• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

10 lat od remontu dworca PKP w Gdyni. Jak zmienił się obiekt?

Patryk Szczerba
5 czerwca 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Przesuń aby
porównać

Remont dworca PKP w GdyniMapka trwał dwa lata. Obiekt będący pod opieką konserwatora zabytków został uroczyście otwarty 6 czerwca 2012 r., na dwa dni przed rozpoczęciem organizowanego przez Polskę i Ukrainę turnieju Euro 2012. W poniedziałek mija 10 lat od tego wydarzenia.



Czy podoba ci się wygląd dworca w Gdyni?

Remont dworca PKP w Gdyni, który w momencie rozpoczęcia prac znajdował się pod opieką konserwatora zabytków, trwał dwa lata. Dzięki temu zachowane zostały zabytkowe malowidła, zwłaszcza w sali restauracyjnej, gdzie ostatecznie zakotwiczył McDonald's .

  • Wygląd dworca w latach 2005-2010.
  • Wygląd dworca w latach 2005-2010.
  • Wygląd dworca w latach 2005-2010.
  • Wygląd dworca w latach 2005-2010.
  • Wygląd dworca w latach 2005-2010.
  • Tak dworzec wyglądał w latach 2005-2010.

Remont dworca: odkrycia malowideł



Podczas remontu gdyńskiego dworca okazało się, że nie tylko sufit, ale również ściany w dawnej restauracji były barwnie pomalowane. Intensywnie kolorowe malowidła zostały odnowione i zachowane. Do dziś, wchodząc po hamburgera, można zachwycić się sopocką szkołą malarstwa z 1957 r.

Polichromie zostały odkryte zupełnie przypadkowo, bo nikt ich nigdy nie opisywał i nikt nie wiedział, że istniały. Znane były tylko dekoracje sklepienia dawnej sali restauracyjnej, do których nieznane malowidła nawiązują.

I choć wielu narzekało na takie połączenie sztuki z konsumpcją, to w związku z eksponowaniem malowideł dworcowy McDonald's stał się jednym z najbardziej rozpoznawalnych barów tego typu w Polsce.

  • Remontowany Dworzec Główny PKP Gdynia z 30.11.2011 r.
  •  Remontowany Dworzec Główny PKP Gdynia z dnia 30.11 2011 roku
  •  Remontowany Dworzec Główny PKP Gdynia z dnia 30.11 2011 roku
  •  Remontowany Dworzec Główny PKP Gdynia z dnia 30.11 2011 roku
  •  Remontowany Dworzec Główny PKP Gdynia z dnia 30.11 2011 roku
  • Wnętrza dworca PKP w Gdyni
  • Wnętrza dworca PKP w Gdyni
  • Prace modernizacyjne na dworcu w Gdyni.
  • Prace modernizacyjne na dworcu w Gdyni.
  • Prace modernizacyjne na dworcu w Gdyni.

Nowi najemcy, sporo poprawek po czasie



Podczas remontu dworzec zmienił się nie do poznania, nie tylko w części restauracyjnej. Został uroczyście otwarty 6 czerwca 2012 r. na dwa dni przed rozpoczęciem mistrzostw Europy w piłce nożnej rozgrywanych w Polsce i na Ukrainie.

Pojawiły się w nim nowe posadzki, ściany, sufity i elewacja. Przebudowana została zabytkowa kolumnada. Obiekt zyskał monitoring, przechowalnię bagaży, toalety i dodatkową poczekalnię. Zniknęli bezdomni i charakterystyczny fetor, który unosił się w budynku.

Otwarcie dworca. Film z 2012 roku



Sprzedający tam fast foody i bieliznę najemcy dostali wypowiedzenie umów. Nie wrócili w to miejsce. W środku pojawiły się za to lub wróciły - oprócz sieci McDonald's - w kolejnych miesiącach takie marki, jak Subway czy Rossmann.

Pod koniec 2014 r. zamontowano wreszcie automatyczne drzwi na styku tunelu i hali dworcowej - wcześniej trzeba było otwierać je samodzielnie. Zwiększyło to komfort pasażerów, narzekających na niedogodności przy otwieraniu poprzednio zamontowanych szklanych drzwi, i zmniejszyło przeciągi. Do tego dało PKP sporo oszczędności związanych z ogrzewaniem.

  • Dworzec PKP w Gdyni
  • Dworzec PKP w Gdyni
  • Dworzec PKP w Gdyni
  • Dworzec PKP w Gdyni
  • Dworzec PKP w Gdyni
  • Dworzec PKP w Gdyni
  • Dworzec PKP w Gdyni
  • Dworzec PKP w Gdyni
  • Dworzec PKP w Gdyni
  • Dworzec PKP w Gdyni
  • Dworzec PKP w Gdyni
  • Dworzec PKP w Gdyni
  • Dworzec PKP w Gdyni
  • Dworzec PKP w Gdyni
  • Dworzec PKP w Gdyni
  • Dworzec PKP w Gdyni
  • Dworzec PKP w Gdyni
  • Dworzec PKP w Gdyni
  • Dworzec PKP w Gdyni
  • Dworzec PKP w Gdyni
  • Dworzec PKP w Gdyni
  • Dworzec PKP w Gdyni
  • Dworzec PKP w Gdyni
  • Tak dworzec wyglądał w latach 2005-2010.


Problemami krótkie wiaty i brak najemców w pasażu



W 2016 r. PKP wezwało wykonawcę prac - firmę Mostostal - do napraw gwarancyjnych.

Problemem, którego nie dało się rozwiązać, pozostały zbyt krótkie wiaty na nowych peronach oraz brak najemców w lokalach znajdujących się w pasażu między dworcem PKP i dworcem podmiejskim.

Całość projektu warta była 40 mln zł. Połowę środków wyłożyła Unia Europejska i budżet państwa. Resztę pokryło PKP.

Quiz Ikony architektury z czasów PRL Średni wynik 43%

Ikony architektury z czasów PRL

Rozpocznij quiz

Miejsca

Opinie (114) 2 zablokowane

Wszystkie opinie

  • (1)

    W tym pasażu zero sklepów...pewnie bajońska suma za dzierżawę...mi najbardziej brakuje zlikwidowanego punktu z kurczakami...ktoś wie gdzie się przenieśli?Ten smak za mną chodzi cały czas...pamiętam też że niestety okoliczne krzaki były mekką dla lokalnych smakoszy piwa.

    • 23 20

    • Meneli w tym rejonie nie brakuje do dzisiaj.

      • 12 2

  • Remont zrobiono tak dyskretnie, że przyjezdni którzy dawno nie bywali w Gdyni się nie zorientowali (1)

    • 32 14

    • Coś w tym jest :)

      Jestem z Gdańska, w Gdyni gł. bywam dosyć rzadko, raz na 2 lata? Nawet się nie zorientowałam, że dworzec został wyremontowany. Pamiętam jednak, jak przyjechałam na koncert Markowskiej jakoś w czerwcu 2011 i zdziwiłam się odnowionymi peronami, w Sopocie też już były a w Gdańsku jeszcze nie. Doskonale pamiętam dworzec w Sopocie przed remontem i choć poprzedni stan to była rzeczywiście tragedia, tak nie podoba mi się aktualna dworco-galeria, po prostu ten moloch nie pasuje do reszty infrastruktury. Ale dworzec w Gdańsku przebija wszystko, wieczny remont od co najmniej 20 lat i ruchome schody, które były sprawne zaledwie kilka razy od 50 lat

      • 8 1

  • Opinia wyróżniona

    Po 10 latach od remontu wygląda wciąż fenomenalnie (7)

    Dworzec nie wygląda na taki, który miałby się zaraz rozsypać. Korzystam z niego często, bo dojeżdżam pociągiem z Gdańska na Oksywie do Akademii.

    Budynek i wnętrze wciąż wyglądają atrakcyjnie. I oby tak zostało przez następne 10 lat.

    • 85 7

    • Nie wiem, na czym polega (4)

      ta "fenomenalność". Rzekomy remont sprzed dziesięciu lat to w istocie kosmetyka. Większość elementów budynku została jedynie wyczyszczona, odmalowana, zlikwidowano dzikie budy i ... to wszystko. Wygląda to po prostu jak po większym, dużym sprzątaniu. Na dworcu nie zaszła żadna kluczowa zmiana. Od szklanych drzwi, oddzielających halę dworcową od tunelu, nadal śmierdzi latami siedemdziesiątymi - koszmarne lastriko w tunelu, które pamięta Gierka. Wyjście na Morską, to z kolei tandeta lat osiemdziesiątych i dziewięćdziesiątych - stragany, drewniane budki handlowe, a na końcu prawdziwy koszmar dla niepełnosprawnych i matek z wózkami. Dla człowieka na wózku, dworzec od strony Morskiej jest w rzeczywistości niedostępny. Perony na gdyńskim dworcu to już kompletny wstyd i obelga dla pasażera na dużej stacji kolejowej - uwaga - klasy premium (Gdynia ma podobno taki standard). Po bezpośredniej podróży z Krakowa do Gdyni, człowiek ma poczucie, jakby przyjechał z wielkiego świata do jakiegoś Paździerzowa - fragmentaryczne zadaszenie, strome schody i klaustrofobiczna, śmierdząca windka. Krótko mówiąc/pisząc, nie zrobiono w czasie tego "remontu" nic, co jest najistotniejsze dla pasażera - zadaszony peron, ruchome schody (które znaleźć można nawet w prowincjonalnych centrach handlowych), pełna dostępność do dworca od Morskiej. Zaproponowano za to McDonald's z mozaikami, szklane drzwi miedzy tunelem a halą i podziemne WC. Niestety, wszystko wskazuje, że "remont" dworca podmiejskiego będzie równie "przełomowy". Przez litość nie wspominam o bezpośrednim otoczeniu dworca od strony ulicy Morskiej i Placu Konstytucji.

      • 16 15

      • mxyz (3)

        ten "rzekomy" remont, to była prawie przebudowa, a nie kosmetyka. Lastryko na posadzkach to cecha charakterystyczna "modernizmu Gdyńskiego" pod ochroną konserwatora. Perony i ich zadaszenia były poza zakresem remontu

        • 8 6

        • Lastryko na ścianach w tunelu. Proszę czytać ze zrozumieniem...

          To gierkowska imitacja imitacji - stara, brudna, koszmarna. To pierwsza rzecz, jaką widzi podróżny schodzący z peronu.

          • 6 1

        • W Gdyni wszystko

          jest poza zakresem remontu.

          • 5 1

        • Przyklad "modernizmu" soc-realistycznego.

          • 1 0

    • Do Akademii? Komentarz godny tej zacnej uczelni. (1)

      Tylko co to kogo interesuje skąd i dokąd dojeżdżasz i jaki to ma wpływ na ocenę dworca?

      • 4 4

      • Odbieram to jako sarkazm - dojezdza pociagiem do Akademi MW....

        to wyjasnia.

        • 0 0

  • Opinia wyróżniona

    Łał...to już 10 lat?:) (3)

    Obiekt się troszkę postarzał i zdziadział ale za to rondo pod dworcem kwitnie ze swoimi niezmiennymi dziurami:) To już naprawdę przez te 10 lat nie udało sie wylać kilku wywrotek asfaltu aby ludzie nie musieli gubić zawieszenia? Jestem pełen podziwu dla urzędników że udało się tak koncertowo spie*rzyć wizytówkę Gdyni. Turysta wysiada na jako takim dworcu i co widzi? Leje po bombardowaniu:) Widać żaden urzędnik wyższego szczebla tą drogą nie dojeżdża do pracy:)

    • 45 4

    • Nie ma kasy na fanaberie (1)

      Szczurek wraz z totalna opozycja nie są dla mieszkańców tylko mieszkańcy dla nich

      • 3 0

      • Dodajmy, że Gdynia ruguje samochody ze swojej przestrzeni, więc można się spodziewać że dorobią więcej dziur :)

        • 0 0

    • Bo remont tego dworca to dzieło PKP, a remont dziur w nawierzchni ronda to już rzecz dla naszych wspaniałych miejskich rządców.

      • 0 0

  • a zegara na dachu budynku dworcowego brak....szkoda

    • 42 0

  • Tylko po co? Kto tu przyjedzie? W jakim celu?

    • 14 28

  • Gdynia jest dla słabych (6)

    • 10 29

    • Czyli nie dla takich, jak ty (3)

      Gdynia jest, parafrazując stare hasło media marktu, nie dla i**otów.

      • 3 3

      • Tam miernoty mieszkają (2)

        • 3 7

        • powiedział i**ota. (1)

          • 2 2

          • Tchórz z gwiazdkami

            • 2 0

    • aby tu wytrzymać

      słabym być nie można...
      Szczególnie psychicznie...
      Duża odporność na brak logiki wskazana...

      • 6 0

    • Gdynia jest dla swoich.

      • 3 1

  • Opinia wyróżniona

    Dwie uwagi

    1 Szkoda że zepsuto okna podobnie jak w sądzie naprzeciwko. W obydwu przypadkach poszli na łatwiznę i wstawili zwykłe chamskie plastikowe o szerokich obramowaniach, co całkowicie zmieniło charakter budynków.

    2 Brak najemców w pasażu to wynik cen wynajmu kompletnie z sufitu. Zarządza tym (przynajmniej tak było) nie ktoś na miejscu ale dyrekcja w Bydgoszczy. Twierdzą, uwaga, że to strefa prestiżu i chcą za wynajem więcej niż na Świętojańskiej.

    Socjalizm ma się dobrze, zwłaszcza w wolsce PIS

    • 31 5

  • Zamiast zbyt krótkich wiat,

    trzeba było osłonić perony 2-5 jedną oszkloną halą.

    • 31 2

  • Od strony Morskiej jest milion schodów do pokonania (5)

    W mieście z morza i marzeń nikt nie przewidział takich fanaberii jak udogodnienia dla niepełnosprawnych.

    • 51 2

    • Bida. Nie mowie o wartosci budynku samego w sobie (1)

      Jak to powiedzieli eksperci z skm, w trojmiejskim klimacie jest za wilgotno na schody ruchome. Wstyd. Miasto blisko 300tys a wiaty peronowe jak na dworcu w Pcimiu (zobaczcie na hale w gliwicach), a schody ruchome to juz fansberia na miare kawioru czy osmiorniczek (polecam nowy dworzec w podobnej wielkosciowo Bydgoszczy). Kilku linijek tekstu wymagalo wstawienie zdania ze po kilku latach wstawiono automatyczne drzwi (!!)Generalnie Gdynia mogla byc perelka i jeszcze za Cegielskiej nia byla, a teraz stacza sie coraz bardziej. Poxostana nadmorskie apartamenty i CH riviera. Reszta to Radom polnocy.

      • 19 1

      • ... nie obrażając Radomia...
        ale jedno mają wspólne - nieczynne lotniska

        • 16 1

    • W trojmiescie bastionie PO (2)

      Maja mieszkać tylko mlodzi zdolni wyborcy tuska, niepełnoprawnych totalna opozycja nie chce tutaj

      • 11 2

      • To opozycja zarządza budynkami PKP? (1)

        • 4 2

        • Tusk zarzadza.

          To wszystko wina Tuska.

          • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane