- 1 Przestępca seksualny wpadł w porcie (57 opinii)
- 2 Milion zł na projekt remontu trzech ulic (67 opinii)
- 3 Co z pociągami SKM do Pruszcza i Tczewa? (48 opinii)
- 4 Martwe dziki na Karwinach. Otrute czy padły z głodu? (288 opinii)
- 5 Rozdadzą "kwietne bomby" i zasieją łąkę (22 opinie)
- 6 Agresywny Rosjanin zatrzymany na lotnisku (201 opinii)
GAiT bierze się za remont jezdni i torowisk
Gdańskie Autobusy i Tramwaje szukają wykonawcy do napraw wyeksploatowanych nawierzchni dróg, w których przebiegają torowiska tramwajowe. W pierwszej kolejności do remontu przewidziane są odcinki torowiska na ul. Mickiewicza, al. Hallera i al. Zwycięstwa przy Operze Bałtyckiej. Tymczasem radni miasta i dzielnicy chcieliby, by miasto w tej pierwszej lokalizacji przebudowało układ drogowy i stworzyło zielone torowisko.
Od końca 2019 r. za naprawy, przeglądy, konserwację i bieżące remonty infrastruktury tramwajowej odpowiada spółka Gdańskie Autobusy i Tramwaje. Miejski przewoźnik na ten cel zamierza w tym roku przeznaczyć prawie 12 mln zł. Wcześniej przez dwa lata stan torowiska i sieci trakcyjnej był w gestii firmy Rajbud.
Naprawy według potrzeb
Jak tłumaczy Anna Dobrowolska, rzecznik prasowy GAiT, przetarg dotyczy napraw nawierzchni drogowych w pasie torów tramwajowych na terenie całego miasta, a zakres prac naprawczych prowadzonych przez wykonawcę, który zostanie wyłoniony w przetargu, ma charakter otwarty i elastyczny.
- Nie określamy w przetargu konkretnych odcinków do napraw. Wykonawca będzie realizował naprawy według potrzeb, m.in. także odtwarzał będzie nawierzchnię w miejscach wymiany szyn w torowiskach w jezdni. Na bieżąco wskazywać będziemy wykonawcy miejsca, w których będzie prowadzić prace naprawcze - mówi Dobrowolska.
Na początek Mickiewicza i Hallera
Jak ustaliliśmy, w pierwszej kolejności prace zostaną przeprowadzone na ul. Mickiewicza oraz al. Hallera i skrzyżowaniu przy Operze Bałtyckiej, gdzie stan nawierzchni przy torach biegnących w jezdni jest w najgorszym stanie. Poruszanie się samochodem w tym miejscu przypomina jazdę po progach zwalniających, bo w wielu miejscach jezdnia jest podziurawiona albo pokryta muldami i koleinami.
- Naprawy nawierzchni przy torowiskach na wspomnianych odcinkach, tj. na ul. Mickiewicza i skrzyżowaniu al. Zwycięstwa z ul. Hallera przy Operze Bałtyckiej zostaną przeprowadzone w pierwszej kolejności po wyłonieniu wykonawcy - zapowiada Dobrowolska.
Radni chcą zielonych torowisk
Niewykluczone, że wkrótce torowisko w ciągu ul. Mickiewicza zmieni się jeszcze bardziej. Zabiega o to rada dzielnicy Wrzeszcz Dolny, która na ostatniej sesji podjęła uchwałę o wskazaniu priorytetowych zadań dla dzielnicy. Jednym z nich jest przebudowa ul. Mickiewicza, by mogło tam powstać zielone torowisko.
Zielone torowisko ma sporo zalet: tłumi hałas i redukuje drgania przejeżdżających tramwajów, wpływa na lepszą retencję w mieście i poprawia estetykę torowiska. Eksperci wskazują też, że trawa zamiast tłucznia oczyszcza spaliny w mieście i redukuje tzw. efekt miejskiej wyspy poprzez wchłanianie wód opadowych i jej miarowe parowanie.
Wadą może okazać się koszt jego powstania i przede wszystkim późniejszej eksploatacji. Koszt wykonania 100-metrowego odcinka torowiska o szerokości 8 m wynosi ok. 600 tys. zł. Kosztowne jest też samo utrzymanie, bo o zieleń w przeciwieństwie do tłucznia - trzeba później dbać.
Rada dzielnicy o jego budowę zabiegają dwutorowo. Z jednej strony złożyła do miasta wniosek o ujęcie zielonego torowiska w projekcie budżetu Miasta na rok 2021 oraz w Bazie Priorytetów Inwestycyjnych Miasta Gdańska. Z drugiej - podobną inicjatywę - zgłosiła w tegorocznej edycji Budżetu Obywatelskiego Halina Królczyk, przewodnicząca zarządu dzielnicy.
Kilka dni temu inicjatywę ws. zielonych torowisk podjęła także radna Anna Golędzinowska. W interpelacji do prezydent Gdańska wskazała, że "obszary komunikacji są niezbędnym elementem struktury miasta, jednocześnie są terenami bardzo trudnymi pod względem retencyjnym".
- W związku z wyzwaniami wynikającymi ze zmian klimatycznych, takimi jak nawalne deszcze i susza, które coraz silniej dotykają przestrzeni naszego miasta, zwracam się z prośbą o uwzględnienie lepszego wykorzystania potencjału retencyjnego torowisk w pracach modernizacyjnych oraz podczas realizacji nowych odcinków torowisk - napisała radna do prezydent Gdańska dodając, że zielone torowiska wprowadzono wcześniej z powodzeniem w wielu europejskich miastach.
Jej zdaniem zielone torowisko mogłoby powstać na zachodnim odcinku ul. Kartuskiej lub fragmentach planowanej trasy Gdańsk Południe-Wrzeszcz, zwłaszcza tam, gdzie brakuje naturalnej zieleni.
Dodajmy, że powstanie zielonych torowisk nie jest nowym pomysłem. Jesienią 2019 r. pisaliśmy o inicjatywie Łukasza Hamadyka, który sondował w mieście taką możliwość na fragmencie torowiska w Nowym Porcie między ul. Wyzwolenia a ul. Wolności. Obecnie fragmenty torowiska wypełnionego zieloną trawą zamiast kamiennego tłucznia mamy na krótkim odcinku torów w Jelitkowie oraz na węźle Kliniczna.
W ostatnim czasie szansa na powstanie kolejnych zielonych odcinków pojawiła się przy modernizacji torowiska na Stogach i budowie nowej linii w ciągu al. Pawła Adamowicza. Miasto jednak z niej nie skorzystało.
Miejsca
Opinie (145) 8 zablokowanych
-
2020-07-02 07:00
No i super (4)
- 21 5
-
2020-07-02 08:48
Na Hucisku to za chwilkę się torowisko zapadnie (1)
Tuż przy przystanku, w stronę dworca PKP.
Dramat- 1 0
-
2020-07-03 01:18
Niestety Danzing leży na wydmach i zamulonej rzece, więc najlepiej torowiska a la kolejowe i trawniczek. Wszystko inne się zapadnie i rozjedzie.
Asfalt, masy, żywice i inne sztuczki nie mają tu sensu.
Kim Dzonk Gwiazda Intelektu- 0 0
-
2020-07-02 09:20
w końcu fachowcy! (1)
no i super? Pani rzeczniczka powinna być poinformowana przez osoby zajmujące się zamówieniami publicznymi w GAicie, że obowiązuje ich Prawo zamówień publicznych, zgodnie z którym nie można opisywać przedmiotu zamówienia "w zależności od potrzeb". Nawet nie są wykazane lokalizacje prac. Dopiero z tego artykułu można się dowiedzieć, że chodzi o mickiewicza, hallera.. Poza tym zwróćcie uwagę, że w przetargu są zapisy typu "uzupełnić krawędź styku odpowiednimi zalewami". Odpowiednimi zalewami, żeby odpowiednio się wszystko w GAicie zgadzało. Wiadomo.
- 3 0
-
2020-07-03 10:23
Czytam to i mi się chcę śmiać. Więcej do kieszeni, na odpowiedni zalewy
- 0 0
-
2020-07-02 07:01
przy Operze również? (3)
czy 2w1, torowisko i próg zwalniający?
- 32 2
-
2020-07-02 07:30
(1)
zaczynamy gonić Ukrainę jeśli chodzi o zdewastowane drogi
- 3 1
-
2020-07-02 09:38
Chyba nigdy nie byłeś na Ukrainie.
- 0 2
-
2020-07-02 08:44
Najlepiej wyremontować za 100 milionów przejazd i 5 metrów dalej za kolejne 2 miliony wybudować próg zwalniający ....
- 6 0
-
2020-07-02 07:01
(1)
Za 12 mln zł to na malowanie pasów starczy ....tu potrzeba setek mln.Lata zaniedbań i katastrofalny stan dróg.Wizytówka miasta.
- 76 18
-
2020-07-02 08:50
Bo liczą się działania PR-owe
Szajsbooki, tweetery i takie tam tindery.
Miasto sobie samo poradzi- 4 1
-
2020-07-02 07:03
GAiT bierze się za remonty? (4)
Nie brzmi to optymistycznie
- 96 5
-
2020-07-02 08:51
Czytaj: w GAiT ktoś coś chce przytulić
Niekoniecznie prezes pracownika
- 8 0
-
2020-07-02 09:03
zamówienie publiczne (1)
a przetarg "wygra" WPRD Gravel
- 6 0
-
2020-07-02 10:18
I wtedy sie tulą do siebie :-)
- 4 0
-
2020-07-02 14:50
Latem? Za mało korków jest?
- 1 0
-
2020-07-02 07:04
Kątem oka to widać wysoka temperatura wpływa na asfalt (6)
Torowisko się nagrzewa, asfalt robi się od gorąca lepki i wypływa. Nie lepiej zalać np. betonem technologicznym?
- 54 6
-
2020-07-02 07:14
(4)
Lepiej wykonać torowisko w technologii szyny w otulinie (ERS). W Gdańsku nikt na to nie wpadł.
Winnym złego stanu asfaltu jest błędne wykonanie już na etapie budowy (brak odsadzek między szyną a asfaltem/kostką). Błędy na poziomie dwóch wykładów z konstrukcji torowiska na PG.- 22 1
-
2020-07-02 07:33
(2)
zapewne masz rację , przetarg trwa zawsze możesz się do niego zgłosić. Ciekawe w jakiej formie miasto zapłaci za wykonaną pracę?, miejsce honorowe obok dulcymei na homoparadzie ?
- 6 7
-
2020-07-02 07:42
(1)
Kraków buduje 5 km torowiska za 20 mln zł - resztę zapłaciła UE. Gdańsk jest tak biedny, że nie ma 20 mln zł?
Dzięki za dobre słowo, jednak trwa przetarg na pucowanie kompletnie zniszczonego torowiska. Nie jestem zainteresowany takim kontraktem.- 8 4
-
2020-07-02 08:10
W Gdansku miliony ida na nowe kanalizacje pod kolesi deweloperow.
Po co nam dobre i funkcjonalne torowiska-moze byc trawa....Zwalimy najwyzej na glupia radna a na kanalizacje pod deweloperow dalej bedziemy lali strumien pieniedzy.I tak juz od 20 lat.
- 4 7
-
2020-07-02 12:49
Ale bez błędów przy przeliczeniu pieniędzy.
- 1 0
-
2020-07-02 07:28
...beton technologiczny
pod wpływem uderzeń dynamicznych....wykruszy się.
- 16 0
-
2020-07-02 07:05
Nie tylko tam jest problem z drogą i torowiskiem
Podwale grodzkie hucisko dramat na prawym pasie ledwie osobówką da się przejechać.
- 31 4
-
2020-07-02 07:07
Brawo .Torowisko na Mickiewicza powinno być oddzielone od jezdni . (12)
Bardzo często na tym odcinku samochody stoją na torach i blokują przejazd tramwajom . Bardzo dobry ruch . To samo powinno być zrobione na Hallera między operą a Kliniczną .
- 33 23
-
2020-07-02 07:16
(7)
Pora na sensowne cykle świateł. To wstyd, że na Mickiewicza tramwaj więcej czeka na światło zielone, niż jedzie.
Po co ten cały TriStar?- 10 1
-
2020-07-02 07:28
Tu nie powinno być cykli tylko priorytety. (6)
System widzi że jedzie tramwaj to powinien go puszczać przed wszystkimi innymi użytkownikami drogi.
- 13 0
-
2020-07-02 07:32
(3)
W Gdańsku priorytety mają tylko samochody.
Nowoczesne miasto doby modernizmu.- 7 0
-
2020-07-02 12:02
(2)
Znając życie jakby wprowadzili to w Gdańsku, to i tak ludzie jeździli by na pamięć i nie ustępowali, było by dużo wypadków i by to znieśli.
- 0 0
-
2020-07-02 13:15
jak ci kilkadziesiąt ton (1)
przypierniczy w auto, to szybciutko przyswoisz sobie nowe zasady
- 0 0
-
2020-07-02 14:45
Patrząc na gdańskich kierowców szczerze wątpię. Nauczyli się, że wszystko sie robi pod nich, a komunikacja jest na najniszym stopniu tego całego łańcucha.
- 0 0
-
2020-07-02 15:29
Większej bzdury nie słyszałem (1)
Więc jak na skrzyżowaniu dojeżdżasz i zielone mają ci z prawej i lewej a potem ty i ci z naprzeciwka to proponujesz wprowadzić kolejną fazę świateł która pojawi się w momencie dojazdu do skrzyżowania tramwaju? Wiesz ile dłużej czekał by na przejazd tramwaj jadący z innego kierunku już nie mówiąc o samochodach?
Druga kwestia to miejsce na Mickiewicza na "zielone" torowisko. Zobaczcie ile tam jest miejsca. Ten pomysł wymaga poszerzenia ulicy a nie jedynie posadzenia trawki. Trzecia sprawa to pozdrawiam motorniczych stojących na Mickieiwcza czekających na skręt. Rozumiem że jak auto przed was wjedzie to nie możecie skręcić. Możecie go oczywiście poinformować , ostrzec, upomnieć sygnałem dźwiękowym. Ale trzymanie tego je&^$go dzwonka przez 2 minuty bez przerwy pokazuje tylko jakimi to idio&@mi jesteście wy a nie ten kierowca.- 1 0
-
2020-07-02 15:55
Priorytet
Pojęcie obce, trzeba wyjaśnić. Oznacza, że jak dojeżdżasz do skrzyżowania od razu dostajesz zielone na jazdę dalej bez zatrzymania. Patrz, w Krakowie i innych miastach to działa.
Zielone torowisko zajmuje dokładnie tyle samo miejsca, co zwykłe torowisko. Ba, zajmuje mniej miejsca niż pas ruchu dla samochodów.- 0 0
-
2020-07-02 10:12
brawo , jak komentować to z sensem (1)
tam jest za mało miejsca na takie rozwiązanie !
- 0 1
-
2020-07-02 10:14
Wystarczy miejsca.
W ostateczności minimalnie zabierze się z chodników po pół metra.
- 0 1
-
2020-07-02 13:21
(1)
A zastanawiałeś się co w przypadku awarii pojazdu kołowego? Co z ruchem samochodowym? Jestem za zmianami na lepsze, a nie za nieprzemyślanymi.
- 0 0
-
2020-07-02 16:06
Dokładnie to samo, co w przypadku awarii samochodu na innych drogach.
- 0 0
-
2020-07-02 07:09
(1)
GAiT jak to dumnie brzmi.Zapewne nie wszystko będzie zaznaczone na planach i ponownie mozna liczyć na kilku letni remont.
- 27 2
-
2020-07-02 07:25
GAiT
Będzie pole dla łapówkaży
- 2 0
-
2020-07-02 07:11
Remont to kpina (7)
Torowisko nadaje się do gruntownej przebudowy, jest w fatalnym stanie. Niestety w Gdańsku nie ma alternatywnych połączeń tramwajowych i wyłączenie tramwaju na al. Zwycięstwa i al. Hallera oznacza zamknięcie całej sieci na 2-3 lata robót.
Dziękujemy miastu za "sprawne" inwestycje (np. zaniechanie tramwaju na Wyspiańskiego, który na czas robót na Hallera byłby świetnym objazdem).
Lepiej budować pseudoinwestycje w polu na Jasieniu, niż zająć się siecią tramwajową w centrum.- 66 13
-
2020-07-02 07:13
Na Jasieniu można było przynajmniej wstęgę przeciąć na placu budowy.
A taki remont w centrum to same kłopoty...
- 15 1
-
2020-07-02 07:30
Miasto, miasto. Są jeszcze mieszkańcy np. wymienionej Wyspiańskiego. (2)
Idź i powiedz im że będziesz budował im pod oknami linię tramwajową . Nie tylko czubek twojego nosa istnieje pypciu.
- 9 4
-
2020-07-02 07:35
Jedź do Francji (1)
Tam mieszkańcy zabijają się, byle tylko tramwaj biegł pod ich domem. Tramwaje mogą być ciche i przyjemne dla okolicznych mieszkańców, ale nie w Gdańsku.
- 13 4
-
2020-07-02 07:48
Biją się w żółtych kamizelkach ale to nie o tramwaje.
Tam tramwaje fruwają zapewne.
- 7 3
-
2020-07-02 09:18
co ich obchodzi jakakolwiek infrastruktura.
- 1 0
-
2020-07-02 10:56
Przy Hucisku od dawien dawna jest dziura i pęknięta szyna,a GAiT nawet nie próbuje tego zamaskować, kpina a nie zakład ,który rzekomo dba o codzienny transport Gdańszczań
- 3 1
-
2020-07-02 21:00
Głosuje tak to macie tak, proste
- 1 1
-
2020-07-02 07:11
A kiedy zajmą się tymi trumnami na kółkach, które wypuszczają codziennie na te torowiska..? (3)
- 38 15
-
2020-07-02 07:59
Jakie trumny masz wlasciwie na mysli bo w Gdansku wszystko smiga i buczy?
O czym ty czlecze mowisz?
- 6 0
-
2020-07-02 08:14
105na to świetny tramwaj (1)
Polski cud techniki, jeden z najlepszych w Gdańsku, powinien przejść modernizację jak na Śląsku i dalej jeździć
- 8 2
-
2020-07-02 08:51
Po co jak smigaja niezawodne Dortmundy i Pesy?
Cyt ;,,Po Gdańsku kursują 62 tramwaje N8C zwane popularnie dortmundami. Stanowią blisko połowę szynowego taboru spółki Gdańskie Autobusy i Tramwaje. Wszystkie do 2022 roku przejdą modernizację, drugą w swoim gdańskim życiu. Podczas gdy pierwsza skutkowała głównie zwiększeniem komfortu podróży (zamontowano m.in. człony niskopodłogowe) druga sprawi, że N8C będą energooszczędne, tańsze w eksploatacji i bardziej niezawodne." 105 byly glosne Z niezawodnoscia tez rozniebywalo.
Proces już się rozpoczął, zajrzeliśmy do zajezdni Wrzeszcz, gdzie - tramwaj po tramwaju - prace na zlecenie GAiT realizuje gdańska firma 4iB.- 3 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.