Dzień bez samochodu. Akcja pożyteczna czy bez sensu?
Trwa Europejski Tydzień Mobilności, w ramach którego po Trójmieście można podróżować komunikacją miejską i rowerami Mevo bez opłat. Ma to zachęcić kierowców do częstszego korzystania z transportu publicznego, co z kolei ma przełożyć się na czystsze powietrze, mniejszy smog i krótsze korki. Ale czy na pewno?
W tym roku, poza jednodniowym (niedziela) zwolnieniem z opłat za bilety w autobusach, trolejbusach i tramwajach, będzie można także korzystać bez opłat z rowerów Mevo.
W świętowanie i promowanie transportu publicznego aktywnie włącza się też Urząd Marszałkowski, umożliwiając jazdę bez biletu pociągami SKM i PolRegio (od piątku - szczegóły w ramce pod artykułem).
I tak jak wszelkiego rodzaju akcje promujące ekologiczne formy transportu są potrzebne i pożyteczne, tak coroczne, ale jednorazowe obchody Dnia bez Samochodu nie u wszystkich budzą entuzjazm.
Pytania o sens takich akcji wracają jak bumerang.
- Czy umożliwienie raz do roku darmowego przejazdu autobusem czy tramwajem może kogokolwiek przekonać do zmiany zachowań transportowych na co dzień? Zwłaszcza tych najbardziej zatwardziałych kierowców, którzy nie wyobrażają sobie życia bez samochodu? Albo z racji sytuacji życiowej lub zawodowej są po prostu na niego skazani?
- Czy korzystanie z darmowych przejazdów w niedzielę, gdy ruch na drogach jest zupełnie inny niż w tygodniu, ma jakikolwiek sens porównawczy? To oczywiste, że tego dnia szanse, że autobus utknie w korku, są mniejsze.
- Czy są dane mówiące o wzroście sprzedanych biletów okresowych lub jednorazowych tuż po zakończeniu Europejskiego Tygodnia Mobilności?
- Czy są znane koszty takiej akcji promocyjnej, wszak darmowe przejazdy generują koszty, które trzeba pokryć z budżetu miasta. Czy nie lepiej te środki przeznaczyć na dodatkowe kursy i wzmocnienie rozkładów jazdy?
- Czy to fair wobec lojalnych pasażerów, którzy co miesiąc płacą niemałą sumę za bilet okresowy, by podczas Dnia bez Samochodu inni jeździli na ich koszt? Darmowy dzień nie jest bowiem w żaden sposób rekompensowany pasażerom, które wcześniej kupiły bilet miesięczny.
- Czy umożliwianie korzystania z rowerów Mevo bez opłat nie skończy się tak jak darmowe testy przed uruchomieniem systemu, a więc plagą dewastacji, ciągłej zajętości rowerów, niedoborów na stacjach, porzucaniem jednośladów, gdzie popadnie itd.?
Niezależnie od odpowiedzi, jakie sobie udzielimy na powyższe pytania, Dzień bez Samochodu warto świętować. Codziennie. A nie tylko od święta.
Rozkłady jazdy na żywo w twoim telefonie
Komunikacja i Mevo bez opłat
W Europejski Dzień bez Samochodu, który wypada w niedzielę, 22 września, będzie można skorzystać z bezpłatnej komunikacji miejskiej w Gdańsku (tylko dla posiadaczy aktywnej Gdańskiej Karty Mieszkańca) i Gdyni (za okazaniem ważnego dowodu rejestracyjnego pojazdu, którego jest się właścicielem lub współwłaścicielem) oraz Mevo.
Bezpłatna jednodniowa subskrypcja Mevo uruchomi się automatycznie o północy z soboty, 21 września, na niedzielę, 22 września. Taryfy minutowe i subskrypcja 48 h nie będą w tym czasie dostępne. Aby skorzystać z bezpłatnego dnia, po wejściu do aplikacji Mevo należy wybrać pole "subskrypcja" i nową taryfę "free day".
W sobotę na pętli tramwajowej w Brzeźnie w godz. 11-15 odbędzie się edukacyjny piknik rodzinny w ramach Europejskiego Tygodnia Mobilności. Tegorocznym motywem przewodnim kampanii jest współdzielenie przestrzeni publicznej, a komunikacyjnym zawołaniem hasło: "Przesiadaj się i jedź!".
Na uczestników czeka wiele atrakcji: bezpłatne przejażdżki po Brzeźnie zabytkowymi tramwajami specjalną linią P2, przejazdy autobusem wodorowym oraz zabytkowym Ikarusem 260 na trasie specjalnej linii P1 Brzeźno - Śródmieście - Brzeźno. Na pasażerów będą czekać pamiątkowe bilety. Będzie można również zwiedzać tramwaj Tw269 "Ring" z 1930 roku oraz elektryczny minibus Karsan E-jest Electric.
Tego dnia na trasie Gdańsk Śródmieście SKM - Gdynia Dworzec Główny PKP będzie kursować bezpłatna linia autobusowa 101, będąca częścią historycznej trasy (Gdańsk Urząd Wojewódzki - Gdynia Dworzec Główny PKP). Autobusy pojadą w godz. 10:00-19:30 co pół godziny. Doskonałą okazją do skorzystania z linii 101 będzie udział w przygotowanej przez MZKZG terenowej grze miejskiej, która będzie się wiązać z koniecznością przemieszczania się wzdłuż głównej osi komunikacyjnej Trójmiasta. Rozkład jazdy linii 101 dostępny jest tutaj.
Bezpłatne przejazdy w sobotę i niedzielę w Gdyni
W sobotę ZKM Gdynia uruchomi okazjonalne bezpłatne linie 101 i 326.
Z kolei w niedzielę każdy pasażer, będący właścicielem lub współwłaścicielem samochodu osobowego, będzie miał prawo do bezpłatnych przejazdów na wszystkich liniach organizowanych lub współorganizowanych (171, N1) przez ZKM w Gdyni - na podstawie okazanego podczas kontroli biletów ważnego dowodu rejestracyjnego pojazdu, którego jest właścicielem lub współwłaścicielem.
Od piątku do niedzieli bez opłat w SKM i PolRegio
Urząd Marszałkowski podjął decyzję o umożliwieniu właścicielom samochodów osobowych w dniach od 20 do 22 września 2024 roku (piątek - niedziela) bezpłatnej podróży pociągami (obsługiwanymi przez operatorów kolejowych Polregio SA i PKP SKM w Trójmieście Sp. z o.o.) - na podstawie dowodu rejestracyjnego auta, którego jest właścicielem lub współwłaścicielem (albo za okazaniem dowodu rejestracyjnego w aplikacji mObywatel).
Zgoda na przejazd na podstawie dowodu rejestracyjnego nie dotyczy samochodów wypożyczonych, firmowych czy leasingowanych.
Wydarzenia
Zobacz także
Opinie wybrane
-
2024-09-20 08:48
Ma sens, bo może pokazać ludziom, którzy na co dzień jeżdżą samochodem, jak wygląda podróżowanie tranposrtem publicznym (93)
i że czasem jest on szybszy i tańszy niż jazda własnym samochodem.
Bez takich akcji ludzie jeżdżący samochodami nie mają impulsu, aby spróbować zostawić samochód chociaż na chwilę.- 80 412
-
2024-09-21 23:34
kabaret pomoże najlepiej pokazał jak wygląda transport publiczny w trojmiescie - nic więcej nie trzeba dodawać, no może poza tym że od 30 lat nic się nie zmienia
- 4 0
-
2024-09-21 21:48
szybszy i tanszy?
Dojazd z gdyni do gdanska, dwa bilety w jedna strone, czas - godzina w jedna strona, jak autobus dojedzie do sopotu na czas i skm nie bedzie mialo obsuwy co praktycznie sie nie zdarza, wiec normalnie to jest godzina 20min w jedna strone. czas jazdy autem 20-25min. w zyciu auto nie spali mi 25zl za dojazd do pracy i z powrotem. przy okazji moge
Dojazd z gdyni do gdanska, dwa bilety w jedna strone, czas - godzina w jedna strona, jak autobus dojedzie do sopotu na czas i skm nie bedzie mialo obsuwy co praktycznie sie nie zdarza, wiec normalnie to jest godzina 20min w jedna strone. czas jazdy autem 20-25min. w zyciu auto nie spali mi 25zl za dojazd do pracy i z powrotem. przy okazji moge sobie zrobic komfortowo zakupy i nie targac tego w przeladowanej komunikacji. pomijam brak kultury innych podoznych, typu krzyczenie do telefonu, kichanie na caly wagon/autobus. a zaraz zaczenie sie smarkanie i infekcje grypa celebrytka. takze dajcie zyc ludziom tak jak chca zyc. mamy postep technologiczny to inwestujmy w infrastrukure drogowa, kolejowa tak aby kazdy mogl komfortowo podrozwac tak jak mu sie podoba i tyle
- 2 1
-
2024-09-21 17:45
Nic nie pomoże, w niedziele potrzebuję dostać się z rodzina za miasto, darmowy bilet dla mnie w tym nie pomoże byśmy zrezygnowali z auta.
- 2 0
-
2024-09-21 11:36
Ach te czasy w komunikacji (1)
Mieszkam w centrum Gdyni, omijają mnie korki. Kilka lat temu pracowałam w Gdańsku na Arkonskiej. Dojeżdżałam skm, bo mam z domu 5minut drogi do przystanku. Tylko w wakacje koleji jeździły według rozkładu. Od rozpoczęcia roku szkolnego zawsze były opóźnienia albo przesiadki w Sopocie. Kolejki zapchane do granic możliwości, najczęściej przegrzane
Mieszkam w centrum Gdyni, omijają mnie korki. Kilka lat temu pracowałam w Gdańsku na Arkonskiej. Dojeżdżałam skm, bo mam z domu 5minut drogi do przystanku. Tylko w wakacje koleji jeździły według rozkładu. Od rozpoczęcia roku szkolnego zawsze były opóźnienia albo przesiadki w Sopocie. Kolejki zapchane do granic możliwości, najczęściej przegrzane niezależnie od aury na zewnątrz. Około 7:30-8:00 jeździła tylko 1 skm z klimatyzacją. Tylko jedna. Z kolejki kawałek drogi do pracy, latem było ok ale przy deszczowej aurze lub roztopach zawsze pędziły tamtymi uliczkami samochody i zawsze byłam uchlapana jakimś sy* fem z kałuży. Bosko. Latem pit z pod pachy. Też bosko. Powroty były takie, że o 16 cały mordor kończył pracę i nie zawsze można było dopchać się do skm. W domu byłam zazwyczaj około 17. W końcu przesiadłam się na auto, w sumie przypadkiem:) na szczęście pod biurem miałam miejsce na parkingu i tak: dojazd w obie strony nawet w korku był krótszy niż skm, świeże ciuchy, zimą nie musiałam ładować się w grube kurty i buty, wszystkie graty potrzebne do pracy woziłam autem i nie musiałam ich dźwigać. Super.
Jakis czas później zmieniłam pracę na taką w ścisłym centrum Gdyni i przesiadłam się na skm bo pod biurem była zawsze walka o ogień w postaci miejsca parkingowego. Ale dojeżdżałam tylko 2 przystanki i to w mało popularnych godzinach więc transport był zawsze punktualny.
Wogole uważam, że w kierunku Chylonii jeździ się dużo sprawniej niż do Gdańska.
Ostatnio musiałam wogole zrezygnować z auta, poruszałam się MeVo albo zkm. O ile jest to w porządku przy sympatycznej pogodzie o tyle w deszczu czy w godzinach szczytu (autobusy) to już rzeźnia. Albo gdy się chce przewieźć coś większego, nie mam na myśli szafy, ale głupie zakupy o większych gabarytach masakra.
Reasumując - komunikacja miejska ok, ale bez przesiadek, niewielka ilość przystanków i tańsze bilety. A tak to samochód. A! W kolejkach i zkm nigdy nie siadam na fotelach. Nigdy.- 12 0
-
2024-09-21 21:23
Bez przesady z tymi fotelami
Jak ktoś jest takim czyścioszkiem to lepiej niech z domu nie wychodzi
- 0 1
-
2024-09-21 09:00
Ta zwłaszcza w niedziele zobaczą jak to wygląda...:)
- 5 0
-
2024-09-20 21:43
Śmierdzacy , brudny do tego z mnóstwem różnego typu bakterii i patologii na deser - ina coś takiego mam się przesiaść hahaha
- 14 5
-
2024-09-20 14:44
W moim przypadku
Komunikacją miejską mam do pracy 65 minut zakładając że nic się nie skwasi, samochodem około 35 bez korków, 45 przy korkach. A mieszkam i pracuję w obrębie Trójmiasta.
- 36 4
-
2024-09-20 13:08
to pokolenie musi przeminąć (7)
kolejne może się nauczy
- 11 37
-
2024-09-20 21:47
Proponuję poczytać Orwella ciekawa przyszłość najbliższa !!!!!!!
- 9 4
-
2024-09-20 14:47
Tak, jak wychowacie sobie nieuków którzy nie umieją liczyć, to może im te brednie wmówicie.
- 32 5
-
2024-09-20 14:08
Mija pokolenie dla którego samochód to był luksus. (4)
Dla następnego to narzędzie jak każde inne, niestety poprzednie jeszcze im tłucze do głów swoją ideologię.
- 21 14
-
2024-09-20 14:42
Raktywiszcza strasznie fetyszyzują samochody (3)
Ale dla ludzi którzy nimi jeżdżą to jest po prostu narzędzie
- 22 5
-
2024-09-20 14:45
Nie dla wszystkich. (2)
Mało to ludzi co "nie wsiądzie do tramwaju, bo to dla plebsu", a jak ktoś gdziekolwiek nie pojedzie samochodem, to na pewno albo nie ma prawa jazdy, albo nie stać go na auto?
- 6 20
-
2024-09-20 21:50
Z takich miejsc rozprzestrzeniaja się epidemie ( brud ,smród i patologia !!!!!
- 2 5
-
2024-09-20 15:49
No ja takiego nie znam.
I jeśli takimi się otaczasz, szkoda mi Ciebie. Ale podobnie mi Ciebie szkoda, jeśli uważasz, że ktoś, komu nasza fatalna komunikacja miejska się nie kalkuluje na pewno czuje się zbyt ważny bo tego typu teksty widziałem dotychczas tylko na tym portalu w sekcji komentarzy
- 12 1
-
2024-09-20 13:07
Napewno nie szybszy. (3)
Mam do pracy ok 9km. Autem jadę 15 minut do i z pracy. Tramwajem 25 minut plus 15min spaceru szybkim krokiem z przystanku do pracy. Na paliwo miesięcznie wydaję niewiele więcej niż bym zapłaciła za bilet miesięczny, a oszczędzam sporą ilość czasu.
W weekendy chcąc wyjść na starówkę podobnie wychodzi mi wziąć ubera co zapłacić za dwie osoby za bilet na tramwaj, a jestem na miejscu dwa razy szybciej. Niestety nie opłaca sie korzystać z komunikacji w Gdańsku- 42 4
-
2024-09-20 14:09
Jak Ty to robisz? (2)
Mam do pracy 8km. Dojazd samochodem zajmuje mi 30min (jeżdżę na 7 żeby ominąć korki), powrót godzinę.
- 5 11
-
2024-09-20 16:00
Może nie mieszka tam, gdzie są największe korki z miejskich sypialni
Podpowiedź stanowi słowo tramwaj- większość jeździ w dolnym tarasie:)
Ważne są też godziny, po 14 jest łatwiej przejechać niż o 16:30:)
Mam tramwaj pod domem, bilet za darmo, a korzystam baaardzo rzadko. Samochodem szybciej, rowerem też lub podobnie. Z dojściem od przystanku do pracy rowerem szybciej5 km, samochód 10-15 min, rower 22-25Podpowiedź stanowi słowo tramwaj- większość jeździ w dolnym tarasie:)
Ważne są też godziny, po 14 jest łatwiej przejechać niż o 16:30:)
Mam tramwaj pod domem, bilet za darmo, a korzystam baaardzo rzadko. Samochodem szybciej, rowerem też lub podobnie. Z dojściem od przystanku do pracy rowerem szybciej5 km, samochód 10-15 min, rower 22-25 min, tramwaj 20min (oficjalnie 15, ale nigdy się nie zdarzyło)+ 5-7min czas dojścia + maaaasa czekania na tramwaj- tu jest główny problemgdyby odjeżdżał co 2-3 minuty, miałoby to sens- 5 1
-
2024-09-20 15:37
hahah a to dobre ja autem jechałem 8 km w 10 minut jak ty to robisz ze tyle jedziesz przez Szczecin?
- 0 4
-
2024-09-20 12:41
(1)
No na pewno w niedzielę. Jak kiedyś była taka akcja w tygodniu roboczym, to tak przesiadłem się z samochodu.
I nie dziękuję. Nie skorzystam. Jestem introwertykiem i mnie wkurzają ludzie w komunikacji miejskiej: pchający się, czasami smierdzacy, przeklinający, puszczający muzykę z głośników, szarpanie: bo kierowca autobusu ma dzień kiedy czujeNo na pewno w niedzielę. Jak kiedyś była taka akcja w tygodniu roboczym, to tak przesiadłem się z samochodu.
I nie dziękuję. Nie skorzystam. Jestem introwertykiem i mnie wkurzają ludzie w komunikacji miejskiej: pchający się, czasami smierdzacy, przeklinający, puszczający muzykę z głośników, szarpanie: bo kierowca autobusu ma dzień kiedy czuje się jak rajdowiec lub dostawca kartofli a nie przewożący ludzi. Ja sobie postoję w korku. Najmilej wspominam okres jeżdżenia z przedszkolakiem autobusem. Ile razy trzeba było odpychać bydło, bo dziecko by przyduszało lub taranowało!- 24 4
-
2024-09-20 15:27
Też jestem introwertykiem
Ale jakoś nie spotykam się z takimi ludźmi w komunikacji. Nikt się nie pcha, bardzo rzadko przydarzy się ktoś śmierdzący, przeklinania się nie uniknie i trzeba się przyzwyczaić lub założyć słuchawki. Nigdy się nie spotkałem z muzyką z głośników. Zwykle kierowcy uważają na pasażerów
- 3 17
-
2024-09-20 12:06
(1)
jak wszyscy przesiądą się do komunikacji miejskiej, wtedy na drogach będzie pusto, bez korków, będzie mi się szybko jechało samochodem, a naiwni niech tłoczą się w komunikacji.
- 28 6
-
2024-09-20 22:47
Racja! Popieram! Przesiadka na komunikacje. Jak wyżej.
- 2 1
-
2024-09-20 12:09
Ale nie w niedzielę i nie raz do roku powinno to być zawsze gdy są jakieś duże remonty czy wydarzenia na mieście
- 11 0
-
2024-09-20 12:04
Niestety macie rację (1)
Ja nie mam nawet prawa jazdy, wiec zwykle poruszam się komunikacją miejską i dobijają mnie te przesiadki. Nie mieszkam na jakimś wygwizdowie tylko w Brzeźnie. Dlaczego nie ma bezpośredniego połączenia tramwajowego Hallera z Zaspą? Większość tramwajów jeździ na Łostowice i okolice. Brzeźno Jest starsze niż te prowincje.
- 27 3
-
2024-09-20 12:32
Ale też nie ma bezpośredniego połączenia tych _integralnych części miasta_ np. z Przeróbką czy Stogami
- 8 1
-
2024-09-20 11:24
Tyle lat jeździłem kolejką i autobusem, że jak muszę czasem wrócić do tego to mnie skręca...
- 27 3
-
2024-09-20 11:18
Jak im pokażesz jak to naprawdę działa - to na pewno się nie przesiądą. Do marca 2020 miałem bilet metropolitalny - i wtedy miłościwie nam panująca stwierdziła, że w pandemii jest za mały tłok, i zrobi w rozkładzie jazdy sobotę przez cały tydzień. I tak to niestety działa - ZTM wymyśla sobie soboty w różne dni robocze, działa na zasadzie "pański kurs nie przyjedzie i co pan nam zrobi", a potem jest zdziwienie że ludzie samochodami jeżdżą.
- 29 2
-
2024-09-20 11:12
heh padłem
szczególnie jak masz po drodze przesiadki
w skrócie: autobus + tramwaj - dojazd średnio 50-65 minut w jedną stronę, uwzględniając dojście do tramwaju, czekanie na przystanku, przejazd, przesiadkę, czekanie na autobus (czasami w tym mieście dwa na raz jadą a potem 20 minut nic), przejazd autobusem, dojście z przystanku do pracy. Krócej zajmujeszczególnie jak masz po drodze przesiadki
w skrócie: autobus + tramwaj - dojazd średnio 50-65 minut w jedną stronę, uwzględniając dojście do tramwaju, czekanie na przystanku, przejazd, przesiadkę, czekanie na autobus (czasami w tym mieście dwa na raz jadą a potem 20 minut nic), przejazd autobusem, dojście z przystanku do pracy. Krócej zajmuje dojazd do Tczewa lub Malborka niż dojazd na drugi koniec miasta. Samochód / motocykl ta sama trasa w zależności od pory dnia 15-25 minut.
Pal to licho jeszcze jak jest jasno i nie wieje i pada, ale punkt widzenia zmienia się diametralnie gdy jest zima, jesień albo wiosna.- 35 1
-
2024-09-20 10:58
Dziękuję wolę w pachnący swoim aucie a nie w środkach zbiorkomu.
- 21 6
-
2024-09-20 10:53
Czasem jest szybszy... (9)
Popłakałem się ze śmiechu. Żeby dojechać/wrócić z pracy, muszę jechać dwoma liniami z przesiadką. Łączny czas podróży zbiorkomem rano nieco ponad godzinę, po południu ponad 1,5h. Samochodem rano 15 minut, po południu w korkach(!) 40 minut.
- 51 3
-
2024-09-20 11:54
Słowo klucz - czasem. (7)
Jak ktoś ma blisko do przystanków i nie musi się przesiadać, to zbiorowy może być dobrą opcją. Lubię też swój samochód, ale używam go coraz rzadziej, gdyż jak przyjadę późno do firmy, to nie ma gdzie zaparkować. Poza tym w skmce mam czas dla siebie, nie wkurzam się na korki.
- 6 5
-
2024-09-20 16:08
Ale nadal wolniejszą niż samochód lub rower
Żeby tramwaj stał na skrzyżowaniu czekając na zielonezeby na długiej prostej jechał 55km/h zamiast 70, żeby stał na przystanku i czekał aż mu się czas z rozkładem wyrówna, mimo, że za chwilę znowu straci
Na głównej osi wzdłuż grunwaldzkiej powinny jeździć jak metro, co 2-3 minuty, bez dokładnego rozkładu, najszybciej jak mogą- 7 0
-
2024-09-20 13:26
(1)
Mam blisko do przystankow, czeste polaczenia, bez przesiadek a i tak tramwajem godzina, rowerem 50min, samochodem 30min. Zaznaczam, ze czas podrozy licze od wstania z fotela w moim domu do usiadzenia w fotelu w pracy, wiec w przypadku np roweru wliczam w to przebranie sie, itp.
- 7 1
-
2024-09-20 14:11
Jaka to trasa?
Godzinę tramwaj jedzie z Jelitkowa na Lawendowe Wzgórze...
- 2 3
-
2024-09-20 12:35
Słowo klucz - w skmce (3)
SKM to jedyny środek komunikacji miejskiej który ma szansę wygrać wyścig z samochodem. Szkoda, że zamiast rozwijać sieć SKM, miasto redukuje np. linię do Nowego Portu a PKM jeździ tak rzadko, że nie można jej brać na poważnie i trzeba planować podróż bez uwzględniania jej - czyli samochodem.
- 10 1
-
2024-09-20 16:14
Problemem jest bardziej to, że miasto/wojewodztwo nie robi nic, by skm odebrać PKP
- 2 1
-
2024-09-20 15:55
SKM nie jest w gestii miasta - przewozy zleca urząd marszałkowski, a sama SKM to spółka PKP.
- 1 2
-
2024-09-20 12:41
Tramwaje tak samo wygrywają z samochodem.
Autobusy są mocno w plecy, ale to przez krajoznawcze trasy którymi jeżdżą w Gdańsku.
- 3 3
-
2024-09-20 10:56
Z tego samego powodu przesiadłem się na samochód. Dodam że ani nie mieszkam, ani nie pracuję na peryferiach miasta.
- 18 1
-
2024-09-20 10:45
Ma sens, jeśli miasto ma dobrze zorganizowaną komunikację - czyli nie w Gdańsku...
Akurat w Gdańsku efekt takich akcji może być odwrotny - po przekonaniu się jak rzadko jeździ komunikacja w tym mieście, jak dramatycznie brak jest koordynacji rozkładów jazdy autobusów i tramwajów z koleją, a przede wszystkim jak drogie są bilety (zwłaszcza w porównaniu z innymi metropoliami), niewielu będzie chciało z takiej komunikacji na co
Akurat w Gdańsku efekt takich akcji może być odwrotny - po przekonaniu się jak rzadko jeździ komunikacja w tym mieście, jak dramatycznie brak jest koordynacji rozkładów jazdy autobusów i tramwajów z koleją, a przede wszystkim jak drogie są bilety (zwłaszcza w porównaniu z innymi metropoliami), niewielu będzie chciało z takiej komunikacji na co dzień korzystać!
Najlepszą recenzją jakości komunikacji publicznej w danym mieście jest ilość samochodów na drogach - bo im więcej mieszkańców wybiera własne auto, to znaczy, że tym gorsza jest oferta transportu publicznego dla nich. Proste!- 26 3
-
2024-09-20 10:38
Dzbnek jak zawsze musiał sie głupota pochwalic Gdańsk ma najgorsza komunikacje w Polsce i najdroższa!! (8)
Jednoczesnie mamy trawajowy złom dzien pieszego pasazera i dzien bez awari trawaju to dzien stracony!!
Autem jest zawsze szybciej wygodniej cieplej przyjemniej i nawet taniej!!- 16 8
-
2024-09-20 11:54
Hmm, pięć kłamstw w jednym komentarzu. Nieźle. (7)
- 4 13
-
2024-09-20 12:05
Prawda jak zawsze niewygodna tylko ze wszystko mozna zweryfikować Ileming gdybys miał mózg to bys wiedział (6)
- 6 4
-
2024-09-20 12:13
(5)
Kraków ma droższą komunikację niż Gdańsk.
Gorszą ma jakieś kilka tysięcy miast.
Główną przyczyną awarii tramwajów jest zderzenie z samochodem.
Samochód w korkach nie ma szans z tramwajem czasowo.
Nie da się dojeżdżać miesiąc samochodem do pracy za 117zł.
Jeszcze jakieś wąty, kłamco? :)- 6 13
-
2024-09-20 16:36
Zaklinanie rzeczywistości:)
Kraków ma tańszy jednorazowy, tańszy miesięczny (chyba, że liczysz strefy- Gdańsk po prostu nie ma tego w ofercie), a do tego masę dodatkowych opcji jak 48 h, miesięczny na 1 linie itp.
O awariach się nie wypowiem, ale przyczyna nie ma znaczenia, do tego jedna awaria zatrzymuje inne tramwaje na trasie.
Wymień miasta z gorsząKraków ma tańszy jednorazowy, tańszy miesięczny (chyba, że liczysz strefy- Gdańsk po prostu nie ma tego w ofercie), a do tego masę dodatkowych opcji jak 48 h, miesięczny na 1 linie itp.
O awariach się nie wypowiem, ale przyczyna nie ma znaczenia, do tego jedna awaria zatrzymuje inne tramwaje na trasie.
Wymień miasta z gorszą komunikacją. Tylko nich będą to duże miasta. Ponad 200k mieszkańców, bo małe miasteczka z pojedynczą linią się nie liczą. Zresztą dla ich mieszkańców pewnie relatywnie jest to lepsza opcja niż u nas. Ilość połączeń nie jest najważniejsza
Nie każdy jeździ w korkach
No i elektrykiem bez problemu zejdziesz poniżej 100 miesięcznie:)
Także siejesz propagandę. Najgorsze są skrajności i bronienie złych rzeczy, bo z założenia powinny być dobre- jak Gdanska komunikacja. I żeby nie było- uważam, że tramwaje są super, tylko u nas miasto robi wszystko, by super nie były:)- 7 0
-
2024-09-20 15:59
Bilet miesięczny w Krakowie - 90 zł. Bilet miesięczny w Gdańsk - 117 zł. To gdzie jest drożej?
- 7 1
-
2024-09-20 15:43
bezczelny lewaku z UMG awarie tramwajów co co dziennie i to nie wypadki sa w raporcie trójmiasta i to nie wszystkie a (2)
ale jak widac powielasz klamstwa i jeszce ci sie wydaje ze ludzie sa slepi wypisujesz teorie zmyślone nie mające wspólnego z rzeczywistością nie wiedz jak jest.I jeszce jedno meduzko umysłowa ja rowerem jestes o połowe szybciej niz trzamwaj kazdej lini taka ona własnie szybka jest.I tak dasie autem taniej wszedzie dojechac i wszedzie jest taniej
ale jak widac powielasz klamstwa i jeszce ci sie wydaje ze ludzie sa slepi wypisujesz teorie zmyślone nie mające wspólnego z rzeczywistością nie wiedz jak jest.I jeszce jedno meduzko umysłowa ja rowerem jestes o połowe szybciej niz trzamwaj kazdej lini taka ona własnie szybka jest.I tak dasie autem taniej wszedzie dojechac i wszedzie jest taniej anwet w europie zachodniej niz w zascianku Gdańska .
Złodziej bedzie krzyczł łapac złodzieja to takie typowe uwas ,Faktom i zdjeciom bedzie zaprzeczał jak kazdy klamca- 4 1
-
2024-09-20 20:25
bełkot
- 0 3
-
2024-09-20 15:47
16:44 wczoraj Na drogach Awaria tramwaju pod wiaduktem obok opery
- 4 1
-
2024-09-20 10:35
Raczej utwierdzenia się w tym, że dobrze zrobili wybierając auto
- 15 3
-
2024-09-20 10:16
"szybszy"
Nieważne jaką miałem pracę i gdzie. Zawsze auto było szybsze i niezawodne. Zbiorkom w Gdańsku to porażka. Mieszkam na Przymorzu i mimo to, dostanie się do miejsca pracy zbiorkomem to 50-60 minut z przesiadkami. Przesiadki za duże ryzyko. A już dwie przesadki to gwarancja spóźnienia.
- 34 1
-
2024-09-20 10:12
moze tak byc
- 0 4
-
2024-09-20 09:56
Nieprawda (4)
Transport publiczny ma sens jeśli dojeżdża się codziennie 5-10km, a nie jeśli 80-100km. Pozdrawiam
- 12 4
-
2024-09-20 10:16
Jaki jest sens dojeżdżania codziennie 80-100 km samochodem?
to poważne pytanie.
- 10 12
-
2024-09-20 10:12
80- 100 km szybciej pociagiem (2)
- 7 6
-
2024-09-20 16:31
Przypuszczam że wątpię
W rozkładowym czasie jazdy Gdańsk gł - Elbląg samochodem to akurat w dwie strony zdążysz obrócić.
- 2 1
-
2024-09-20 10:57
i mozna specka obalić po fajrancie :)
- 3 2
-
2024-09-20 09:38
Masz racje. Z tym że taka akcja powinna być dla wszystkich. Sporo aut jest w leasingu, gdzie użytkownik nie jest właścicielem, więc nie jest wpisany w dowód. Wydaje mi się, że jak by taka akcja była dla wszystkich, przez 7 dni to więcej osób mogłoby odkryć zalety jazdy komunikacją miejska. Organizowanie takiej akcji przez jeden dzień i to w niedzielę, raczej nie pokaże sceptykom, że nie trzeba wszędzie jeździć samochodem.
- 22 1
-
2024-09-20 09:37
Oczywiscie, (5)
Polecam przejazd transportem publicznym do pracy na 7.30 z Jasienia na Oksywie
- 38 2
-
2024-09-20 15:33
Remont Unruga nas dobija
Ale potem autobusy powinny jechać ekspresowo
- 2 1
-
2024-09-20 10:58
z Chełmu na Oksywie jechałem zwykle 1,5 godziny, ale to było 10 lat temu. Potem zmieniłem pracę
Dużo książek wtedy czytałem w skmce...
- 7 0
-
2024-09-20 10:40
Google pokazuje 1:32.
Tyle można spędzić na obwodnicy między dwoma zjazdami jak jest korek...
- 0 5
-
2024-09-20 09:43
Wyprawa na pół dnia w jedną stronę. Jak dojedziesz to będziesz już musiał wracać
- 20 3
-
2024-09-20 09:42
Ja polecam z Kowal na Dąbrowę
- 18 0
-
2024-09-20 09:24
i że czasem jest on szybszy i tańszy niż jazda własnym samochodem. (1)
ha ha to żeś teraz trafił kulą w płot
- 29 2
-
2024-09-20 10:17
popatrz na wczorajszy raport. Przejazd przez sopot samochodem trwał godzinkę,
SKM robiła tą trasę w 10 minut a rower Mevo w 20
- 6 5
-
2024-09-20 09:17
jak ma pokazac, skoro codziennie jezdzimy samochodami?! (4)
- 1 9
-
2024-09-20 10:13
dokladnie, poza tym, wszyscy wiedza jak wyglada podroz komunikacja publiczna (2)
- 7 0
-
2024-09-20 10:41
No właśnie nie wiedzą. (1)
Ciągle jakieś bajki o żulach, tłoku, jazdy godzinami...
- 1 8
-
2024-09-20 17:43
To nie są bajki
Tylko codzienność w podróżach komunikacją miejską
- 3 2
-
2024-09-20 09:39
No właśnie proponując dzień bez :D
- 1 1
-
2024-09-20 09:12
(1)
Po co mi w niedziele? Nawet do sklepu nie podjade po zakupy bo wszystko zamkniete. Zrobic to w Piatek jak ruch jest najwiekszy. W niedziele to ja ide na spacer a nie zachwycam sie trojmejska komunikacja miejska.
- 40 1
-
2024-09-20 09:16
Dokładnie, dzień wybrany bez sensu.
- 20 1
-
2024-09-20 08:59
Ciekawe ilu z tych odważnych skorzystać z naszych trójmiejskich zbiorkomów nauczy się o istnieniu "dnia pieszego pasażera" tj. wsiądą akurat do tego pojazdu, który zaliczy codzienną awarię :)
- 19 2
-
2024-09-20 08:56
Mnie do jazdy komunikacją miejską przekonało tylko to że zmieniłem pracę (10)
I mam do niej 4 przystanki. Na takie dystanse komunikacja jest ok
- 23 3
-
2024-09-20 09:12
(3)
Na 4 przystanki tym bardziej nie zblizala bym sie do komunikacji
- 6 4
-
2024-09-20 09:46
(1)
Dokładnie, na takim dystansie na ogół szybciej jest pieszo.
- 6 2
-
2024-09-20 15:34
Zależy czy liczysz czas oczekiwania w losowym momencie
- 1 0
-
2024-09-20 09:20
A ja się zbliżam i sobie chwalę
- 2 2
-
2024-09-20 09:01
(5)
4 przystanki to akurat równie dobrze można pokonać pieszo, spacer jak znalazł.
- 12 11
-
2024-09-20 12:18
Spacer po mieście to raczej wątpliwa przyjemność
Wśród hałasu i brudu. Lepiej szybko dojechać do/z pracy i na spacer sobie pójść nad morze/do lasu...
- 4 1
-
2024-09-20 10:13
4 przystanki skm to godzina spaceru
- 9 0
-
2024-09-20 09:20
Ale mi się nie chce chodzić (2)
Przystanek pod blokiem i pod praca, czego chcieć więcej? Jestem w stanie dotrzeć do pracy w 10 minut, za stówkę miesięcznie
- 4 4
-
2024-09-20 09:44
Nie ciesz się tak. Za chwilę na te 4 przystanki będziesz miał 2 przesiadki. Tak działa miasto, które działa.
- 12 2
-
2024-09-20 09:21
Tak jak innym nie chce się jeździć autobusem
- 0 2
-
2024-09-20 08:55
(1)
Kiedy transport publiczny jest szybszy? W Gdańsku to nawet pieszo jest szybciej niż tramwajem
- 28 1
-
2024-09-20 10:42
Dojdziesz pieszo z Ujeściska na starówkę w 15 min?
Samochodem rzadko da się to zrobić...
- 2 8
-
2024-09-20 09:00
(2)
Komunikacja miejska w Trójmieście to jest nieśmieszny żart. Kto z tego korzysta? Tylko ten co nie ma innego wyjścia. Student, uboższy emeryt, może jakiś pijak. Każdy kto może sobie na to pozwolić ucieka od tak lichego rozwiązania jak komunikacja miejska w mieście, w którym to de facto nie funkcjonuje lub funkcjonuje jedynie w stopniu miernym.
- 37 3
-
2024-09-20 10:14
co ci niby nie dziala? wszystko praktycznie na czas (1)
- 1 17
-
2024-09-20 12:07
odpowiedział urzednik miasta jadący własnym autem :)
- 9 1
-
2024-09-20 08:54
tak.. jazda komunikacja publiczna w niedziele pokaze jak "wydajny" jest to system. chyba tylko glupi sie na to nabierze
- 29 0
-
2024-09-20 07:07
Organizacja (20)
Jak będzie taka komunikacja jak chociażby w Berlinie to chętnie zostawię samochód i żadne akcje nie będą musiały mnie do tego zachęcać.
- 265 11
-
2024-09-20 15:38
Warszawy nigdy nie dogonimy
nie trzeba wyjeżdżać za granicę
- 13 0
-
2024-09-20 12:59
W Berlinie mają autobusy, metro
Kolej naziemną, tramwaje dużo samochodów i jakoś to wszystko sprawnie działa.
- 5 0
-
2024-09-20 12:20
Berlin ?
Wystarczy mi Wrocław... Gdańsk jest 100 lat za nimi
- 6 0
-
2024-09-20 10:43
Najwiekszym szkodnikiem w miescie jest tramwaj a najlepszym pojazdem własne auto nawet 20 letnie!!!
To jest zasługa urzedników i władz miasta które tego niechca zmienic ale chca zmusic propaganda ludzi do rezygnacji z auta.
System fala kosztujacy setki milionów z naszej kasy czy kolejne miliony wywalone ze przeplacony pseudorowerowy złom Mevo!- 18 2
-
2024-09-20 10:34
No właśnie, akcja nie ma u nas sensu (4)
Bo gdyby każdy chciał się nagle przesiąść na zbiorkom, to nikt by nigdzie na czas nie dojechał
- 15 1
-
2024-09-20 15:38
Nie byłoby korków
Może by się udało
- 1 2
-
2024-09-20 10:57
zgadza sie bo gdańska komunikacja jest tez nie wydolna zabrakło by miejsca ,ale urzednicy maja to gdzies upchac ludzi
jak sledzie w beczce w trawajach i wystarczy
- 2 0
-
2024-09-20 10:43
Wtedy zamiast wydawać setki milionów na dodatkowe pasy i parkingi można by było powiększyć tabor i zatrudnić więcej kierowców. (1)
- 1 8
-
2024-09-20 10:58
najpierw musieli by dac podwyzki dla kierowców bo niema chetnych a motorniczym tramwaju moze byc nawet małpa dlatego
go wszedzi wciskaja tylko ze tramwajowy zlom kosztuje kilkanascie razy wiecej
- 4 2
-
2024-09-20 08:33
Najpierw niech będzie chociaż jak w Olsztynie (10)
Autobusy i tramwaje ładne i czyste, wszędzie można kupić bilety - także w pojazdach czy na przystankach, punktualność, priorytet na światłach dla tramwajów czy w miarę proste i logiczne trasy. Z południa Olsztyna dojadę wszędzie bez przesiadki - wyjątkiem są dzielnice willowe położone na zachodzie.
A teraz Trójmiasto - z Guderskiego doAutobusy i tramwaje ładne i czyste, wszędzie można kupić bilety - także w pojazdach czy na przystankach, punktualność, priorytet na światłach dla tramwajów czy w miarę proste i logiczne trasy. Z południa Olsztyna dojadę wszędzie bez przesiadki - wyjątkiem są dzielnice willowe położone na zachodzie.
A teraz Trójmiasto - z Guderskiego do zagłębia biurowców w Oliwie - już problem a to tylko wąski kawałek Trójmiasta. A z Gdyni do Gdańska czy odwrotnie? Toż to wycieczka na pół dnia. A peryferia? Taki Szemud na przykład? Dwa autobusy na dzień? Połowa mieszkańców aglomeracji nie jest nawet w zasięgu zbiorkomu.
Mieszkanie w Trójmieście nauczyło mnie, że auto jest tu absolutnie niezbędne - szczególnie jak masz rodzinę.- 44 0
-
2024-09-20 15:39
Przynajmniej w Gdyni autobusy są czyste (2)
- 0 0
-
2024-09-21 13:11
Nawet te, co nie wyjechały z bazy z powodu braku kierowców (1)
Są brudne...
- 1 0
-
2024-09-21 21:30
Nie wiem skąd te wszystkie mity dotyczące brudnych pojazdów
Jeżdżę codziennie autobusami i prawie nigdy nie zdarza się takie siedzenie na którym bym nie usiadł
- 0 0
-
2024-09-20 12:23
Szemud....
Z Moreny do Wrzeszcza nie da się normalnie dojechać, tylko na około przez pół miasta, a co dopiero Szemud... Wiczlino, Kielno, Warzno, Szemud + multum innych wiosek gdzie ludzie masowo uciekają w zasadzie nie ma komunikacji wcale poza paroma połączeniami dziennie. Bo skoro mieszkając w mieście i tak komunikacja nie działa, to równie dobrze można sobie mieszkać poza miastem. Tak czy siak jeździ się samochodem, a przynajmniej z parkowaniem nie ma problemu.
- 8 0
-
2024-09-20 10:44
zapomniałeś dodać że te biletomaty w autobusach w OIsztynie nie zawsze działają.
- 1 4
-
2024-09-20 10:37
A u nas garstka krzykaczy blokuje tramwaje od dekady...
- 2 5
-
2024-09-20 09:28
Porównanie Olsztyna do Gdańska. (3)
Litości co za dzban.
- 0 28
-
2024-09-20 14:03
przeprowadzka z "prowincji" do Trójmiasta to jak cofnąć się 10 lat pod kątem organizacji zbiorkomu (1)
- 4 0
-
2024-09-20 14:13
Kiedy zaczęły się protesty samochodowych raktywistów przeciwko komunikacji?
Zdaje się że właśnie 10 lat temu...
- 0 2
-
2024-09-20 09:35
Własnie. Trójmiasto powinno być lepiej skomunikowane niż jakiś zasciankowy Olsztyn. A jest dokładnie odwrotnie.
- 21 1
-
2024-09-20 09:15
Dzień bez samochodu oznacza tyle, że stracę sporo czasu na przemieszczanie się. (11)
I będę uzależniony od rozkładów jazdy oraz ewentualnych opóźnień.
Dziękuję, nie skorzystam.- 214 37
-
2024-09-22 20:29
w gdańsku rozkłady jazdy się nie przyjęły, to
orientacyjne godziny, które nie maja za wiele wspólnego z realnym przybyciem autobusu - wynika to z faktu, że przez ostatnie 30 lat rządzi ta sama ekipa, która nie robi nic- 0 0
-
2024-09-21 13:37
Wiadomo
bo ty gupi jesteś.
- 2 4
-
2024-09-20 12:46
Te zdjecie to najlepsza kompromitacja jazdy tramwajem nastolatka siedzi na kolanach faceta i kobieta siedzi na podłodze
Kobieta siedzi na podłodze z telefonem w reku ludzie scisnieci jak sardynki widac zadowoleni nie sa!
I teraz oni chca bys wygodny salon w aucie zamienił na takie cos :) Naturalne pod warunkiem ze bedziesz miec szczescie i dojedziesz bez awari które w raporcie sa codziennie!!!
A mamy zato wysyp postów od urzedników z UMG- 13 2
-
2024-09-20 10:40
Co dziennie mamy przykłady awari tramwajów i pasazerów idących na piechote dlatego jest coraz wiecej aut w miescie (2)
- 4 1
-
2024-09-20 11:03
(1)
A ty się "co dziennie" ucz pisać po polsku
- 3 8
-
2024-09-20 12:09
tobie rozumu nie przybyło jak widac tylko poco sie tym chwalisz a to niejest dyktado wiem bede tak pisa tobie nazłosc:)
- 2 3
-
2024-09-20 10:18
no i w porządku, nie korzystaj (4)
tylko nie narzekaj na korki które współtworzysz :)
- 6 7
-
2024-09-20 12:10
Korki sa spowodowane przez władze i urzedników miasta swoimi decyzjami (2)
- 9 5
-
2024-09-21 10:46
A nie przez nadmierną liczbę samochodów? To ciekawe.
- 1 0
-
2024-09-20 14:14
Prawda. Gdyby wprowadzili SCT, korków by nie było. Niestety ulegają samochodowym raktywistom.
- 1 4
-
2024-09-20 10:35
I nie marudź kiedy powstają inicjatywy poprawiające komunikację, jak tory, buspasy i antyzatoki
- 1 12
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.