- 1 AI wchodzi w rolę przyjaciela i terapeuty (60 opinii)
- 2 Zmiany w znanej gdańskiej dyskotece (16 opinii)
- 3 Kultowa impreza pierwszy raz w Polsce (17 opinii)
- 4 Nowy trend. Czym są analogowe torby? (82 opinie)
- 5 Rekordowe tłumy na Technikaliach (16 opinii)
- 6 Sensacja internetu w sklepie spożywczym (91 opinii)
Żałoba narodowa: co z imprezami i wydarzeniami w Trójmieście?
Prezydent Andrzej Duda ogłosił 26 kwietnia 2025 r. dniem żałoby narodowej w związku z pogrzebem papieża Franciszka . Czy oznacza to konieczność odwoływania imprez masowych, czy jest to jedynie kwestia decyzji organizatorów? Brak ścisłych przepisów prawnych stawia artystów i branżę eventową w trudnej sytuacji, wywołując frustrację i obawy o straty finansowe. Zarówno aktualne, jak i odwołane sobotnie wydarzenia znajdziecie w naszym Kalendarzu imprez.
Aktualizacja: czwartek, godzina 9:08:
Komunikat Wojewody Pomorskiej dotyczący organizacji wydarzeń kulturalno-sportowych w czasie żałoby narodowej po śmierci papieża Franciszka:
- W związku z ogłoszoną na terenie Rzeczypospolitej Polskiej żałobą narodową po śmierci Papieża Franciszka, informuję, że wydarzenia kulturalne i sportowe planowane w województwie pomorskim mogą się odbywać zgodnie z harmonogramem, przy jednoczesnym zachowaniu należytego szacunku wobec tej wyjątkowej chwili. Jednocześnie zwracam się z apelem do organizatorów oraz uczestników tych wydarzeń o godne upamiętnienie papieża Franciszka - poprzez minutę ciszy, rezygnację z elementów rozrywkowych oraz dostosowanie charakteru wydarzeń do powagi chwili. Papież Franciszek był autorytetem moralnym i duchowym dla milionów ludzi na całym świecie. Uszanujmy jego pamięć z godnością, jednością i spokojem - również w przestrzeni publicznej - poinformowała Wojewoda Pomorska, Beata Rutkiewicz.
- Żałoba narodowa: hołd i ograniczenia
- Brak prawnego przymusu: kwestia wrażliwości
- Frustracja artystów i branży rozrywkowej
- Trójmiasto: imprezy bez zmian?
- Śledź aktualizacje w Kalendarzu imprez
Żałoba narodowa: hołd i ograniczenia
W środę, 23 kwietnia, premier Donald Tusk poinformował, że udzielił kontrasygnaty do decyzji prezydenta Andrzeja Dudy o sobotniej żałobie narodowej. Zwrócił jednak uwagę, że żałoba "nie jest restrykcyjna", i wyraził nadzieję, że nie spowoduje ona strat czy istotnych zaburzeń.
Zgodnie z konstytucją prezydent wprowadza żałobę w odpowiedzi na takie okoliczności, jak katastrofy naturalne, wypadki komunikacyjne, zamachy terrorystyczne czy śmierć ważnych postaci publicznych. W tym okresie flagi państwowe są opuszczane do połowy masztu, a wydarzenia masowe, takie jak koncerty, widowiska czy mecze sportowe, zazwyczaj są odwoływane. Telewizje dostosowują ramówki, rezygnując z programów rozrywkowych na rzecz treści bardziej refleksyjnych.
Dlaczego w bazylice św. Mikołaja otwarto parasol papieski?
Brak prawnego przymusu: kwestia wrażliwości
Choć żałoba narodowa kojarzy się z odwoływaniem imprez, nie ma przepisów, które nakazywałyby ich anulowanie. 22 kwietnia 2025 r. szef Kancelarii Prezesa Rady Ministrów Jan Grabiec wypowiedział się na ten temat w programie "Kropka nad i".
- Natomiast jeśli chodzi o inne formy aktywności kulturalnej czy sportowej, nie ma ścisłych zakazów prawnych. To jest kwestia wrażliwości, wyczucia poszczególnych organizatorów - powiedział Jan Grabiec, szef KPRM.
Pytany o możliwość organizacji koncertów w tym dniu, odparł, że "formalnie nie ma przeszkody, wydarzenia kulturalne mogą mieć miejsce". Podkreślił również, że "nie będzie sankcji" za zorganizowanie takich imprez.
W sobotę żałoba narodowa. Decyzja prezydenta po śmierci papieża
Frustracja artystów i branży rozrywkowej
Ogłoszenie żałoby narodowej wywołało niezadowolenie wśród organizatorów imprez, artystów, nagłośnieniowców i innych pracowników sektora rozrywkowego. Sobota to kluczowy dzień dla branży, w którym odbywają się setki wydarzeń generujących dochody dla tysięcy osób.
- Mleko się jeszcze nie rozlało, ale już wyczuwam kolejny polityczny taniec wywołany ogłoszeniem żałoby narodowej. Co nastąpi dalej, jeszcze nie wiemy, ale jako przedstawiciel branży rozrywkowej wiem, że sobota to dzień, kiedy w całym kraju odbywają się setki, jak nie tysiące małych, średnich i dużych koncertów. Nie wszystkie te koncerty są mocno dochodowe, ale już na pewno, jeśli w wyniku nacisków lokalnych urzędników czy polityków zaczną być odwoływane, ich organizatorzy poniosą straty nie w 100 proc., a co najmniej w 110 proc. Dochody straci tysiące pracowników branży, którzy nie są temu winni. Ledwo się z pandemii wygrzebaliśmy i znów mamy cierpieć? W imię czego albo kogo? Czy ten kraj naprawdę w 100 proc. musi opłakiwać czyjąś śmierć? Owszem, jestem smutny, ale nie z powodu śmierci osoby, która dla mnie nie miała żadnego znaczenia mimo swojej pozycji. Jestem smutny z powodu kolejnego narzucania nam określonego zachowania w imię religii, której wielu w tym kraju nie jest wyznawcą. Mam nadzieję, że pan premier podejmie odpowiednią decyzję i tak załatwi sprawę, że wilk będzie syty i owca cała. I oby to się nie odbiło złą reakcją 18 maja. Nie żartuję i myślę, że moi koledzy i koleżanki oraz fani i fanki również. Naprawdę nie żartuję. Proszę to policzyć - napisał w swoich mediach społecznościowych Arkadiusz Hronowski, przedstawiciel branży rozrywkowej, organizator licznych imprez odbywających się na terenie Trójmiasta, m.in. szef klubu B90 i sopockiego Spatifu.
Nie jest to odosobniona opinia. Wielu artystów i organizatorów wskazuje, że decyzje o odwołaniu imprez często wynikają z presji społecznej lub oczekiwań lokalnych władz, a nie z rzeczywistej potrzeby. Dla branży, która wciąż odbudowuje się po stratach wywołanych pandemią, każda anulowana impreza to cios w stabilność finansową.
Artyści, tacy jak niezależni muzycy czy performerzy, często pracują od zlecenia do zlecenia, a odwołanie koncertu oznacza dla nich brak zarobku mimo poniesionych kosztów przygotowań.
Mikołaj Trzaska, trójmiejski muzyk, udostępnił w swoich mediach społecznościowych list otwarty do premiera Donalda Tuska, napisany przez Związek Zawodowy Muzyków RP. Muzycy zwracają się z prośbą o "stworzenie mechanizmów rekompensat dla osób pracujących w sektorze kultury, które zostają pozbawione możliwości pracy ze względu na decyzje o charakterze państwowym, takie jak np. ogłoszenie żałoby narodowej".
Warto pamiętać, że rynek imprezowy w Polsce to złożony ekosystem, w którym działają nie tylko artyści i organizatorzy, ale także firmy nagłośnieniowe, oświetleniowe, cateringowe czy ochroniarskie. Odwołanie nawet jednego wydarzenia może wywołać efekt domina: organizatorzy tracą zainwestowane środki, pracownicy techniczni nie otrzymują wynagrodzenia, a lokale gastronomiczne czy hotele w pobliżu miejsca imprezy notują spadek przychodów.
Trójmiasto: imprezy bez zmian?
W Trójmieście na razie nie ma informacji o odwołaniach dużych imprez. M.in.100cznia zapowiada, że jej otwarcie odbędzie się zgodnie z planem, bez zmian w formule. Nie odwołano również zaplanowanego na sobotę PKO Gdynia Półmaratonu.
- Drodzy biegacze, biegniemy zgodnie z planem! Informujemy, że ogłoszona dzisiaj przez prezydenta RP Andrzeja Dudę żałoba narodowa w dn. 26 kwietnia br. nie będzie miała istotnego wpływu na przebieg PKO Gdynia Półmaratonu. Chcąc jednak uczcić pamięć papieża Franciszka, start półmaratonu zostanie poprzedzony minutą ciszy. Godzina startu i przebieg całego wydarzenia nie ulegną jednak zmianie. Do zobaczenia w najbliższy weekend - ogłosili organizatorzy półmaratonu.
Minutą ciszy zostaną także poprzedzone spektakle w Teatrze Muzycznym w Gdyni. Nie mamy też żadnych informacji o odwołaniu zaplanowanych na sobotę koncertów m.in. Dżemu w Ergo Arenie czy Mikromusic w Starym Maneżu. Odbędzie się również mecz Lechia Gdańsk - Piast Gliwice.
Piłkarskie mecze odbędą się zgodnie z planem mimo żałoby narodowej
- Polski Związek Piłki Nożnej oraz Ekstraklasa SA, w związku z ogłoszeniem żałoby narodowej w dniu uroczystości pogrzebowych papieża Franciszka, które odbędą się w sobotę, 26 kwietnia 2025 roku, informują, że sobotnie mecze PKO Bank Polski Ekstraklasy oraz mecze wszystkich klas rozgrywkowych prowadzonych przez PZPN zostaną poprzedzone minutą ciszy oraz podczas sobotnich meczów nie powinny odbywać się żadne imprezy towarzyszące, aby wydarzenia te miały godny i stonowany charakter - czytamy w oficjalnym komunikacie na stronie Lechii Gdańsk.
Śledź aktualizacje w Kalendarzu imprez
Sytuacja jest dynamiczna, dlatego warto sprawdzać, czy wydarzenia na które chcemy się wybrać, nie zostały przełożone lub odwołane. Wszystkie informacje o odbywających się i anulowanych wydarzeniach na bieżąco publikujemy w naszym Kalendarzu imprez.
Miejsca
Wydarzenia
Opinie wybrane
-
2025-04-23 15:10
Branża rozrywkowa (7)
Oczywiście, nieco histeryzuje, że jeden odwołany koncert położy ich na łopatki (niech zatem nie spędzają wakacji w Dubaju, a odzyskają stabilność finansową), ale co do idei rekompensaty, się zgadzam. Powinien płacić ją jednak ten, kto żałobę ogłasza. W tym zatem przypadku pieniądze proponuję pozyskać z budżetu kancelarii Prezydenta. Mogą się dołożyć ci, którzy za daną żałobą się opowiadają.
- 92 113
-
2025-04-24 09:03
Prywatyzacja zysków, uspołecznianie strat
Dorosli ludzie umieją zmierzyć się z ryzykiem i konsekwencjami nietrafionych decyzji. Nie ma co płakać, a jesli artystow przerasta "ryzyko" to moga sprobowac przebranzowienia. Kasy w Lidlu czy biedrze czekają. Tam nie ma ryzyka.
- 0 4
-
2025-04-24 07:23
Nie wypowiada sie jak nie masz pojecia.Robie w sobote koncertl z własnych pieniedzy którymi ryzykuje.Mam zabukowane samoloty i hotele dla kapel.Ale publika też ma dokładnie to samo .Kto odda mi artystom i publice kase?
- 3 2
-
2025-04-23 17:35
(2)
To zapłać ze swojej kieszeni za odszkodowania dla firm które w ten dzień stracą dochód.
- 16 11
-
2025-04-23 19:00
Na jakie konto przelać pieniądze? (1)
- 6 4
-
2025-04-23 19:53
Moe ci podać choćby moje.
- 0 8
-
2025-04-23 15:27
Od kiedy to urzednik w Polsce placi za cokolwiek nie tylko nie placi ale nie ponosi odpowiedzialnosci (1)
Kilka dniowa żaloba po prezydencie gdańska kto zaplacił za nia?
- 21 8
-
2025-04-23 19:50
naprawdę nie widzisz różnicy?
- 1 5
-
2025-04-23 14:28
To powinno być proste (6)
Jeżeli całość lub część finansowania pochodzi ze środków publicznych, albo miasto użycza nieodpłatnie salę/halę czy cokolwiek to trudno, odwołujemy. Ale jeżeli jest to impreza w całości finansowania ze środków prywatnych to nikomu nic do tego i decyzja urzędnika państwowego, w tym przypadku prezydenta, nie ma żadnego znaczenia.
- 136 24
-
2025-04-24 05:53
ankieta mówi jasno 10% katolikow 12% deklarantow!,nie terroryzujcie większsci,nie depczcie swobód obywatelskich!!
- 3 1
-
2025-04-23 15:12
Dla normalnych ludzi był nikim.
- 12 12
-
2025-04-23 14:39
"albo miasto użycza nieodpłatnie salę/halę czy cokolwiek to trudno, odwołujemy" (3)
Dlaczego?
- 17 2
-
2025-04-23 15:00
Dlatego (2)
że są zaangażowane środki publiczne w formie nieodpłatnego użyczenia? Organizator oszczędza, ale musi się liczyć z możliwością odwołania.
- 11 10
-
2025-04-24 14:23
nasze pieniądze
publiczne,czyli nasze.Więc nie widzę powodu,żebym ja płacił skoro nie mam ochoty
- 0 0
-
2025-04-23 23:01
To tak nie działa, koszty są już zaangażowane. Za odwołany koncert i tak musisz zapłacic zakontraktowanym ludziom, obsłudze.
"Panie w szatni", sprztaczki i ochroniarze nie pracują za darmo ;) Kazdy odwołany koncert to stracona kasa, w przypadku finansowanych ze środków publicznych - kasa nas wszystkich, z naszych podatków.
- 6 1
-
2025-04-23 13:52
(28)
Ale to nie jest obchód religijny, tylko uczczenie śmierci głowy państwa oraz głowy kościoła katolickiego, która jest osobą ważną dla bardzo wielu obywateli Polski. To kwestia szacunku, kultury, osobistej wrażliwości i wyczucia. Oddawanie czci zmarłym jest jednym z filarów człowieczeństwa (a nie jakiejś religii).
Nikt nie będzie chodził głodnyAle to nie jest obchód religijny, tylko uczczenie śmierci głowy państwa oraz głowy kościoła katolickiego, która jest osobą ważną dla bardzo wielu obywateli Polski. To kwestia szacunku, kultury, osobistej wrażliwości i wyczucia. Oddawanie czci zmarłym jest jednym z filarów człowieczeństwa (a nie jakiejś religii).
Nikt nie będzie chodził głodny tylko dlatego, że raz na kilka czy kilkanaście lat odpuści pracę w sobotę. Ani nikomu nic się nie stanie jeśli raz nie pójdzie na koncert (albo pójdzie później).- 72 316
-
2025-04-25 13:24
Zdecydowanie zgadzam się !
Mądrze, rzeczowo i kulturalnie.
Jeden dzień i tyle nakręconej "paniki".
Warto tego dnia odpuścić, przełożyć i skupić się na innej kwestii...- 0 1
-
2025-04-24 08:15
Kwestia szacunku, kultury, osobistej wrażliwości i wyczucia w stosunku do szefa organizacji, która popierała III Rzeszę, zniewalała i mordowała ludzi od wieków jest bardzo na miejscu.
- 4 2
-
2025-04-24 08:10
medialna wraSZliwosc wyparla rozum?
- 0 1
-
2025-04-23 19:50
mało mnie interesuje głowa obcego najeźdżcy.
- 22 6
-
2025-04-23 16:09
A co jeśli dla mnie nie jest?
- 30 5
-
2025-04-23 14:58
(5)
to niech sobie katolicy płaczą mnie to nie obchodzi . nie narzucajcie innym swoich zabobonów !
- 52 12
-
2025-04-23 16:08
Przecież to nie katolicy ogłosili zalobę. (4)
Tylko twój idol Tusk
- 8 42
-
2025-04-23 19:51
nie Tusk, tylko duda, ośla łąko.
- 26 5
-
2025-04-23 16:17
(2)
Nie Pan Premier Tusk tylko twój idol długopis.
- 36 6
-
2025-04-23 19:02
Ale ryży to przyklepal (1)
- 8 16
-
2025-04-23 19:51
ryży to ty masz zadek.
- 15 6
-
2025-04-23 14:54
to niech te osoby dla ktorych papiez jest wazny sobie w sercu obchodza zalobe i zgodnie ze swym sumieniem (1)
mnie on wg nie obchodzi i nie zycze sobie ograniczania mi moich planow.
- 48 8
-
2025-04-23 16:10
To już wiesz jak glosować.
- 10 0
-
2025-04-23 14:38
"Nikt nie będzie chodził głodny tylko dlatego, że raz na kilka czy kilkanaście lat odpusci pracę w sobotę"
Ależ masz płytki tok myślenia. Wysil ostatnią szarą komórkę i wczuj się w osobę inną niż ty. Np. w sobotę jest rap fest 120 w Łodzi. Wyprzedała się cała Arena, kilkanaście tysięcy osób. Mają zakupione bilety zarówno na wejście jak i dojazd, zarezerwowane noclegi, Całe przedsięwzięcie to ogromna praca organizatorów i koszty, które w razie odwołania mogą wpędzić niektórych w kolosalne długi. A ty piszesz, że ktoś dzień nie popracuje to nie będzie głodny chodził?
- 65 5
-
2025-04-23 14:47
(1)
NATO niech sobie szczeka dalej, co nie?
- 6 6
-
2025-04-24 08:11
mial w tej kwestii racje.
- 1 1
-
2025-04-23 14:41
Każdą głowę, każdego państwa teraz będziemy w ten sposób czcili?
"jest osobą ważną dla bardzo wielu obywateli Polski" - tak, dla wielu, ale nie dla większości i na pewno nie dla wszystkich. I jak słusznie zauważasz, jest to po prostu głowa państwa, obcego, człowiek nie będący Polakiem, nie rozumiejący bolączek Polaków - jego brak potępienia Rosji jest tutaj typowym przykładem. Po kim jak nie po nim należało tego oczekiwać?
- 46 5
-
2025-04-23 14:44
Chcesz, siedź w domu/kościele i przechodź żałobę. (6)
Dla mnie umarła głowa obcego państwa i wcale nie była przeze mnie lubiana. Nie widzę powodu, abym zmienił swoje plany z jej powodu.
- 51 6
-
2025-04-23 16:30
(2)
I to jest właśnie postawa braku szacunku, taktu i wyczucia.
- 6 30
-
2025-04-25 13:47
Popieram potrzebę ogłoszenia żałoby!
Zdecydowanie żałobę powinno się obchodzić...po prostu. Nie chodzę do kościoła ale to wiem i tak uważam.
To ludzkie i jest to kwestia szacunku, której zdecydowanie niektórzy nie rozumieją. Cóż kultura, takt i wyczucie nie każdemu jest dane :-)- 1 0
-
2025-04-23 20:58
ten twoj idol miał opublikowc fakty z zaginięcia Emanueli Orlandi,miał zając sie pedofilią w kosciole a jeszcze głębiej pod dywan schował!
- 10 3
-
2025-04-23 14:55
A ja tego człowieka ceniłam. (2)
Natomiast zrujnowanie polskiej firmy, która powiązała swoje rozliczenia ze spodziewanym przychodem, czy to że Kowalski nie opłaci rachunku czy leków nie wykupi dla siebie lub chorego psa, bo przepadł mu zarobek z ochrony imprezy weekendowej, to poważne nadużycie władz.
Współczuję temu Franciszkowi. Chciał skromności i dobra zwykłych ludzi i zwierząt, a w takiej Polsce wyszło jak zawsze, przez polskich oszołomów.- 20 5
-
2025-04-24 08:38
WTF?
- 1 0
-
2025-04-23 15:18
"natomiast zrujnowanie polskiej firmy...."
Que?
- 6 8
-
2025-04-23 14:29
(3)
Zawsze mozesz zrezygnowac ze swoich aktywnosci zgodnie ze swoimi przekonianiami, ale nigdy nie mozesz ograniczac mojej wolnosci.
- 45 5
-
2025-04-23 15:07
Przecież nie ma oficjalnego zakazu imprez w ten dzień, ani przymusu odwołania już zorganizowanych i zaplanowanych. Nikt nie ogranicza więc twojej wolności. Możesz się śmiało "bawulkać".
- 11 5
-
2025-04-23 14:53
I nikt Ci jej nie ogranicza. Możesz się bawić jak chcesz. (1)
Ten artykuł to bicie piany. Wszak wyraźnie napisali, że żałoba nie jest restrykcyjna.
- 17 8
-
2025-04-23 15:11
Ale ja nie komentuje art tylko odpowiadam na komentarz.
- 5 0
-
2025-04-23 12:57
Wszystko powinno odbyć się zgodnie z planem (5)
A żałoba narodowa w tym przypadku to sprawa symboliczna.
- 220 25
-
2025-04-23 15:52
Raczej sprawa propagandowa - aby eksponować (2)
Klenczona vel PADa w towarzystwie Nawrockiego na pogrzebie w Watykanie- to chyba oczywiste!
- 13 3
-
2025-04-23 18:00
(1)
A narodowo-katolicki Rafał nie leci?
- 4 4
-
2025-04-24 14:10
Nie bo on jest "wszystko wam zaśpiewam" a nie żeby coś zrobić.
- 0 0
-
2025-04-23 15:30
Najwieksza potologia juz sie zapluła a pseudo artysci czerpiacy gigantyczne zyski ale nie ztego co robia bo sa w wiekszosci (1)
przez podatkników w kraju .To jest naprawde zenujace no ale czego czekiwac ze najwieksza patologia zawsze sie pluje
- 4 7
-
2025-04-24 06:23
czyli co,czyli kto?,te największe zyski z podatnikow czerpie?,tak kler i nawet sie z tego nie rozlicza!,podatnik nawet emeryture przeorowi opłaca!!
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.



