- 1 Znamy oceny policjantów z "WF-u" (80 opinii)
- 2 Ojciec i syn na lotnisku przepracowali 60 lat (117 opinii)
- 3 Praca w branży nieruchomości. Warto zostać agentem? (78 opinii)
- 4 Najbardziej opłacalne studia. Ile zarobisz z dyplomem? (134 opinie)
- 5 Kiedy możemy wyjść wcześniej z pracy? (31 opinii)
Zwolnienia w branży IT. Redukcja zatrudnienia w USA dotrze do Polski?
Coraz częściej pojawiają się informacje o masowych zwolnieniach pracowników IT w Stanach Zjednoczonych. Tylko w styczniu 2023 r. pracę w branży miało stracić ponad 70 tys. osób.: 12 tys. zwolnił Google, a 10 tys. Microsoft, 18 tys. Amazon. W 2022 r. pracę w branży technologicznej straciło w USA ponad 200 tys. pracowników. Czy te zmiany na rynku pracy dotrą też do Polski? Pracodawcy wskazują, że wielkich zmian oczekiwać nie powinniśmy, a obecna sytuacja za oceanem to proces stabilizacji, po boomie, który mogliśmy obserwować od dłuższego czasu.
Stabilizacja po boomie
Czy zyskamy na zwolnieniach w IT w Stanach? Według Dreji trudno wskazać jednoznaczną odpowiedź na to pytanie. Można jednak zakładać, że firmy będą chciały wypełnić luki kadrowe na bardziej konkurencyjnych rynkach, w tym w Polsce.
Według danych Europejskiego Portalu Mobilności Zawodowej, na pomorzu działa ponad 5,6 tys. przedsiębiorstw z sektora ICT (technologie informacyjno-komunikacyjne). W Trójmieście silnie reprezentowany jest zwłaszcza sektor nowoczesnych usług biznesowych, który potrzebuje przede wszystkim specjalistów IT. W regionie działa już ok. 140 centrów nowoczesnych usług biznesowych, w których zatrudnienie znajduje ponad 26,5 tys. osób.
Większość firm uniknęło przerostu zatrudnienia
- Firma Lufthansa Systems Poland obecna jest na trójmiejskim rynku już od 25 lat i rozwija się bardzo dynamicznie. Rok do roku konsekwentnie zwiększamy zatrudnienie. W styczniu tego roku dołączył do nas tysięczny pracownik. W dalszym ciągu planujemy zwiększanie zatrudnienia, co związane jest z niesłabnącym zapotrzebowaniem na nasze produkty i usługi - mówi Dariusz Przywara, prezes zarządu Lufthansa Systems Poland. - Z jednej strony wynika to z faktu, że jesteśmy centrum kompetencyjnym dla całej Grupy Lufthansa i wielu innych linii lotniczych w Europie i na świecie, z drugiej natomiast - z faktu, że dostarczamy rozwiązania innowacyjne i kompletne, pozwalające liniom optymalizować krytyczne obszary swojej działalności np. efektywnie i bezpiecznie planować loty.
Rozgrzany rynek technologiczny się uspokaja
Jak twierdzi Przywara, firma dzięki rozważnym decyzjom uniknęła zjawiska "overstaffingu" (ang. przerost zatrudnienia) nawet w czasie największych światowych kryzysów.
- To prawda, że światowi giganci IT zaczynają zwalniać specjalistów. Myślę jednak, że w Polsce do tak poważnych korekt zatrudnienia w obszarze IT w najbliższym czasie nie dojdzie - tłumaczy Przywara. - To, co w najbliższych miesiącach będziemy obserwować w Polsce, to stabilizacja rozgrzanego w poprzednim roku do granic możliwości rynku IT. Centra kompetencyjne, takie jak nasza firma, nie powinny mieć kłopotów z nowymi projektami i zadaniami, również na przestrzeni kolejnych lat. Potrzeba wykorzystania ogromnego potencjału, jaki dają nowoczesne rozwiązania IT, jest w dalszym ciągu bardzo duża.
Firmy technologiczne zwiększają zatrudnienie w Polsce
Nordea, należąc do sektora bankowego w krajach skandynawskich, też nie widzi powodów do obaw. Tym bardziej, że jest silnie związana ze skandynawskimi uwarunkowaniami rynkowymi.
- Dla nas ważna jest stabilność, chcemy ją też zapewniać naszym pracownikom w Polsce. Nadal aktywnie rekrutujemy, a zatrudniamy już prawie 5 tys. pracowników w Polsce w naszych trzech lokalizacjach (Trójmiasto, Łódź, Warszawa). Obecnie poszukujemy pracowników IT w Trójmieście, co ma związek nie tylko z docenieniem profesjonalizmu naszych ekspertów, ale również z konkurencyjnymi warunkami na naszym rynku pracy. W ostatnim roku poszerzyliśmy również zakres działalności w Trójmieście i oprócz programistów zatrudniamy także osoby z doświadczeniem finansowym, na przykład w obszarze zwalczania przestępczości finansowej. Ponadto budujemy lokalnie zespoły operacyjne, do których poszukujemy osób ze znajomością któregoś z języków nordyckich. Aby wyjść naprzeciw zapotrzebowaniu rekrutacyjnemu, inwestujemy nadal w kompleksowe programy szkoleniowe, które pomagają pracownikom wejść do świata IT i po przejściu szkolenia u partnera zewnętrznego zostać naszym pracownikiem - mówi Michał Wiznerowicz, head of people Nordea Poland.
Miejsca
Opinie wybrane
-
2023-02-09 08:45
Dobre jestem programistą (30)
Niestety pod pojęciem IT wiąże się wiele specjalizacji. Na pewno programiści Ci dobrzy będą mieć pracę gorzej z Key account menadzerami od projektów ehheheh. Za kilka miesięcy odbije się trend
- 74 10
-
2023-02-14 18:30
Nawet głupi chat od openai potrafi programować
Akurat programista jest jednym z bardziej narażonych zawodów w najbliższej przyszłości
- 0 2
-
2023-02-09 23:12
Jest takie piękne powiedzenie (3)
Żal ściska co niektórym du.... kiedyś lekarze dziś programiści. Pamiętam jak studiowałem informatykę i mówiłem to innym to traktowali mnie jak dziwaka w koszuli. Dziś jak mówię na imprezie dziewczynie ze koduje to imponuje im to.
- 7 8
-
2023-02-15 17:31
chlopie, singielki po trzydziestce blizej czterdziestki niz trzydziestki to same pod kolderke wskakuja...
- 0 0
-
2023-02-10 07:56
jak to się czasy pozmieniały :) (1)
- 2 1
-
2023-02-10 08:22
raczej laski zmienily pryncypia...
Dostrzegly ze zawsze moze byc w poblizu ogrodnik.
Grunt aby ktos na ogrod zarobil...- 13 0
-
2023-02-09 16:14
Programista może sobie programować do woli, hobbystycznie (4)
Ale żeby zarobił swoje "kilkadziesiąt k miesięcznie", to Key Account Manager musi sprzedać jego pracę użytkownikowi końcowemu... ;)
Zresztą i tak Senior Mail Forwarderzy nie polecą.- 6 11
-
2023-02-10 17:51
(3)
Prawie każdy programista jest w stanie sprzedać swój kod. A który account manager jest w stanie wyprodukować jakikolwiek kod?
- 3 6
-
2023-02-10 23:07
Sprzedajesz swój kod czy pracujesz dla kogoś?
- 1 0
-
2023-02-10 18:04
to tak nie działa... (1)
Albo, albo...
Albo w niczym nie jesteś dobry.- 3 1
-
2023-02-12 08:18
Obie funkcje są potrzebne...
... o ile przekazanie niezbędnych informacji przez programistę dla account managera zajmuje mniej czasu niż samodzielna sprzedaż kodu/pomysłu przez programistę. U mnie niestety zajmuje to 2-3 x dłużej i dlatego w tym przypadku funkcja account managera wydaje się zbędna. Developerzy po prostu uważają sprzedaż swojej pracy jako coś mniej ciekawego i
... o ile przekazanie niezbędnych informacji przez programistę dla account managera zajmuje mniej czasu niż samodzielna sprzedaż kodu/pomysłu przez programistę. U mnie niestety zajmuje to 2-3 x dłużej i dlatego w tym przypadku funkcja account managera wydaje się zbędna. Developerzy po prostu uważają sprzedaż swojej pracy jako coś mniej ciekawego i stąd potrzeba takiej funkcji. Ale jak widzą po zatrudnieniu account managera, że muszą poświęcać znacznie więcej czasu na to nieciekawe zajęcie niż wcześniej, to nóż im się w kieszeni otwiera.
- 2 0
-
2023-02-09 12:37
Programista w PL jest 10x tańszy niż ten w USA (9)
Polska to raj dla projektów. Duża jakość, tania cena (dzielona /5 via kurs dolara). Nikt w PL nie ucierpi. Proste.
- 27 5
-
2023-02-09 13:11
Cena nie może być tania, a jakość nie może być duża... (1)
- 11 0
-
2023-02-10 03:14
Jak będzie musztarda to kup 2 parówki
- Jest musztarda?
- Tak.
- To poproszę 2 parówki.- 5 0
-
2023-02-09 13:11
coraz bardziej Azja i Indie się otwierają (4)
więc różnie może być, ta działalność ma taką specyfikę, że dziś tu a za 48 godzin może być tam
- 7 9
-
2023-02-10 21:38
wszyscy kompetentni Azjaci są w USA
- 1 1
-
2023-02-10 08:19
tak otwieraja sie...
Otwieraja granice i wypuszczaja stada swoich ludzi na swiat, aby krzewili swoja wizje informatyki i swiata.
Jest ich duzo...- 3 0
-
2023-02-09 17:12
Indie i azja nie są problemem też z uwagi na strefę czasową oraz odmienną kulturę.
- 9 1
-
2023-02-09 15:04
Azja i Indie nie są dla nas konkurencją -> korporacje wiedzą, że jakość kodu z Europy vs jakoś kodu Azja/Indie jest nieporównywalna.
- 23 2
-
2023-02-09 13:10
Nie, nie jest. To jest rynek zglobalizowany i co prawda USA odjechało, ale dystans się zmniejsza (1)
Już w tej chwili polski programista/ka to koszt 90% tego co np w Niemczech i około 50% tego co w USA. Niskie podatki dla programistów tutaj pomagają (porównując nas do reszty UE).
Jeśli do tego bierzemy programistę z polskiego software house'u (a tak robi większość firm z USA) to wtedy koszt rośnie o marżę i nagle koszt programisty w Polsce stanowi 80% tego co w USA. Ale za to programista w Polsce jest (uśredniając) lepszy technicznie ;)- 5 6
-
2023-02-10 07:53
akurat podatki przy UoP mamy w Polsce wysokie
dlatego wszyscy uciekają w DG
- 2 1
-
2023-02-09 11:17
heh (2)
Dokładnie, ludzie mają bias bo od lat programistom wiedzie się mocno powyżej średniej i wielu z zawiści wręcz zaklinało rzeczywistość żeby w końcu spadli z rowerka. A wygląda to tak że te masowe zwolnienia jedynie w małym stopniu dotyczą programistów, to nie tak że nagle jest się pojawiły tysiące developerów szukających pracy i muszą w końcu zacząć robić za stawki jak szary Kowalski, zwolnienia dotyczyły głównie wszelkiej maści managerów, HR'ów, itp.
- 24 5
-
2023-02-09 13:10
zawiść wynika z faktu, że w IT zarabia się normalne zachodnie pensje (1)
które tam często nie odbiegają za tą robotę od innych profesji, czego o naszym januszo-landzie nie można powiedzieć.
- 34 6
-
2023-02-09 15:00
A z tym się nie zgodzę, w stanach na tym samym stanowisku z c++ zarabia się około 2 - 2,5 raza więcej. U nas ciągle nie są to stawki zachodnie, natomiast patrząc z perspektywy nieprogramisty to faktycznie, zarabiamy absurdalnie dużo.
- 17 5
-
2023-02-09 09:13
(6)
Programiści, testerzy itd równiez oberwą, wszyscy ci z małym doświadczeniem.
Linia oporu to admini i serwis, pokolenie nietechniczne nam rośnie nawet z programistami jest zabawnie bo dzwonią aby im migawkę przywrócić bo prostych rzeczy nie umieją przeklikaća co dopiero z taką julką i zenkiem co siedzą w księgowości i im nie drukuje.- 39 23
-
2023-02-10 08:37
'Migawkę'? I co, odpisujesz im e-pocztą?
- 1 4
-
2023-02-10 08:15
zadna ze specjalizacji nie jest uprzywilejowana... (1)
Postepuje konsolidacja rynku, zwiazana z przejmowaniem "informatyki" od podmiotow gospodarczych. Szczegolnie tej bardziej oddalowej od dzialan gospodarczych. Podzial na front i backend staje sie faktem rowniez w odniesieniu do firm.
Tym firmom sprzedaje sie "latwy, prosty, przyjemny i tani" fontend, a backend (i wiedze) zamyka sie zaPostepuje konsolidacja rynku, zwiazana z przejmowaniem "informatyki" od podmiotow gospodarczych. Szczegolnie tej bardziej oddalowej od dzialan gospodarczych. Podzial na front i backend staje sie faktem rowniez w odniesieniu do firm.
Tym firmom sprzedaje sie "latwy, prosty, przyjemny i tani" fontend, a backend (i wiedze) zamyka sie za drzwiami centrow obliczeniowych. A tam standaryzacja, specjalizacja, proceduralizacja, oszczednosci i optymalizacja.
Do tego potrzeba znacznie mniej ludzi... Ktorzy w nawale powtarzalnej pracy nie sa w stanie budowac kompetencji. Popatrzcie na oferty... Senior taki, senior smaki... W "chmurowym" mcDonald takiej wiedzy nie zgromadzisz... Systemy staja sie coraz wieksze odtworzenie labu staje sie niemozliwe.
Za to trzeba to sprzedawac...
Wiec KeyAccount moga spac spokojnie. HR raczej nie, bo ludzi mniej... Programisci? To proletariat branzy i dokladnie jak proletariat, mieli swoje piec minut...- 8 2
-
2023-02-10 09:18
Mądrego to aż miło poczytać
- 4 0
-
2023-02-10 07:41
Programiści po kursach i zmianie zawodu
- 2 0
-
2023-02-09 14:23
To prawda (1)
Android devow nie raz uczyłem podstawowych selectow bo się w SQL poruszać nie potrafią a co dopiero "jaki wynik daje select sysdate from dual" to niczym pytanie za bańkę u Urbańskiego... Ale fakt, w znanych mi przypadkach osoby te były wąsko wyspecjalizowane... Z androidem robili cuda
- 8 1
-
2023-02-09 16:05
Jeszcze gorszy problem jest ze Scrum Masterami i Scrum Masterkami oraz agility coachami
Z tymi to dopiero jest jakaś choroba IT. Nie ograniają co się dzieje a jedynie co to potrafią prowadzić spotkania. Wśród nich spotkałem się już z takimi co traktują swoje podejście jak religię, z takimi co są IT celebrytami (czyli w teorii są rewelacyjnymi blogerami/mówcami na konferencjach i YouTube'ie a w praktyce porażka i dno), z takimi co są z przypadku, ale chciało się zrobić karierę w IT, bo tam jest lepiej.
- 19 2
-
2023-02-09 10:57
Przecie ten rynek jest niestabilny jak wulkan. (4)
Programiście zmienią pracodawców jak rękawiczki, a to powoduje destabilizację firm. Płaca cały czas rośnie, a w dobie wysokiej inflacji należy się spodziewać wyższych wymagań przez programistów. Cały rynek czeka wielka próba, a konkretnie pracodawców - czy postanowią zadbać o pracowników czy liczby w Excelu.
Ta branża ma nieskończony popyt póki co.- 39 23
-
2023-02-09 15:19
branza moze tak
ale produkty przez nich tworzone juz nie
- 1 2
-
2023-02-09 11:17
(2)
Kto wyróżnia te opinię? Można by sądzić, że liczba polubień, ale na tą chwilę jeszcze nikt nie polubił tego komentarza, a już jest wyróżniony. Czyli jednak jest tu jakiś "czuwacz" czuwający nad tym co mamy przeczytać w pierwszej kolejności.
- 8 5
-
2023-02-09 20:00
Tak, z reguły fora mają administratorów/moderatorów, nie musisz się ich bać.
- 2 0
-
2023-02-09 11:32
czat gpt to robi, jak nic
albo ONI
- 9 1
-
2023-02-09 08:21
Oby dotarła (15)
Może cwaniaki z Amazona czy Intela opuszczą trochę zadarte nosy.
- 15 19
-
2023-02-09 09:22
Małpa, która niczego nie osiągnęła chce ściągnąć inną małpę z drabiny. Ruska mentalność. (1)
- 13 4
-
2023-02-09 11:10
Klepanie w klawiaturę idealne dla małpy na najniższym stopniu drabiny
- 3 1
-
2023-02-09 09:21
Hehehe niech somsiad ma gorzej (1)
- 11 3
-
2023-02-09 11:09
Tak mówi większość pracowników Amazona w Gdańsku
- 1 1
-
2023-02-09 08:50
Typowa myśl polaka (1)
Trzeba było się uczyć
- 6 6
-
2023-02-09 10:58
Napisał ktoś po zdalnym kursie z pythona
- 2 3
-
2023-02-09 08:25
(3)
Jak w Polsce ma być dobrze, skoro dla takich jak ty nie jest ważne, żeby twoje miasto i kraj się bogaciło, tylko żeby twój sąsiad miał gorzej?
- 11 6
-
2023-02-09 11:00
Ale miasto nie bogaci na tym że informatycy zadzierają nosa (2)
- 1 9
-
2023-02-09 11:10
Co wy tak z tym bogaceniem się miasta? Jeszcze napisz że ich podatki nie trafiają do budżetu miasta. (1)
Miasto może być biedne. Ważne żeby jego mieszkańcy byli bogaci. Na wyższych pensjach informatyków zyskują też inni mieszkańcy, bo dzięki wyższym pensjom częściej będą np. chodzili do droższych restauracji czy robili droższe zakupy a na tym zarobią kelnerzy i sprzedawcy.
- 5 0
-
2023-02-09 12:22
Ale ci programiści nie chodząc do knajp
Co najwyżej piwko z Żabki i do domu.
Na szczęście większość z nich nie ma partnerki i potomstwa.- 2 5
-
2023-02-09 08:23
Zakompleksienia juz nie mozna wyleczyc , czy ktos ma moze inne doswiadczenie. (1)
- 7 8
-
2023-02-09 11:08
Nie wiem
Trzeba popytać wśród programistów tam najwiecej komplesków
- 1 4
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.