• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

11 nowych tramwajów już w Gdańsku. Prawie 30 mln zł kar dla Pesy

rb
23 kwietnia 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
  • Do Gdańska dotarło 11 z 15 zamówionych tramwajów od bydgoskiej Pesy.
  • Nowe tramwaje dają też większy komfort pracy motorniczym.
  • Po dostosowaniu nowych tramwajów do wożenia pasażerów wkrótce wyjadą one na ulice Gdańska.

Do Gdańska dotarło 11 z 15 zamówionych tramwajów. Dwunasty ma dotrzeć do Gdańska jeszcze w tym tygodniu, ale na trzy kolejne trzeba będzie jeszcze poczekać. 26 mln zł kar spółka Gdańskie Autobusy i Tramwaje naliczyła bydgoskiej Pesie za opóźnienia w ich dostawie.



Co jest największym atutem nowych tramwajów?

Kilka dni temu informowaliśmy o 30 nowych autobusach Mercedes Citaro, które wzmocniły i znacznie odmłodziły flotę spółki Gdańskie Autobusy i Tramwaje. Sporo dzieje się też w zajezdniach tramwajowych, gdzie w ostatnim czasie pojawiły się nowe tramwaje.

Za dostawę 15 nowych tramwajów wraz z pakietem serwisowym gdański przewoźnik ma zapłacić firmie z Bydgoszczy 138 mln zł. Oznacza to, że cena za jeden tramwaj wynosi ok. 9,2 mln zł. Biorąc pod uwagę naliczane ciągle kary umowne, wynikające z wielomiesięcznego opóźnienia dostawy (nowe tramwaje miały zostać dostarczone do Gdańska do sierpnia 2019 r.), GAiT będzie musiał rozliczyć się tylko za 12 z 15 tramwajów, już teraz bowiem suma kar wynosi 26 mln zł.

Ostateczna suma naliczonych kar będzie znana w momencie dostawy wszystkich tramwajów, ponieważ kary są naliczane osobno dla każdego pojazdu - 8,8 tys. zł za każdy dzień "poślizgu" w jego dostawie i 5,5 tys. zł za każdy dzień niedotrzymania terminu przygotowania pakietu specjalistycznego do serwisu i obsługi.

- Obecnie odebranych zostało 11 z 15 tramwajów z pierwszej transzy zamówienia - wyjaśnia Anna Dobrowolska, rzecznik prasowy spółki GAiT. - Kolejny pojazd, zgodnie z zapowiedzią producenta, dostarczony zostanie w tym tygodniu. Natomiast następne dostawy - jak informuje spółka Pesa - uzależnione są od terminów dostaw niezbędnych części i podzespołów przez producentów, od których Pesa pozyskuje je do kompletnego, końcowego wyposażenia tramwajów. A te częściowo zostały opóźnione w związku z panującą sytuacją związaną z pandemią COVID-19.
  • Za każdy dzień opóźnienia w dostawie GAiT nalicza Pesie kary umowne. Na dziś wynoszą już one 26 mln zł.
  • Pasażerowie mogą korzystać m.in. z gniazdek USB do ładowania telefonów.
  • W drugim półroczu rozpocznie się produkcja kolejnych 15 tramwajów dla gdańskiej spółki.

Jak informuje producent tramwajów, aktualnie na etapie zabudowy wnętrza znajdują się ostatnie trzy tramwaje z pierwszej transzy zamówienia. Producent deklaruje, że mimo przeszkód chce zakończyć dostawy pierwszej transzy najpóźniej w czerwcu tego roku.

W drugim półroczu natomiast rozpocznie się realizacja drugiej transzy zamówienia. Przypomnijmy, że GAiT skorzystał z możliwości rozszerzenia zamówienia zawartej w umowie z Pesą o dodatkowe 15 tramwajów.

Nowe tramwaje są klimatyzowane i wyposażone w monitoring wewnętrzny oraz system informacji pasażerskiej. Są dostosowane do przewozu osób niepełnosprawnych, a przyciski opisane są w alfabecie Braille`a. Znajduje się w nich również wydzielona powierzchnia dla wózków inwalidzkich i dziecięcych.

Pojazdy zapewniają również wyższy komfort motorniczym. Kabiny wyposażone zostały m.in. w wygodniejsze fotele, miejsce na rzeczy osobiste, chłodziarkę na napoje, uchwyt na kubek, gniazdo USB do ładowania urządzeń mobilnych, radioodbiornik oraz czujnik dymu papierosowego.
rb

Miejsca

Opinie (124) ponad 10 zablokowanych

  • Jak to jest, że umowy z PESA są podpisywane tak, że PESA nigdy nie może się wywiązać z dostawy? A może lokalni włodaże już wiedzą jak podpisywać umowę, żeby te kary były?

    • 4 1

  • grubaski, macie motywację do odchudzania xD (2)

    postoicie to parę kcal spalicie. Za moich czasów to.. Tak serio to o ile ktoś nie jest upośledzony fizycznie i nie waży 140kg to chyba nie jest problem postać w tramwaju te 10-15 min ? Chyba ? I tak się spędza sporo czasu w pozycji stojącej więc co za różnica te 15 min w tą czy w tą.

    • 2 3

    • (1)

      Ja ważę 150 kg i zawsze stoję.

      • 0 0

      • To dobrze !

        • 0 0

  • klima, chłodne piwko z chłodziareczki, radyjko, papierosek naładowany sr*jfonik i można prowadzić takiego bimbaja

    za 5 tysi na rączkę...

    • 3 1

  • Patroni!

    Liczę na Clemens Betzel

    • 1 0

  • PESA

    Tramwaje z pesy to wielki bubel ,wiem coś o tym,bo sam je przez rok budowałem ,ledwo się trzymają kupy i żeby nie wszystko klejone na klej specjalistyczny to by się rozpadły. Wypuścić tylko na tory goła konstrukcję stalową tramwaju to po przejechaniu kilku kilometrów złoży się jak pudełko z papieru ,pomsta budować taki bubel

    • 4 2

  • Mafia po kto wziął kopertę lisek dulkiewicz czy grzelak...

    • 5 3

  • a co ze stojakami na rowery?

    • 3 1

  • Kary (2)

    Ja wiem tylko tyle - powinniśmy wspierać nasze firmy a nie karać. Nie można się inaczej dogadać? Każdy jest tylko człowiekiem. My poczekaliśmy dłużej... Nic nam się nie stało... Oni też czekali i czekają na części... To nie takie łatwe i proste. Nie zależne od nich. Powinniśmy wspierać się wzajemnie. Przecież jesteśmy Polakami.

    • 1 0

    • (1)

      Miasto Gdańsk nie może zrezygnować z kar umownych nie naruszając tzw dyscypliny budżetowej. Gdyby zaniechali pobrania kar to naraziliby się na zarzut niegospodarności. Takie kary często służą do "wykupienia" dodatkowych usług od producenta - dalej płacisz 100% ceny ale dostajesz (kupujesz za kasę z kary umownej) np przedłużoną gwarancje na wszystkie pojazdy o rok, czy inne opłaty serwisowe za które zazwyczaj się płaci w okresie gwarancji. W taki sposób zamawiający dostaje coś ekstra a fabryka zarabia na produkcji. No chyba że któraś ze stron wykaże się skrajną niechęcią do ustępstw.

      • 1 0

      • Może to też dobre.

        • 0 0

  • czyli 15 nowych przecinakow

    Ale choć nie korzystam z komunikacji ,pochwalam przecinak ponad kijobusu,och lo siento autobus.

    • 0 0

  • fwewe

    I tak zabija się polskie firmy. Producent nie ma wpływu na terminy podwykonawców...

    • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane