• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

1,2 mln zł na naprawę autobusów i tramwajów. Które psuły się najczęściej?

Szymon Zięba
9 grudnia 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
W tramwajach zdarzają się także awarie drzwi. Czytelnik uchwycił awarię linii 5. W tramwajach zdarzają się także awarie drzwi. Czytelnik uchwycił awarię linii 5.

Najczęściej psują się autobusy Solaris Urbino 18/2008 oraz tramwaje 105Na i N8C, choć w porównaniu do poprzednich lat wskaźnik "niezawodności" pojazdów gdańskiej komunikacji miejskiej jest coraz lepszy. Miasto sukcesywnie odbiera także nowe tramwaje i modernizuje starsze pojazdy, a na naprawę autobusów i tramwajów wydano w tym roku ponad 1,2 mln zł. Przeanalizowaliśmy stan taboru Gdańskich Autobusów i Tramwajów.



Czy zdarzyło ci się, że awaria w komunikacji miejskiej pokrzyżowała twoje plany?

Po Gdańsku kursuje obecnie 116 tramwajów i 243 autobusy. Zdecydowaną większością pojazdów zawiaduje miejska spółka - Gdańskie Autobusy i Tramwaje. Każdego dnia z pojazdów komunikacji korzystają setki tysięcy pasażerów.

Przeważnie składy dojeżdżają do celu bez większych kłopotów, zdarzają się jednak pojedyncze awarie autobusów czy tramwajów, które nie tylko krzyżują plany podróżnych, ale nierzadko paraliżują ruch komunikacji miejskiej na konkretnych trasach.

Ze statystyk GAiT wynika jednak, że do problemów technicznych taborów dochodzi coraz rzadziej. Awaryjność składów mierzy się za pomocą tzw. wskaźnika wykonania kilometrów rozkładowych. W tym roku wyniósł on (od stycznia do października) w przypadku autobusów - 99,93 proc., a w przypadku tramwajów - 99,58 proc.

Z roku na rok mniejsza awaryjność autobusów i tramwajów



- W analogicznym okresie w ubiegłym roku wskaźnik ten wynosił w przypadku autobusów - 99,81 proc., a w przypadku tramwajów - 99,22 proc. W efekcie inwestycji w nowy tabor i w modernizację pojazdów, jak widać, niezawodność pojazdów wzrasta. Flotę GAiT wciąż zasilają nowe pojazdy. Tylko w ostatnim czasie (w tym roku) do floty dołączyło 48 nowoczesnych autobusów Mercedes Citaro i nowe dwukierunkowe tramwaje Pesa Jazz Duo - dostarczony został właśnie 24. nowy tramwaj, łącznie będzie ich 30. Pojazdy te zastępują najstarsze we flocie pojazdy - wylicza Anna Dobrowolska, rzeczniczka GAiT.
O awariach komunikacji miejskiej informują nas czytelnicy w Raporcie z Trójmiasta:


Modernizowane są także tramwaje N8C: składy zyskują m.in. nowe systemy napędowe i elektryczne, dzięki czemu stają się bardziej niezawodne.

- Zmodernizowane zostały już 24 pojazdy, a 3 są aktualnie w trakcie modernizacji. Tym samym w efekcie inwestycji w tabor zmniejsza się wskaźnik awarii pojazdów. W tym roku wskaźnik awarii na 10 tys. km w przypadku autobusów wyniósł 1,81, natomiast w przypadku tramwajów 1,46. Jest to liczba awarii w odniesieniu do liczby przejechanych przez pojazdy kilometrów. W analogicznym okresie w ubiegłym roku wskaźnik awarii wynosił w przypadku autobusów 2,98, a w przypadku tramwajów 1,89 - porównuje Anna Dobrowolska.

Które pojazdy komunikacji miejskiej psuły się najczęściej?



Jak wynika z danych spółki, w ostatnim czasie najłatwiej o awarię było w autobusach Solaris Urbino 18/2008 oraz tramwajach 105Na i N8C.

- W przypadku autobusów awarie dotyczyły najczęściej mechanizmu drzwi, czyli jednego z najbardziej eksploatowanych na co dzień elementów w pojazdach komunikacji miejskiej. Podobnie było w przypadku tramwajów - słyszymy w GAiT.

Tak wygląda spychanie zepsutego tramwaju do zajezdni. Materiał czytelnika z 2019 roku.



Wspomniane awarie dotyczyły najczęściej tramwajów 105 Na, które - jak podkreśla przewoźnik - są sukcesywnie wycofywane z ruchu i zastępowane przez najnowsze tramwaje Pesa Jazz Duo.

- W tramwajach N8C awarie dotyczyły systemu elektrycznego, co ważne - odnosiło się to tramwajów N8C, które są jeszcze przed wspomnianą wcześniej modernizacją - zastrzega Dobrowolska.

Ponad milion zł na naprawy taboru



Naprawami awarii autobusów i tramwajów zajmują się pracownicy zaplecza technicznego GAiT. Wyjątek stanowią autobusy dzierżawione przez GAiT, czyli 48 nowych Mercedesów Citaro, które w tym roku zasiliły gdańską flotę autobusową. Umowa dzierżawy obejmuje bowiem utrzymanie techniczne pojazdów przez cały okres najmu przez dzierżawiącego nowe pojazdy.

Koszt takich napraw w przypadku tramwajów wyniósł w tym roku ok. 900 tys. zł, a w przypadku autobusów - ok. 380 tys. zł.

Zdarza się, że po awarii tramwaju pasażerowie muszą opuścić pojazd. Film z lutego 2020 r.

Opinie (118) ponad 10 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • Tramwaj PESA (3)

    A gdzie dodatkowe 2 tramwaje pesa jezz duo za kary umowne?

    • 38 6

    • hahaha

      Te pessy to skrzypią i piszczą tylko

      • 0 0

    • Podobno 3 miały być gratis, ale cisza o tym artykuł z kwietnia (1)

      • 8 0

      • Pesa w ramach kar tyle naobiecywala za darmo, ze teraz przez kilka lat beda tluc tylko darmowe tramwaje.

        • 1 0

  • Waz

    Takie paskudne gruchoty jezdza tramwaje i autobusy ze szok brudne nie umyte i nie odkazone az steach nimi.jezdzic ledwo to.sie rusza zgrzytaja gumy chwiejne powymieniac wszystkie te tabory

    • 2 0

  • Nie obchodzi mnie ten cyrk GAIT (4)

    Komunikacją nie jeżdżę w ogóle, może sporadycznie 1-2 przejazdy tramwajem rocznie.

    • 30 11

    • A z czyich podatków jest finansowany? ;)

      Może powinien skoro w sposób pośredni płacisz na utrzymanie..

      • 0 0

    • Ja też nie jeżdżę komunikacją

      Nie ma to jak bycie mobilnym

      • 0 0

    • to po co czytasz i piszesz komentarz?

      • 4 3

    • Sam sobie zaprzeczasz to jeździsz czy nie?

      • 3 4

  • Budyniowy niemiecki złom. (1)

    Pechowy ten Gdańsk

    • 3 1

    • To co on robił z tym miastem to sy w głowie nie mieści.

      • 0 0

  • No ta przeciez pare lat temu mowili ze to stare-nowe cuda od niemcow niezawodne xD

    • 2 0

  • Wygląda na to, że tramwaje są gorsze we wszystkim

    Czyli ogólnie droższe w utrzymaniu.

    • 1 0

  • (2)

    No ja coś mam pecha bo co nie wsiądę do tramwaju, to albo awaria, albo opóźnienie...

    • 27 6

    • To nie pech to miasto dulczy

      Czas się przyzwyczaić

      • 0 1

    • Musisz wsiadać w innych miastach aby "pech" zniknął

      • 6 0

  • A może by tak. "Dzień pieszego pasażera" Przejażdżka rydwanem itp......

    • 1 0

  • Więcej złomu z zachodniej granicy brać .

    • 2 0

  • To tylko 2 razy więcej niż na ochronę Dulkiewicz (22)

    Taniocha

    • 95 19

    • ale mniej niż na ochronę jarka (20)

      • 15 17

      • na ochronę jarka płaci cały kraj (2)

        a na dulską czy tramwaje mieszkańcy. Więc porównanie słabe.

        • 2 3

        • To chyba normalne że to gdańszczanie płacą za ochronę prezydenta swojego Miasta (1)

          I naprawę tramwajów którymi się po swoim mieście poruszają. Ale dlaczego mają płacić za ochronę posła który mieszka w Warszawie, zważywszy że ma ochronę lepszą niż Prezydent i Premier razem wzięci? Ochroniarze z byłego GROMu, SOP i batalion policji to lekka przesada jak na jednego człowieka.

          • 2 2

          • A czego ona się boi ?

            Ile było zamachów ? 99?

            • 0 0

      • Wałęsa ma ochronę ? (6)

        • 9 6

        • (4)

          Kazdy byly prezydent ma. Nie udawaj glupszego niz jestes.

          • 4 3

          • psychiatryczną też? (2)

            • 2 3

            • (1)

              Psychiatryczna to powinienes miec bo gadasz jak z PiSu.

              • 3 3

              • Jestem złodziejem z dziada pradziada i głosuje na PO

                • 0 0

          • ale Jarek? ten bez studiów?

            • 1 3

        • Powinien mieć ochronę przed samym sobą.

          • 4 3

      • Z OFE się dołoży (8)

        • 8 4

        • Jeszcze 500 esbekom się zabierze i będzie jak znalazł (6)

          • 9 5

          • (5)

            Tym co mieli zabrac to juz zabrali, a swoim nie beda przeciez. Wiec tych 500 esbekow w PiSie musi zostac.

            • 7 2

            • jeszcze zabierzemy spij spokojnie (4)

              • 2 2

              • jakoś tow czerwony prok. stanu wojennego piotrowicz dostaje teraz nieoPiSanie więcej (3)

                • 5 2

              • tak nasza partia dba o swoich synow wyrobnych (1)

                • 2 1

              • Tak dba

                A Nowaka obronicie ? Neuman już w kolejce ...

                • 0 0

              • Zasługuje , rozwala was od środka

                Taki nawrócony komuch

                • 0 0

        • Fakt, z OFE by można.

          Bo te pieniądze z OFE które za Tuska trafiły do ZUS kochana władza chce teraz oddać do OFE, za jedyne 30% "znaleźnego".

          • 3 2

      • Ochrona Jarka opłacana jest z pieniędzy partii PiS .

        • 1 0

    • To tylko 0.017 Sasina.

      Taniocha.

      • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane