- 1 Uniewinnienie ws. śmiertelnego potrącenia (326 opinii)
- 2 Kradzioną kartą płaciła za papierosy (42 opinie)
- 3 Naprawią uszkodzoną jezdnię obwodnicy (35 opinii)
- 4 Tor saneczkowy i trzeci woonerf w Sopocie (60 opinii)
- 5 Napadali na jubilerów, trafią przed sąd (59 opinii)
- 6 Niemieccy żołnierze w mogile w Gdyni (188 opinii)
10 lat od remontu dworca PKP w Gdyni. Jak zmienił się obiekt?

Remont dworca PKP w Gdyni trwał dwa lata. Obiekt będący pod opieką konserwatora zabytków został uroczyście otwarty 6 czerwca 2012 r., na dwa dni przed rozpoczęciem organizowanego przez Polskę i Ukrainę turnieju Euro 2012. W poniedziałek mija 10 lat od tego wydarzenia.
Remont dworca: odkrycia malowideł
Podczas remontu gdyńskiego dworca okazało się, że nie tylko sufit, ale również ściany w dawnej restauracji były barwnie pomalowane. Intensywnie kolorowe malowidła zostały odnowione i zachowane. Do dziś, wchodząc po hamburgera, można zachwycić się sopocką szkołą malarstwa z 1957 r.
Polichromie zostały odkryte zupełnie przypadkowo, bo nikt ich nigdy nie opisywał i nikt nie wiedział, że istniały. Znane były tylko dekoracje sklepienia dawnej sali restauracyjnej, do których nieznane malowidła nawiązują.
I choć wielu narzekało na takie połączenie sztuki z konsumpcją, to w związku z eksponowaniem malowideł dworcowy McDonald's stał się jednym z najbardziej rozpoznawalnych barów tego typu w Polsce.
Nowi najemcy, sporo poprawek po czasie
Podczas remontu dworzec zmienił się nie do poznania, nie tylko w części restauracyjnej. Został uroczyście otwarty 6 czerwca 2012 r. na dwa dni przed rozpoczęciem mistrzostw Europy w piłce nożnej rozgrywanych w Polsce i na Ukrainie.
Pojawiły się w nim nowe posadzki, ściany, sufity i elewacja. Przebudowana została zabytkowa kolumnada. Obiekt zyskał monitoring, przechowalnię bagaży, toalety i dodatkową poczekalnię. Zniknęli bezdomni i charakterystyczny fetor, który unosił się w budynku.
Otwarcie dworca. Film z 2012 roku
Sprzedający tam fast foody i bieliznę najemcy dostali wypowiedzenie umów. Nie wrócili w to miejsce. W środku pojawiły się za to lub wróciły - oprócz sieci McDonald's - w kolejnych miesiącach takie marki, jak Subway czy Rossmann.
Pod koniec 2014 r. zamontowano wreszcie automatyczne drzwi na styku tunelu i hali dworcowej - wcześniej trzeba było otwierać je samodzielnie. Zwiększyło to komfort pasażerów, narzekających na niedogodności przy otwieraniu poprzednio zamontowanych szklanych drzwi, i zmniejszyło przeciągi. Do tego dało PKP sporo oszczędności związanych z ogrzewaniem.
Problemami krótkie wiaty i brak najemców w pasażu
W 2016 r. PKP wezwało wykonawcę prac - firmę Mostostal - do napraw gwarancyjnych.
Problemem, którego nie dało się rozwiązać, pozostały zbyt krótkie wiaty na nowych peronach oraz brak najemców w lokalach znajdujących się w pasażu między dworcem PKP i dworcem podmiejskim.
Całość projektu warta była 40 mln zł. Połowę środków wyłożyła Unia Europejska i budżet państwa. Resztę pokryło PKP.

Ikony architektury z czasów PRL
Rozpocznij quizMiejsca
Opinie wybrane
-
2022-06-06 00:18
Jeszcze dużo do zrobienia
Gdynia można byłoby zobaczyć wspaniałe płaskorzeźby, które gdzieś zalegają magazyny a tematycznie związane są z transportem, morzem, itd. - przedstawiające różne sceny z życia tamtych siermiężnych czasów i pokazanie przedwojennego już nieistniejącego dworca. Dworzec gdyński kolejowy powinny wyróżniać przede wszystkim stroną funkcjonalną
Gdynia można byłoby zobaczyć wspaniałe płaskorzeźby, które gdzieś zalegają magazyny a tematycznie związane są z transportem, morzem, itd. - przedstawiające różne sceny z życia tamtych siermiężnych czasów i pokazanie przedwojennego już nieistniejącego dworca. Dworzec gdyński kolejowy powinny wyróżniać przede wszystkim stroną funkcjonalną praktyczną i kreacyjną informatycznie: dostępnością dla wszystkich, dobrą nowoczesną informacją, dopasowaną infrastruktura i logistyką dla Trójmiasta. Niestety chyba nie znajdziemy takiego projektanta?. Czy gdyński budynek po tym remoncie jest rozpoznawalnym?, zapadający nam w pamięć? , chyba jednak nie.
A było mnóstwo wiele możliwości, które można było wykorzystać, żeby zachwycić turystów, podróżnych i mieszkańców. O tym nie pomyślano. Z jednej strony hala główna, czyli miejsce, w którym znajdują się kasy biletowe, poczekalnia, pasaże, kawiarnie, wyjście do miasta - to wszystko wykonano tylko poprawnie. Z drugiej strony najgorsze są perony i dachy nad nimi.
Powinno się pilnie wykonać modernizację: obniżyć jezdnię przed dworcem w tunel, a przy wejściu połączyć placem z Starowiejską tworząc atrakcyjny deptak. Tak samo właściwie wykorzystać podziemie i połączyć z adaptacją z Dworcem PKS pod PL.Konstytucji.- 41 3
-
2022-06-05 19:07
Wbrew pozorom dworzec wygląda dużo lepiej po remoncie (4)
ale zadaszenie peronów to jeden wielki żart :(
- 135 6
-
2022-06-05 22:16
Dworzec bardzo przyjemny
Natomiast porażką jest drobna kostka brukowa na całym terenie wokół budynku dworca. Kompletnie nieprzemyślane biorąc pod uwagę ludzi z walizkami.
- 27 1
-
2022-06-06 00:45
To teraz czekamy kolejne 30 lat zaniedbań i znowu wielkie fanfary na otwarcie wyremontowanego pomieszczenia?
- 10 0
-
2022-06-06 09:09
Wszędobylski bruk utrudniający toczenie bagaży i brak miejsca aby wysadzić pasażerów od strony ul. Morskiej są uciążliwe.
- 9 0
-
2022-06-06 13:34
to tak specjalnie
projektanci oszacowali, gdzie mają się gromadzić podróżni
Czy dobrze oszacowali?- 1 0
-
2022-06-05 19:54
Wnętrze dworca - jeszcze ujdzie, poza obskórnymi jadłodajniami typu fast-food (1)
natomiast wejścia na perony i same perony - jakaś tragedia, wiaty wykonane metodą oszczędnościową
otoczenie dworca - wciąż lata 50. ...- 126 7
-
2022-06-06 22:02
Za perony, wiaty na peronach i wejścia na perony odpowiadają PKP Polskie Linie Kolejowe SA, za budynek dworca Gdynia Główna i plac przed dworcem głównym PKP SA (Nieruchomości), za budynek dworca podmiejskiego i plac przed nim pkp skm w Trójmieście Sp. z o.o.
- 1 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.