- 1 Rezerwiści idą na ćwiczenia. Kto najpierw? (254 opinie)
- 2 Zabójca z Jagatowa przyznał się do winy (148 opinii)
- 3 Śmierć w stoczni: zabójstwo, a nie wypadek (276 opinii)
- 4 Nabrzeże Hanzy na Wyspie Spichrzów (147 opinii)
- 5 15 mln dofinansowania na prace na Puckiej (51 opinii)
- 6 Nocna akcja SAR na Bałtyku (67 opinii)
10 lat od remontu dworca PKP w Gdyni. Jak zmienił się obiekt?
porównać
Remont dworca PKP w Gdyni trwał dwa lata. Obiekt będący pod opieką konserwatora zabytków został uroczyście otwarty 6 czerwca 2012 r., na dwa dni przed rozpoczęciem organizowanego przez Polskę i Ukrainę turnieju Euro 2012. W poniedziałek mija 10 lat od tego wydarzenia.
Remont dworca: odkrycia malowideł
Podczas remontu gdyńskiego dworca okazało się, że nie tylko sufit, ale również ściany w dawnej restauracji były barwnie pomalowane. Intensywnie kolorowe malowidła zostały odnowione i zachowane. Do dziś, wchodząc po hamburgera, można zachwycić się sopocką szkołą malarstwa z 1957 r.
Polichromie zostały odkryte zupełnie przypadkowo, bo nikt ich nigdy nie opisywał i nikt nie wiedział, że istniały. Znane były tylko dekoracje sklepienia dawnej sali restauracyjnej, do których nieznane malowidła nawiązują.
I choć wielu narzekało na takie połączenie sztuki z konsumpcją, to w związku z eksponowaniem malowideł dworcowy McDonald's stał się jednym z najbardziej rozpoznawalnych barów tego typu w Polsce.
Nowi najemcy, sporo poprawek po czasie
Podczas remontu dworzec zmienił się nie do poznania, nie tylko w części restauracyjnej. Został uroczyście otwarty 6 czerwca 2012 r. na dwa dni przed rozpoczęciem mistrzostw Europy w piłce nożnej rozgrywanych w Polsce i na Ukrainie.
Pojawiły się w nim nowe posadzki, ściany, sufity i elewacja. Przebudowana została zabytkowa kolumnada. Obiekt zyskał monitoring, przechowalnię bagaży, toalety i dodatkową poczekalnię. Zniknęli bezdomni i charakterystyczny fetor, który unosił się w budynku.
Otwarcie dworca. Film z 2012 roku
Sprzedający tam fast foody i bieliznę najemcy dostali wypowiedzenie umów. Nie wrócili w to miejsce. W środku pojawiły się za to lub wróciły - oprócz sieci McDonald's - w kolejnych miesiącach takie marki, jak Subway czy Rossmann.
Pod koniec 2014 r. zamontowano wreszcie automatyczne drzwi na styku tunelu i hali dworcowej - wcześniej trzeba było otwierać je samodzielnie. Zwiększyło to komfort pasażerów, narzekających na niedogodności przy otwieraniu poprzednio zamontowanych szklanych drzwi, i zmniejszyło przeciągi. Do tego dało PKP sporo oszczędności związanych z ogrzewaniem.
Problemami krótkie wiaty i brak najemców w pasażu
W 2016 r. PKP wezwało wykonawcę prac - firmę Mostostal - do napraw gwarancyjnych.
Problemem, którego nie dało się rozwiązać, pozostały zbyt krótkie wiaty na nowych peronach oraz brak najemców w lokalach znajdujących się w pasażu między dworcem PKP i dworcem podmiejskim.
Całość projektu warta była 40 mln zł. Połowę środków wyłożyła Unia Europejska i budżet państwa. Resztę pokryło PKP.
Ikony architektury z czasów PRL
Rozpocznij quizMiejsca
Opinie (114) 2 zablokowane
-
2022-06-06 00:18
Opinia wyróżniona
Jeszcze dużo do zrobienia
Gdynia można byłoby zobaczyć wspaniałe płaskorzeźby, które gdzieś zalegają magazyny a tematycznie związane są z transportem, morzem, itd. - przedstawiające różne sceny z życia tamtych siermiężnych czasów i pokazanie przedwojennego już nieistniejącego dworca. Dworzec gdyński kolejowy powinny wyróżniać przede wszystkim stroną funkcjonalną
Gdynia można byłoby zobaczyć wspaniałe płaskorzeźby, które gdzieś zalegają magazyny a tematycznie związane są z transportem, morzem, itd. - przedstawiające różne sceny z życia tamtych siermiężnych czasów i pokazanie przedwojennego już nieistniejącego dworca. Dworzec gdyński kolejowy powinny wyróżniać przede wszystkim stroną funkcjonalną praktyczną i kreacyjną informatycznie: dostępnością dla wszystkich, dobrą nowoczesną informacją, dopasowaną infrastruktura i logistyką dla Trójmiasta. Niestety chyba nie znajdziemy takiego projektanta?. Czy gdyński budynek po tym remoncie jest rozpoznawalnym?, zapadający nam w pamięć? , chyba jednak nie.
A było mnóstwo wiele możliwości, które można było wykorzystać, żeby zachwycić turystów, podróżnych i mieszkańców. O tym nie pomyślano. Z jednej strony hala główna, czyli miejsce, w którym znajdują się kasy biletowe, poczekalnia, pasaże, kawiarnie, wyjście do miasta - to wszystko wykonano tylko poprawnie. Z drugiej strony najgorsze są perony i dachy nad nimi.
Powinno się pilnie wykonać modernizację: obniżyć jezdnię przed dworcem w tunel, a przy wejściu połączyć placem z Starowiejską tworząc atrakcyjny deptak. Tak samo właściwie wykorzystać podziemie i połączyć z adaptacją z Dworcem PKS pod PL.Konstytucji.- 41 3
-
2022-06-05 19:07
Opinia wyróżniona
Wbrew pozorom dworzec wygląda dużo lepiej po remoncie (4)
ale zadaszenie peronów to jeden wielki żart :(
- 135 6
-
2022-06-06 13:34
to tak specjalnie
projektanci oszacowali, gdzie mają się gromadzić podróżni
Czy dobrze oszacowali?- 1 0
-
2022-06-06 09:09
Wszędobylski bruk utrudniający toczenie bagaży i brak miejsca aby wysadzić pasażerów od strony ul. Morskiej są uciążliwe.
- 9 0
-
2022-06-06 00:45
To teraz czekamy kolejne 30 lat zaniedbań i znowu wielkie fanfary na otwarcie wyremontowanego pomieszczenia?
- 10 0
-
2022-06-05 22:16
Dworzec bardzo przyjemny
Natomiast porażką jest drobna kostka brukowa na całym terenie wokół budynku dworca. Kompletnie nieprzemyślane biorąc pod uwagę ludzi z walizkami.
- 27 1
-
2022-06-05 19:54
Opinia wyróżniona
Wnętrze dworca - jeszcze ujdzie, poza obskórnymi jadłodajniami typu fast-food (1)
natomiast wejścia na perony i same perony - jakaś tragedia, wiaty wykonane metodą oszczędnościową
otoczenie dworca - wciąż lata 50. ...- 126 7
-
2022-06-06 22:02
Za perony, wiaty na peronach i wejścia na perony odpowiadają PKP Polskie Linie Kolejowe SA, za budynek dworca Gdynia Główna i plac przed dworcem głównym PKP SA (Nieruchomości), za budynek dworca podmiejskiego i plac przed nim pkp skm w Trójmieście Sp. z o.o.
- 1 0
Wszystkie opinie
-
2022-06-05 18:02
(1)
W tym pasażu zero sklepów...pewnie bajońska suma za dzierżawę...mi najbardziej brakuje zlikwidowanego punktu z kurczakami...ktoś wie gdzie się przenieśli?Ten smak za mną chodzi cały czas...pamiętam też że niestety okoliczne krzaki były mekką dla lokalnych smakoszy piwa.
- 23 20
-
2022-06-05 19:01
Meneli w tym rejonie nie brakuje do dzisiaj.
- 12 2
-
2022-06-05 18:03
Remont zrobiono tak dyskretnie, że przyjezdni którzy dawno nie bywali w Gdyni się nie zorientowali (1)
- 32 14
-
2022-06-05 21:12
Coś w tym jest :)
Jestem z Gdańska, w Gdyni gł. bywam dosyć rzadko, raz na 2 lata? Nawet się nie zorientowałam, że dworzec został wyremontowany. Pamiętam jednak, jak przyjechałam na koncert Markowskiej jakoś w czerwcu 2011 i zdziwiłam się odnowionymi peronami, w Sopocie też już były a w Gdańsku jeszcze nie. Doskonale pamiętam dworzec w Sopocie przed remontem i choć poprzedni stan to była rzeczywiście tragedia, tak nie podoba mi się aktualna dworco-galeria, po prostu ten moloch nie pasuje do reszty infrastruktury. Ale dworzec w Gdańsku przebija wszystko, wieczny remont od co najmniej 20 lat i ruchome schody, które były sprawne zaledwie kilka razy od 50 lat
- 8 1
-
2022-06-05 18:08
Opinia wyróżniona
Po 10 latach od remontu wygląda wciąż fenomenalnie (7)
Dworzec nie wygląda na taki, który miałby się zaraz rozsypać. Korzystam z niego często, bo dojeżdżam pociągiem z Gdańska na Oksywie do Akademii.
Budynek i wnętrze wciąż wyglądają atrakcyjnie. I oby tak zostało przez następne 10 lat.- 85 7
-
2022-06-05 19:36
Nie wiem, na czym polega (4)
ta "fenomenalność". Rzekomy remont sprzed dziesięciu lat to w istocie kosmetyka. Większość elementów budynku została jedynie wyczyszczona, odmalowana, zlikwidowano dzikie budy i ... to wszystko. Wygląda to po prostu jak po większym, dużym sprzątaniu. Na dworcu nie zaszła żadna kluczowa zmiana. Od szklanych drzwi, oddzielających halę dworcową od tunelu, nadal śmierdzi latami siedemdziesiątymi - koszmarne lastriko w tunelu, które pamięta Gierka. Wyjście na Morską, to z kolei tandeta lat osiemdziesiątych i dziewięćdziesiątych - stragany, drewniane budki handlowe, a na końcu prawdziwy koszmar dla niepełnosprawnych i matek z wózkami. Dla człowieka na wózku, dworzec od strony Morskiej jest w rzeczywistości niedostępny. Perony na gdyńskim dworcu to już kompletny wstyd i obelga dla pasażera na dużej stacji kolejowej - uwaga - klasy premium (Gdynia ma podobno taki standard). Po bezpośredniej podróży z Krakowa do Gdyni, człowiek ma poczucie, jakby przyjechał z wielkiego świata do jakiegoś Paździerzowa - fragmentaryczne zadaszenie, strome schody i klaustrofobiczna, śmierdząca windka. Krótko mówiąc/pisząc, nie zrobiono w czasie tego "remontu" nic, co jest najistotniejsze dla pasażera - zadaszony peron, ruchome schody (które znaleźć można nawet w prowincjonalnych centrach handlowych), pełna dostępność do dworca od Morskiej. Zaproponowano za to McDonald's z mozaikami, szklane drzwi miedzy tunelem a halą i podziemne WC. Niestety, wszystko wskazuje, że "remont" dworca podmiejskiego będzie równie "przełomowy". Przez litość nie wspominam o bezpośrednim otoczeniu dworca od strony ulicy Morskiej i Placu Konstytucji.
- 16 15
-
2022-06-05 21:03
mxyz (3)
ten "rzekomy" remont, to była prawie przebudowa, a nie kosmetyka. Lastryko na posadzkach to cecha charakterystyczna "modernizmu Gdyńskiego" pod ochroną konserwatora. Perony i ich zadaszenia były poza zakresem remontu
- 8 6
-
2022-06-06 00:21
Lastryko na ścianach w tunelu. Proszę czytać ze zrozumieniem...
To gierkowska imitacja imitacji - stara, brudna, koszmarna. To pierwsza rzecz, jaką widzi podróżny schodzący z peronu.
- 6 1
-
2022-06-06 00:21
W Gdyni wszystko
jest poza zakresem remontu.
- 5 1
-
2022-06-06 06:16
Przyklad "modernizmu" soc-realistycznego.
- 1 0
-
2022-06-05 22:05
Do Akademii? Komentarz godny tej zacnej uczelni. (1)
Tylko co to kogo interesuje skąd i dokąd dojeżdżasz i jaki to ma wpływ na ocenę dworca?
- 4 4
-
2022-06-06 04:51
Odbieram to jako sarkazm - dojezdza pociagiem do Akademi MW....
to wyjasnia.
- 0 0
-
2022-06-05 18:08
Opinia wyróżniona
Łał...to już 10 lat?:) (3)
Obiekt się troszkę postarzał i zdziadział ale za to rondo pod dworcem kwitnie ze swoimi niezmiennymi dziurami:) To już naprawdę przez te 10 lat nie udało sie wylać kilku wywrotek asfaltu aby ludzie nie musieli gubić zawieszenia? Jestem pełen podziwu dla urzędników że udało się tak koncertowo spie*rzyć wizytówkę Gdyni. Turysta wysiada na jako takim dworcu i co widzi? Leje po bombardowaniu:) Widać żaden urzędnik wyższego szczebla tą drogą nie dojeżdża do pracy:)
- 45 4
-
2022-06-05 19:57
Nie ma kasy na fanaberie (1)
Szczurek wraz z totalna opozycja nie są dla mieszkańców tylko mieszkańcy dla nich
- 3 0
-
2022-06-06 11:38
Dodajmy, że Gdynia ruguje samochody ze swojej przestrzeni, więc można się spodziewać że dorobią więcej dziur :)
- 0 0
-
2022-06-06 11:37
Bo remont tego dworca to dzieło PKP, a remont dziur w nawierzchni ronda to już rzecz dla naszych wspaniałych miejskich rządców.
- 0 0
-
2022-06-05 18:10
a zegara na dachu budynku dworcowego brak....szkoda
- 42 0
-
2022-06-05 18:23
Tylko po co? Kto tu przyjedzie? W jakim celu?
- 14 28
-
2022-06-05 18:25
Gdynia jest dla słabych (6)
- 10 29
-
2022-06-05 18:49
Czyli nie dla takich, jak ty (3)
Gdynia jest, parafrazując stare hasło media marktu, nie dla i**otów.
- 3 3
-
2022-06-05 19:02
Tam miernoty mieszkają (2)
- 3 7
-
2022-06-05 19:38
powiedział i**ota. (1)
- 2 2
-
2022-06-05 19:40
Tchórz z gwiazdkami
- 2 0
-
2022-06-05 19:34
aby tu wytrzymać
słabym być nie można...
Szczególnie psychicznie...
Duża odporność na brak logiki wskazana...- 6 0
-
2022-06-05 19:54
Gdynia jest dla swoich.
- 3 1
-
2022-06-05 18:29
Opinia wyróżniona
Dwie uwagi
1 Szkoda że zepsuto okna podobnie jak w sądzie naprzeciwko. W obydwu przypadkach poszli na łatwiznę i wstawili zwykłe chamskie plastikowe o szerokich obramowaniach, co całkowicie zmieniło charakter budynków.
2 Brak najemców w pasażu to wynik cen wynajmu kompletnie z sufitu. Zarządza tym (przynajmniej tak było) nie ktoś na miejscu ale dyrekcja w Bydgoszczy. Twierdzą, uwaga, że to strefa prestiżu i chcą za wynajem więcej niż na Świętojańskiej.
Socjalizm ma się dobrze, zwłaszcza w wolsce PIS- 31 5
-
2022-06-05 18:32
Zamiast zbyt krótkich wiat,
trzeba było osłonić perony 2-5 jedną oszkloną halą.
- 31 2
-
2022-06-05 19:04
Od strony Morskiej jest milion schodów do pokonania (5)
W mieście z morza i marzeń nikt nie przewidział takich fanaberii jak udogodnienia dla niepełnosprawnych.
- 51 2
-
2022-06-05 19:16
Bida. Nie mowie o wartosci budynku samego w sobie (1)
Jak to powiedzieli eksperci z skm, w trojmiejskim klimacie jest za wilgotno na schody ruchome. Wstyd. Miasto blisko 300tys a wiaty peronowe jak na dworcu w Pcimiu (zobaczcie na hale w gliwicach), a schody ruchome to juz fansberia na miare kawioru czy osmiorniczek (polecam nowy dworzec w podobnej wielkosciowo Bydgoszczy). Kilku linijek tekstu wymagalo wstawienie zdania ze po kilku latach wstawiono automatyczne drzwi (!!)Generalnie Gdynia mogla byc perelka i jeszcze za Cegielskiej nia byla, a teraz stacza sie coraz bardziej. Poxostana nadmorskie apartamenty i CH riviera. Reszta to Radom polnocy.
- 19 1
-
2022-06-05 20:03
... nie obrażając Radomia...
ale jedno mają wspólne - nieczynne lotniska- 16 1
-
2022-06-05 20:00
W trojmiescie bastionie PO (2)
Maja mieszkać tylko mlodzi zdolni wyborcy tuska, niepełnoprawnych totalna opozycja nie chce tutaj
- 11 2
-
2022-06-05 20:55
To opozycja zarządza budynkami PKP? (1)
- 4 2
-
2022-06-07 06:32
Tusk zarzadza.
To wszystko wina Tuska.
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.