• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

11 nowych tramwajów już w Gdańsku. Prawie 30 mln zł kar dla Pesy

rb
23 kwietnia 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
  • Do Gdańska dotarło 11 z 15 zamówionych tramwajów od bydgoskiej Pesy.
  • Nowe tramwaje dają też większy komfort pracy motorniczym.
  • Po dostosowaniu nowych tramwajów do wożenia pasażerów wkrótce wyjadą one na ulice Gdańska.

Do Gdańska dotarło 11 z 15 zamówionych tramwajów. Dwunasty ma dotrzeć do Gdańska jeszcze w tym tygodniu, ale na trzy kolejne trzeba będzie jeszcze poczekać. 26 mln zł kar spółka Gdańskie Autobusy i Tramwaje naliczyła bydgoskiej Pesie za opóźnienia w ich dostawie.



Co jest największym atutem nowych tramwajów?

Kilka dni temu informowaliśmy o 30 nowych autobusach Mercedes Citaro, które wzmocniły i znacznie odmłodziły flotę spółki Gdańskie Autobusy i Tramwaje. Sporo dzieje się też w zajezdniach tramwajowych, gdzie w ostatnim czasie pojawiły się nowe tramwaje.

Za dostawę 15 nowych tramwajów wraz z pakietem serwisowym gdański przewoźnik ma zapłacić firmie z Bydgoszczy 138 mln zł. Oznacza to, że cena za jeden tramwaj wynosi ok. 9,2 mln zł. Biorąc pod uwagę naliczane ciągle kary umowne, wynikające z wielomiesięcznego opóźnienia dostawy (nowe tramwaje miały zostać dostarczone do Gdańska do sierpnia 2019 r.), GAiT będzie musiał rozliczyć się tylko za 12 z 15 tramwajów, już teraz bowiem suma kar wynosi 26 mln zł.

Ostateczna suma naliczonych kar będzie znana w momencie dostawy wszystkich tramwajów, ponieważ kary są naliczane osobno dla każdego pojazdu - 8,8 tys. zł za każdy dzień "poślizgu" w jego dostawie i 5,5 tys. zł za każdy dzień niedotrzymania terminu przygotowania pakietu specjalistycznego do serwisu i obsługi.

- Obecnie odebranych zostało 11 z 15 tramwajów z pierwszej transzy zamówienia - wyjaśnia Anna Dobrowolska, rzecznik prasowy spółki GAiT. - Kolejny pojazd, zgodnie z zapowiedzią producenta, dostarczony zostanie w tym tygodniu. Natomiast następne dostawy - jak informuje spółka Pesa - uzależnione są od terminów dostaw niezbędnych części i podzespołów przez producentów, od których Pesa pozyskuje je do kompletnego, końcowego wyposażenia tramwajów. A te częściowo zostały opóźnione w związku z panującą sytuacją związaną z pandemią COVID-19.
  • Za każdy dzień opóźnienia w dostawie GAiT nalicza Pesie kary umowne. Na dziś wynoszą już one 26 mln zł.
  • Pasażerowie mogą korzystać m.in. z gniazdek USB do ładowania telefonów.
  • W drugim półroczu rozpocznie się produkcja kolejnych 15 tramwajów dla gdańskiej spółki.

Jak informuje producent tramwajów, aktualnie na etapie zabudowy wnętrza znajdują się ostatnie trzy tramwaje z pierwszej transzy zamówienia. Producent deklaruje, że mimo przeszkód chce zakończyć dostawy pierwszej transzy najpóźniej w czerwcu tego roku.

W drugim półroczu natomiast rozpocznie się realizacja drugiej transzy zamówienia. Przypomnijmy, że GAiT skorzystał z możliwości rozszerzenia zamówienia zawartej w umowie z Pesą o dodatkowe 15 tramwajów.

Nowe tramwaje są klimatyzowane i wyposażone w monitoring wewnętrzny oraz system informacji pasażerskiej. Są dostosowane do przewozu osób niepełnosprawnych, a przyciski opisane są w alfabecie Braille`a. Znajduje się w nich również wydzielona powierzchnia dla wózków inwalidzkich i dziecięcych.

Pojazdy zapewniają również wyższy komfort motorniczym. Kabiny wyposażone zostały m.in. w wygodniejsze fotele, miejsce na rzeczy osobiste, chłodziarkę na napoje, uchwyt na kubek, gniazdo USB do ładowania urządzeń mobilnych, radioodbiornik oraz czujnik dymu papierosowego.
rb

Miejsca

Opinie (124) ponad 10 zablokowanych

  • klimaaaaaa (4)

    Bo lepiej oszczedzac...., Liczba siedzacych miejs, a co do motorniczych to jak najbardziej

    • 8 28

    • Gdzie siedziska dla starszych ludzi ?? (3)

      • 4 2

      • Chyba dla młodych bo starsi non stop siedzą i jeżdżą niewiadomo gdzie i po co

        • 11 5

      • skończy się wirus to starszych nie będzie

        • 0 0

      • Starsi to niech siedzą...w domu

        A nie ciągle jeżdżą nie wiadomo gdzie i po co!!!

        • 2 0

  • Ile zarobiła Pesa? (9)

    Kary pobrały zysk

    • 29 4

    • (6)

      myślę że te kary były od samego początku wliczone w bilans, więc i tak i tak wyjdą na swoje...

      • 9 5

      • nie wyjdą (3)

        są na skraju bankructwa, obecnie sztucznie i wbrew zdrowej (dla nas czyli konsumentów) utrzymywani przez tzw. państwo czytaj podatników. Rozwaliły ich fuszerki, a więc reklamacje z Niemiec, Szwecji i chyba dwóch innych krajów. Zobaczycie ile z tych= składów będzie uziemionych w ciągu następnych 2-3 miesięcy. Kupowanie badziewia to marnotrawienie naszych pieniędzy. Biednego nie stać na badziewie.

        • 26 8

        • fuszerki nie biorą się z kosmosu. Raczej rozwaliły ich hapanie wszystkich zamówień jakie się

          pojawiały

          • 25 1

        • to trochę jak za PRL

          fabryka nie ma produkować składów dla zysku, fabryka ma produkować miejsca pracy. Coś jak państwowe stocznie, kopalnie itp. itd.

          • 20 4

        • gdańsk już kupował złom z niemiec

          bo musieli wesprzeć przyjaciół z UE - tak kazał tusk

          • 6 15

      • (1)

        Nie sądzę, żeby w projekcie za 130mln było marży 30% :)

        • 4 2

        • masz rację, 50% jest bardziej realne

          • 3 2

    • pesa to taki przykład januszabiznesu. nachapię się zamówień, a później nie wiem jak je ogarnąć

      • 9 1

    • PFR zrobil kolejny zloty interes :)

      • 5 0

  • (6)

    Czy Pesa dostarczyła w ostatnich latach choć jeden kontrakt bez opóźnień i problemów? I co Gdańsk zrobi gdy pesa zbankrutuje? Mam nadzieję, że to ostatnie zamówienie w tej niepoważnej firmie.

    • 57 58

    • uważaj, bo zaraz dowiesz się że nie jesteś Polakiem

      • 24 6

    • a pamiętam jaki był lament

      jak Polska kupowała pendolinio. Jak dużo ludzi było oburzone, że przecież "nasza polska Pesa" może zrobić lepsze i tańsze. A jak w Niemczech nie dali homologacji pociągom z Pesy, to był to "antypolski spisek rządu niemieckiego", bo przecież "nasze polskie" pociągi przeznaczone na rynek niemiecki nie powinny być dostosowane do niemieckich peronów, tylko Niemcy powinni przerobić perony.
      A teraz się okazuje, że jednak samo bycie polską firmą nie daje magicznych +100 do niezawodności i ogólnej jakości usługi.

      • 21 7

    • przy oglaszaniu przetargu bardzo starali sie, aby nikt inny nie wygral, zwlaszcza stadler/solaris

      • 11 2

    • gadul

      mam nadzieję aby twoja firma zbankrutowała...............a ty na bruk.................

      • 0 6

    • Mevo (1)

      a jakie tutaj kary zostały naliczone ? już pieniądze są w kasie miasta?

      • 8 2

      • Po prostu mniej zaplaca. Czytaj ze zrozumieniem.

        • 2 0

  • Ale dlugie. Jak wsiade tylnym wejsciem na petli przy Havla i wysiade przednim to juz bede przy kauflandzie. Szybkie tez jak widac. Brawo. Ladne tez. Brawo.

    • 42 6

  • czy bezgraniczni propagatorzy rodzimej produkcji przeczytają ten art. ? (8)

    • 37 26

    • nie przeczytają

      a nawet jak przeczytają to nic z tego nie skumają.

      • 16 9

    • (1)

      a ty przepraszam propagator czego i jaki masz w tym interes?

      • 12 8

      • Takie są realia . Wolne sądy .

        • 7 5

    • przeczytam stojąc w kolejce do lidla

      • 10 1

    • "Prawda", "Trybuna Ludu", "Gazeta Wyborcza", "Nie", "Fakty i Mity" "TVN"... to są oni. my, polacy, mówimy ICH łgarstwom precz! (2)

      Jak myślisz, dlaczego więcej napisać nie mogę?

      • 4 11

      • (1)

        Jak nie mozesz napisac wiecej po polsku, to smialo pisz w swoim wlasnym rosyjskim.

        • 9 8

        • Demokracja, czyli i wolność słowa

          Niestety, nie mogę po polsku. Ty piszesz "poprawnie" i każdą brednię napisać tutaj możesz.

          • 1 4

    • takich jest niewielu w przeciwieństwie do masy tych co plują na wszystko co polskie

      jednocześnie zachwycając sie byle badziewiem z zachodu

      • 8 3

  • zysk netto nie pokrywa kar (5)

    ale na 100% takie kary nie wystąpią. Po pierwsze będą naciski bo nie pierwszy raz Państwo pomaga Pesie. Po drugie jest coś takiego jak miarkowanie kar i sąd takie sprawy rozstrzyga na korzyść dostawcy.

    • 42 10

    • prawda!! (3)

      To że kary naliczyli lub wynikają z umowy, nie oznacza że jeszcze je dostaną ( zaraz pewnie zaczną się jakieś "gierki" i podchody, by ja albo zmniejszyć, albo umorzyć, albo dorzucą 1szt.gratis z 8mln.zł,, za umorzenie reszty-na 100% tak to się nie skończy!!)

      • 11 1

      • Kary (1)

        Szkoda, że tak samo nie postępowali w stosunku do wykonawcy tunelu pod Wisla, tam kary w cudowny sposób się rozmyły w zamian za prace niby w gratisie...
        Czemu teraz też tak nie robią?

        • 11 3

        • I teraz tunel cieknie xd

          • 8 4

      • Miasto Teoretyczne

        taka chec wyegzekwowania tych kar jak chec wygrania z Robygiem ws Gedanii

        • 6 3

    • Proste. Placi sie po odbiorze wiec zaplaca mniej o kary

      • 3 2

  • (3)

    czas aby mieszkańcy wystawili noty obciążeniowe do miasta za kiepską komunikację

    • 45 26

    • a ty wystawiłeś? (2)

      • 7 0

      • Taaaa, czwarty Kasztelan wjeżdża

        Cooo mało?!

        • 5 0

      • urzędnik laptopa do domu dostał i komenty produkuje i minusuje

        • 4 4

  • Dlaczego GAiT za kary nie dokupi 3 dodatkowych tramwajow (5)

    Więcej nowoczesny tramwajów.

    • 32 7

    • (3)

      Bo póki co to kary tylko sobie naliczyli, ale kasy żadnej nie dostali!!! ( ale szum już robią)

      • 13 3

      • i nie dostaną (1)

        bo to bandycki ustrój - firma z protektoratem tzw. państwa. A płacimy za to my.

        • 13 6

        • Nie dostana, bo nie zaplacili tumanie. Zaplaca kwote pomniejszona o kary.

          • 4 0

      • Jak mieli dostac jak jeszcze nie zaplacili. O czym ty d**ilu pie*dolisz.

        • 2 0

    • Przecież dokupili 15...

      A gdyby nie kary to nie wiem czy by się zdecydowali na rozszerzenie zamówienia. Gotówkę od Pesy by zobaczyli pewnie jak świnia niebo :)

      • 10 0

  • Polskie, Nasze najlepsze!!! (2)

    Brawo.

    • 52 20

    • No właśnie nie koniecznie.

      • 2 0

    • Mam nadzieję że to bejt.

      • 1 0

  • Czujnik dymu papierosowego w kabinie (1)

    To rzeczywiście coś, co podnosi komfort motorniczego? Bez niego nie wiedziałby, czy zapalił papierosa, czy nie?

    Lodóweczka - to rozumiem. Ciepłe piwko nie smakuje.

    • 63 11

    • Jak bys mial kręcić kółka przez 10h po jakims smierdzielu co lubi pociagac w kabince na petli to szybko bys docenil czujnik dymu...

      • 19 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane