Grudzień to miesiąc przesycony emocjami, zdarza się, że skrajnymi. Kończy się rok, jesteśmy o ten rok starsi, wydarzyło się dużo dobrego, może też złego – ktoś przeżył tragedię, ktoś zachorował, ktoś odszedł na zawsze.

Życie stracili stoczniowcy w 1970 roku, protestując przeciwko opresyjnej władzy. Wolności pozbawiono działaczy Solidarności w 1981 roku, na wiele długich miesięcy stan wojenny odebrał rodzinom ich ojców, matki, dzieci, braci, siostry, bliskich. Wspominamy ten czas wierząc, że naszym współczesnym doświadczeniem będzie pokój.

W grudniu pamiętamy o działaczach na rzecz praw człowieka – tyle wyzwań jeszcze przed nami przy budowaniu świata bez podziałów, dyskryminacji i nienawiści.
Ale grudzień to też czas oczekiwania na zmianę – na lepsze jutro, zdrowie, pracę, na ukojenie…

Niech spokój przyniesie nam muzyka – Johann Sebastian Bach i jego niezwykle uroczysty „Magnificat”, oparty na starotestamentowych tekstach, skomponowany na nieszpory bożonarodzeniowe oraz „Oratorium na Boże Narodzenie” Camille’a Saint-Saënsa, którego premierowe wykonanie odbyło się 165 lat temu w kościele de la Madeleine w Paryżu.
Dla ofiar, dla ich rodzin, dla nas.

wykonawcy
Soliści (studenci specjalności śpiew solowy: Marta Błaszak, Damian Giczewski, Dorota Grzegorzewska, Gabriela Kleban, Krzysztof Lorek, Magdalena Łaszcz, Monika Maciejewska, Maria Muzyka, Dominik Paškevič, Edyta Rudowicz, Aleks Skóra, Jagoda Staruch, Zuzanna Topolska, Marcelina Winczewska-Lipka)
Zespół wokalny Wydziału Wokalno-Aktorskiego
Chór Wydziału Instrumentalnego
Chór Mieszany oraz Chór Żeński „Gaudium per Canto” Wydziału Dyrygentury Chóralnej, Muzyki Kościelnej, Edukacji Artystycznej, Rytmiki i Jazzu
Orkiestra Kameralna „Camerata Gedania”
Andrzej Kacprzak – koncertmistrz
Piotr Słopecki – realizacja partii BC na pozytywie
Przemysław Stanisławski – dyrygent

w programie

J.S. Bach – Magnificat BWV 243:
Et exultavit – solo: Marta Błaszak
Quia respexit – solo: Monika Maciejewska
Quia fecit mihi magna – solo: Dominik Paszkiewicz
Et misericordia – solo: Jagoda Staruch i Krzysztof Lorek
Deposuit – solo: Aleks Skóra
Esurientes – solo: Zuzanna Topolska
Suscepit Israel – solo: Monika Maciejewska, Dorota Grzegorzewska, Edyta Rudowicz

C. Saint-Saëns – Oratorio de Noël op. 12
Nr 2 Et pastores errant
soliści:
Gabriela Kleban – sopran
Jagoda Staruch – alt
Krzysztof Lorek – tenor
Damian Giczewski – baryton
Nr 3 Expectans
solistka: Marcelina Winczewska-Lipka – mezzosopran
Nr 4 Domine, ego credidi
solista: Krzysztof Lorek – tenor
Nr 5 Benedictus
soliści:
Magdalena Łaszcz – sopran
Damian Giczewski – baryton
Nr 7 Tecum principium
soliści:
Magdalena Łaszcz – sopran
Aleks Skóra – tenor
Damian Giczewski – baryton
Nr 8 Alleluja
soliści:
Magdalena Łaszcz – sopran
Marcelina Winczewska-Lipka – mezzosopran
Jagoda Staruch – alt
Damian Giczewski – baryton
Nr 9 Consurge
soliści:
Gabriela Kleban – sopran
Marcelina Winczewska-Lipka – mezzosopran
Jagoda Staruch – alt
Aleks Skóra – tenor
Damian Giczewski – baryton

prowadzenie koncertu
Marta Goluch – dziennikarka jazzowa, studentka Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku

przygotowanie zespołu i chórów
przygotowanie Zespołu wokalnego Wydziału Wokalno-Aktorskiego – prof. dr hab. Przemysław Stanisławski
przygotowanie chórów do utworu C. Saint-Saënsa – prof. dr hab. Marcin Tomczak, dr hab. Karol Kisiel, dr hab. Michał Kozorys, dr Beata Śnieg

kierownictwo artystyczne, koordynacja projektu 
prof. dr hab. Ewa Marciniec

organizatorzy
Europejskie Centrum Solidarności
Katedra Wokalistyki i Wydział Instrumentalny Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku