Zarezerwuj miejsce

Koncert w ramach Międzynarodowej Konferencji i 4. Międzynarodowego Festiwalu Duetów Fortepianowych.

This concert is a part of the International Conference and 4th International Piano Duo Festival.

 

wykonawcy / performers:

/ Bartosz Wiśniewski & Klara Jachimczak Piano Duo (Polska/Poland)
/ Bogna Czerwińska-Szymula & Katarzyna Markiewicz Piano Duo (Polska/Poland)
/ Orkiestra Kameralna PROGRESS / The Progress Chamber Orchestra
/ Szymon Morus – dyrygent / conductor

 

program:

  • Wolfgang Amadeus Mozart – Koncert na dwa fortepiany i orkiestrę Es-dur, KV 365 / Piano Concerto for Two Pianos in E-flat major, KV 365
    I Allegro
    II Andante
    III Rondo: Allegro

    wyk. Bartosz Wiśniewski & Klara Jachimczak Piano Duo (Polska/Poland)
    Orkiestra Kameralna PROGRESS / The Progress Chamber Orchestra
    Szymon Morus – dyrygent / conductor
  • Anna Rocławska-Musiałczyk – Pierwszy polski koncert fortepianowy na cztery ręce i orkiestrę (prapremiera) / Piano Concerto for Four Hands and String Orchestra „Ad Astra” (WORLD PREMIERE)
    I Allegro con moto
    II Adagio
    III Allegretto vigoroso

    wyk. Bogna Czerwińska-Szymula & Katarzyna Markiewicz Piano Duo (Polska/Poland)
    Orkiestra Kameralna PROGRESS / The Progress Chamber Orchestra
    Szymon Morus – dyrygent / conductor

Organizator / ORGANIZER:

aMuz Chamber Music Forum (acmf.amuz.gda.pl/ipdf)
Stanisław Moniuszko Academy of Music in Gdańsk

PARTNERZY / PARTNERS:

Fazioli 
Silesia Music Center

patronat honorowy / HONORARY PATRONAGE:

Minister Edukacji i Nauki
Marszałek Województwa Pomorskiego Mieczysław Struk
Prezydent Miasta Gdańska Aleksandra Dulkiewicz (gdansk.pl)
JM Rektor Akademii Muzycznej w Gdańsku prof. dr hab. Ryszard Minkiewicz

patronat medialny / MEDIA PATRONAGE:

TVP Kultura
TVP3 Gdańsk
Polskie Radio Chopin
Radio Gdańsk
Trojmiasto.pl
POLMIC – Polskie Centrum Informacji Muzycznej

 

Konferencja dofinansowana z budżetu państwa – ze środków Ministerstwa Edukacji i Nauki, w ramach programu "Społeczna Odpowiedzialność Nauki / Doskonała Nauka"
Rodzaj projektu: Doskonała nauka – Wsparcie konferencji naukowych.
/
The conference is co-financed by the state budget – from the funds of the Ministry of Education and Science, as part of the "Social Responsibility of Science / Excellent Science" programme.
Type of Project: Excellent Science – Support for Scientific Conferences.


fot. Aleksander Szpakowicz

 

BARTOSZ WIŚNIEWSKI & KLARA JACHIMCZAK
(Polska / Poland)


Duet fortepianowy Klara Jachimczak & Bartosz Wiśniewski powstał w 2019 roku i kształci się pod kierunkiem dr hab. Bogny Czerwińskiej-Szymuli. Pianiści są studentami Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku.

Muzycy zostali wyróżnieni podczas m.in.: II International Online Instrumental Performance Competition w Toronto (Kanada) – I nagroda oraz I International Viennese Spring Music Competition w Wiedniu (Austria) – I nagroda. Biorą aktywny udział w lekcjach mistrzowskich i kursach kameralnych, współpracując z wybitnymi pedagogami jak prof. Volker Stenzl, prof. Thamar Zhvania, prof. Katarzyna Jankowska-Borzykowska.

Zespół zajmuje się również propagowaniem kameralistyki, działając w zarządzie Międzywydziałowego Koła Muzyki Kameralnej Akademii Muzycznej w Gdańsku. Muzycy zorganizowali szereg wydarzeń artystycznych, m.in.: IV Ogólnopolską Konferencję Artystyczno-Naukową „Gramy Razem” czy cykl koncertów „Kameraliści u Uphagena”, rozpowszechniając wykonawstwo muzyki kameralnej w gdańskim środowisku studenckim.


The piano duo Klara Jachimczak & Bartosz Wiśniewski was formed in 2019. The pianists are students of dr hab. Bogna Czerwińska-Szymula at Stanisław Moniuszko Academy of Music in Gdańsk.

The musicians were awarded e.g. in the II International Online Instrumental Performance Competition (Toronto/Canada; first prize), I International Viennese Spring Music Competition (Vienna/Austria; first prize). They participate actively in masterclasses and chamber music courses, cooperating with outstanding teachers such as Prof. Volker Stenzl, Prof. Thamar Zhvania or Prof. Katarzyna Jankowska-Borzykowska.

The ensemble also promotes chamber music serving on the board of the Interdepartmental Circle of Chamber Music of the Academy of Music in Gdańsk. The musicians organized a number of artistic events, such as IV National Artistic and Scholarly Conference “We Play Together” or the concert series Chamber Musicians at Uphagen’s, promoting chamber music performance within the Gdańsk student community.

 

fot. Martyna Chmura


BOGNA CZERWIŃSKA-SZYMULA & KATARZYNA MARKIEWICZ

(Polska / Poland)

 

Bognę Czerwińską-Szymulę i Katarzynę Markiewicz jeszcze jako uczennice szkoły muzycznej drugiego stopnia zachęciła do gry w duecie ich nauczycielka. Były to zarazem ich pierwsze próby grania kameralnego, które przerodziły się wtedy w prawdziwą pasję do wykonawstwa zespołowego. Po tym pierwszym okresie współpracy drogi obu pań rozeszły się i po latach praktyki w innych formacjach kameralnych, na powrót łączą się właśnie teraz, do projektu wspólnego wykonania i nagrania na płytę pierwszego polskiego koncertu na cztery ręce i orkiestrę „Ad Astra” Anny Rocławskiej-Musiałczyk.

Bogna Czerwińska-Szymula

Bogna Czerwińska-Szymula jest Kierownikiem Katedry Kameralistyki Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku, współzałożycielką i Dyrektorem Międzynarodowego Festiwalu Duetów Fortepianowych w Gdańsku oraz Dyrektorem Międzynarodowego Konkursu Muzyki Kameralnej im. Johannesa Brahmsa.

Ukończyła z wyróżnieniem Akademię Muzyczną w Gdańsku w klasie fortepianu prof. Grażyny Fiedoruk-Sienkiewicz oraz studia podyplomowe w tej samej klasie. W czasie studiów kształciła się również w klasie kameralistyki prof. Anny Prabuckiej-Firlej. W 2016 roku otrzymała odznakę honorową Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego „Zasłużony dla Kultury Polskiej”. W 2022 roku – tytuł Profesora Akademii Muzycznej w Gdańsku.

Artystka jest laureatką konkursów krajowych i międzynarodowych jako pianistka i kameralistka, m.in.: VII Międzynarodowego Konkursu Muzyki Kameralnej im. M. Ogińskiego w Smorgoniach (Białoruś, 2002), III Międzynarodowego Konkursu Muzyki Kameralnej im. J. Brahmsa w Gdańsku (2003) oraz XXXIII Międzynarodowego Konkursu Muzyki Kameralnej im. Vittorio Gui we Florencji (2010). Koncertowała w wielu ośrodkach Polski oraz we Włoszech, Francji, Hiszpanii, Niemczech, Anglii, USA i na Białorusi.

Swoje umiejętności doskonaliła na kursach mistrzowskich prowadzonych m.in. przez: Nelsona Goernera, Jerzego Marchwińskiego, Duo Pepicelli. Była stypendystką renomowanych letnich kursów muzycznych w Interlochen (USA) oraz wielokrotną stypendystką Prezydenta Miasta Gdańska.

W 2017 roku nakładem wydawnictwa DUX ukazała się ceniona przez recenzentów płyta Penderecki, Bacewicz, Tansman, na której w duecie ze skrzypaczką Karoliną Piątkowską-Nowicką wykonuje i promuje polskie sonaty i fantazję na skrzypce i fortepian.

W 2022 roku nagrała dla DUX fonograficzną premierę Kwartetu fortepianowego Józefa Krogulskiego wraz z muzykami: skrzypaczką Karoliną Piątkowską-Nowicką, altowiolistą Krzysztofem Komendarkiem-Tymendorfem i wiolonczelistą Maciejem Kułakowskim.

Odnosi wyjątkowe sukcesy na międzynarodowych konkursach jako pedagog uczelnianych zespołów kameralnych – duetów fortepianowych i zespołów smyczkowych z fortepianem. Wykładała na wielu konferencjach naukowych dotyczących muzyki kameralnej o zasięgu międzynarodowym i ogólnopolskim.

Jest współautorką publikacji naukowej: „Muzyka kameralna – wartości artystyczne, dydaktyczne i społeczne”.


Katarzyna Markiewicz

Katarzyna Markiewicz jest absolwentką Akademii Muzycznej w Gdańsku w klasie fortepianu prof. Grażyny Fiedoruk-Sienkiewicz. W czasie studiów kształciła się również w klasie kameralistyki prof. Anny Prabuckiej-Firlej. Od 2000 roku pracuje w macierzystej uczelni, gdzie w roku 2023 uzyskała stopień doktora sztuk muzycznych.

Jako pianistka towarzysząca brała udział w kilkudziesięciu kursach mistrzowskich wybitnych skrzypków, flecistów i altowiolistów. Za wyróżniające wykonanie partii fortepianu otrzymała wiele dyplomów uznania na konkursach ogólnopolskich i międzynarodowych w Polsce, Słowacji, Włoszech i Belgii.

W 2016 roku została nagrodzona odznaką honorową Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego „Zasłużony dla Kultury Polskiej”.

Jest redaktorką kilkunastu zbiorów nut zapomnianych polskich kompozytorów. Poza pracą pedagogiczną i działalnością na polu muzyki kameralnej zajmuje się czynnie propagowaniem zapomnianej twórczości kobiet kompozytorek.

Od roku 2019 roku działa społecznie w obszarze kultury na rzecz Stowarzyszenia „Przyjazne Pomorze” Biblioteki Społecznej na Stogach w Gdańsku. Interesuje się filozofią muzyki i etnomuzykologią.

 

 

Bogna Czerwińska-Szymula and Katarzyna Markiewicz, still secondary music school pupils, were joined together into a duo by their teacher, and these were their first attempts at playing chamber music, which then, in both of them, turned into a real passion for such performance. Then they parted ways in terms of different chamber ensembles, only to reunite just now, many years later, for the joint performance and recording of a CD of the first Polish concerto for piano four hands and orchestra “Ad Astra” by Anna Rocławska-Musiałczyk.


Bogna Czerwińska-Szymula

Bogna Czerwińska-Szymula is the Head of the Department of Chamber Music at Stanisław Moniuszko Academy of Music in Gdańsk, co-founder and Director of the International Piano Duo Festival in Gdańsk and Director of the International Johannes Brahms Chamber Music Competition.

She completed her master studies with honours, and later her postgraduate studies, at the Academy of Music in Gdańsk, where she studied piano with Prof. Grażyna Fiedoruk-Sienkiewicz. During her studies she also trained chamber music with Prof. Anna Prabucka-Firlej. In 2016 she received the decoration of honour of the Minister of Culture and National Heritage ‚Meritorious for Polish Culture’. In 2022, the title of Professor of the Academy of Music in Gdańsk.

The artist is a laureate of national and international competitions as a pianist and chamber musician, e.g. 7th International Oginski Chamber Music Competition in Smarhon’ (Belarus, 2002), 3rd International Johannes Brahms Chamber Music Competition in Gdańsk (2003) and 33rd International Vittorio Gui Chamber Music Competition in Florence (2010). She has performed in many Polish centres as well as in Italy, France, Spain, Germany, United Kingdom, USA and Belarus. She perfected her skills at masterclasses conducted
e.g. by Nelson Goerner, Jerzy Marchwiński or Duo Pepicelli.

She received a scholarship to the renowned summer music courses in Interlochen (USA) and multiple scholarships of the Mayor of the City of Gdańsk.

In 2017, published by DUX and praised by the critics, released was her CD by Penderecki, Bacewicz, Tansman, on which she performs and promotes in a duo with violinist Karolina Piątkowska-Nowicka Polish sonatas and Fantasia for violin and piano. In 2022 she recorded for DUX a phonographic premiere of the Piano Quartet by Józef Krogulski together with violinist Karolina Piątkowska-Nowicka, violist Krzysztof Komendarek-Tymendorf and cellist Maciej Kułakowski.

She makes extraordinary successes in international competitions as a teacher of academic chamber ensembles: piano duos and string ensembles with piano. She has lectured at many international and national conferences devoted to chamber music. She is a co-author of the scholarly publication Chamber Music, Its Artistic, Didactic and Social Value.

 

Katarzyna Markiewicz

Katarzyna Markiewicz is a graduate in piano of the Academy of Music in Gdańsk, where she studied with Prof. Grażyna Fiedoruk-Sienkiewicz. During her studies, she also studied chamber music with Prof. Anna Prabucka-Firlej. Since 2000 she has been working at her Alma Mater, where in 2023 she earned the degree of Doctor of Musical Arts.

As an accompanying pianist, she participated in several dozen masterclasses conducted by outstanding violinists, flautists and violists. For exceptional performance of piano parts, she received many merit diplomas at all-Polish and international competitions in Poland, Italy and Belgium.

In 2016 she received the Decoration of Honour “Meritorious for Polish Culture” by the Minister of Culture and National Heritage.

She is an editor of a dozen or so collections of scores by forgotten Polish composers. Apart from her educational work and activity in the field of chamber music, she actively promotes the forgotten oeuvre of women composers.

Since 2019, she has been socially engaged in the field of culture for the ‚Friendly Pomerania’ Association of the Social Library in Stogi in Gdańsk. Her interests are philosophy of music and ethnomusicology.

fot. Karol Kacperski

ORKIESTRA KAMERALNA PROGRESS
SZYMON MORUS – DYRYGENT

 

Orkiestrę Kameralną Progress tworzą młodzi, ambitni kameraliści, prowadzeni przez jej założyciela, dyrygenta Szymona Morusa. Dynamicznie rozwijający się zespół regularnie koncertuje, zaskakując słuchaczy intrygującymi interpretacjami. Orkiestra nagrała 8 płyt CD; debiutancki album spotkał się z bardzo pochlebną recenzją Maestro Krzysztofa Pendereckiego.

Od działań edukacyjnych skierowanych do najmłodszego odbiorcy (Karnawał zwierząt – czyta Krystyna Czubówna), autorskich cyklów koncertowych (Zasłuchanie, Kontrasty) – przez krajowe festiwale (Mozartiana, Gdynia Classica Nova), po międzynarodowe prezentacje koncertowe – Progress nieustannie dąży do doskonałości artystycznej, stwarzając przestrzeń do innowacyjnych działań. Energię zespołu potęguje połączenie solistycznej niezależności oraz homogenicznego orkiestrowego brzmienia – które wzajemnie się przenikając – tworzą jedność. Wartością dodaną jest również nieustanne dążenie do artystycznych fuzji. Progresywną cechą działającego od 2009 roku kolektywu jest jednoczenie wykonawców o szerokich perspektywach artystycznych. Niepowtarzalna mozaika kreacji, którą współtworzą, definiuje indywidualne brzmienie orkiestry. Z zespołem w roli solistów występowali między innymi światowej sławy klarnecista Pierre Génisson, słynny skrzypek, ostatni uczeń Davida Oistracha – Michael Vaiman, czy też solistka Metropolitan Opera w Nowym Jorku – Miroslava Yordanova.

Zespół specjalizuje się w wykonywaniu muzyki współczesnej, dokonując licznych prawykonań dzieł polskich kompozytorów młodego pokolenia m.in.: Michała Dobrzyńskiego, Pawła Kwapińskiego, Anny Rocławskiej-Musiałczyk, Karola Nepelskiego, Agnieszki Stulgińskiej czy Macieja Zakrzewskiego. Artystyczne inspiracje orkiestry, sięgające również jazzu i muzyki rozrywkowej, doprowadziły do współpracy z Leszkiem Możdżerem (Koncert „Wielkie Piękno”), Krystyną Stańko (Ladies Jazz Festival), Grzegorzem Markowskim, Patrycją Markowską, Krzysztofem Zalewskim, Darią Zawiałow, Mrozu oraz Irkiem Wojtczakiem (Olivia Stars) czy Leszkiem Kułakowskim (płyta Love Songs). Orkiestra wystąpiła również w programie pierwszym Telewizji Polskiej, prezentując widowiska słowno-muzyczne transmitowane na żywo („Szukamy stajenki” do tekstów Jacka Kaczmarskiego oraz „Solidarność to znaczy jeden i drugi”), a także w Polsacie (Festiwal Top Trendy) czy TVN (Sopot Festival). Od początku swojej działalności zespół związany jest z Tczewem, współtworząc i wzbogacając kulturalny krajobraz tego miasta. Od 2013 roku Orkiestra Kameralna Progress działa pod patronatem Pomorskiego Stowarzyszenia Musica Giovane, którego celem jest współpraca z instytucjami kultury, zespołami i indywidualnymi artystami w celu tworzenia wspólnych przedsięwzięć łączących muzykę z poezją, teatrem i obrazem.

 

The Progress Chamber Orchestra
Szymon Morus – Conductor

The Progress Chamber Orchestra is a young dynamic ensemble established in 2009 by the conductor Szymon Morus. The Orchestra consists of award-winning soloists, chamber musicians, laureates of nationwide and international contests. Since its founding, The Ensemble has been connected with the city of Tczew in which an annual series of concerts of The Progress Chamber Orchestra contribute substantially to the cultural life of the Pomerania region as well as the country. The major ambition of the musicians is to connect various regions of Poland with other cultures and nations. In April 2013, The Progress Chamber Orchestra took part in the international project commemorating the 70th anniversary of the Warsaw Ghetto Uprising. During the concert, in Berlin, The Ensemble
successfully presented “A German Requiem” by J. Brahms and “A Survivor from Warsaw” by A. Schoenberg. Also, in 2013 the orchestra inaugurated the opening of the new concert hall of The Kashubian Philharmonic in Wejherowo performing the world premiere of the composition by Karol Nepelski. From the moment of its founding The Progress Chamber Orchestra has collaborates with Academy of Music in Gdańsk, taking part in composers concerts organized by The Academy. Throughout its fourteen-year-activity, The Progress Chamber Orchestra performed in numerous music festivals in Poland presenting interesting interpretations of classical and popular
music. At the same time, The Progress Chamber Orchestra has cooperated with Polish television taking part in artistic performances and live broadcast by: TVN, POLSAT and TVP tv stations.

Contemporary music has a particular place in the repertoire of The Progress Chamber Orchestra, the promotion of which is the priority of the Music Director of The Ensemble. The Chamber Orchestra has premiered numerous pieces of music created by young composers such as Agnieszka Stulgińska, Paweł Kwapiński, Maciej Zakrzewski, Anna Rocławska-Musiałczyk, Artur Guza, Karol Nepelski. Among outstanding soloists, with whom The Progress Chamber Orchestra has had the opportunity to work are the acknowledged violinist and last student of David Oistrach; Michael Vaiman, and the soloist of The Metropolitan Opera, Miroslava Yordanova or famous pianist Leszek Możdżer. Since 2013, The Progress Chamber Orchestra has worked within the Pomeranian Association ‘Musica Giovane’ whose aim is collaboration with cultural institutes, ensembles and individual artists in order to create common undertakings linking music with poetry, theatre or art.