• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

10 lat temu skończyła się przebudowa węzła Wzgórze w Gdyni

Patryk Szczerba
21 lutego 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Wzgórze: kałuże w tunelu po każdej ulewie
  • 2010 rok. Prace przy przebudowie węzła Wzgórze.
  • 2010 rok. Prace przy przebudowie węzła Wzgórze.
  • 2010 rok. Prace przy przebudowie węzła Wzgórze.
  • 2010 rok. Prace przy przebudowie węzła Wzgórze.
  • 2010 rok. Prace przy przebudowie węzła Wzgórze.
  • Początek prac przy przebudowie węzła Wzgórze św. Maksymiliana.
  • Prace przy przebudowie węzła.
  • Prace przy przebudowie węzła.

Mija 10 lat od zakończenia remontu węzła drogowego Wzgórze św. MaksymilianaMapka. W 2011 roku, o tej porze była otwarta już większość przejść i tuneli dla pieszych i kierowców.



Jak po 10 latach oceniasz funkcjonalność węzła Wzgórze?

Przy okazji 95. rocznicy urodzin Gdyni przypomnieliśmy inną, bliższą współczesności rocznicę zmiany nazwy Wzgórza Nowotki na Wzgórze św. Maksymiliana. Radni zdecydowali o zmianach 30 lat temu. Z kolei 10 lat temu o tej porze kończyła się przebudowa węzła drogowego, będącego znakiem rozpoznawczym dzielnicy.

Już ponad 10 lat temu było to jedno z najważniejszych w Gdyni skrzyżowań, na którym przecinały się najważniejsze arterie w mieście. Problemem było to, że praktycznie nie było tam żadnego bezkolizyjnego zjazdu. Kierowcy musieli się za to zatrzymywać z powodu kilkunastu przejść dla pieszych z sygnalizacją świetlną.

Przesuń aby
porównać


Pod torami mogło przejechać maksymalnie 3,6 tys. pojazdów na godzinę. Zwiększający się ruch samochodowy, w niedalekiej perspektywie mająca nastąpić zabudowa zachodnich dzielnic Gdyni, rozbudowa okolicznego centrum handlowego kazały przypuszczać, że okolica niebawem zakorkuje się.

  • Wezeł Wzgórze po listopadowym, częściowym otwarciu.
  • Wezeł Wzgórze po listopadowym, częściowym otwarciu.
  • Wezeł Wzgórze po listopadowym, częściowym otwarciu.
  • Wezeł Wzgórze po listopadowym, częściowym otwarciu.

Blisko połowa kwoty dofinansowana z UE



- Dotychczasowa infrastruktura była po prostu niefunkcjonalna. Teraz będzie wygodniej nie tylko pieszym i kierowcom przejeżdżającym przez centrum miasta, ale również mieszkańcom zachodnich dzielnic Gdyni, którzy dzięki dodatkowym pasom, tunelom i wiaduktowi szybciej dojadą do domów - zapowiadał tuż przed rozpoczęciem budowy Marek Stępa, ówczesny wiceprezydent Gdyni odpowiedzialny za inwestycję.
Przebudowa węzła rozpoczęła się w listopadzie 2009 roku. Ostatecznie kosztowała ponad 63 mln zł. 29 mln to środki europejskie pochodzące ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego dla Pomorza. Liderem konsorcjum, które prowadziło prace, była trójmiejska firma drogowa MTM.

Postępy prac przy remoncie węzła Wzgórze św. Maksymiliana. Film z maja 2010 roku


Najważniejsza faza przebudowy drogowego węzła Wzgórze św. Maksymiliana zakończyła się w listopadzie 2010 roku. Otwarto drogi i tunele dla kierowców. Pod koniec stycznia 2011 roku otwarto część tunelu dla pieszych, dzięki czemu zapewniono bezkolizyjny przejazd kierowcom. Oficjalnie prace zakończono w kwietniu, po wszystkich dokonanych odbiorach. Do końca roku trwały jeszcze prace przy przebudowie przystanku SKM Wzgórze, prowadzone w ramach osobnej inwestycji.

Podczas blisko półtora roku prac w ramach przebudowy węzła Wzgórze powstały dwa wiadukty (kolejowy i drogowy), kładka pieszo-rowerowa, tunel dla pieszych. Dla kierowców przygotowano dokładnie 1,74 km jezdni, dla pieszych 2,2 km chodników, a dla rowerzystów 800 m ścieżek rowerowych. Pojawiły się też nowe przystanki komunikacji miejskiej i nowa sygnalizacja świetlna. Po przebudowie przepustowość aut zwiększyła się niemal o połowę, do ponad 5 tys. aut.

  • Wizualizacje planowanych zmian prezentowane podczas rozpoczęcia przebudowy węzła Wzgórze w Gdyni.
  • Wizualizacje planowanych zmian prezentowane podczas rozpoczęcia przebudowy węzła Wzgórze w Gdyni.
  • Wizualizacje planowanych zmian prezentowane podczas rozpoczęcia przebudowy węzła Wzgórze w Gdyni.
  • Wizualizacje planowanych zmian prezentowane podczas rozpoczęcia przebudowy węzła Wzgórze w Gdyni.
  • Wizualizacje planowanych zmian prezentowane podczas rozpoczęcia przebudowy węzła Wzgórze w Gdyni.
  • Wizualizacje planowanych zmian prezentowane podczas rozpoczęcia przebudowy węzła Wzgórze w Gdyni.
  • Wizualizacje planowanych zmian prezentowane podczas rozpoczęcia przebudowy węzła Wzgórze w Gdyni.
  • Wizualizacje planowanych zmian prezentowane podczas rozpoczęcia przebudowy węzła Wzgórze w Gdyni.

Krytyka mieszkańców po zakończeniu inwestycji



Wybrano wariant premiujący kierowców. Co ciekawe, kilka miesięcy po zakończeniu prac zaczęła wytykać władzom Gdyni część mieszkańców, ubolewająca nad tym, że piesi zostali zmuszeni do chodzenia tunelami, natomiast dla rowerzystów nie przygotowano praktycznie żadnych rozwiązań. Nie brakowało opinii, że węzeł jest po prostu brzydki.

W lutym 2011 roku pisaliśmy o kiepskiej estetyce i wyglądzie jak z lata 70. w osobnym artykule.

- Ta inwestycja to przykład regresu w myśleniu o przestrzeni miejskiej. Myśląc o poprawie płynności ruchu, zupełnie pominięto aspekt miastotwórczy i śródmiejski inwestycji - podkreślał Michał Szymański, ówczesny prezes Stowarzyszenia Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej.
- To węzeł komunikacyjny, a nie teren rekreacyjny - odpowiadali urzędnicy na zarzut, że nie zadbali o estetykę tego miejsca.
Marek Stępa, ówczesny wiceprezydent Gdyni, prezentujący wygląd węzła po przebudowie. Marek Stępa, ówczesny wiceprezydent Gdyni, prezentujący wygląd węzła po przebudowie.

Inwestycja z nagrodą, mieszkańcy chcieli zmian



Władze Gdyni przekonywały, że węzeł Wzgórze to sukces. W 2012 roku inwestycja otrzymała w plebiscycie tytuł "Modernizacja Roku 2011" w kategorii obiekty mostowe. Nagrodą był m.in. tytuł i statuetki. Za to, by znaleźć się wśród ocenianych inwestycji trzeba było zapłacić 9 tys. zł.

Kolejną okazją do dyskusji o węźle było planowane na koniec 2013 roku otwarcie Centrum Riviera po rozbudowie. Odbyły się nawet warsztaty pokazujące jak można zmienić przestrzeń węzła. Krytyka rozwiązań pojawiła się ze strony pieszych, dla których nie wyznaczono drogi rowerowej.

  • Tunel po częściowym otwarciu dla pieszych.
  • Węzeł kilkanaście dni po przebudowie.
Uczestnicy zgłaszali zmianę kolorystyki, która powinna zmienić się z mocnej żółci na bardziej stonowane barwy oraz konieczność lepszego oznakowania i schematów przystanków. Postulowano też poszerzenie strefy wejść o place miejsce z lokalami handlowo-usługowymi.

Niektórzy postulowali o zorganizowanie w tunelu wystaw, wzbogaconych np. o interaktywne, zmienne oświetlenie. Przewijały się też takie pomysły jak: parkingi rowerowe, dodatkowe przejście naziemne przez ul. Władysława IV oraz parking kiss&ride. Z postulatów zrealizowano właściwie tylko poprawę oznakowania. Urzędnicy zapowiadają też poprawę sytuacji rowerzystów.

W najbliższych latach kolejne modernizacje?



Niewykluczone jednak, że w najbliższych latach trzeba będzie dokonywać kolejnych zmian, polepszających przepustowość węzła.

W planach dla okolicy jest bowiem wysoki na 120 metrów wysokościowiec i mieszana zabudowa, które staną tuż obok węzła Franciszki Cegielskiej w GdyniMapka. Wizję ma realizować w najbliższych latach gdyńska Grupa Allcon.

  • Węzeł Wzgórze 10 lat po przebudowie.
  • Węzeł Wzgórze 10 lat po przebudowie.
  • Węzeł Wzgórze 10 lat po przebudowie.
  • Węzeł Wzgórze 10 lat po przebudowie.
  • Węzeł Wzgórze 10 lat po przebudowie.
  • Węzeł Wzgórze 10 lat po przebudowie.
  • Węzeł Wzgórze 10 lat po przebudowie.
  • Węzeł Wzgórze 10 lat po przebudowie.
  • Węzeł Wzgórze 10 lat po przebudowie.
  • Węzeł Wzgórze 10 lat po przebudowie.
  • Węzeł Wzgórze 10 lat po przebudowie.
W miejscu dawnego Hotelu BałtykMapka trwa budowa biurowca, a sprawą otwartą pozostaje zagospodarowanie terenu, gdzie pojawiał się przez lata cyrkMapka, gdzie radni zgodzili się na możliwość budowy dwóch wieżowców o wysokości do 55 i 49 metrów (dominanty mogą sięgnąć 80 i 86 metrów n.p.m.), pomiędzy którymi będzie 12 m przestrzeni. Przed nimi będzie mógł powstać ogólnodostępny plac, a na parterach budynków lokale usługowe.

Z kolei Pomorska Kolej Metropolitalna szykuje się do budowy przystanku Wzgórze. W ostatnich dniach ta sprawa stanęła pod znakiem zapytania z powodu sporu z PKP PLK dotyczącym budowy wiaduktów na węźle Karwiny.

Opinie (183) 10 zablokowanych

  • Sporo osób tam zginęło na torach. (4)

    Szczególnie zimą, kiedy śnieg tłumił hałas jadącego pociądu. Bardzo drastyczny był wypadek, kiedy dwoje studentów straciło życir. Przechodzili przez tory tuz za pociągiem, który przejechal. Z przeciwka jechal nastepny... Pamietam 4 wypadki śmiertelne. Mieszkałem niedaleko przez 15 lat. Ale oczywiście tunele i kładki to samo zło. Bo trzeba przejsć parę kroków. Chociaż tam akurat zupełnie nie pomyślano o niepełnosprawnych czy osobach z wózkami. Większosć kładek jest dostępna tylko dla sprawnych ludzi. Mniej sprawni muszą nadkładać kilkaset metrów tunelem

    • 14 8

    • Właśnie - pociągi powinny się zatzymywać aby przepuścić pieszych

      tylko przejścia dla pieszych, żadnych kładek, tuneli

      • 7 2

    • Pamiętam (2)

      Coś było z tymi studentami.Bardzo przykre

      • 3 0

      • (1)

        Mielonka się przytrafiła na krótko przed otwarciem.

        • 3 2

        • Zgadza się. Tunel był w trakcie budowy.

          Była też afera z Dziennikiem Bałtyckim, który wydrukował zbyt drastyczne zdjęcia.

          • 2 0

  • Wzgórze Nowotki czy Św. Maksymiliana - jeden pies - kasa wyrzucona w błoto :) (2)

    Dokładnie jak w Gdańsku gdzie przemianowano Dąbrowszczaków na Kaczyńskiego :) Tym bardziej że ten drugi niczym szczególnym się nie zaPiSał w historii :)

    • 14 12

    • To była polityczna zadyma Budynia. (1)

      Mógł zaproponować neutralną nazwę. Nie zrobił tego bo wiedział co będzie i że ludzie się wkurzą. I dopiął swego.

      • 3 2

      • I mogło być po "staremu"

        tylko w drelichu po kielichu chciał na siłę nazwy ulicy tego co popsuł samolot

        • 1 1

  • Ile się nastalam na tych pasach lata temu (1)

    Ten tunel to super sprawa :) nie wiem dlaczego tak ludzie narzekają

    • 22 10

    • Dla zasady. Bo wygoda jest dla nich ważniejsza niż bezpieczeństwo.

      • 7 0

  • Jakaś szalona ofensywa medialna nastąpiła ... (2)

    Cały czas jesteśmy bombardowani informacjami co "będzie" za 10 lat w Gdyni, albo co w Gdyni "było" 10 lat temu ...
    Odnoszę wrażenie, że ma to odwrócić uwagę ciemnego luda od tego co w Gdyni JEST teraz.

    • 34 2

    • ty wiesz ile oni ludzi od propagandy zatrudniają?

      nic pozytywnego się nie dzieje, a o czymś pisac muszą, żeby utrzymywać lud na haju

      • 2 0

    • Kuc i inni spece od jakis tam agencji i inicjatyw spolecznych

      Wiedza jak rozkrecac mafijne propagandy

      • 3 0

  • Dobrze, że ten węzeł został zbudowany

    Jestem pieszym i zdecydowanie wolę zejść do tunelu i płynnie przejść w stronę skwerku, niż stać na światłach jak kołek.
    Ale rozumiem też tych którzy wolą stać, jest dużo innych miejsc, w których możecie stać, tutaj akuratnie, w centrum zamieszania, z tak dużym natężeniem ruchu, lepiej abyście jednak zeszli do tunelu, dla własnego bezpieczeństwa.

    • 21 9

  • Gdynia XXI w.

    Porażka dla pieszych a sukces dla biznesu Riviery.

    • 14 11

  • Wezel Wzgorze nie bedzie wezłem (2)

    Dopóki nie bedzie węzła przesiadkoweg skm zkm pkm

    • 17 4

    • ZKM jest, PKM ma być o ile gryzoń przestanie się żreć z koleją. Co jeszcze? (1)

      • 1 0

      • Parking - na miejscu, a nie 800 metrów dalej.

        • 3 1

  • Skoro świętuje się w Gdyni otwarcie tunelu 10 lat temu (3)

    to znaczy musi to być w Gdyni towar mocno deficytowy, wręcz luksusowy ...
    Co by to było gdyby krety świętowały za każdym razem otwarcie tunelu ...

    • 36 5

    • Daruj sobie te glupie podpisy. (2)

      Bo to nudne ze wymiotowac sie chce.

      • 1 3

      • Mi też się chce jak to widzę

        Wymiotuj, nie żałuj sobie, nie wolno się wstrzymywać, to niezdrowe

        • 3 0

      • Nie będziesz mi mówił jak mam się podpisywać.

        • 1 0

  • (1)

    Krzysztof Bosak, wiceszef Ruchu Narodowego oświadczył, że kanał można było przekopać pod lasem.

    Można było przekopać kanał pod lasem. Dzięki systemowi śluz statki zjeżdżałoby kilkanaście metrów poniżej poziomu morza i przepływały specjalnym zalanym wodą tunelem. Niestety rząd nie jest otwarty na innowacyjne i proeokologiczne projekty. A szkoda - cały świat by o tym mówił

    oświadczył Bosak.

    • 9 9

    • Bosak wiele razy udowodnił też płaskość ziemi oraz ruch wirowy słońca

      • 0 1

  • (1)

    pamiętam ok 20 lat temu co dzienne wędrówki na skm-kę i to przejście przez 4 pasy ruchu bez świateł. Było niebezpiecznie, teraz elegancko i bezpiecznie można przejść i na głowę nie kapie :-)

    • 15 9

    • Przechodziłem tam w drodze do i ze szkoły.w latach 70

      To była makabra. Ale dzisiaj nie dogodzisz malkontentom. 100samochodów i10 autobusów musi stać bo pan hrabia nie może zejść kilka krokó po pochylni do tunelu.

      • 4 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane