Fakty i opinie

1,2 mln zł na naprawę autobusów i tramwajów. Które psuły się najczęściej?

Najnowszy artukuł na ten temat

Dozowniki z płynem do dezynfekcji w autobusach i tramwajach

W tramwajach zdarzają się także awarie drzwi. Czytelnik uchwycił awarię linii 5.
W tramwajach zdarzają się także awarie drzwi. Czytelnik uchwycił awarię linii 5. czytelnik/trojmiasto.pl

Najczęściej psują się autobusy Solaris Urbino 18/2008 oraz tramwaje 105Na i N8C, choć w porównaniu do poprzednich lat wskaźnik "niezawodności" pojazdów gdańskiej komunikacji miejskiej jest coraz lepszy. Miasto sukcesywnie odbiera także nowe tramwaje i modernizuje starsze pojazdy, a na naprawę autobusów i tramwajów wydano w tym roku ponad 1,2 mln zł. Przeanalizowaliśmy stan taboru Gdańskich Autobusów i Tramwajów.



Czy zdarzyło ci się, że awaria w komunikacji miejskiej pokrzyżowała twoje plany?

tak, ale była to jednorazowa sytuacja - rzadko trafiam na awarie autobusów/tramwajów 40%
tak - i to nie raz; mam pecha i często trafiam na awarie w komunikacji miejskiej 36%
nie, choć nieraz byłe(a)m świadkiem awarii 14%
nie, bo pojazd, którym podróżowałe(a)m nigdy się nie popsuł 10%
zakończona Łącznie głosów: 748
Po Gdańsku kursuje obecnie 116 tramwajów i 243 autobusy. Zdecydowaną większością pojazdów zawiaduje miejska spółka - Gdańskie Autobusy i Tramwaje. Każdego dnia z pojazdów komunikacji korzystają setki tysięcy pasażerów.

Przeważnie składy dojeżdżają do celu bez większych kłopotów, zdarzają się jednak pojedyncze awarie autobusów czy tramwajów, które nie tylko krzyżują plany podróżnych, ale nierzadko paraliżują ruch komunikacji miejskiej na konkretnych trasach.

Ze statystyk GAiT wynika jednak, że do problemów technicznych taborów dochodzi coraz rzadziej. Awaryjność składów mierzy się za pomocą tzw. wskaźnika wykonania kilometrów rozkładowych. W tym roku wyniósł on (od stycznia do października) w przypadku autobusów - 99,93 proc., a w przypadku tramwajów - 99,58 proc.

Z roku na rok mniejsza awaryjność autobusów i tramwajów



- W analogicznym okresie w ubiegłym roku wskaźnik ten wynosił w przypadku autobusów - 99,81 proc., a w przypadku tramwajów - 99,22 proc. W efekcie inwestycji w nowy tabor i w modernizację pojazdów, jak widać, niezawodność pojazdów wzrasta. Flotę GAiT wciąż zasilają nowe pojazdy. Tylko w ostatnim czasie (w tym roku) do floty dołączyło 48 nowoczesnych autobusów Mercedes Citaro i nowe dwukierunkowe tramwaje Pesa Jazz Duo - dostarczony został właśnie 24. nowy tramwaj, łącznie będzie ich 30. Pojazdy te zastępują najstarsze we flocie pojazdy - wylicza Anna Dobrowolska, rzeczniczka GAiT.
O awariach komunikacji miejskiej informują nas czytelnicy w Raporcie z Trójmiasta:


Modernizowane są także tramwaje N8C: składy zyskują m.in. nowe systemy napędowe i elektryczne, dzięki czemu stają się bardziej niezawodne.

- Zmodernizowane zostały już 24 pojazdy, a 3 są aktualnie w trakcie modernizacji. Tym samym w efekcie inwestycji w tabor zmniejsza się wskaźnik awarii pojazdów. W tym roku wskaźnik awarii na 10 tys. km w przypadku autobusów wyniósł 1,81, natomiast w przypadku tramwajów 1,46. Jest to liczba awarii w odniesieniu do liczby przejechanych przez pojazdy kilometrów. W analogicznym okresie w ubiegłym roku wskaźnik awarii wynosił w przypadku autobusów 2,98, a w przypadku tramwajów 1,89 - porównuje Anna Dobrowolska.

Które pojazdy komunikacji miejskiej psuły się najczęściej?



Jak wynika z danych spółki, w ostatnim czasie najłatwiej o awarię było w autobusach Solaris Urbino 18/2008 oraz tramwajach 105Na i N8C.

- W przypadku autobusów awarie dotyczyły najczęściej mechanizmu drzwi, czyli jednego z najbardziej eksploatowanych na co dzień elementów w pojazdach komunikacji miejskiej. Podobnie było w przypadku tramwajów - słyszymy w GAiT.

Tak wygląda spychanie zepsutego tramwaju do zajezdni. Materiał czytelnika z 2019 roku.



Wspomniane awarie dotyczyły najczęściej tramwajów 105 Na, które - jak podkreśla przewoźnik - są sukcesywnie wycofywane z ruchu i zastępowane przez najnowsze tramwaje Pesa Jazz Duo.

- W tramwajach N8C awarie dotyczyły systemu elektrycznego, co ważne - odnosiło się to tramwajów N8C, które są jeszcze przed wspomnianą wcześniej modernizacją - zastrzega Dobrowolska.

Ponad milion zł na naprawy taboru



Naprawami awarii autobusów i tramwajów zajmują się pracownicy zaplecza technicznego GAiT. Wyjątek stanowią autobusy dzierżawione przez GAiT, czyli 48 nowych Mercedesów Citaro, które w tym roku zasiliły gdańską flotę autobusową. Umowa dzierżawy obejmuje bowiem utrzymanie techniczne pojazdów przez cały okres najmu przez dzierżawiącego nowe pojazdy.

Koszt takich napraw w przypadku tramwajów wyniósł w tym roku ok. 900 tys. zł, a w przypadku autobusów - ok. 380 tys. zł.

Zdarza się, że po awarii tramwaju pasażerowie muszą opuścić pojazd. Film z lutego 2020 r.

Opinie (118) ponad 10 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • Drzwi się zepsuł (8)

    Fajne foto ale drzwi się zepsuł. Kosmiczne to wygląda.

    • 13 2

    • Chyba w 2010 jechałem tramwajem na Zwycięstwa (4)

      Było mnóstwo śniegu. Kątem oka oglądałem drzwi tramwaju

      • 3 0

      • Foto zrobione w Brzeźnie (1)

        Na pewno nie na al. Zwycięstwa bo jak spojrzysz kątem oka z tyłu znajduje się blok a w szybach nawet cienie widać drzew które rosną na przeciwko budynku.

        • 2 0

        • Niech przy okazji wstawia okrągłe stoły z tyłu tzw. Dulczaki

          • 3 4

      • To ten niemiecki złom co Starosta Adamowicz kupili w miały być złomowane w Niemczech ? (1)

        • 3 9

        • ale drzwi są prawie nowe polskie

          wymienione podczas liftingu

          • 2 0

    • To wygląda komicznie a nie kosmicznie (2)

      Te drzwi pewnie ktoś uszkodził pod zdjęcie.

      • 3 0

      • to jest strajk! (1)

        • 0 3

        • ten wredny PiS

          • 0 0

  • Opinia wyróżniona

    Konstal 105Na to tak prosta maszyna, że tylko zaniedbania ją mogą unieruchomić! (10)

    Zobaczcie że tabor naszego ZKM wcale nie błyszczy... Zaplecze techniczne olewa podstawowe naprawy, wielokrotnie z zajezdni wyjeżdżają pojazdy, które nie powinny wyjechać i to jest standardowa praktyka naszego ZKM czyli obecnie GAiT.

    W innych miastach, m. in. w Łodzi, Bydgoszczy czy Wrocławiu, 105Na jeżdżą, nie szarpią i mają na bieżąco modernizowane napędy aby posłużyły jeszcze kilka lat, w Gdańsku? Ostatnia modernizacja była w 2007 roku i co? Pojazd który był zmodernizowany jeździ na nauce jazdy, zamiast wozić pasażerów... A reszta przez 13 lat miała tylko naprawy konieczne, bez żadnych napraw głównych, które eliminują szarpanie, niesprawne ogrzewanie czy podwyższają niezawodność pojazdu - ale to słabo z promocją by było, lepiej kupować nowe i też słabo o nie dbać. Zobaczcie na Bombardiery jak wyblakł lakier - trudno je polakierować chociaż?

    A czy ktoś myśli o tym że kupujemy za mało tramwajów? Mamy kolejne nowe trasy, ruch powinien się zwiększyć, mało tego powinniśmy zachęcać do korzystania z transportu zbiorowego, a tymczasem ucinamy kursy. Mało tego nikt nie myśli o dłuższych tramwajach - dłuższy pojazd to większa przestrzeń. W dobie pandemii to właśnie linia 8 miała to szczęście i była obsługiwana najbardziej pojemnymi trzema wagonami, a w takich Jazzach wchodziło dosłownie kilka osób bo około 18...

    • 104 17

    • Do 105 by ją naprawić to tylko młotek i śrubokręt, a Pesa to z laptopem. (2)

      • 5 0

      • Ach ten PiS (1)

        I wredny Kaczorek

        • 2 8

        • Odwołać Kaczorka !

          • 3 2

    • Chyba nie jeździłeś Konstalami we Wrocławiu

      • 5 3

    • Weź już przestań marudzić. Najważniejsze, że jest tęczowe oświetlenie, rydwan itp. inicjatywy pani prezydentki i magistratu.

      To jest postęp i nowoczesność a nie jakiś tam tramwaj.

      • 16 12

    • Te tramwaje powinny już jeździć tylko na liniach turystycznych jako eksponat

      • 5 4

    • Ze 105 i ich awaryjnością to jest problem nie tramwaju ale przepisów (1)

      Tak ze 20 lat temu tramwaj z otwartymi drzwiami mógł sobie jeździć cały dzień i nic się nie działo. Teraz już jakieś drobne niedomykanie włącza hamulec przystankowy i nie ruszy. A wyłączyć ten hamulec teraz nie wolno. Kiedyś nikt się drobiazgami nie przejmował, hamulce przystankowe były permanentnie nieczynne a drzwi otwierano i zamykano jak popadło... To jest jedna z częstszych przyczyn awarii 105 a częściowo też N8C. Niby tramwaj sprawny ale przez jakiś jeden czujnik nie ruszy z przystanku.

      • 7 5

      • Pochwała bylejakości

        Rzeczywiście, za komuny nikt się nie przejmował. Jak ktoś wypadł z tramwaju, to trudno - "ludzi mnogo".

        • 6 0

    • Z tym kupowaniem dłuższych składów nie jest tak prosto

      Trasa została zaprojektowana na konkretną maksymalną długość składu (rozjazdy, profile zakrętów).
      Co do reszty się zgadzam.

      • 3 1

    • Myślę, że osoby korzystające z wózków raczej nie podzielą Twojej opinii :) Dla nich szarpanie i inne dogodności nie mają znaczenia skoro nie mogą doświadczyć "luksusu" poruszania się tramwajem.

      • 1 1

  • (2)

    No ja coś mam pecha bo co nie wsiądę do tramwaju, to albo awaria, albo opóźnienie...

    • 24 6

    • Musisz wsiadać w innych miastach aby "pech" zniknął

      • 6 0

    • To nie pech to miasto dulczy

      Czas się przyzwyczaić

      • 0 1

  • To tylko 2 razy więcej niż na ochronę Dulkiewicz (22)

    Taniocha

    • 90 19

    • ale mniej niż na ochronę jarka (20)

      • 15 17

      • Z OFE się dołoży (8)

        • 8 4

        • Jeszcze 500 esbekom się zabierze i będzie jak znalazł (6)

          • 9 5

          • (5)

            Tym co mieli zabrac to juz zabrali, a swoim nie beda przeciez. Wiec tych 500 esbekow w PiSie musi zostac.

            • 7 2

            • jeszcze zabierzemy spij spokojnie (4)

              • 2 2

              • jakoś tow czerwony prok. stanu wojennego piotrowicz dostaje teraz nieoPiSanie więcej (3)

                • 5 2

              • tak nasza partia dba o swoich synow wyrobnych (1)

                • 2 1

              • Tak dba

                A Nowaka obronicie ? Neuman już w kolejce ...

                • 0 0

              • Zasługuje , rozwala was od środka

                Taki nawrócony komuch

                • 0 0

        • Fakt, z OFE by można.

          Bo te pieniądze z OFE które za Tuska trafiły do ZUS kochana władza chce teraz oddać do OFE, za jedyne 30% "znaleźnego".

          • 3 2

      • Wałęsa ma ochronę ? (6)

        • 9 6

        • Powinien mieć ochronę przed samym sobą.

          • 4 3

        • (4)

          Kazdy byly prezydent ma. Nie udawaj glupszego niz jestes.

          • 4 3

          • psychiatryczną też? (2)

            • 2 3

            • (1)

              Psychiatryczna to powinienes miec bo gadasz jak z PiSu.

              • 3 3

              • Jestem złodziejem z dziada pradziada i głosuje na PO

                • 0 0

          • ale Jarek? ten bez studiów?

            • 1 3

      • na ochronę jarka płaci cały kraj (2)

        a na dulską czy tramwaje mieszkańcy. Więc porównanie słabe.

        • 2 3

        • To chyba normalne że to gdańszczanie płacą za ochronę prezydenta swojego Miasta (1)

          I naprawę tramwajów którymi się po swoim mieście poruszają. Ale dlaczego mają płacić za ochronę posła który mieszka w Warszawie, zważywszy że ma ochronę lepszą niż Prezydent i Premier razem wzięci? Ochroniarze z byłego GROMu, SOP i batalion policji to lekka przesada jak na jednego człowieka.

          • 2 2

          • A czego ona się boi ?

            Ile było zamachów ? 99?

            • 0 0

      • Ochrona Jarka opłacana jest z pieniędzy partii PiS .

        • 1 0

    • To tylko 0.017 Sasina.

      Taniocha.

      • 2 0

  • Kupa szmalu. (3)

    A na rydwan?
    Tak na serio, są miasta gdzie zmodernizowane 105 jeżdżą do dnia dzisiejszego. Należało tylko o ten tabor dbać. Za takie pieniądze to chyba można tylko kilka baniaków farby kupić?

    • 50 8

    • Może niepotrzebnie Dulkiewicz szachy kupiła za 2 500 000 z naszych podatków? (2)

      • 6 5

      • spokojnie wyłączy prąd , to będzie taka tradycja

        • 1 5

      • Może niepotrzebnie próbujesz wcisnąć wydatek Ministerstwa Kultury prezydentowi miasta?

        • 6 2

  • Młodzi gniewni, wychowani bezstresowo z tramwaju wychodzą razem z drzwiami. (14)

    Pokolenie robta co chceta.

    • 40 16

    • I dobrze, jak widzę na tramwaju napis, (3)

      że wspiera kobiety, to też mam ochotę wyjść z drzwiami

      • 10 14

      • lepiej żeby walczył

        • 0 0

      • (1)

        A co, wolisz chlopakow?

        • 6 2

        • Lubią po rynnie uciekać przed policją XD

          • 1 0

    • z tymi na fotce, to chyba naprawdę ktoś wyszedł

      • 4 0

    • A pamiętasz czasy jak jeszcze nikt nie znał hasła róbta co chceta?

      Wtedy to dopiero było wesoło. Rozwalane drzwi to był najmniejszy wtedy problem. Pobicia, kradzieże, podpalenia - to wtedy były problemy w tramwajach a nie jakieś uszkodzenia drzwi. Jeśli napisałeś ten komentarz sam z siebie to przemyśl po co, jeśli ci za to zapłacili to poszukaj uczciwej pracy.

      • 5 4

    • To jets pokolenie JP2, pokolenie robta co chceta ma po 40 lat i pracuje na Twoja zapomoge socjalna.

      • 5 1

    • zapukał ale nikt nie otworzył?

      • 1 0

    • Długo nad tym myślałaś?

      Młodzież 20 lat temu z drzwiami wychodziła. Teraz to same niewiasty co potrafią tylko pokrzyczeć na ulicy. Pokolenie pokemonów i nieudaczników, którzy tylko starają się jakoś zabłysnąć.

      • 3 2

    • Widzę, że znowu nagonka na Owsiaka. (2)

      Ale jakoś mnie to nie dziwi, kochana władzuchna musi przecież zdyskredytować człowieka który zakupił więcej sprawnego, legalnego, realnego i tańszego niż u kolegi narciarza i handlarza bronią sprzętu pomagającego w walce z pandemią. Ale luja i do tyłu trolu PiSowski.

      • 5 2

      • tak zbudował i wyposażył wszystkie szpitale (1)

        zbawca. Cała roczna składka na owsiaka to promil budżetu nfz.

        • 1 5

        • Ale przynajmniej idzie bezpośrednio na sprzęt.

          Bez podatku dla handlarza bronią, jak w NFZ...

          • 5 2

    • Brutalu

      Nie pisz tak bo mi się 37 letni Brajanek rozpłakał.

      • 1 1

    • Zagniewani młodociani...

      Zamiast wiedzy - pustka w bani...

      • 2 0

  • a kwadratowe koła w tramwajach?

    i łomot na ulicy przez to. Dlaczego wypuszczają z zajezdni takie usterki?

    • 35 5

  • Tramwaj PESA (3)

    A gdzie dodatkowe 2 tramwaje pesa jezz duo za kary umowne?

    • 38 6

    • Podobno 3 miały być gratis, ale cisza o tym artykuł z kwietnia (1)

      • 8 0

      • Pesa w ramach kar tyle naobiecywala za darmo, ze teraz przez kilka lat beda tluc tylko darmowe tramwaje.

        • 1 0

    • hahaha

      Te pessy to skrzypią i piszczą tylko

      • 0 0

  • Nie obchodzi mnie ten cyrk GAIT (4)

    Komunikacją nie jeżdżę w ogóle, może sporadycznie 1-2 przejazdy tramwajem rocznie.

    • 29 11

    • Sam sobie zaprzeczasz to jeździsz czy nie?

      • 3 4

    • to po co czytasz i piszesz komentarz?

      • 4 3

    • Ja też nie jeżdżę komunikacją

      Nie ma to jak bycie mobilnym

      • 0 0

    • A z czyich podatków jest finansowany? ;)

      Może powinien skoro w sposób pośredni płacisz na utrzymanie..

      • 0 0

  • (4)

    Poruszcie jeszcze kwestię brudu w komunikacji. To ze raz na ruski rok ktoś odkurzy tramwaj i przejedzie brudną szmatą po szybach nie czyni pojazdu czystym.
    Siedzenia brudne, w rogach okiet,podłogi czy sufitu syf straszny. Niejednokrotnie widziałem na szybach czarne smugi jakby ktoś mopem mył,to jest tragedia

    • 46 4

    • trzeba czasami się myć i raz w miesiącu majty zmienić to siedzenia będą ok (1)

      • 6 7

      • I nie sikać na siedzenia.

        Jeśli jadę komunikacją miejską, to nigdy nie siadam. Potem wystarczy tylko umyć ręce.

        • 6 1

    • Ile trwa ruski rok? (1)

      • 0 0

      • tyle co stachanowski plan 4letni

        • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.