• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Sygnalizacja wprowadza w błąd? Wątpliwości czytelników

Michał Jelionek
20 lutego 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
Czytelnicy zastanawiają się, dlaczego przy widocznym lewoskręcie nie ma sygnalizacji świetlnej kierunkowej do jazdy w lewo, a są jedynie kierunkowe sygnalizatory do jazdy prosto. Czytelnicy zastanawiają się, dlaczego przy widocznym lewoskręcie nie ma sygnalizacji świetlnej kierunkowej do jazdy w lewo, a są jedynie kierunkowe sygnalizatory do jazdy prosto.

We wtorek w naszym Raporcie drogowym czytelnicy poruszyli temat sygnalizacji świetlnej na rondzie Ofiar Katynia w Gdańsku. W burzliwej dyskusji zastanawiali się, czy przypadkiem nie popełniono błędu przy projektowaniu sygnalizacji w tym miejscu. Wygląda na to, że mogą mieć rację.



Czy dostrzegasz problem niepoprawnie działającej sygnalizacji świetlnej przy rondzie Ofiar Katynia?

Miejscem kontrowersji jest rondo Ofiar Katynia przy placu Zebrań Ludowych. Nasi czytelnicy zwrócili uwagę na sygnalizatory świetlne zlokalizowane na tym skrzyżowaniu, a dokładnie na granicy Błędnika i al. Zwycięstwa oraz przy lewoskręcie w ul. 3 Maja. Wyjaśniamy, na czym polega problem.

Na końcu Błędnika, jadąc w kierunku Wrzeszcza, na kierowców czeka sygnalizacja świetlna - ogólna i kierunkowa do skrętu w lewo. Po minięciu "świateł" kilkadziesiąt metrów dalej stoją kolejne dwa sygnalizatory - oba kierunkowe, które nakazują jazdę prosto. I tutaj rozpoczynają się kontrowersje, bo według czytelników brakuje sygnalizatora kierunkowego do skrętu w lewo.

Błędna sygnalizacja?



Nasi czytelnicy zastanawiają się, czy przypadkiem przy projektowaniu sygnalizacji na tym skrzyżowaniu nie popełniono błędu. Nie do końca wiedzą, jak prawidłowo zachować się w sytuacji, gdy chcą skręcić w lewo, ale sygnalizacja kierunkowa wskazuje wyłącznie strzałki do jazdy na wprost.

- Moim zdaniem sygnalizacja jest błędna. Postępując zgodnie z przepisami, na tym skrzyżowaniu nie można skręcić w lewo w ul. 3 Maja, ponieważ sygnalizatory kierunkowe pozwalają wyłącznie na jazdę prosto w kierunku Wrzeszcza. Wygląda to tak, jakby ktoś się pomylił i zamienił kolejność sygnalizatorów, bo według prawidłowej kolejności najpierw powinniśmy zatrzymać się przed sygnalizatorem kierunkowym, a potem ogólnym - wyjaśnia nasz czytelnik.
Kilkadziesiąt metrów wcześniej stoją sygnalizatory kierunkowe do jazdy w lewo. Kilkadziesiąt metrów wcześniej stoją sygnalizatory kierunkowe do jazdy w lewo.

PORD sugeruje postawienie sygnalizatora do skrętu w lewo



Sygnalizatory mogą wprowadzać kierowców w błąd. Nie zmienia to jednak faktu, że skręcić w lewo można, nawet gdy na sygnalizatorach do jazdy prosto na al. Zwycięstwa świeci się czerwone światło - trzeba jednak spełnić ważny warunek. O wyjaśnienie niejasności poprosiliśmy przedstawiciela Pomorskiego Ośrodka Ruchu Drogowego w Gdańsku.

- Sygnalizatory kierunkowe S-3 dotyczą kierujących jadących w kierunku wskazanym na strzałce. W przedstawionej sytuacji jest to kierunek na wprost. W związku z powyższym przepisy ruchu drogowego dopuszczają jazdę w lewo przy nadawanym sygnale czerwonym, po wcześniejszym ustąpieniu pierwszeństwa pojazdom jadącym z prawej strony drogi poprzecznej. W opinii PORD w Gdańsku, w celu zapewnienia jak największego bezpieczeństwa ruchu, zasadnym byłoby umieszczenie dodatkowego sygnalizatora S-3 dotyczącego kierujących jadących w lewo lub zawracających - tłumaczy Jerzy Rudziński, zastępca dyrektora PORD ds. egzaminowania.
Opinię PORD popiera inny z czytelników, który uczestniczył w dyskusji w naszym Raporcie drogowym.

- To skrzyżowanie może nie jest za dobrze rozwiązane, ale w tej sytuacji można pojechać w lewo, kiedy jest czerwone światło do jazdy na wprost, pod warunkiem że ustąpisz pierwszeństwa tym z prawej. Przykład, jadąc z góry od strony cmentarza, chcąc zawrócić, możesz - praktycznie bez zatrzymania - na jednym cyklu to zrobić, pamiętając o tym jednym ustąpieniu pierwszeństwa - komentarz innego z czytelników.
W naszym Raporcie rozpętała się dyskusja na temat tego lewoskrętu. Pod wpisem jednego z naszych czytelników pojawiło się ponad 40 opinii. W naszym Raporcie rozpętała się dyskusja na temat tego lewoskrętu. Pod wpisem jednego z naszych czytelników pojawiło się ponad 40 opinii.

Policja potwierdza



- W przypadku lewoskrętu na rondzie Ofiar Katynia kierujący znajdujący się na pasie ruchu do skrętu w lewo w ul. 3 Maja ma obowiązek dostosowania się do poprzedzającego sygnalizatora kierunkowego ze strzałką w lewo. Kierujący dojeżdżając do środka skrzyżowania i zatrzymując się przed wlotem z ul. Księdza Jerzego Popiełuszki, może skręcić w lewo przy zapalonym świetle czerwonym do jazdy na wprost w kierunku Gdyni, po uprzednim ustąpieniu pierwszeństwa jadącym od strony Popiełuszki. Takie zachowanie traktujemy jako opuszczenie skrzyżowania, ponieważ nie występuje sygnalizator kierunkowy na wyspie dla tego kierunku ruchu. Trzeba jednak zauważyć, że na końcu Błędnika, w kierunku Oliwy, sygnalizatory do jazdy na wprost i skrętu w lewo włączają się jednocześnie, co oznacza, iż brak jest kierunków kolizyjnych - mówi nadkom. Magdalena Ciska z Wydziału Ruchu Drogowego KMP w Gdańsku.

Dodajmy tylko, że niestosowanie się do sygnalizacji świetlnej jest wykroczeniem, za które grozi mandat w wysokości od 300 do 500 zł i sześć punktów karnych.

Reasumując, wygląda więc na to, że czytelnicy słusznie poruszyli temat sygnalizacji świetlej na rondzie Ofiar Katynia w Gdańsku. Jak sugerują przedstawiciele PORD, przy pasie do skrętu w lewo w ul. 3 Maja powinien stanąć sygnalizator kierunkowy. Aktualnie kierowcy korzystający z lewoskrętu, mogą skręcić w lewo, nawet gdy światła kierunkowe do jazdy wprost na al. Zwycięstwa pokazują czerwone światło. Muszą jednak ustąpić pierwszeństwa kierującym nadjeżdżającym z prawej strony, od ul. Księdza Jerzego Popiełuszki. Pytanie tylko, czy faktycznie należy wprowadzać zmiany w miejscu, w którym rzadko dochodzi do kolizji?

Miejsca

Opinie (56)

  • Po prostu Janusze nie znaja przepisów (4)

    Wszędzie muszą mieć strzałki, albo napisane jedź w prawo, jedź w lewo ...

    • 101 12

    • Po prostu Janusze tak przyzwyczaili się ignorować przepisy (3)

      Że nawet nie zauważają, kiedy sygnalizacja nakazuje im zablokować skrzyżowanie...

      • 10 4

      • Ale bzdury piszesz - o blokowaniu skrzyżowania. (2)

        Jeśli sygnalizator jest NAD konkretnym pasem to tylko jego dotyczy.

        Ponadto sygnalizatory kierunkowe dotyczą TYLKO kierunku jazdy wskazanego strzałką na sygnalizatorze - dz.u. nr 220 poz 2181

        Więc, Januszu, "Janusze nie przyzwyczaili się ignorować przepisy" jak sygnalizacja nakazuje im zablokować skrzyżowanie.
        Tylko przepisów nie znasz Ty sam.

        • 2 3

        • Ale jesteś mądry, Janusz... (1)

          A ktoś pisał, że chodzi o to skrzyżowanie?
          Jest w Gdańsku pełno skrzyżowań, gdzie na zielonym bez strzałki jedziesz w lewo, a kierowcy z naprzeciwka mają czerwone.
          Tyle tylko, że zgodnie z PORD masz ich przepuścić, bo sygnalizatora z tyłu nie widać.

          I jazda na pamięć :)

          • 0 0

          • Przecież ostatni sygnalizator jest wyłącznie, by umożliwić przejście pieszym przez al. Zwycięstwa. Dlatego czerwone za skrzyżowaniem i nad jezdnią blokuje jazdę na wprost, a umożliwia skręt w lewo, bo sygnalizacja "na wprost" go nie dotyczy. Chyba, że się mylę. Ale zawsze uważajcie na tramwaje.

            • 0 0

  • (3)

    Sygnalizator zarzadza ruchem "za sygnalizatorem" a nie przed. Sygnalizatory o ktorych mowa w artykule sa za skrzyzowaniem i sa przeznaczone dla osob ktore skrecaja w lewo "w strone wrzeszcza" i maja zatrzymac ruch aby przejsc mogli piesi.
    Lewoskret znajduje sie przed sygnalizatorami wiec nie maja one z nim nic wspolnego. Natomiasz jadac z blednika mozemy wjechac na lewoskret majac zielone swiatlo, stad osoby jadace w kierunkach prostopadlych maja swiatlo czerwone, wiec nie ma niebezpieczenstwa ze ktos w nas wjedzie. W tym przypadku interesuja nas dopiero swiatla za lewoskretem.

    • 58 1

    • nie wiem co za problem, 50m wcześniej jest kierunkowy (2)

      te dodatkowe kierunkowe są dla tych co wjeżdżają od lewej na tę krzyżówkę (z 3 maja), bo oni nie widzą tych wcześniejszych, i nawet ramię tego lewego jest ewidentnie za skrzyżowaniem, tak, żeby nie dotyczyło pasa dla skręcających. Żaden z sygnalizatorów nie wisi nawet w pobliżu tego pasa ruchu.

      • 1 0

      • Ja też nie wiem, co za problem...... (1)

        Przy okazji....

        Jadąc od Wrzescza w stronę błędnika albo w ul. 3 maja nie opłaca się przy dużych korkach jechać ani dwoma pasami do jazdy prosto, ani traktem konnym, tylko lepiej zrobić "manewr strusia-pędziwiatra" (patrz. Armageddon 1998) i wystrzelić się z ronda :D

        Więc nie może tam być dodatkowego czerwonego, bo inaczej manewr by się nie udał - tak jak obawiał się ten psychol z dziwną twarzą, Rockhound.

        • 0 0

        • Dzięki za radę! Teraz na wprost będzie wiał pustkami, a wszyscy będą się ustawiali do lewoskrętu. A jeszcze do wczoraj tylko my mogliśmy na tym rondzie robić beczkę śmierci o lata świetlne przed frajerami tłoczącymi się do Gdańska. Dzięki stary, wujku dobra rado.

          • 0 0

  • PORD chce sygnaliatora?

    Ten sam PORD sprawdza przecież na egzaminie czy kierowca wie, że przy braku sygnalizatora kierowca ma się stosować do znaków a gdy i tych nie ma to ustąpić pierwszeństwa pojazdowi z prawej?

    • 38 1

  • Z mojej obserwacji wynika że problem faktycznie mają czytelnicy! (4)

    Kierowcy problemu nie zauważają, chyba że sa tacy co prawko maja za coć tam coś tam!

    • 76 1

    • też kierowca (3)

      Problem ma też redaktor Michał . Dziwne , wszyscy wiedzą jak tam się poruszać .

      • 7 0

      • Redakcjo, Panie Michale. (2)

        Ja mam pytanie, które Was zniszczy a policji i PORD stopi mózgi.

        Zgłaszałem to 2x do ZDiZ.

        Sygnalizator kierunkowy S-3 i S-3f (bezkolizyjny skręt w lewo i bezkolizyjne zawracanie).

        Pewnie wklejając linki do takiego portalu jak google maps post zostanie skasowany ;)
        Więc opiszę przypadek:

        Jedziemy spod LOTu przez Hucisko na Kartuską, albo zawracamy od lotu na Hucisku w stronę ul. Elbląskiej.
        Jest tam jak byk sygnalizator do bezkolizyjnej jazdy w lewo i zawracania a po minięciu go czerwone :D

        • 0 1

        • (1)

          Nie widzę problemów w obecnej sygnalizacji. Jest tak od wielu lat i ludzie jeżdżą prawidłowo nie dochodzi tam do stłuczek wiec nauczmy się jeździć bez strzałeczek które będą Ci mówić jak masz jechać, pojedziesz do innego miasta i nie będziesz wiedział jak się zachować bo wszystko Ci musza pokazywać sygnalizatory.

          • 0 0

          • Nie przeczę temu.

            To znaczy tylko tyle, że od wielu lat jest źle :)

            • 0 0

  • Tu jest OK. Mamy zielone w lewo i dojeżdżamy do torów . Po co tam kolejny sygnalizator ?
    Gorzej jest w drugą stronę z A.Zwyciestwa w Popiełuszki. Za krótki lewo skręt i źle umieszczona linia zatrzymania nie pozwalająca na podjechanie pod tory.

    • 27 2

  • Kierofczyki i ich znajomość przepisów. (2)

    • 23 4

    • nie znam się ale się wypowiem

      rację ma zawsze moja teściowa krzycząca z tylnego siedzenia jak mam jechać, ale powyżej 140km/h jest już cisza w samochodzie

      • 1 0

    • Co tam bazgrzesz panie koguciku z lichego rowerka?

      • 0 0

  • Jeżeli "kierowcy" mają problem (3)

    z tym skrzyżowaniem , to się dziwię że w trójmieście nie ma codziennie przynajmniej 5 osob śmiertelnych w wypadkach. Budowanie bezkolizyjnych skrzyżowań ogłupia ludzi, którzy skupiają sie na wszystkim innym tylko nie na jeździe, głowy spuszczone wlepione w smartfony to poranny obraz dróg. Wylącz im swiatła to juz dramat. Nie wiedzą jak jeździć. Każde skrzyzowanie jest oznakowane, światła to dodatek do znaków, proponuję wyłączyć na jeden dzień sygnalizację w trojmieście i zobaczymy jaki bedzie cyrk.

    • 49 1

    • (1)

      Propozycja dot wyłączenia sygnalizacji w cały mieście to :
      - nawoływanie masowego zabójstwa
      - nawoływanie do totalnego paraliżu miasta
      Jesteś bezwzględny!

      • 1 3

      • bzdura.

        Takie rozwiązanie funkcjonuje doskonale w innych miastach w Europie.
        I jest mniej wypadków - bo każdy uważa, a nie bezmyślnie jedzie bo zielone.

        • 3 0

    • Pięć osob śmiertelnych?

      W gdańsku, na co dzień, jest o niebo więcej osób śmiertelnych.

      • 0 0

  • ZDIZ Gdański ma dużo oryginalnych pomysłów (1)

    Najlepsze są wielkopowierzchniowe "strefy zamieszkania" np. na Zaspie, Suchaninie, gdzie niby jest ograniczenie 20km/h i piesi mają pierwszeństwo na jezdni a szerokości ulic normalne, powyznaczane przejścia itp. .
    Drogie GZDiZ - to tak nie funkcjonuje, idźcie na nauki do innych miast

    • 16 2

    • Nie funkcjonuje, bo mamy ignorantów zamiast kierowców.

      • 1 5

  • Osoby mające problem z sygnalizacją proszę o korzystanie z transportu miejskiego.

    • 35 2

  • (3)

    Jak ktos ma tam problem to powinien oddac prawo jazdy. Czasy mamy takie, ze ludzie gubia sie na zwyklym skrzyzowaniu typu rondo

    • 25 5

    • Czyli ...? Daj przykład

      • 0 2

    • (1)

      to nie jest rondo !!!

      • 1 0

      • przecie napisał, ze sie gubi

        • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Pomorskie Targi Autokosmetyki 2024

10 - 25 zł
Kup bilet
targi

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Sprawdź się

Sprawdź się

Którą z wymienionych linii autobusowych dojedziemy do Rumi?

 

Najczęściej czytane