- 1 Od soboty remont na Podwalu Przedmiejskim (93 opinie)
- 2 Maksymalne ceny paliw 6-8 czerwca 2026 r. (9 opinii)
- 3 Bardzo drogie LPG. Dlaczego nie ma rządowej tarczy na autogaz? (157 opinii)
- 4 Autostradą A1 pojedziemy za darmo (139 opinii)
- 5 Odcinkowy pomiar - kierowcy panikują i gwałtownie zwalniają? (163 opinie)
- 6 Jak działa odcinkowy pomiar prędkości? (127 opinii)
Kierowcy, czas przypomnieć sobie o rowerzystach
-
Lubię to 22
-
Super 1
-
Trzymaj się 5
-
Ha ha 106
-
Wow 3
-
Przykro mi 27
-
Wrr 116
- Wszystkie 280
- Zrobiło się ciepło, na drogi wrócili rowerzyści, szosowcy, ludzie jadący do pracy hulajnogą czy rowerem miejskim. I może najwyższy czas, żeby część kierowców sobie o tym przypomniała, zanim wydarzy się tragedia - pisze pan Michał, czytelnik Trojmiasto.pl. Oto jego spostrzeżenia.
- Już po zimie, rowerzyści wrócili
- Nie ma co karać za grzechy innych
- Zaoszczędzone kilka sekund może kosztować życie
Już po zimie, rowerzyści wrócili
I właśnie o to chodzi. Dało się. Tylko wielu kierowców przez zimę odzwyczaiło się od patrzenia na drogi rowerowe.
Przez kilka miesięcy na ulicach dominują auta. Potem przychodzi maj, pierwsze ciepłe dni i nagle okazuje się, że obok samochodu może pojawić się ktoś na dwóch kółkach. Na rondzie. Na przejeździe rowerowym. Przy skręcie w prawo. I zaczyna się nerwowe hamowanie, trąbienie albo klasyczne "skąd on się tam wziął?".
A wziął się stąd, że ma dokładnie takie samo prawo korzystać z drogi jak kierowca samochodu.
Nie ma co karać za grzechy innych
Najgorsze jest jednak to, że wielu kierowców nadal traktuje rowerzystę jak przeszkodę, a nie uczestnika ruchu. Wyprzedzanie na centymetry, wymuszanie pierwszeństwa, skręcanie bez spojrzenia w lusterko - wystarczy przejrzeć filmy czytelników z ostatnich dni i tygodni. Tych nagrań jest zatrzęsienie.
Oczywiście są też rowerzyści, którzy jeżdżą fatalnie. Wjeżdżają na czerwonym, pędzą chodnikami, ignorują przepisy. Ale naprawdę przestańmy udawać, że dwa złe zachowania się znoszą. To, że jeden rowerzysta jedzie głupio, nie daje prawa kierowcy do spychania kolejnego do krawężnika.
Zaoszczędzone kilka sekund może kosztować życie
Zwłaszcza że w starciu rower kontra samochód fizyka jest brutalna. Kierowca najwyżej się zdenerwuje. Rowerzysta może skończyć w szpitalu.
Dlatego apel do kierowców jest prosty: zacznijcie znowu patrzeć na rowery. Naprawdę. Dwa razy sprawdzić lusterko. Zwolnić przed przejazdem rowerowym. Nie wciskać się "bo zdążę". Zachować odstęp przy wyprzedzaniu. Kilka sekund nikogo nie zbawi, a komuś może uratować zdrowie.
Bo za chwilę znowu przeczytamy, że "doszło do potrącenia rowerzysty". I standardowo wszyscy będą oburzeni. Do następnego razu.
Co Cię gryzie - artykuł czytelnika to rubryka redagowana przez czytelników, zawierająca ich spostrzeżenia na temat otaczającej nas trójmiejskiej rzeczywistości. Wbrew nazwie nie wszystkie refleksje mają charakter narzekania. Jeśli coś cię gryzie opisz to i zobacz co inni myślą o sprawie. A my z radością nagrodzimy najciekawsze teksty biletami do kina lub na inne imprezy odbywające się w Trójmieście.
Opinie wybrane
-
2026-05-14 18:19
jak tak to czemu nie jeżdzą ścieżkami ale ustąpić pierwszeństwa to mało który ustąpi (13)
jadąc po jezdni wymuszenia właściwie się nie zdarzają,
jadąc "ścieżką" jest to standard praktycznie co wyjazd co przejazd rowerowy.
nie ma znaczenia czy po zimie czy po lecie. kierowców interesuje tylko to co na jezdni!- 95 36
-
2026-05-15 22:33
Lukasz (2)
Bo takie są przepisy ruchu drogowego, rowerzysta ma pierwszeństwo jak jest na przejeździe a nie ma pierwszeństwa wjazdu!!
Dlatego jadący rowerzyści ścieżką powinni ustąpić pierwszeństwa przejeżdżającemu samochodowi!! Jestem rowerzysta ale przepisy są przepisami i nie można ich łamać- 12 9
-
2026-05-17 14:41
człowieku co ty chrzanisz gros wymuszeń przez samochody odbywa się na wyjazdach z przydrożnych obiektów parkingów podziemnych typu riviera z różnych biedornek myjni stacji paliw prywatnych posesji z miejsc gdzie włączajacy się do ruchu durnie mają tymi samochodami psi obowiązek puścić rowerzystę nie na żadnym przejeździe ale zawsze gdy jest on w
człowieku co ty chrzanisz gros wymuszeń przez samochody odbywa się na wyjazdach z przydrożnych obiektów parkingów podziemnych typu riviera z różnych biedornek myjni stacji paliw prywatnych posesji z miejsc gdzie włączajacy się do ruchu durnie mają tymi samochodami psi obowiązek puścić rowerzystę nie na żadnym przejeździe ale zawsze gdy jest on w pobliżu inna sprawa to wymuszenia podczas niedolnych manewrów skrętu gdzie to rowerzysta jedzie prosto i trzeba mu ustąpić albo przez nieumiejętne skręcanie na warunkowej strzałce bez uprzedniego zahamowania do zera
- 3 0
-
2026-05-16 13:41
Jesteś może i rowerzystą, ale przede wszystkim, rzecznikiem kierowców nieznających przepisów. Lukaszu, mylisz się. Z Art. 27 PORD, dotyczącego obowiązków kierującego pojazdem, zbliżającego się do przejazdu rowerowego, wobec osób poruszających się po tym przejeździe, nie wynika nic takiego co sugerujesz. W tym przypadku o pierwszeństwie decydują
Jesteś może i rowerzystą, ale przede wszystkim, rzecznikiem kierowców nieznających przepisów. Lukaszu, mylisz się. Z Art. 27 PORD, dotyczącego obowiązków kierującego pojazdem, zbliżającego się do przejazdu rowerowego, wobec osób poruszających się po tym przejeździe, nie wynika nic takiego co sugerujesz. W tym przypadku o pierwszeństwie decydują znaki drogowe. Rowerzyści poruszali się drogą rowerową, będącą częścią drogi z pierwszeństwem. Kierowca jechał drogą podporządkowaną, widział znak A-7 "Ustąp pierwszeństwa", miał obowiązek ustąpić wszystkim pojazdom, a nawet pieszym, poruszającym się drogą nadrzędną. Nawet tym, zbliżającym się do przejścia i przejazdu rowerowego, lub nadjeżdżającym do skrzyżowania, jak i tym, którzy już się na nich znajdowali, lub na nie wjeżdżali/wchodzili, o ile jego kontynuowanie jazdy utrudniło by im ruch. Oczywiście chcąc chronić swoje bezpieczeństwo, nie wjeżdżaj przed kierowców gdy widać, że niekoniecznie stosują się do obowiązujących przepisów i nieraz mają czyjeś bezpieczeństwo w nosie.
- 3 2
-
2026-05-15 20:10
(1)
Ścieżkę to masz w swojej taksówce na desce i wciągasz ją nosem. To jest droga dla rowerów i nie wzedzie jest. Jak nie ma jedzie sie jezdnia. Nie ma za co.
- 6 12
-
2026-05-16 07:51
Jakoś w kółko czytam iż są autostrady w mieście a jakoś nigdzie nie widze punktów poboru opłat. Tak więc skoro każda trzy pasmòwka jest tak nazwana to i droga dla rowerów jest ścieżką rowerową
- 2 4
-
2026-05-15 09:45
(3)
Jeżdżenie rowerem po ścieżce nie wyłącza myślenia, a tak jest nagminnie i jeszcze ta prędkość.
- 12 11
-
2026-05-17 14:43
bredząc o prędkości rowerzystów jesteście wprost zabawni na jezdni okazuje się że za wolny że blokuje ruch bo samochodzik trzeba zwolnić trochę a na dróżkach rowerowych strzała normalnie niemożliwa do zauważenia z metra
- 3 1
-
2026-05-16 14:30
prędkość rowerzysty na filmiku była umiarkowana - zdążył zahamować i uniknął kolizji, choć miał pierwszeństwo
- 4 0
-
2026-05-15 23:09
Ktoś przekracza 50 km/h?
bo to jest domyślna prędkość na drogach rowerowych (poza hulajnogami, te mają 20 km/h)
- 4 3
-
2026-05-14 20:06
Rowerzysta na przejeździe nie ma pierwszeństwa, nie jest poeszym (3)
- 22 32
-
2026-05-15 10:55
ma
przed pojazdem, który zmienia kierunek ruchu lub się do niego włącza. Jeśli przejazd rowerowy przecina drogę jadącą na wprost, wtedy owszem nie ma.
- 18 5
-
2026-05-15 09:33
Samochód zwłaszcza nie ma pierwszeństwa wbrew temu co bredzi banda głupków samochodowych
- 12 14
-
2026-05-15 01:39
Art. 27 PORD nie zgadza się z tobą. Tym gorzej dla niego...
- 9 5
-
2026-05-15 10:48
Polska mentalność
Nie pisze o zielonej srzałce jak ma nie wjechać na ścieżkę odrobinę myślenia nie zaszkodzi ze strony rowerzystów którzy za chwilę wsiadają do aut ii krzyczą na rowerzystę
Poza tym tych co mieli pierwszeństwo są pełne cmentarze- 59 22
-
2026-05-15 09:10
Przejeżdżanie rowerem po pasach tam gdzie nie ma drogi przejazdu (15)
Dla rowerów to standard, wjeżdżanie nawet bez rozglądania się to też klasyk. Tak ma pan rację trzeba uważać, ale to działa w dwie strony
- 307 34
-
2026-05-15 09:49
A ja przypominam rowerzystom o pieszych.
- 54 7
-
2026-05-15 09:27
(3)
nie standard a częste zjawisko a wiesz dlaczego? bo policji nie ma, przepisy u nas to koncert życzeń a lepiej jechać rowerem po przejściu niż między samochodami przepisowo
- 8 18
-
2026-05-15 09:59
(2)
policji jak policji, ale nie ma rejestracji rowerów i rowerzyści pozostają anonimowi a przez to bezkarni
- 38 8
-
2026-05-17 14:10
Ten kierowca ma rejestrację. Myślisz, że za takie wymuszenie pierwszeństwa cokolwiek go spotka?
- 3 1
-
2026-05-16 08:40
Hahah taak, bo kierowcy z rejestracjami się nie mylą
A obwodnica stoi codziennie bo taka tradycja, prawda?
- 4 2
-
2026-05-15 09:27
Przestańcie się licytować... (7)
Po co ta licytacja co robią rowerzyści nie tak. Tak samo kierowcy jeżdżą na czerwonym, zmieniają pasy bez kierunkowskazu, wymuszają pierwszeństwo, przekraczają prędkość, jeżdżą mimo zakazów, parkują na chodnikach itd... Wymieniać można bez końca, ale tu chodzi o uwagę, nasze wspólne bezpieczeństwo.
Jestem kierowcą i rowerzystą - przeraża mnie podejście i komentarze większości ludzi. A wystarczy więcej uwagi i szacunku- 34 14
-
2026-05-16 14:33
komentarze są generowane niekoniecznie przez "większość" ludzi (1)
problemem jest nadmiar moralizatorów trzymających stronę zmotoryzowanych
- 3 1
-
2026-05-18 09:36
Tak szczególnie te wasze konfitury, samochodozy i inne ormowskie profile. Kłamstwo to wasze życie
- 0 1
-
2026-05-15 12:03
Dobre... (4)
Tylko kierowca zatrąbi. Drugi mignie awaryjnymi bo przeprasza i jest spoko... A rowerzyści drą jape jak by im ktoś ukochanego kota mordował albo walą pięściami po dachu. Jak ich matka ani stary nie nauczył kultury w domu to aż się chce na migi twarzą w twarz to wyjaśnić...
- 24 18
-
2026-05-15 12:22
(3)
Bo w odróżnieniu od 2 tonowej puszki nie są chronieni żadnym metalem. Dlatego się drą, bo czują zagrożenie własnego zdrowia lub życia. Ciężko to pojąć, prawda? Wymaga to postawienia się w butach kogoś innego, wyjścia poza swoje klapki na oczach.
- 17 27
-
2026-05-16 09:02
Ryzyko zawodowe.
Boisz się, wsiądź do autobusu. To bardzo duża puszka.
- 1 4
-
2026-05-16 01:27
(1)
jesli nie chroni mnie 2 tonowa puszka to jade na tyle ostrożnie, że mam dwukrotnie wiekszy brak zaufania do wszystkich dookoła - i to jest coś czego nie ma wiekszosc rowerzystow.
- 9 4
-
2026-05-17 14:07
Potem taki z suwa i tak cię przejedzie i stwierdzi, twój wybór, bo poruszałeś się "trumną na kółkach".
- 3 0
-
2026-05-15 09:18
Zjeżdżanie z chodnika na jezdnię bo piesi mają czerwone... (1)
Brak sygnalizowania skręcania ręką. Nieustępowanie pieszym na przejściach przez drogę rowerową. Wjeżdżanie na skrzyżowania z pełną prędkością bez rozglądania. Rowerzyści mają się za świętych.
- 52 13
-
2026-05-18 07:40
Co ty wymyślasz? Widziałeś cokolwiek o czym piszesz na załączonym filmie?
- 1 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.