z trzech ekranów - ponad 12-calowego zestawu wskaźników kierowcy, 12,3-calowego ekranu centralnego i 5,3-calowego dotykowego ekranu do sterowania klimatyzacją. Wszystkie wyświetlacze działają intuicyjnie i są niezłej jakości (tradycyjnie - Koreańczycy mogliby poprawić jakość kamery cofania).

Coraz więcej producentów "wybierak" biegów przenosi za kierownicę, po prawej stronie. Kia zrobiła dokładnie to samo, ale dodała też coś od siebie. To właśnie na tej dość skrzętnie ukrytej dźwigni znajduje się także przycisk uruchamiania pojazdu. Trzeba się do nowego miejsca przyzwyczaić.

  • Nowa elektryczna Kia EV9.
  • Nowa elektryczna Kia EV9.
  • Nowa elektryczna Kia EV9.
  • Nowa elektryczna Kia EV9.
  • Nowa elektryczna Kia EV9.
  • Nowa elektryczna Kia EV9.
  • Nowa elektryczna Kia EV9.
  • Nowa elektryczna Kia EV9.
To, co bez dwóch zdań trzeba pochwalić - to bardzo wygodne fotele z miękkimi, siatkowanymi zagłówkami, w których głowa po prostu odpoczywa. Coś na wzór "jaśków" w luksusowych limuzynach, np. Mercedesie Klasy S.

Przy prędkości 130 km/h automatycznie pompują się boczki foteli. Są też masaże. Co ciekawe, masaż sam się włączył, gdy od kilkunastu minut zalegałem w korku. Oczywiście fotele pierwszego i drugiego rzędu są podgrzewane i klimatyzowane. Pełen komfort.



  • Nowa elektryczna Kia EV9.
  • Nowa elektryczna Kia EV9.
  • Nowa elektryczna Kia EV9.
  • Nowa elektryczna Kia EV9.
  • Nowa elektryczna Kia EV9.
  • Nowa elektryczna Kia EV9.
No i w końcu multum praktycznych rozwiązań - od schowków, dobrze umiejscowionej ładowarki do smartfonów z funkcją chłodzenia, po masę portów USB-C. Te znajdują się w panelu centralnym, w bocznych częściach foteli przednich i w trzecim rzędzie. Dla gadżeciarzy - w podłokietniku pierwszego rzędu znajdziecie czytnik linii papilarnych.

Wnętrze zostało skrojone pod osoby lubiące podróżować. Bo w EV9 można podróżować... odpoczywając. Jest naprawdę masa udogodnień, która przenosi komfort podróżowania na inny poziom. I właśnie to, czyli wygodę i praktyczność wnętrza, trzeba wyróżnić. Myśląc o tym, zapominamy o jakości wykonania kabiny - niestety najwyższa jakość przeplata się ze słabszymi materiałami.


  • Nowa elektryczna Kia EV9.
  • Nowa elektryczna Kia EV9.
  • Nowa elektryczna Kia EV9.
  • Nowa elektryczna Kia EV9.
  • Nowa elektryczna Kia EV9.
  • Nowa elektryczna Kia EV9.
  • Nowa elektryczna Kia EV9.
  • Nowa elektryczna Kia EV9.

Silnik



Kia EV9 dostępna jest w dwóch opcjach mocy - 203 KM (dla wersji Earth) i 384 KM (dla obu wersji - Earth i GT-Line). Słabsza moc oferowana jest wyłącznie z napędem na tylną oś. Natomiast większa - z napędem na wszystkie koła.

Do jazd testowych - jak już wspomniałem - otrzymałem egzemplarz w wersji GT-Line z dwoma silnikami o łącznej mocy 384 KM. Co tu dużo pisać... jest moc, mimo że EV9 waży blisko 2,6 tony. Ten elektryczny kolos, z maksymalnym momentem obrotowym na poziomie 700 Nm, od 0 do 100 km/h przyspiesza w 5,3 s. Prędkość maksymalna została elektronicznie ograniczona do 200 km/h.

Bardzo przyjemnie podróżuje się tak wielkim autem ze świadomością, że pod stopą kierowca ma naprawdę duży zapas mocy. Dodam, że oprócz dużej mocy i momentu obrotowego EV9 oferuje dobre właściwości jezdne. Prowadząc ten "czołg", nie czujemy wielkiej masy, bo układ kierownicy został naprawdę solidnie dopracowany. W zakrętach przy większych prędkościach nie czuć żadnych przechyłów. Brawo.

  • Nowa elektryczna Kia EV9.
  • Nowa elektryczna Kia EV9.
  • Nowa elektryczna Kia EV9.
  • Nowa elektryczna Kia EV9.
  • Nowa elektryczna Kia EV9.
  • Nowa elektryczna Kia EV9.
  • Nowa elektryczna Kia EV9.
  • Nowa elektryczna Kia EV9.
  • Nowa elektryczna Kia EV9.
  • Nowa elektryczna Kia EV9.

Bateria



EV9 posiada baterię litowo-jonową o pojemności 99,8 kWh. Deklarowany zasięg dla wersji GT-Line to 505 km. Myślę, że to wynik, który spokojnie można osiągnąć. Osobiście podczas jazd testowych przejechałem EV9 250 km w cyklu mieszanym (miasto, drogi ekspresowe, autostrada). Średnie zużycie energii wyniosło 22,9 kWh na 100 km. A to oznacza, że przy takim zużyciu przejechałbym ok. 430 km na jednym ładowaniu. Wynik w pełni zadowalający.

Minimalny czas ładowania prądem zmiennym od 10 do 100 proc. wynosi 9 godz. Natomiast minimalny czas ładowania prądem stałym od 10 do 80 proc. trwa zaledwie 24 minuty.

Bardzo dobrym rozwiązaniem podczas jazdy EV9 jest 6-stopniowy system odzyskiwania energii sterowany łopatkami przy kierownicy z funkcją pełnego zatrzymania bez użycia hamulca (i-Pedal). Działa to bardzo efektywnie.

Co ważne, producent nakłada na akumulator 7-letnią gwarancję z limitem 150 tys. km. Producent gwarantuje minimum 70 proc. pojemności baterii na koniec okresu gwarancyjnego.

  • Nowa elektryczna Kia EV9.
  • Nowa elektryczna Kia EV9.
  • Nowa elektryczna Kia EV9.
  • Nowa elektryczna Kia EV9.

Cena



Kia EV9 oferowana jest w dwóch wersjach - Earth i GT-Line. Cennik bazowej, 203-konnej opcji otwiera kwota 323 900 zł. Za bogatszy wariant GT-Line (dostępny wyłącznie z większą mocą) trzeba zapłacić co najmniej 368 900 zł. Egzemplarz testowy został skonfigurowany na kwotę 394 900 zł. Cena to niestety największy minus EV9.

Miejsca

Opinie wybrane

Wszystkie opinie (116)

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Przejazdy Ferrari, McLaren, Lamborghini i Inne #ZbieramyNaKaretke (16 opinii)

(16 opinii)
zlot, imprezy i akcje charytatywne

Dni Biznesu w Lexus Trójmiasto

dni otwarte

Top Car Arena

150 - 350 zł
zlot

Sprawdź się

Sprawdź się

Gdzie odbywał się słynny rajd Wrak Race?

 

Najczęściej czytane