• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport
Skopiowano

10 lat od remontu dworca PKP w Gdyni. Jak zmienił się obiekt?

Patryk Szczerba
5 czerwca 2022, godz. 18:00 
Opinie (114)

Remont dworca PKP w GdyniMapka trwał dwa lata. Obiekt będący pod opieką konserwatora zabytków został uroczyście otwarty 6 czerwca 2012 r., na dwa dni przed rozpoczęciem organizowanego przez Polskę i Ukrainę turnieju Euro 2012. W poniedziałek mija 10 lat od tego wydarzenia.



Czy podoba ci się wygląd dworca w Gdyni?

Remont dworca PKP w Gdyni, który w momencie rozpoczęcia prac znajdował się pod opieką konserwatora zabytków, trwał dwa lata. Dzięki temu zachowane zostały zabytkowe malowidła, zwłaszcza w sali restauracyjnej, gdzie ostatecznie zakotwiczył McDonald's .

  • Wygląd dworca w latach 2005-2010.
  • Wygląd dworca w latach 2005-2010.
  • Wygląd dworca w latach 2005-2010.
  • Wygląd dworca w latach 2005-2010.
  • Wygląd dworca w latach 2005-2010.
  • Tak dworzec wyglądał w latach 2005-2010.

Remont dworca: odkrycia malowideł



Podczas remontu gdyńskiego dworca okazało się, że nie tylko sufit, ale również ściany w dawnej restauracji były barwnie pomalowane. Intensywnie kolorowe malowidła zostały odnowione i zachowane. Do dziś, wchodząc po hamburgera, można zachwycić się sopocką szkołą malarstwa z 1957 r.

Polichromie zostały odkryte zupełnie przypadkowo, bo nikt ich nigdy nie opisywał i nikt nie wiedział, że istniały. Znane były tylko dekoracje sklepienia dawnej sali restauracyjnej, do których nieznane malowidła nawiązują.

I choć wielu narzekało na takie połączenie sztuki z konsumpcją, to w związku z eksponowaniem malowideł dworcowy McDonald's stał się jednym z najbardziej rozpoznawalnych barów tego typu w Polsce.

  • Remontowany Dworzec Główny PKP Gdynia z 30.11.2011 r.
  •  Remontowany Dworzec Główny PKP Gdynia z dnia 30.11 2011 roku
  •  Remontowany Dworzec Główny PKP Gdynia z dnia 30.11 2011 roku
  •  Remontowany Dworzec Główny PKP Gdynia z dnia 30.11 2011 roku
  •  Remontowany Dworzec Główny PKP Gdynia z dnia 30.11 2011 roku
  • Wnętrza dworca PKP w Gdyni
  • Wnętrza dworca PKP w Gdyni
  • Prace modernizacyjne na dworcu w Gdyni.
  • Prace modernizacyjne na dworcu w Gdyni.
  • Prace modernizacyjne na dworcu w Gdyni.

Nowi najemcy, sporo poprawek po czasie



Podczas remontu dworzec zmienił się nie do poznania, nie tylko w części restauracyjnej. Został uroczyście otwarty 6 czerwca 2012 r. na dwa dni przed rozpoczęciem mistrzostw Europy w piłce nożnej rozgrywanych w Polsce i na Ukrainie.

Pojawiły się w nim nowe posadzki, ściany, sufity i elewacja. Przebudowana została zabytkowa kolumnada. Obiekt zyskał monitoring, przechowalnię bagaży, toalety i dodatkową poczekalnię. Zniknęli bezdomni i charakterystyczny fetor, który unosił się w budynku.

Otwarcie dworca. Film z 2012 roku



Sprzedający tam fast foody i bieliznę najemcy dostali wypowiedzenie umów. Nie wrócili w to miejsce. W środku pojawiły się za to lub wróciły - oprócz sieci McDonald's - w kolejnych miesiącach takie marki, jak Subway czy Rossmann.

Pod koniec 2014 r. zamontowano wreszcie automatyczne drzwi na styku tunelu i hali dworcowej - wcześniej trzeba było otwierać je samodzielnie. Zwiększyło to komfort pasażerów, narzekających na niedogodności przy otwieraniu poprzednio zamontowanych szklanych drzwi, i zmniejszyło przeciągi. Do tego dało PKP sporo oszczędności związanych z ogrzewaniem.

  • Dworzec PKP w Gdyni
  • Dworzec PKP w Gdyni
  • Dworzec PKP w Gdyni
  • Dworzec PKP w Gdyni
  • Dworzec PKP w Gdyni
  • Dworzec PKP w Gdyni
  • Dworzec PKP w Gdyni
  • Dworzec PKP w Gdyni
  • Dworzec PKP w Gdyni
  • Dworzec PKP w Gdyni
  • Dworzec PKP w Gdyni
  • Dworzec PKP w Gdyni
  • Dworzec PKP w Gdyni
  • Dworzec PKP w Gdyni
  • Dworzec PKP w Gdyni
  • Dworzec PKP w Gdyni
  • Dworzec PKP w Gdyni
  • Dworzec PKP w Gdyni
  • Dworzec PKP w Gdyni
  • Dworzec PKP w Gdyni
  • Dworzec PKP w Gdyni
  • Dworzec PKP w Gdyni
  • Dworzec PKP w Gdyni
  • Tak dworzec wyglądał w latach 2005-2010.


Problemami krótkie wiaty i brak najemców w pasażu



W 2016 r. PKP wezwało wykonawcę prac - firmę Mostostal - do napraw gwarancyjnych.

Problemem, którego nie dało się rozwiązać, pozostały zbyt krótkie wiaty na nowych peronach oraz brak najemców w lokalach znajdujących się w pasażu między dworcem PKP i dworcem podmiejskim.

Całość projektu warta była 40 mln zł. Połowę środków wyłożyła Unia Europejska i budżet państwa. Resztę pokryło PKP.

Quiz Ikony architektury z czasów PRL Średni wynik 43%

Ikony architektury z czasów PRL

Rozpocznij quiz

Miejsca

Opinie wybrane

Wszystkie opinie (114)

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.