Program:

 

8.05.2023 / poniedziałek

Sala Senatu w budynku czerwonym Akademii Muzycznej w Gdańsku

  • 10:30 otwarcie konferencji
  • 10:45 ks. dr hab. Jacek Bramorski, prof. aMuz (Akademia Muzyczna im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku)
    Antyczne i biblijno-patrystyczne źródła teologicznego znaczenia chóru
  • 11:30 – ks. mgr Piotr Przybysz (Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie)
    Chór wobec sacrum
  • 12:15 – mgr Piotr Ziółkowski (Instytut Sztuki PAN w Warszawie)
    Pytania o liturgiczność wielogłosowego śpiewu – refleksja teologiczna nad muzyką sakralną w Kościele Łacińskim i Kościołach Wschodnich
  • 13:00 – przerwa obiadowa
  • 14:00 – dr Paweł Nodzak (Akademia Muzyczna im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku)
    Feliks Nowowiejski i jego twórczość mszalna – prawie zapomniana karta w chóralistyce sakralnej
  • 14:45 dr Sławomira Raczyńska (Akademia Muzyczna im. Ignacego Jana Paderewskiego w Poznaniu)
    Światłocień zmierzchu i poranka w wybranych utworach sakralnych Marka Raczyńskiego
  • 15:30 – mgr Łukasz Czartowski (Fundacja „Lumen de lumine”, Wrocław),
    Muzyka wielogłosowa w celebrowaniu śpiewanej Liturgii Godzin po Soborze Watykańskim II
  • 16:15 dyskusja
  • 17:00 – próba śpiewu

kościół św. Barbary w Gdańsku, ul. Długie Ogrody 19

  • 18:00 – Msza św.
  • 19:00 – Koncert w wykonaniu Zespołu Nuove Voci

9.05.2023 / wtorek

Sala Senatu w budynku czerwonym Akademii Muzycznej w Gdańsku

  • 9:00 – ks. prof. dr hab. Robert Tyrała (JM Rektor – Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie)
    Zadania i powołanie chóru według Benedykta XVI
  • 9:45 prof. dr hab. Monika Fedyk-Klimaszewska (Akademia Muzyczna im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku)
    Chóralne oblicze sacrum w „War Requiem” Benjamina Brittena
  • 10:30 – prof. dr hab. Wiesław Delimat (Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie)
    Muzyczny język „sacrum” – fakty czy urojenie
  • 11:15 – przerwa
  • 11:30 – prof. dr hab. Roman Grucza (Akademia Muzyczna im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku)
    Sacrum jako dominanta w repertuarach. Doświadczenia własne
  • 12:15 – dr Aneta Majda (Akademia Muzyczna im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku)
    Antyfony „O” – źródłem inspiracji chóralnej twórczości a cappella
  • 13:00 mgr Marek Rogalski (Akademia Muzyczna im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku)
    Koncert "Missa Ung Gay Bergier" jako przykład przenikania się sacrum z profanum oraz tradycji z nowoczesnością
  • 13:45  dyskusja
  • 14:30 zakończenie konferencji

Koordynator:

ks. dr hab. Jacek Bramorski

Organizatorzy:

Katedra Muzyki Kościelnej

Studenckie Koło Naukowo-Artystyczne Muzyki Kościelnej