• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

1,2 mln zł na naprawę autobusów i tramwajów. Które psuły się najczęściej?

Szymon Zięba
9 grudnia 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
W tramwajach zdarzają się także awarie drzwi. Czytelnik uchwycił awarię linii 5. W tramwajach zdarzają się także awarie drzwi. Czytelnik uchwycił awarię linii 5.

Najczęściej psują się autobusy Solaris Urbino 18/2008 oraz tramwaje 105Na i N8C, choć w porównaniu do poprzednich lat wskaźnik "niezawodności" pojazdów gdańskiej komunikacji miejskiej jest coraz lepszy. Miasto sukcesywnie odbiera także nowe tramwaje i modernizuje starsze pojazdy, a na naprawę autobusów i tramwajów wydano w tym roku ponad 1,2 mln zł. Przeanalizowaliśmy stan taboru Gdańskich Autobusów i Tramwajów.



Czy zdarzyło ci się, że awaria w komunikacji miejskiej pokrzyżowała twoje plany?

Po Gdańsku kursuje obecnie 116 tramwajów i 243 autobusy. Zdecydowaną większością pojazdów zawiaduje miejska spółka - Gdańskie Autobusy i Tramwaje. Każdego dnia z pojazdów komunikacji korzystają setki tysięcy pasażerów.

Przeważnie składy dojeżdżają do celu bez większych kłopotów, zdarzają się jednak pojedyncze awarie autobusów czy tramwajów, które nie tylko krzyżują plany podróżnych, ale nierzadko paraliżują ruch komunikacji miejskiej na konkretnych trasach.

Ze statystyk GAiT wynika jednak, że do problemów technicznych taborów dochodzi coraz rzadziej. Awaryjność składów mierzy się za pomocą tzw. wskaźnika wykonania kilometrów rozkładowych. W tym roku wyniósł on (od stycznia do października) w przypadku autobusów - 99,93 proc., a w przypadku tramwajów - 99,58 proc.

Z roku na rok mniejsza awaryjność autobusów i tramwajów



- W analogicznym okresie w ubiegłym roku wskaźnik ten wynosił w przypadku autobusów - 99,81 proc., a w przypadku tramwajów - 99,22 proc. W efekcie inwestycji w nowy tabor i w modernizację pojazdów, jak widać, niezawodność pojazdów wzrasta. Flotę GAiT wciąż zasilają nowe pojazdy. Tylko w ostatnim czasie (w tym roku) do floty dołączyło 48 nowoczesnych autobusów Mercedes Citaro i nowe dwukierunkowe tramwaje Pesa Jazz Duo - dostarczony został właśnie 24. nowy tramwaj, łącznie będzie ich 30. Pojazdy te zastępują najstarsze we flocie pojazdy - wylicza Anna Dobrowolska, rzeczniczka GAiT.
O awariach komunikacji miejskiej informują nas czytelnicy w Raporcie z Trójmiasta:


Modernizowane są także tramwaje N8C: składy zyskują m.in. nowe systemy napędowe i elektryczne, dzięki czemu stają się bardziej niezawodne.

- Zmodernizowane zostały już 24 pojazdy, a 3 są aktualnie w trakcie modernizacji. Tym samym w efekcie inwestycji w tabor zmniejsza się wskaźnik awarii pojazdów. W tym roku wskaźnik awarii na 10 tys. km w przypadku autobusów wyniósł 1,81, natomiast w przypadku tramwajów 1,46. Jest to liczba awarii w odniesieniu do liczby przejechanych przez pojazdy kilometrów. W analogicznym okresie w ubiegłym roku wskaźnik awarii wynosił w przypadku autobusów 2,98, a w przypadku tramwajów 1,89 - porównuje Anna Dobrowolska.

Które pojazdy komunikacji miejskiej psuły się najczęściej?



Jak wynika z danych spółki, w ostatnim czasie najłatwiej o awarię było w autobusach Solaris Urbino 18/2008 oraz tramwajach 105Na i N8C.

- W przypadku autobusów awarie dotyczyły najczęściej mechanizmu drzwi, czyli jednego z najbardziej eksploatowanych na co dzień elementów w pojazdach komunikacji miejskiej. Podobnie było w przypadku tramwajów - słyszymy w GAiT.

Tak wygląda spychanie zepsutego tramwaju do zajezdni. Materiał czytelnika z 2019 roku.



Wspomniane awarie dotyczyły najczęściej tramwajów 105 Na, które - jak podkreśla przewoźnik - są sukcesywnie wycofywane z ruchu i zastępowane przez najnowsze tramwaje Pesa Jazz Duo.

- W tramwajach N8C awarie dotyczyły systemu elektrycznego, co ważne - odnosiło się to tramwajów N8C, które są jeszcze przed wspomnianą wcześniej modernizacją - zastrzega Dobrowolska.

Ponad milion zł na naprawy taboru



Naprawami awarii autobusów i tramwajów zajmują się pracownicy zaplecza technicznego GAiT. Wyjątek stanowią autobusy dzierżawione przez GAiT, czyli 48 nowych Mercedesów Citaro, które w tym roku zasiliły gdańską flotę autobusową. Umowa dzierżawy obejmuje bowiem utrzymanie techniczne pojazdów przez cały okres najmu przez dzierżawiącego nowe pojazdy.

Koszt takich napraw w przypadku tramwajów wyniósł w tym roku ok. 900 tys. zł, a w przypadku autobusów - ok. 380 tys. zł.

Zdarza się, że po awarii tramwaju pasażerowie muszą opuścić pojazd. Film z lutego 2020 r.

Opinie (118) ponad 10 zablokowanych

  • Wielkie mi halo .

    Jedne drzwi się zepsuły , ale za to reszta są sprawne .

    • 6 0

  • to zasługa dziur,zapadnietych studzienek i rowow marianskich w torowiskach trawajowych

    Jesteśmy w UE ?

    • 9 0

  • ta ten wynalazek na zdjeciu 501 czy 502 na szrot z nimi

    • 6 4

  • (2)

    To już nie lepiej kupić nowy tabór ? Jaki jest sens naprawiać stary tabór ? Chyba, że miasto ma tyle kasy, iż może wydawać na lewo i prawo.

    • 2 6

    • Czyli jak zepsują drzwi za 5 tys. zł to kij, zamiawamy tramwaj za kilka milionów zł? To jest dopiero rozrzutność :P

      • 2 0

    • Ale wtedy bedziesz pisal, ze za wysokie miejscowe podatki i wydaja kase niepotrzebnie

      • 1 0

  • N8C to najgorsze tramwaje. Często się psują i nie ma w nich miejsca dla stojących pasażerów.

    • 5 1

  • Popierwsze niema dnia bez awari tramwajów a oni podaja ze sie nic nie psuje :)

    Tramwaja są najbardziej kosztownym transportem w mieście i problematycznym, najlepszym przykładem jest trakcja pod przejazdem kolejowym we Wrzeszczu.Jednoczesnie się chwala ze gdy wszystkie miasta kupują autobusy bez emisji spalin oni kupuja tureckie spalinowe mercedesy!

    • 0 6

  • fajnie

    fakturowanie fajna sprawa

    • 3 1

  • ale to koszt części czy robocizny?

    bo jeżeli to cały koszt to więcej prezes pewnie ma pensji.

    • 3 1

  • No nie wiem czy wynik jest lepszy niż rok temu, skoro swego czasu, przez epidemię obowiązywał rozkład jak w weekendy i nie korzystano z całego taboru

    • 1 1

  • Budyniowy niemiecki złom. (1)

    Pechowy ten Gdańsk

    • 3 1

    • To co on robił z tym miastem to sy w głowie nie mieści.

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane