• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

43 mln zł za bajpas kartuski PKM

Michał Brancewicz
26 października 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
Bajpas kartuski potrzebny jest do utrzymania ruchu kolejowego podczas elektryfikacji linii PKM i linii 201. Bajpas kartuski potrzebny jest do utrzymania ruchu kolejowego podczas elektryfikacji linii PKM i linii 201.

Pomorska Kolej Metropolitalna wybrała firmę, która zaprojektuje i wybuduje odcinek linii o długości ok. 1,5 km, która stanowić będzie fragment objazdu kolejowego na Kaszuby. Prace potrwają dwa lata i będą kosztowały 43,25 mln zł. Polskie Linie Kolejowe wciąż nie rozstrzygnęły przetargu na swój odcinek bajpasu o długości ok. 16 km.



Jakimi środkami komunikacji zbiorowej jeździsz najczęściej?

Powstanie tzw. bajpasu kartuskiego, czyli kolejowej trasy objazdowej z Gdańska do Kartuz przez Gdańsk-Kokoszki i Starą Piłę, w śladzie linii kolejowych nr 234 i 229, jest spowodowane planowaną przez PKP PLK elektryfikacją i budową drugiego toru na linii 201 Gdynia - Kościerzyna - Bydgoszcz.

Elektryfikowana będzie również linia PKM. Prąd na tej trasie popłynie w 2023 roku.

Natomiast PLK deklaruje, że elektryfikacja linii 201 wraz z jej rozbudową potrwa do 2025 roku. PKM negocjuje więc z kolejarzami z Warszawy, by w pierwszej kolejności zrobili odcinek Rębiechowo- Osowa, by w 2023 roku między Wrzeszczem i Osową mogły już kursować składy zasilane prądem.

Żeby w czasie elektryfikacji ruch pociągów zupełnie nie zamarł, potrzebne jest stworzenie objazdu.

Budowa bajpasu jest podzielona na dwa zadania:

  1. PKM odbuduje niespełna 1,5 km toru na odcinku PKM Gdańsk-Kiełpinek - Gdańsk-Kokoszki
  2. PLK zmodernizuje ok. 16 km istniejącej linii Gdańsk-Kokoszki - Stara Piła - Żukowo - Glincz

Pomorska Kolej Metropolitalna właśnie wybrała wykonawcę swojej części zadania. Została nim firma Torhamer z Gdyni, która złożyła najkorzystniejszą finansowo ofertę na kwotę 43,25 mln zł.

Bajpas PKM i elektryfikacja w tym samym czasie



Zakres prac obejmuje włączenie linii kolejowej nr 234 (tzw. "bajpas kartuski") w linię 248 (PKM) na wysokości obwodnicy trójmiejskiej, za przystankiem PKM Gdańsk-Kiełpinek (jadąc w kierunku lotniska) oraz rewitalizację samej linii 234 na odcinku prawie 1,5 km (do okolic połączenia ulic Osiedlowej i Dojazdowej).

Istniejący, przedwojenny nasyp zostanie częściowo rozebrany, a następnie odbudowany i wzmocniony. Prace obejmą także budowę lub przebudowę dwóch przepustów pod torami na potoku Bystrzec, przejścia pod torami łączącego osiedle Karczemki z terenami rekreacyjnymi przy zbiorniku Kiełpinek oraz wiadukt drogowy łączący ulice Osiedlową i Dojazdową.

Na realizację wszystkich robót wraz z uzyskaniem wszystkich niezbędnych zezwoleń wykonawca będzie miał 24 miesiące od momentu podpisania umowy.

- Budowę bajpasu i elektryfikację planujemy realizować równolegle, obie inwestycje rozpoczną się w 2021 roku - zapowiada Tomasz Konopacki, rzecznik PKM.

Bajpas PLK do listopada 2022 roku



Z kolei PKP PLK wciąż nie wybrała wykonawcy swojego odcinka. W lipcu pisaliśmy, że oferty po raz drugi okazały się zbyt wysokie, bowiem najniższa opiewała na 137,7 mln zł, a kolejarze zamierzali przeznaczyć na ten cel 123 mln zł (zakres podstawowy bez opcji).

Jednak w przetargu zorganizowana została dodatkowa aukcja. W sierpniu PLK poinformowała, że za najkorzystniejszą uznana została oferta konsorcjum Rajbud i Torhamer (nie podając kwoty), które razem brały udziału w samym postępowaniu składając ofertę na kwotę 149,3 mln zł.

- Podpisanie umowy planowane jest do końca tego roku. Przed rozpoczęciem prac wykonawca przygotuje dokumentację projektową inwestycji wraz z niezbędnymi pozwoleniami - mówi Przemysław Zieliński z zespołu prasowego PKP PLK. - Realizacja projektu i prac budowlanych przewidziana jest w okresie styczeń 2021 - listopad 2022 roku. Bajpas kartuski będzie gotowy przed rozpoczęciem modernizacji linii kolejowej nr 201 z Maksymilianowa przez Kościerzynę do Gdyni.
PKP Polskie Linie Kolejowe zmodernizują około dziewięciokilometrowy odcinek linii 229 oraz wyremontują siedmiokilometrowy odcinek linii 234, na których nastąpi przywrócenie prędkości pociągów pasażerskich do 80 km/h.

Opinie (76) 2 zablokowane

  • Czy biuro rozwoju Gdańska już wie co z SKM/PKM na Południe Gdańska? (10)

    Tak wszystko fatalnie jest popłakiwaniu ze jest to jedyny ratunek dla tej części miasta a nie wolne tramwaje czy nowe drogi które przeniosą korki w inne miejsce

    • 43 12

    • (6)

      Wolne tramwaje? Przecież można zrobić szybki tramwaj tak jak w Poznaniu czy Szczecinie, nawet w Bydgoszczy gdzie z powodzeniem tramwaj daje rade obsłużyć Fordon porównywalny z Południem Gdańska.

      • 12 3

      • ale u nas jest biuro niedorozwoju ...

        • 16 0

      • Tak .. (1)

        W Gdańsku są bardzo wolne tramwaje .. tak dla informacji

        • 9 0

        • Tramwaj może jechać szybko ale przystanków jest za dużo

          Na trasie o długości ok. 600 metrów - od centrum handlowego do Lidla są 3 przystanki. Ktoś kto to projektował wychodził z jakiegoś dziwnego założenia, że każdy ma mieć przystanek pod oknem.

          • 1 0

      • W Gdańsku wszystko jest wolne (1)

        tramwaje, sądy, takie miasto

        • 9 0

        • taka sytuacja

          • 0 0

      • W Gdańsku szybki tramwaj? Gdzie?
        Przecież musieliby wtedy zlikwidować połowę przystanków, a ludzie do domu chodziliby kawał drogi bo akurat przystanek jest kilometr dalej. To fajne rozwiązanie, ale w Gdańsku już do tego nie dojdzie. Za późno.

        • 1 0

    • Oczywiście, że wie. Reszta w rękach Dulczessy...

      Czyli raczej słabo

      • 13 5

    • Tak wiedza. Linia jest w planach tak jak :
      -Nowa Warszawska
      -Nowa Jabloniowa
      -Nowa Swietokrzyska
      -Nowa Niepolomicka
      -Tunel pod pcholkiem
      -Linia tramwajowa z moreny do wrzesza
      -itd...

      • 3 1

    • Tak, PKM przygotowuje dokumentację przedprojektową, więc jest szansa na powodzenie

      Dobrze, że nie robi tego PLK...

      • 2 0

  • 70 mln (9)

    Gdyby nie wywalone w błoto 70 mln zł przez Sasina to bajpas by był.

    • 83 27

    • No tak 43 mln zł za półtora tysiąca metrów żwiru (2)

      I na tym tory. Brawo!!! Za to można zbudować 400 mieszkań na tej drodze. Korupcja w tym kraju sięga zenitu

      • 5 16

      • ale wywalenie 70 baniek na karty do głosowania nie boli (1)

        a na żwir już tak? pewnie też żwir się jeszcze sam przywizie, usypie, uformuje i ubije. bo czemu nie

        • 14 3

        • A czy ktoś powiedział że jest ok wydawanie 70mln?

          Zdejmij klapki polityczne z oczu

          • 3 4

    • Komorowski wydał również 70 mln na referendum o JOW, gdy przegrywał prezydenturę

      twoje przewalanie kasy jest lepsze niż moje?

      • 8 6

    • Gdyby nie 2 mld na propagandę TVPiS byłoby 46 by-pasów. (1)

      Albo mnóstwo respiratorów i podwyżki dla pielęgniarek i ratowników.

      • 9 3

      • i nie ten prezydent...

        • 0 0

    • roczny zysk z GPEC dla lipska

      to jest gdańska kasa. Policz 70 milionów na polaka a 70 milionów na gdańszczanina. To dopiero frajerstwo. Jest jeszcze saur i śmieci. Setki milionów wyparowują rocznie.

      • 3 0

    • Sasin (1)

      Akurat nie trafione bo PKM jak i cała linia między Wrzeszczem a Osowa to linia prywatna należąca pod Marszałka WojPom, do tego rząd kompletnie nic nie ma, i nie ma obowiązku łożyć na prywatne przedsięwzięcia.Bajpas jest potrzebny bardziej PKM niż plk. plk z tego mieć bedzie mieć tylko tyle że PKM zapłaci za dostęp do torów.Tak to wygląda, a kasa Sasina mogła by iść na inne rządowe projekty, ale to nie jest dużo kasy...ogolnie to się równa w zasadzie kupnie 5 Impulsów, ewentualnie 10 autobusów 18m

      • 0 1

      • Ta linia jest potrzeban ludziom, bo 4 mln pasażerów korzysta z projektu PKM

        I to jest własnie różnica podejscia - PKM zalezy, bo zalezy im i Marszałkowi na pasażerach. a pkp plk - tak jak napisałeś... im to lata.

        • 0 0

  • (6)

    Jakby co pisze się by-pass)

    • 19 8

    • svencjusz hańba ci (2)

      jesteś zawodowym dziennikarzem tego portalu, powinieneś częściej zaglądac do słownika, polecam sjp.pl/bajpas tak, mamy w języku polskim słowo "bajpas"

      • 4 3

      • (1)

        Każdy może wydać swój słowniczek. Był czas że nawet nazwisko Chopin pisano inaczej.

        • 2 1

        • Mamy mnóstwo słów w naszym języku

          które są spolszczoną wersją słów obcojęzycznych.
          Tak samo jest z bajpasem.

          • 0 0

    • Masz rację. Jednak redaktorzy tutejsi niewiele potrafią. Słownictwo ubogie a podobno mają mature. A może nie mają?.

      • 2 1

    • Dr Sven

      Jest za mądry, na pewno nie jest redaktorem tego portalu

      • 2 0

    • A zupełnie po polsku, to "łącznik".

      :-).

      • 1 0

  • Miała być gotowa linia 201 do 2023 roku...

    • 20 0

  • Wychodzi brak elektryfikacji (6)

    Mogli zrobić w czasie budowy PKM elektryfikacje a teraz będą się zastanawiać jak puścić ruch gdy trzeba będzie ją robić

    • 29 23

    • Jak zwykle doraźne cele władców Polski, już mniejsza czy lokalnych, czy centralnych, przeważyły.

      • 6 6

    • Elektryfikacja niczego nie zmieni.

      • 3 0

    • nasypy musieli przekopać

      i kasy nie starczyło. Stare stały 100 lat nowe popłynęły.

      • 2 1

    • wychodzi brak elektryfikacji linii 201! (2)

      czytaj ze zrozumieniem, po co mieli elektryfikować 6 lat temu linię skoro na odcinku pkp plk elektryfikacja planowana jest za 3 lata? Przez 9 lat drut by tylko śniedział... A znając pkp plk, szczególnie pod obecnym przywództwem Regionu Północnego to terminu deklarowane przez PLK trzeba mnożyć razy 2. Dla ciekawskich - zobaczcie jak brawurowo idzie modernizacja LK207? A kierownik kontraktu został awansowany na zastępce dyrektora.

      • 3 1

      • Tylko że teraz by mieli już zrobioną elektryfikacje a tak znów muszą zamykać trasę odcinkami robić ruch wahadłowy, lub ją wogóle zamknąć. Gdy robią linie tramwajową z możliwością dalszej rozbudowy to robią dodatkowe rozjazdy lub tor. Dzięki temu nie trzeba na nowo rozwalać ulicy lub torowiska

        • 1 3

      • no tak po co zostawiać rezerwę terenową skoro nie wiadomo czy plany zostaną zrealizowane. Wiesz ile czasu budowano tramwaj na Chełm? To sobie wyobraź jak długo by trwała budowa bez tej rezerwy.

        • 0 0

  • Pislamabad w odwrocie.

    • 14 15

  • W skład bajpasu wchodzi most w Rutkach (1)

    30 metrów nad jarem rzeki Raduni. Nie mogę się doczekać!

    • 32 1

    • ten most nie ma 30 metrów wysokości

      Na wikipedii jest ewidentny błąd w haśle Rutki. Most jest niższy, około 16 metrów do tafli wody. Za to długości ma około 100 metrów.

      • 3 0

  • Coś tu jest nie tak (5)

    43 mln za 1.6km i jest to cena spoko, a 16km za 130mln już nie? Coś zle liczę?

    • 29 3

    • (4)

      Budowa budowie nierówna. Zależy od warunków środowiska, ukształtowania terenu itp itd.

      • 6 1

      • (3)

        To chyba odcinek pkp plk jest trudniejszy. Do wybudowania perony, remont mostu itd
        PKM to upgrade SRK i małe pierdolki

        • 8 1

        • (2)

          Doprecyzuj co masz na myśli pisząc "małe pierdołki".

          • 5 1

          • (1)

            1.6 km toru wraz z budową podtorza, przepustów itd. Modernizacja nasypu.
            Tam nie ma nic takiego, co może kosztować grube mln zł.
            Na linii PKM z kolei do zrobienia są dwa rozjazdy, semafory 5 szt., zmiana SRK uwzględniające wpięcie nowej linii kolejowej.
            Z dodatkowej krawędzi w Kiełpinku zrezygnowali.

            • 1 0

            • To PKM odbudowauje odcinek Kiełpinek - Kokoszki

              W zakresie PKM jest 1,6 km toru i nasyp w najtrudniejszym terenie - parszywe warunki geologiczne i geotechniczne, 5 obiektów inzynieryjnych. Tajemnica Poliszynela jest, że PLK po prostu się bała tego odcinka i dlatego mamy taki a nie inny podział.

              • 5 0

  • A co z przedłużeniem SKM do Havla? (6)

    Już cisza? A reaktywacja linii 229 na od odcinku Pruszcz-Stara Piła, przez Juszkowo, Straszyn czy Kolbudy? Aż prosi się o stworzenie węzła przesiadkowego w Starej Pile. A PKM to powinna być zelektryfikowana od razu, z tym, że na odcinku Gdańsk Wrzeszcz-Gdańsk Osowa, ostatnie dwa kilometry PKP chyba dałaby radę pociągnąć drut do Osowej, dzięki czemu w Osowie byłaby przesiadka drzwi w drzwi dla wszystkich pociągów z Kartuz/Kościerzyny w stronę Gdańska/Gdyni, bo chyba nikt nie ma wątpliwości, że PKP swojego zadania, czyli drugi tor i elektryfikacja linii 201, na tak długim odcinku w dwa lata się nie wyrobi...Już pomijam błąd kardynalny jakim jest brak przystanku Karczemki na linii PKM, będzie Firoga, a tego nie-to jest zagadka...

    • 23 10

    • Już cisza? Już? :) A kiedy było głośno? :)

      • 5 0

    • Po co SKM do Havla? Może od razu do Skarszew?

      • 4 4

    • Nie dało się od razu elektryfikować PKM, bo chyba już zapomniałeś ile było hejtu, że to zbędne, nie wypali i w ogóle bez sensu...

      • 7 2

    • bredzisz

      • 0 0

    • Bogate plany! Kto według Ciebie ma je sfinansować i z czego?

      • 0 0

    • No właśnie PLK do tej pory nie wie czy da radę pociągnąc...

      obejrzyj wczorajszą debatę dotyczącą elektryfikacji - przedstwiciel PLK wijący się jak waz, nie podający jasnej deklaracji tak, zrobimy to w pierwszej kolejności.

      • 1 0

  • Bajzel

    A potem wszyscy się dziwią że tak długo wszystko idzie. Czy nie może być jednego przetargi na remont i
    Modernizacje krótkiego odcinka jednej lini kolejowej? Już samo podwójne przeprowadzanie przetargu podraża sprawę o kilkaset tysięcy

    • 10 5

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane