• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

100-metrowy wiadukt w Gdańsku. Ruszyła budowa

Szymon Zięba
5 listopada 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
  • Wizualizacja wiaduktu przy ul. Ku Ujściu.
  • Wizualizacja wiaduktu przy ul. Ku Ujściu.
  • Wizualizacja wiaduktu przy ul. Ku Ujściu.

Ruszyła budowa wiaduktu przy ul. Ku UjściuMapka w Gdańsku. Kolejarze zapowiadają, że ponad 100-metrowy obiekt zastąpi przejazd kolejowo-drogowy, co wpłynie na poprawę bezpieczeństwa ruchu w okolicy oraz na sprawność transportu ładunków do portu. Wartość całej inwestycji, w skład której wchodzi budowa wiaduktu, to ponad 1,1 mld zł netto.



Jak oceniasz bezpieczeństwo przejazdów kolejowych w Trójmieście?

Przypomnijmy: nowy wiadukt drogowy w ciągu ul. Ku Ujściu powstanie w sąsiedztwie stacji Gdańsk Port Północny. Wykonawca rozpoczął przygotowania terenu.

- Będzie tymczasowy objazd przez plac budowy. Ponad 100-metrowy wiadukt z jezdnią o szerokości ośmiu metrów, z dwoma pasami ruchu oraz chodnikiem o szerokości dwóch metrów zastąpi przejazd kolejowo-drogowy. Średnio w ciągu doby przez przejazd przejeżdża 25 pociągów towarowych i składów manewrowych - tłumaczy Przemysław Zieliński, przedstawiciel PKP PLK.
Kolejarze podkreślają, że bezkolizyjne skrzyżowanie zwiększy bezpieczeństwo w ruchu drogowym i kolejowym oraz usprawni komunikację w tej części miasta. Inwestycja zapewni także sprawny dojazd pociągów i samochodów do gdańskiego portu.

- W ramach prac wyremontowanych lub zbudowanych zostanie także ponad 1,3 km dróg dojazdowych. Zakończenie budowy wiaduktu planowane jest do końca 2021 r. - informuje Zieliński.

Nowe tory dla pociągów towarowych



To jednak nie wszystko. Jak przypominają pracownicy PKP PLK, na stacji Gdańsk Port Północny pociągi z ładunkami jeżdżą już po nowym nasypie z sześcioma torami (to w sumie blisko 7 km nowych torów) oraz 20 rozjazdami, które zapewniają składom sprawną zmianę torów. Modernizowane są kolejne tory i wymieniane rozjazdy.

  • Inwestycja poprawi bezpieczeństwo i usprawni przeładunek w porcie.
  • Inwestycja poprawi bezpieczeństwo i usprawni przeładunek w porcie.
  • Na stacjach Gdańsk Zaspa Towarowa, Gdańsk Wiślany oraz linii łączącej obie stacje (lk 722) zabudowano łącznie 43 rozjazdy oraz wymieniono 10 km torów, które usprawniają ruch pociągów do portu.
  • Inwestycja poprawi bezpieczeństwo i usprawni przeładunek w porcie.
  • Inwestycja poprawi bezpieczeństwo i usprawni przeładunek w porcie.
  • Inwestycja poprawi bezpieczeństwo i usprawni przeładunek w porcie.
  • Inwestycja poprawi bezpieczeństwo i usprawni przeładunek w porcie.
  • Inwestycja poprawi bezpieczeństwo i usprawni przeładunek w porcie.
  • Na stacjach Gdańsk Zaspa Towarowa, Gdańsk Wiślany oraz linii łączącej obie stacje (lk 722) zabudowano łącznie 43 rozjazdy oraz wymieniono 10 km torów, które usprawniają ruch pociągów do portu.
  • Inwestycja poprawi bezpieczeństwo i usprawni przeładunek w porcie.
- Sprawny i ekologiczny transport możliwy jest dzięki nowej sieci trakcyjnej. Na terenie stacji kładzione są kilometry kabli sieci teletechnicznej i elektroenergetycznej. Budowane jest oświetlenie torów. Nowy system sterowania ruchem kolejowym zapewni sprawny i bezpieczny transport ładunków. Zakończono budowę toru na stacji Gdańsk Kanał Kaszubski. Kończą się prace na torze na Westerplatte - wylicza Przemysław Zieliński.

Przebudowa mostu na Strzyży i wymiana 10 km torów



Z kolei na stacjach Gdańsk Zaspa Towarowa, Gdańsk Wiślany oraz linii łączącej obie stacje (lk 722) zabudowano łącznie 43 rozjazdy oraz wymieniono 10 km torów, które usprawniają ruch pociągów do portu. Kończą się prace w nowej nastawni. Trwa przebudowa mostu kolejowego na rzece Strzyża. Gotowa jest nowa konstrukcja blisko 18-metrowej przeprawy.

- Przebudowywane jest przejście podziemne w obrębie byłego przystanku Gdańsk Kolonia. Mieszkańcy zyskają lepsze warunki komunikacji. Dzięki windom przejście pod torami stanie się dostępne dla osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Zakończenie wszystkich prac planowane jest na czerwiec 2021 r. - mówi Zieliński.

Inwestycja za ponad miliard złotych



Wiadukt w ciągu ul. Ku Ujściu powstaje w ramach projektu pn. "Poprawa infrastruktury kolejowego dostępu do portu Gdańsk". Pociągi z towarami będą dłuższe, nawet 740-metrowe, i cięższe, o obciążeniu 221 kN na oś.

- Dzięki nowym urządzeniom systemu sterowania ruchem kolejowym przewóz ładunków będzie sprawniejszy i bezpieczniejszy. Wartość prac w Gdańsku to ponad 1,1 mld zł netto. Prawie 40 proc. tej kwoty stanowi dofinansowanie unijne ze środków instrumentu finansowego Connecting Europe Facility (CEF) - "Łącząc Europę". Zakończenie wszystkich prac zaplanowane jest do końca 2021 r. - podsumowuje Zieliński.

Opinie (60) ponad 10 zablokowanych

  • koszty

    To z czego ten wiadukt będzie wykonany, ze złota że to kosztuje, więcej niż tunel pod martwą wisłą ?

    • 2 1

  • Pkp

    Na glupi most wydają miliardy a na modernizację i drugi tor pkp na trasie Gdynia Słupsk to brak kasy. Czyli Gdańsk ma w cztetech literach pozostałe regiony województwa pomorskiego widzą tylko siebie

    • 0 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane