- 1 Znamy oceny policjantów z "WF-u" (112 opinii)
- 2 Ojciec i syn na lotnisku przepracowali 60 lat (128 opinii)
- 3 Najbardziej opłacalne studia. Ile zarobisz z dyplomem? (134 opinie)
- 4 Kiedy możemy wyjść wcześniej z pracy? (31 opinii)
- 5 Zaświadczenie o niekaralności. Nawet 500 wniosków dziennie (88 opinii)
Nauczyciele mogą składać wnioski o nowe świadczenie
Dzięki nowelizacji Karty Nauczyciela pedagodzy po rozwiązaniu na swój wniosek stosunku pracy będą mogli przejść na emeryturę w wieku niższym niż określony w ustawie emerytalnej. Przepisy, które regulują to świadczenie, wejdą w życie od 1 września. Osoby, które będą uprawnione do świadczenia od 1 września 2024 r., czyli nauczyciele urodzeni przed 1 września 1966 r., mogą złożyć wniosek już w sierpniu.
Osoby uprawnione do świadczenia od 1 września 2024 r., czyli nauczyciele urodzeni przed 1 września 1966 r., mogli złożyć wniosek najwcześniej od 1 sierpnia, czyli miesiąc przed wejściem w życie nowych przepisów.
Z prawa do nowej emerytury nauczycielskiej będą mogli skorzystać nauczyciele, którzy spełnią łącznie następujące warunki:
- rozwiążą na swój wniosek stosunek pracy albo dojdzie do rozwiązania stosunku pracy lub jego wygaśnięcia np. z powodu całkowitej likwidacji szkoły czy też z upływem sześciomiesięcznego okresu pozostawania nauczyciela w stanie nieczynnym,
- rozpoczęli przed 1 stycznia 1999 r. faktyczne wykonywanie pracy na stanowisku nauczyciela, wychowawcy lub innego pracownika pedagogicznego,
- mają okres składkowy, który wynosi co najmniej 30 lat, w tym co najmniej 20 lat faktycznego wykonywania pracy na stanowisku nauczyciela, wychowawcy lub innego pracownika pedagogicznego (z wyjątkiem nauczyciela szkoły za granicą), w wymiarze co najmniej 1/2 obowiązkowego wymiaru zajęć,
- nie przysługuje im prawo do przejścia na emeryturę bez względu na wiek na podstawie Karty Nauczyciela,
- wysokość tej emerytury nie jest niższa niż kwota najniższej emerytury.
Na nową emeryturę nauczycielską mogą przejść, począwszy od:
- 1 września 2024 r. - nauczyciele urodzeni przed 1 września 1966 r.;
- 1 września 2025 r. - nauczyciele urodzeni po 31 sierpnia 1966 r., a przed 1 września 1969 r.;
- 1 września 2026 r. - nauczyciele urodzeni po 31 sierpnia 1969 r.
Oznacza to, że z nowej emerytury nauczycielskiej będą mogli skorzystać począwszy od:
- 1 września 2024 r. - nauczyciele, którzy przed tym dniem ukończyli co najmniej
- 58 lat
- 1 września 2025 r. - nauczyciele, którzy przed tym dniem ukończyli co najmniej
- 56 lat,
- 1 września 2026 r. - nauczyciele, którzy w tym dniu będę mieli ukończone 57 lat oraz wszyscy młodsi nauczyciele (w tym zakresie ustawa nie przewiduje ograniczenia).
Istotne jest tylko to, aby nauczyciele ci spełniali warunki wymagane do przyznania takiej emerytury.
- Warunki wymagane do nabycia uprawnień do nowej emerytury nauczycielskiej są takie same dla kobiet i mężczyzn. Wniosek o nową emeryturę nauczycielską należy złożyć przed osiągnięciem powszechnego wieku emerytalnego. Prawo do nowej emerytury nauczycielskiej nie ustaje w związku z osiągnięciem tego powszechnego wieku - wyjaśnia Krzysztof Cieszyński, regionalny rzecznik prasowy ZUS.
ZUS obliczy nową emeryturę nauczycielską, dzieląc podstawę obliczenia emerytury przez średnie dalsze trwanie życia dla osób w wieku równym wiekowi przejścia na tę emeryturę danego ubezpieczonego.
Coraz więcej pracujących emerytów, także na Pomorzu
Nauczyciele, którzy mają już ustalony kapitał początkowy, muszą złożyć w ZUS: wniosek o emeryturę, informację o okresach składkowych i nieskładkowych ERP-6, dokumenty, które potwierdzają wykonywanie pracy nauczycielskiej, dokument, który potwierdza rozwiązanie stosunku pracy na wniosek nauczyciela lub rozwiązanie stosunku pracy, albo jego wygaśnięcie w szczególnych okolicznościach, chyba że pracodawca złożył już do ZUS dokument ZUS ZWUA, w którym potwierdził te okoliczności.
Ci, którzy nie mają jeszcze ustalonego kapitału początkowego, muszą złożyć dodatkowo: dokumenty, które potwierdzają okresy składkowe i nieskładkowe przypadające przed 1 stycznia 1999 r. (np. świadectwa pracy, zaświadczenia, legitymacje ubezpieczeniowe zawierające wpisy dotyczące zatrudnienia), dokumenty, które potwierdzają wysokość wynagrodzenia, dochodu, przychodu i uposażenia za lata kalendarzowe przypadające przed 1999 rokiem (np. zaświadczenia na druku ERP-7, legitymacje ubezpieczeniowe zawierające odpowiednie wpisy dotyczące wysokości wynagrodzenia).
Miejsca
Opinie wybrane
-
2024-08-12 10:17
nauczyciele mają świetny PR (7)
Przedstawiają się jako tych, którzy muszą się z g*wniarzerią użerać za miskę ryżu, wiecznie niezrozumiani, oszukiwani, niedoceniani. Nie dajcie sobie wmówić, że nauczyciele źle zarabiają. Oni mają naprawdę dobrą kaskę, szczególnie, że pracują 18 godz. w tygodniu. I nie ma co ściemniać, że rękawy sobie obrywają sprawdzając sprawdziany w domu i
Przedstawiają się jako tych, którzy muszą się z g*wniarzerią użerać za miskę ryżu, wiecznie niezrozumiani, oszukiwani, niedoceniani. Nie dajcie sobie wmówić, że nauczyciele źle zarabiają. Oni mają naprawdę dobrą kaskę, szczególnie, że pracują 18 godz. w tygodniu. I nie ma co ściemniać, że rękawy sobie obrywają sprawdzając sprawdziany w domu i przygotowując lekcje. To może na początku, potem jadą zgodnie z podręcznikiem - a te pisane są jak instrukcja dla przeciętnego Amerykanina. Z moich doświadczeń i doświadczeń mojego dziecka wynika, że zdecydowana większość nauczycieli nie nadaje się do tego zawodu. Nie potrafią wytłumaczyć w prosty sposób swojego przedmiotu, bo sami go często nie rozumieją. Zakuli kiedyś i klepią zapamiętane formułki. Bardzo dużo przekierowują na rodziców (praca w domu). Bardzo doceniam dobrych nauczycieli i tym nie żałowałabym żadnych pieniędzy, ale tych jest niewielu. Potrafiących zainteresować tematem, prosto wytłumaczyć nawet skomplikowane sprawy, uczyć wszystkie dzieci, nie wybraną grupkę.
A, co do prac domowych, to nadal są, teoretycznie nieoceniane, ale w praktyce wiadomo jak jest.... Betonu nie odkujesz.- 53 133
-
2024-08-14 11:28
#nauczyciele mają się świetnie..
To idź i się zatrudnij jako nauczyciel, poznaj zawód a potem pisz bo sądzisz głupoty jakich ustawa nie przewiduje, nawet ta nowa.
- 3 3
-
2024-08-13 17:55
Nauczycielowi nie zazdrosc (1)
Oj kochany kochana jest takie mądre powiedzenie: obyś cudze dzieci uczył. Zapraszam cię , stan naprzeciwko i ogarnij czasem 29 krnąbrnych mądrych dzieci. Fajnie się opowiada, nie zazdrość nie gadaj tylko sprawdź . Wszędzie dobrze gdzie nas nie ma. W siatkę też się prost gra, a w nożną jescze prościej:)
- 5 3
-
2024-08-14 12:01
Skoro nie umiesz opanować
Dzieciaków, to jesteś nieodpowiednią osobą, proste
- 2 0
-
2024-08-13 17:14
To niech ten geniusz zostanie nauczycielem, skoro wszystko wie i
wreszcie przestanie narzekać na pedagogów. Czekamy, a wtedy my pooceniamy.
- 8 4
-
2024-08-13 09:30
Nie chciałbym tam pracować
Bzdura co piszesz, ile czasu tracą nauczyciele w domu na przygotowanie materiałów do lekcji itp. Tyg.czas pracy to 40 h. nauczycieli rady , zebrania szkolenia itp
- 11 8
-
2024-08-12 21:23
Nie (1)
Idź i pracuj
- 10 1
-
2024-08-13 08:39
Typowe
Jakby wszyscy pracowali jak grono to kraj by zamarł. Ktos musi tu pracoeac a nie tylko rościć.
- 4 7
-
2024-08-12 09:57
(35)
I super, jestem tak wypalona tą pracą, że jakbym mogła cofnąć czas to nigdy bym już nawet nie pomyślałabym o tym zawodzie. Nie dziwię się, że są i będą wakaty,a średnia wieku w szkołach to około 45-50 lat
- 139 33
-
2024-08-13 08:27
Emerytura?
Byłem w ZUSie. Ta emerytura to ściema. Jeżeli ktoś na nią przejdzie, dostanie grosze, a odbierać ją będzie dożywotnio w tej wysokości.
- 7 0
-
2024-08-12 22:01
A to 45-50 lat to wg ciebie jest aż tak dużo? Lepiej żeby same niedoświadczone uczyły??
- 8 1
-
2024-08-12 21:30
A ja od 10 lat pracuję w szkole (11)
Ale w administracji. I gdybym teraz obierała drogę kariery zawodowej, to zostałabym nauczycielem. Dopiero teraz widzę jaka to jest naprawdę lekka robota. Nigdy nie widziałam tak zrelaksowanej grupy zawodowej. Zero stresu, mnóstwo przywilejów i praktycznie zero odpowiedzialności i całkiem niezła kasa. Oni nie mają zielonego pojęcia o prawdziwej pracy.
- 10 20
-
2024-08-14 17:22
Nigdy nie widzialam tak zrelaksowanej grupy zawodowej... (1)
To wyjaśnij nam rodzicom, dlaczego jest tak ogromny deficyt nauczycieli ?
- 3 1
-
2024-08-14 17:59
Nie ma żadnego deficytu
We wrześniu będzie komplet
- 0 4
-
2024-08-13 23:11
Zero stresu ? (4)
Jak się wieczorami na miotle lata, to się nie dziwię takiej opinii. Wystarczyly mi 3 tyg praktyki w szkole, po 2 tyg gsrdlo i krtan zastrajkowaly, nie dziekuje za uzeranie się z bachorami roszczeniowych opiekunow.
- 4 2
-
2024-08-14 12:03
Jestem pracownikiem administracji (3)
A nie obsługi, to po pierwsze. A o chorym gardełku opowiedz osobie, która codziennie 8h pracuje w call center. Nie kompromituj się.
- 1 3
-
2024-08-14 17:18
Do call centere nie potrzebujesz 5 lat studiow, (2)
które, są wymagane, by mozna się zatrudnic w jakiejkolwiek placowce szkolno wychowawczej jako nauczyciel, też mi porownanie...
- 3 0
-
2024-08-14 18:04
Pisałaś o chorym gardełku
Więc ci odpowidziałam
- 0 2
-
2024-08-14 18:01
A ty myślisz że tylko nauczyciele
Mają skończone studia?
- 0 0
-
2024-08-13 11:27
To co cię powstrzymuje? Zero odpowiedzialności i niezła kasa? Co za bzdury. (3)
- 7 2
-
2024-08-13 14:38
A za co jesteś odpowiedzialna
Miszczyni jednego przedmiotu?
- 2 1
-
2024-08-13 14:36
Za stara już jestem (1)
Bliżej mi do emerytury. Nie będę się wygłupiać na stare lata.
- 1 2
-
2024-08-13 17:17
No właśnie,
a nauczyciel musi.
- 2 1
-
2024-08-12 17:43
xxx
Zapraszam do drukarni, codziennie kilka ton papieru do przerzucenia.....
- 11 6
-
2024-08-12 11:06
Zapraszam do korpo (7)
Zaczniesz pracować na prawdę to nie będziesz miała czasu myśleć o wypaleniu
- 22 24
-
2024-08-12 15:23
Popisowy numer zgryźliwych Januszy, (6)
którzy sami nie mogą znieść swojego losu w korporacji i okładają tym swoim: "zapraszam do korporacji". Nie będę nikomu tłumaczył się z tego, że wolałem normalne studia uniwersyteckie, a nie jakieś wyroby szkolnopodobne w rodzaju marketing, zarządzanie, psychologia w biznesie... Chcę wykonywać tę pracę, do której jestem przygotowany, w której osiągam sukcesy, którą lubię, a która jednocześnie jest coraz większą katorgą.
- 17 6
-
2024-08-13 14:51
A w czym geografia czy historia lepsza
Jest od marketingu?
- 2 0
-
2024-08-12 19:46
Głosowałeś na rudego a teraz biadolisz
Co, nie wiedziałeś, że to kłamca??!
- 7 6
-
2024-08-12 17:40
Póki co to ty narzekasz na swój los (3)
A nie ja. W korpo się zap. I jest się rozliczanym za wyniki swojej pracy w przeciwieństwie do "czy się stoi czy się leży" nauczycieli. 18h lekcyjnych tygodniowo, wakacje, ferie, roczny urlop, a ta biadoli jak jej źle. I nie, nie wyjeżdżaj mi tu z "zapraszamy do szkoły" bo też mam wykształcenie nauczycielskie, byłam na praktykach i widziałam ten
Wasz "zajob" . Wtedy nauczyciele trzymali się pracy rękami i nogami, damy klepiące od 40 lat te same treści z podręcznika. A teraz. No cóż....- 15 11
-
2024-08-13 11:29
Wiecznie te same treści? Co parę lat zmiana ministra i nowe wymysły, wakacje ma uczeń nie nauczyciel. (1)
- 1 1
-
2024-08-13 14:55
A ty bidulko w szkole teraz jesteś?
Już Ci uwierzę. Masz wakacje tak samo jak uczeń. I nie pi o rekrutacji, bo od tego jest komisja, co roku inną.
- 2 1
-
2024-08-13 07:58
Oh, byłeś na praktykach i pozjadałeś wszystkie rozumy. Ile lat temu? 10? 15? Przez te lata duuużo się zmieniło i to na gorsze. Potem takie elementy jak Ty narzekają że w szkołach jest coraz gorzej i swoje bombelki muszą posyłać na korepetycje a nie widzą dalej niż zafajdany koniec własnego nosa.
- 4 8
-
2024-08-12 10:05
To wczuj się w kobietę która zakłada pampersa i siada na kasie (7)
Jej ten rząd każe tyrać do 67 roku życia
- 18 16
-
2024-08-13 11:50
Do 60,
Kobiety do 60 lat póki co
- 1 0
-
2024-08-13 11:30
Póki co kobieta w pampersie może przejść na emeryturę w wieku 60 lat, pomyliło ci się coś i to mocno.
- 3 0
-
2024-08-12 11:01
A Polacy to jakiś naród wybrany? (4)
Bogatsze państwa mają wyższy wiek emerytalny
- 13 10
-
2024-08-13 11:52
Tak,
Nie tylko w Polsce, pracuje się do 60.
- 0 0
-
2024-08-12 15:58
Tylko tam kasjerkę stać żeby dwa razy w roku wyjechać na wakacje (2)
- 14 2
-
2024-08-13 08:00
(1)
Tak tak, oczywiście. Dziesięć razy. Nie rząd ustala pensje w dyskontach.
- 1 3
-
2024-08-13 10:14
Tak, tak wiem, rząd nic nie może
- 1 1
-
2024-08-12 10:05
tym lepiej dla dzieci, że odejdziesz
- 11 15
-
2024-08-12 10:03
nie ma szkoleń i wsparcia dla nauczycieli w tych obszarach, szkoleń dot. kompetencji i radzenia sobie z sytuacjami (2)
wypalenie zawodowe jest w każdej branży i nie od dziś i nikt z tym nic nie robi
- 17 5
-
2024-08-12 18:02
Jakie wypalenie zawodowe. (1)
Kiedyś nazywało to się nieudolnością albo niezaradnością. Jak się lubi swoją pracę to nie ma czasu na bzdury czy inne uniki nazywane wypaleniem.
- 7 7
-
2024-08-13 08:00
Kiedyś takie wypociny nazywało się głupotą albo dyrdymałami, teraz opinią lub komentarzem.
- 1 4
-
2024-08-12 09:11
kiedy wreszcie zmieni się sytuacja w szkołach, hejtu wśród uczniów na uczniów i nauczycieli, kiedy ktoś wreszcie się tym zajmie (15)
przeludnione szkoły np lawendowe, mają budować nową ale czy to zmieni zachowania dziecie? czemu nikt o tym nie chce rozmawiać? kto się za to wreszcie weźmie, odwieczny problem i ta ekipa również omija go
- 87 10
-
2024-08-12 11:04
Rząd już się zajął przeludnieniem w szkołach (4)
Właśnie zwiększył limit uczniów w klasie do 29 żeby wszyscy Ukraińcy się pomieścili
- 18 6
-
2024-08-13 22:02
w klasie mojej córki są 32 osoby, to jaki limit 29 osób?
- 1 0
-
2024-08-12 12:32
No i dzieci tych z piswizami (2)
Podziękujmy pis za imigrację
- 5 11
-
2024-08-12 15:45
200 wiz wg komisji szczerby
- 3 2
-
2024-08-12 13:09
Dla ciebie pis wiza ale w drugą stronę
- 4 3
-
2024-08-12 09:53
Ale kto przepraszam ma się tym zająć ? (9)
Gdzie są rodzice?
- 16 2
-
2024-08-12 10:02
rodzice są w domu albo w pracy a za czas w szkole odpowiada szkoła (8)
jeżeli nie ma reakcji na złe zachowanie i konsekwencji, nie ma promocji właściwych postaw, wzrorów do naśladowania, krzewienia postawy pomagania innym, nie ma naprawiania błędów, nie ma szkoleń miękkich dla nauczycieli, radzenia sobie ze stresem, nie ma pogadanek dla uczniów n/t hejtu i właściwego zachowania, no to nie będzie dobrej szkoły - to są zadania szkolnictwa a nie rodziców
- 8 18
-
2024-08-12 12:25
(3)
Rodzice są od wychowania. Szkoła wspiera, ale nie zrobi za rodzica.
A praca nie jest wynalazkiem 21 wieku.- 21 3
-
2024-08-12 15:44
Współczesni nauczyciele to wyrobnicy bez autorytetu (2)
- 4 8
-
2024-08-13 07:11
na autorytet trzeba sobie zapracować, samo "bycie" nauczycielem nie wystarczy (1)
- 2 4
-
2024-08-14 17:24
Autorytet
Tak jak i na szacunek rodzicu, dzieci nie szanują rodziców .taka jest smutna prawda
- 1 0
-
2024-08-12 10:28
Nauczyciele to ledwo z programem się wyrabiają (3)
A w 35 osobowych klasach nikogo wychować się nie da
- 23 3
-
2024-08-13 07:14
nie kłam, klasy coraz mniejsze, a nauczyciele jeszcze kombinują, aby zorbić jeszcze mniejsze klasy
każdego kierują do poradni po orzeczenie, które ma uzasadnić klasy 15 osobowe. Obecnie klasy w szkole mojego dziecka są około 20 osobowe, integracyjne 15 osobowe. Jak ja chodziłam do szkoły było ze 30 dzieci w klasie i większość nauczycieli miała autorytet, bo sobie na niego zapracowała
- 2 10
-
2024-08-12 13:08
(1)
Gdybym 18 godzin tygodnio pracował to tez bym się z niczym nie wyrabiał.
- 8 13
-
2024-08-13 07:51
18 godzin przy tablicy. Dolicz do tego sprawdzanie prac klasowych, co ten Twój dzieciak nabazgrolił.
- 5 2
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.