Fakty i opinie

10 mln zł na elektroniczny bilet dla Trójmiasta

Wprowadzenie elektronicznego systemu sprawi, że pasażer nie będzie musiał już kasować biletu wchodząc do pojazdu.
Wprowadzenie elektronicznego systemu sprawi, że pasażer nie będzie musiał już kasować biletu wchodząc do pojazdu. fot. Monika Goldszmidt-Czarniak/trojmiasto.pl

2,3 mln euro, czyli ok. 10 mln zł unijnej dotacji otrzymała należąca do samorządu spółka InnoBaltica odpowiedzialna za wdrożenia elektronicznych biletów na terenie Trójmiasta i w okolicach. System ma zacząć funkcjonować w 2020 roku, a całkowity koszt jego wprowadzenia szacowany jest na 75 mln zł.



Z jakich biletów najczęsciej korzystasz?

kartkowych 35%
zapisanych na karcie miejskiej 34%
kupionych przez internet 31%
zakończona Łącznie głosów: 1879
Środki pochodzą z europejskiego funduszu ELENA (European Local ENergy Assistance), który odpowiada za współfinansowanie lokalnych inwestycji w zakresie gospodarki energetycznej oraz zrównoważonego transportu.

InnoBaltica, spółka powołana przez urząd marszałkowski, samorządy Gdańska i Gdyni, której zadaniem jest wdrożenie nowego systemu sprzedaży biletów w Trójmieście i na Pomorzu, otrzymała na ten cel 2,3 mln euro.

- Pieniądze wykorzystamy na pomoc techniczną przy projektowaniu i wdrożeniu Platformy Zintegrowanych Usług Mobilności, zwanej potocznie wspólnym biletem - informuje Sylwia Wymysłowska ze spółki InnoBaltica. - Ta kwota pokryje prawie 95 proc. kosztów opracowania studiów wykonalności. Dodatkowo sfinansowane będzie badanie rynku oraz przygotowanie skomplikowanych procedur dla przetargów.
Pomorski e-bilet na zacząć funkcjonować w 2020 roku. Szacowany koszt uruchomienia systemu to 75 mln zł. Jego podstawą ma być tzw. elektroniczna portmonetka, czyli przedpłacona forma karty miejskiej. Pomorski system ma w sposób zautomatyzowany dobierać najkorzystniejsze bilety do pokonanej przez pasażera trasy.

Elektronicznego biletu nie należy jednak mylić z integracją taryfową, czyli jednym wspólnym biletem dla całego regionu. Za dwa lata uda się jedynie połączyć sprzedaż różnych biletów w pomorskich miastach jedną wspólną platformą informatyczną, dzięki której pasażer nie będzie musiał szukać punktów sprzedaży biletów oraz studiować zasad taryfowych każdego przewoźnika.

Platforma Zintegrowanych Usług Mobilności składać się będzie z:
  • bazy centralnej, gdzie tworzone będą konta pasażerów;
  • mechanizmu rozliczeniowego, który pozwoli na bezgotówkowy zakup biletów, a także przekazanie środków odpowiednim podmiotom (firmom przewozowym, które zrealizowały dany przejazd)
  • planera podróży, który pokaże, jak można dotrzeć z punktu A do punktu B
  • elementów identyfikujących pasażera podczas podróży (np. smartfon, karta zbliżeniowa, karta miejska, bilet z kodem QR)
  • urządzeń końcowych (urządzenia check-in/check-out, kasowniki)

Opinie (216) 6 zablokowanych

  • (8)

    Ciekawe czy mój autobus dzisiaj przyjedzie...

    • 290 4

    • (1)

      Nieważne. Ważne, że będziesz miał elektroniczny bilet :D

      • 60 2

      • 75 mln zł

        jw

        • 3 0

    • O to jest pytanie, a nie bilet elektroniczny!

      • 21 1

    • ciekawe ile można za (2)

      75 mln zł kupić nowych autobusów .

      • 20 1

      • Chodzą po milion... (1)

        Można kupić 75 aitobusów standardowych!

        • 15 1

        • 74

          bo bańkę trzeba przytulić xD

          • 18 0

    • W 2020 z elektronicznym biletem. Może.

      • 5 0

    • Gdyby przeznaczyli te pieniądze na podwyżki dla kierowców i motorniczych to by nie mieli problemów kadrowych.

      Ale o tego misia, tzn prace koncepcyjne za 10 mln nikt nie zapyta.

      • 13 0

  • (19)

    Kombinują z tymi biletami jak koń po górę jakby nie chcieli zlapac krolika tylko go ciagle gonic. Czy to takie trudne zeby Trojmiasto mialo jeden bilet jak Warszawa? Ile mozna o tym gadac i planowac?

    • 274 7

    • (12)

      Jeśli Trójmiasto będzie jednym miastem, jak Warszawa, to będzie wspólny bilet. Czemu ktoś kto mieszka w Gdyni i zarabia mniej, niż ci co mieszkają w Gdańsku i tu pracują, mają płacić tyle samo za bilety?

      • 8 61

      • (2)

        Ja mieszkam w Gdańsku, pracuję w Gdyni bo zarabiam tam więcej. I co?

        • 46 3

        • (1)

          G***** mnie obchodzi ile TY zarabiasz. Mówię o statystyce.

          • 4 47

          • znów zabrakło argumentów i się nasze pistaszki zapieniły?

            ile ci płaci komitet centralny PiS za te brednie?

            • 24 12

      • przecież to nie jest ważne, kto i gdzie mieszka, ale gdzie jeździ, a to jest chyba łatwe do ogarnięcia

        • 26 1

      • Człowieku co stawki mają do biletu? W sumie maja (5)

        Musieliby utworzyć jedną główną spółkę do zarządzania. Ale jak to zrobić skoro trzeba by usunąć etaty?

        • 24 1

        • (2)

          Cena biletu powinna być dostosowana do zarobków w danym mieście. Inną masz cenę w dużym mieście, a inną w zapyziałym miasteczku wschodniej Polski.

          • 2 11

          • Ciekawe

            Znaczy się zapyziałe miasteczko na Wschodzie Polski to Gdańsk względem Gdyni? Chyba jednak to dosć mocne określenie...

            • 8 6

          • a ropa wszędzie w tej samej cenie...

            • 2 1

        • Po to jest podzial i nie mozna sie dogadac bo kazde miasto ma swoja spółkę odpowiedzialna za transport zbiorowy. Po co tworzyc jeden bilet na cale trojmiasto lub nawet metropolie jak potem nie bedzie możliwości zatrudniania znajomych na lukratywnych staniwskach. Jak by wybierali wg kompetencji to polowa zarządu Ztm i Gait poszla by na bezrobocie. Lisickiego to nawet do strazy miejskiej bym nie zatrudnił

          • 2 0

        • Jedna spółka już jest

          MZKZG już od paru lat jest, i powołane właśnie w celu integracji komunikacji, jednego wspólnego biletu jak i wspólnego zarządzania komunikacja publiczna, czyli zastąpić wszystkich organizatorów komunikacji publicznej, co miało nastąpić już lata temu, a nie stało się w ogóle.

          • 0 0

      • A co? Ma płacić mniej za ten sam bilet?

        • 0 3

      • Strefa biletowa Warszawy nie obejmuje tylko miasta Warszawa - a więc nie mówimy tu o jednym mieście.
        Brak wspólnego biletu utrudnia życie wszystkim mieszkańcom Trójmiasta - obojętnie, ile zarabiają i czy mieszkają w Gdańsku, Sopocie czy Gdyni. Bo to większe korki, mniejszy komfort życia, większe koszty korzystania z komunikacji.

        • 8 0

    • Przecież o to chodzi, nikt nie zapyta

      ...Janek, nie mieszajmy myślowo dwóch różnych systemów walutowych. Nie bądźmy Pewex`ami. Dostajemy za te bilety elektroniczne, jako konsultanci 20% ogólnej sumy kosztów i już. Więc im on jest droższy, ten bilet tym... no? Koniaczek? ... Czy to czegoś nie przypomina?

      • 28 0

    • łatwiej wydać kolejne dziesiatki

      mln...

      • 9 0

    • (2)

      Najlepszy znany mi system funkcjonuje w Singapurze, wystarczyłoby skopiować rozwiązanie sprawdzone od lat!!!

      • 4 0

      • Najlepszy znany mi system funkcjonuje w miastach holenderskich, wystarczyłoby skopiować rozwiązania sprawdzone od lat !!!! (1)

        najważniejsze jest docenienie efektywności powiązań rower (ewentualnie publiczny) ze sprawnie działającą koleją (naziemną, podziemną lub nadziemną).

        • 1 3

        • to niewiele znasz

          a jeszcze mniej rozumiesz...

          • 0 0

    • jak pozbedziesz sie miszcza od Fekaliow to tak z 2 miesiace

      i pkny bilet Metropolitalny z tygodniowym, dziennym i miesiecznym doladowanie. ale warunek Miszcz Fekaliow vel Budyn musi zniknac.

      • 3 1

  • tyle kasy to pewnie znowu będzie opcja na niezłe wałki... (4)

    zróbcie po prostu wspólny bilet opłacany jak we Wrocławiu, ile można pisać i czytać o jakiś dziwnych propozycjach?!

    • 156 8

    • Jest projekt na kilkadziesiąt milionów?

      Jest. To i premie będą dla prezesów.

      • 32 2

    • dd

      Ale We Wrocławiu dużo rzeczy funkcjonuje dla ludzi, a tutaj w Sycylii to grunt,żeby się kasa zgadzała tym u góry ;)

      • 20 6

    • Wrocławski system to porażka

      • 7 4

    • Urzednicy juz zacieraja rece. 13tki, premie, dodatki, wyjazdy sluzbowe, bankiety, prezenty, sluzbowe samochody, laptopy itp itd

      To sie samo nie oplaci.

      • 12 1

  • Hahaha smiechu warte

    Proponuje dotacje 0,5 mld Euro albo najlepiej GBP, moze wtedy naszym udolnym wlodarzom tj: budyn (ten ktory nie wie ile ma mieszkan xD), chopin kudlaty i mysz czy tam szczur uda sie w koncu jakos dogadac na temat takiej wydawaloby sie blahej sprawy.

    • 80 8

  • (2)

    Ktoś zarobi.
    A można by podnieść pensje koerowcom zamiast wydawać pieniądze na niepotrzebny gadżet.
    Albo kupić nowe tramwaje, kilka by było na pewno.

    • 128 10

    • "Ktoś zarobi"

      Na pewno nie Ty. Potrafisz tylko bezmyślnie klepać w klawisze.

      • 4 29

    • nie, ktoś wszystko za darmo zrobi

      twój wpis wskazuje, że to będziesz ty

      • 2 9

  • Wreszcie jakaś dobra wiadomość (2)

    Oby się udało!

    • 7 84

    • Jeśli nikt nie będzie pilnował prawidłowego wykorzystania tych pieniędzy, to na pewno się uda... (1)

      ...zrobić dobry wałek :)

      • 24 1

      • cały proponowany system to jeden wielki wałek

        toż to połączenie znanych i funkcjonujących od dawna aplikacji. Kupno biletów z przed-płaconego konta to chociażby mobilet, plan podróży to jak dojadę. Gwarantuje Ci, że obie razem wzięte kosztowały mniej niż 75 mln zł.

        • 4 0

  • Tristar też miał być nowoczesny i miał działać... (18)

    Jakiś nie wierzę w coś, co "finansuje" unia ( za nasze jak by nie patrzeć .. ).

    Kasa pójdzie a efektów brak, jak ze wszystkim!

    • 131 27

    • no już nie przesadzaj (12)

      gdyby nie kasa z Unii (ciągle dostajemy więcej niż wpłacamy) bylibyśmy w czarnej d...
      NIC byśmy nie zrobili - patrz integracja taryfy- jednostki samorządowe nie potrafią się dogadać.

      • 26 21

      • Tak... potrzebujemy wielkiej pięknej UNII aby wydawać co nasze na nasze potrzeby.. (10)

        A Unia to robi wszystko za free??

        Nie wydaje mi się :)

        • 22 26

        • To gdzie były te wszystkie autostrady przed 2004? (9)

          Chowały się w lasach?

          Unia dopłaca średnio 2/3. Polecam sprawozdanie finansowe Ministerstwa Finansów.

          • 30 14

          • Te, które są najdrożej budowane w EUROPIE ?? (2)

            A może te, które oddane są w ręce prywatne na kilkadziesiąt lat na niejawnych i niejasnych umowach koncesyjnych?

            A potem mamy płacić za stanie w korkach przy bramkach =)

            • 25 19

            • Ta niejawna umowa koncesyjna została podpisana w 1997

              Więc trochę słaby troll.
              Wręcz przeciwnie, Unia nie pozwala na sporo takich przekrętów, dlatego tak PiS jej nienawidzi...

              Korki to faktycznie wada UE, gdyby nie strefa bezcłowa, stary passat kosztowałby pół nowego i większości ludzi nie byłoby stać :)

              • 14 19

            • Jeśli nie umiesz liczyć

              To posłuchaj tych, co potrafią, a nie radyja! PO " budowała" najdroższe autostrady w Europie, a Pis nie chcąc być gorszym przy dużo niższych cenach paliwa, materiałów budowlanych itd. w jeszcze wyższej cenie buduje zwykłe drogi szybkiego ruchu...

              • 9 4

          • (5)

            Unia doplaca, a te pieniadze z nadwyzka do niej wracaja. Unia finansuje gliwnie projekty ktore sa realizowane sprzetem z jej krajow czlonkowskich (starej unii). Patrz PESA, buduje tramwaje SWING gdzie 90% podzespolow to siemens - niemcy, maszyny drzwiowe - wloskie...
            Kasa zawsze musi sie zgadzac...

            • 21 12

            • Hmm, ciekawe, jaki związek to ma z tym, że u nas nic takiego się nie produkuje? (4)

              Poza tym, mamy niemiecki asfalt, podkłady, czy piasek?

              • 16 8

              • (1)

                Kaufland ,Lidl ,Siemens ....wystarczy wejść do sklepu i spojrzeć na marki produktów - czy to jest kapitał polski czy zagraniczny ? Firmy z polskimi nazwami , media w Polsce większość jest w zagranicznych rękach...Gdy pojeździsz po Europie to zobaczysz jaki jest stosunek zagranicznego do rodzimego kapitału i to my jesteśmy ekonomicznie podbitą republiką bananową......

                • 9 1

              • Chcesz mi powiedzieć, że Kaufland powstał z unijnych dotacji?

                Podziękuj solidarności (nie tej prawdziwej) za doprowadzenie społem do stanu, w którym nie może z nikim konkurować...

                • 0 0

              • plastik do Orlików

                koleś wciskał w całej Polsce.

                • 1 0

              • tak

                Poczytaj sobie sygnatury na betonowych elementach I podkladach...

                • 1 0

      • Przecież WYRAŹNIE napisano, że ten system nie da nam zintegrowanego biletu.

        Niestety, następne 100 mln złotych w błoto z naszych kieszeni i kieszeni europejskich podatników. Nic dziwnego, że mają już dość finansowania naszych akwaparków i siermiężnych rozwiązań teleinformatycznych. Powstanie to to za parę lat a już jest o co najmniej dekadę przestarzałe. Pogódźmy się z tym, że potrafimy jedynie wydajnie "machać łopatą" (vide: porządne autostrady i jednocześnie starożytny system poboru myta).

        • 0 0

    • (3)

      Tristar kosztowal nas 300mln zl i mial dzialac na euro.

      W manhattani i madisonie chyba jeszcze stoja te ekrany ktore nie dzialaja a ktorych funkcje przejely jakdojade, uber, google maps i wiele innych prywatnych i darmowych przedsiewziec.

      • 9 2

      • tristar jak pamiętam kosztował 160 mln (2)

        poprawił płynność ruchu niezauważalnie dla przeciętnego kierowcy (o 10%)

        stąd ten hejt.

        Korzyści z Tristara zjadł wzrost liczby samochodów w użytkowaniu i proces wyprowadzania się poza obszar obsługiwany systemem SKM.

        • 3 5

        • O ile czasu Tristar skrócił jazdę tramwajem na głównym ciągu Oliwa-Gdańsk Śródmieście?

          • 1 0

        • Teraz zostaje pytanie, o ile by ta płynność spadła

          Gdyby systemu nie było. Zobacz, ile samochodów przybyło.

          Druga sprawa, że żaden system nie ogarnie ciołków, którzy zamiast jechać płynnie, zapiep**ają od świateł 120, a potem stoją na następnych, tworząc korki...

          Przejedź się kiedyś Grunwaldzką zgodnie z przepisami.
          Nie zatrzymają Cię światła, tylko niecierpliwi, którzy stoją w sznureczku pod sygnalizatorem i nie zdążą ruszyć.

          • 1 0

    • Unia finansuje pasożytów którzy popierają unię. Prosta zależność.

      • 1 0

  • (10)

    Ja bym wolała w końcu jeden wspólny bilet na SKM+ZTM. Oczywiście w normalnej cenie, jak w cywilizowanych miastach.

    • 136 3

    • (8)

      Takowy już istnieje. Nazywa się biletem metropolitalnym

      • 4 21

      • (1)

        W normalnej cenie nie jest, i bardzo ciężko go kupić. Spójrz na dystrybucję biletów w Warszawie - u nas to kuleje.

        • 22 1

        • Do tego ja chciałabym bilet na sam Gdańsk. Po co mi bilet na Gdańsk+Sopot, jak w Sopocie bywam raz w roku...

          • 1 0

      • Przestań p!@#$ic

        • 0 9

      • I kosztuje 230zł miesięcznie, najdrożej w kraju (2)

        • 21 1

        • dziwisz się? (1)

          Jeśli jeździsz tylko Gdańsk-Sopot-Gdynia i kupisz ten bilet to część kasy idzie do ZKM Wejherowo.

          • 5 5

          • no i juz widzisz gdzie jest potencjał optymalizacji

            Tylko żaden urząd na to nie pójdzie.

            • 0 0

      • Idz i powiedz to turyscie

        Albo osobie, ktora korzysta z komunikacji od czasu do czasu

        • 11 1

      • Poważnie kupię bilet jednorazowy SKM+ tramwaj by z lotniska dojechać np. na Morenę Gdzie i za ile takowy kupię?

        Bo wczoraj będąc w Warszawie jechałem tramwajem, metrem i ichniejszą SKMką mając jeden bilet.

        • 2 0

    • A które to są te cywilizowane???

      • 0 1

  • (11)

    Szacowany koszt uruchomienia systemu to 75 mln zł. Jego podstawą ma być tzw. elektroniczna portmonetka, czyli przedpłacona forma karty miejskiej.

    może taniej wyjdą konduktorzy

    • 114 4

    • Tyle baniek za zwykła karte debetową prepaid (3)

      z yntelygentnym system dobierania odpowiednich biletów, który i tak w praktyce będzie się mylił.

      • 35 3

      • Zapomnisz sie odbic na wyjscie i zaplacisz jak za miesieczny :p

        • 23 2

      • A najgorsze, że nie będzie można po prostu użyć zwykłej karty. (1)

        Czemu zawsze komplikuje się niepotrzebnie rozwiązania, zamiast zobaczyć, z czego ludzie korzystają na codzień i się podpiąć?

        • 29 3

        • Czemu?

          Bo na prostych rozwiązaniach trudniej jest kasę bokiem przytulić!

          • 18 0

    • W życi mam te elektroportmonetke (2)

      Portmonetke mam w kieszeni. W normalnym miescie, wyjmuje z niej jakis pieniadz, kupuje bilet i jade.

      • 18 0

      • W rzyci

        • 12 0

      • A cała reszta pasażerów czeka, aż kierowca policzy Twoje drobniaki...

        • 0 1

    • (1)

      Śmiejemy się z Wejherowa a u nich to jest od lat, elektroniczna portmonetka, wszystkie możliwości usług metropolitarnych (bo wejherowo jest w tym związku), czyste autobusy gdzie kierowcy GONIĄ kogoś, kto może ubrudzić tapicerkę i NIE POJADĄ DALEJ dopóki nie będzie porządku, rozkłady pod pasażerów, autobus ZAWSZE przyjeżdża (opóźnienia się zdarzają, głównie przez krzyżówkę z Rybacką i przejazdem kolejowym gdzie SKM lata co chwilę)

      Uczcie się od Wejherowa... A czemu? Bo dyrektorem od lat jest facet, który był kierowcą i rozumie ich pracę. A samo MZK? Kilka pomieszczeń i wszystko zorganizowane. Kierowcy od lat nie sprzedają biletów tylko karteczki, nie ma problemów z brakiem biletów, nie ma problemu z noszeniem biletów przez kierowcę, jeden guziczek i masz wydruk biletu, do tego portmonetkę też naładujesz u kierowcy! i sobie przykładasz i z głowy!

      • 7 0

      • i system informatyczny obsługujący sprzedaż biletów dla całej metropolii również stworzony i obsługiwany przez MZK WEJHEROWO :)

        • 0 0

    • A czym ten nowy system będzie się różnił od tego co oferuje taki Skycash?

      • 1 0

    • to jest pensja 1040 konduktorów przez rok

      z pensją 6000 brutto.

      • 1 0

  • adamowicz i szczurek jesteście przy korycie 20 lat. dlaczego nie ma wspólnej komunikacji??? (8)

    • 129 4

    • Bo koryto ciagle pełne... to po co coś zmieniać.

      • 22 1

    • Wiesz, tylu kolegów chce zarobić - stołków by zabrakło.

      • 22 1

    • Kacper! konferencja!

      • 7 14

    • Bo szczury nie lubią budyniu

      i na odwrót

      • 11 1

    • oni, jedyne co potrafią wspólnie, to "jak dymać wyborców"

      • 10 0

    • To miało być na następną kampanię wyborczą, psujesz plan.

      • 6 0

    • Najpierw strona ,potem transport obywatele ,spokój nie wszyscy naraz

      "...Ponad 4 mln zł rocznie za miejski portal Gdańska" .Teraz jest czas na nowe rozdanie . Nowy projekt ,nowe rozdanie ,nowy projekt nowe rozdanie ... Wiecie ile się trzeba wysilić aby przestawić mieszkańcom koszt i że on "musiał" tyle kosztować....I tak od lat...Gdańsk mógłby być BARDZO bogatym miastem ale nie jest gdyż "sitwa" od lat jest na piedestale.

      • 11 0

    • No bo oni dwaj

      Nie powołali jeszcze własnych spółek od public relations które ocieplą wizerunek wokół tej problematyki i nie wyłonili roboczych zespołów ds. Wzajemnej komunikacji. Jak ukończą ten projekt za 75 min to się okaże ze dotyczył on starego taboru a aktualnie w przetargach zakupiono nowe stare niemieckie busy z Berlina i projekt należy rozpocząć od nowa, a z tym trzeba poczekać z kolei do powołania nowej unii europejskiej a to jest niemożliwe bo tylko polska złożyła weto w tej sprawie a poparła ją w kuluarach Korea Północna i stały sojusznik czyli Węgry.

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.