- 1 Kobieta zginęła w wypadku na obwodnicy (72 opinie)
- 2 Kierowca wpadł do kanału portowego (46 opinii)
- 3 Narkotykowa piwnica na Chełmie (45 opinii)
- 4 Najludniejsze ulice w Trójmieście (112 opinii)
- 5 W tym roku odstrzelono 90 dzików (117 opinii)
- 6 700 nowych mieszkań w centrum miasta (302 opinie)
12 tys. km dróg i 50 km linii kolejowych. PKM wyjątkiem w skali kraju
Aż 300 mld zł ma kosztować w najbliższej dekadzie budowa nowych autostrad i ekspresówek w całym kraju. Na drugim biegunie znajdują się inwestycje w transport szynowy, o co dopomina się branża kolejowa. Od 8 lat wyjątkiem pod tym względem jest Pomorska Kolej Metropolitalna, która jest najdłuższą nową linią wybudowaną po 1989 r.
Wiadomość ta z jednej strony ucieszyła kierowców i drogowców, którzy staną się największym beneficjentem nowych dróg. Trzeba je przecież będzie zaplanować, wybudować, a potem utrzymać.
Po 1990 r. powstało 12 tys. km dróg i 50 km linii kolejowych
Na drugim biegunie znalazła się druga gałąź transportu, a więc kolej. Jak zauważył Piotr Malepszak, ekspert kolejowy i były prezes spółki CPK, a obecnie pełnomocnik prezydenta Gdańska ds. kolejowych, dysproporcje w budowie nowych dróg i linii kolejowych są w Polsce ewenementem na skalę Europy.
- Po wejściu Polski do Unii Europejskiej w kraju powstała szczątkowa liczba kilometrów nowych linii kolejowych. Dla porównania po 1990 r. powstało 5 tys. km nowych dróg wysokiej przepustowości. W połączeniu z pozostałymi drogami lokalnymi daje to w sumie ok. 12 tys. km nowych dróg i 50 km nowych linii kolejowych - mówi w rozmowie z portalem 300Gospodarka.pl Piotr Malepszak.
Jak mówi w rozmowie z portalem, problem w niedofinansowaniu polskiej kolei leży w mentalności polityków, którzy nie znają się i nie korzystają z transportu publicznego.
- Będąc wszędzie wożonym, mając darmowy transport lotniczy i słysząc zewsząd, że trzeba inwestować w drogi - inwestują w transport indywidualny, a komunikacja zbiorowa czy walka z wykluczeniem transportowym jest dla nich problemem trzeciorzędnym. Priorytetem są kolejne ekspresówki - dodaje.
PKM wciąż najdłuższą nową linią kolejową
Najdłuższą nową linią kolejową wybudowaną po 1989 r. w Polsce jest licząca ok. 18,5 km długości Pomorska Kolej Metropolitalna. Inwestycja została oddana do użytku prawie 8 lat temu przez należącą do województwa pomorskiego spółkę PKM.
Przypomnijmy, że niedawno linia powiększyła się o nowy przystanek Gdańsk Firoga, a w połowie tego roku zakończy się elektryfikacja linii, co pozwoli na uruchomienie na niej pociągów elektrycznych.
W planach jest dalszy rozwój linii kolejowej. W pierwszym etapie PKM Południe powstać ma 7 km trasy między SKM Śródmieście a węzłem w Kowalach. Potem linia ma być rozwijana w kierunku Pruszcza oraz Kolbud.
Na tle pozostałych inwestycji kolejowych na terenie całego kraju trójmiejska PKM rzeczywiście wygląda imponująco. Inne odcinki nowych linii kolejowych liczą zaledwie po kilka kilometrów długości:
- Czarnca - Włoszczowa Północ (3,2 km)
- Kraków Zabłocie - Kraków Podgórze (1,1 km)
- Czerwieńsk Południe - Czerwieńsk Wschód (2,1 km)
- Sucha Beskidzka Północ - Sucha Beskidzka Południe
linie kolejowe do lotnisk:
- w Lublinie (3,7 km)
- Szczecinie (4 km)
- Olsztynie (1,6 km)
- Warszawie (1,8 km)
W zestawieniu nie uwzględniono odcinków kolejowych modernizowanych w śladzie wcześniej eksploatowanych linii.
CPK szansą na rozwój kolei?
Budowa nowych linii ma ruszyć z kopyta przy realizacji Centralnego Portu Komunikacyjnego. Do Trójmiasta poprowadzi szprycha nr 1 (Warszawa - CPK - Płock - Grudziądz - Gdańsk - Gdynia - Słupsk).
Dzięki niej już za kilka lat czas jazdy z Warszawy Centralnej do Gdańska ma skrócić się do ok. 2 godz., a do Gdyni do 2 godz. 20 min.
Łącznie w ramach inwestycji kolejowych CPK do 2034 r. ma powstać 1981 km nowych linii.
Miejsca
Opinie wybrane
-
2023-01-10 15:34
A potem pkp ustali ceny biletów z kosmosu (9)
I ludzie i tak będą wybierać samochód, bo już przy dwóch osobach z kosztami benzyny wychodzi taniej niż pociągiem
- 99 19
-
2023-01-10 15:47
Eksploatując 20-letniego szrota pewnie taniej. (2)
- 7 33
-
2023-01-10 17:19
Jaki problem, skoro dalej jeździ? (1)
- 26 5
-
2023-01-12 06:33
Jak stanie ci na środku nowej autostradki to zrozumiesz
- 0 1
-
2023-01-10 16:41
Rozumiem, że na liniach podmiejskich kursują pociągi dalekobieżne ? (1)
- 5 1
-
2023-01-10 17:20
Expresowe
- 2 1
-
2023-01-10 16:58
A następnie będą strajki maszynistów, konduktorów i dyżurnych ruchu (1)
Mamy takie obrazki w krajach gdzie znaczenie kolei jest dużo większe niż w RP.
- 6 9
-
2023-01-11 08:45
"A następnie będą strajki maszynistów, konduktorów i dyżurnych ruchu" I co z tego? Kiedy były strajki rolników i blokowali drogi to nie szło nigdzie dojechać samochodem, natomiast pociągiem bez problemu.
- 2 0
-
2023-01-11 11:38
zależy jaką stawkę liczysz za godzinę jazdy autem
- 0 0
-
2023-01-11 14:07
Bzdura
W 3 osoby wyszło nam taniej pociągiem do Wawy i z powrotem. A auto na LPG
- 0 0
-
2023-01-11 09:44
bo nowe autostrady otwiera się tak pieknie i kazdy wyborca może od razu zobaczyć efekt, a pociągiem nie (1)
do tego jest przeswiadczenie u wyborców, ze samochodów będzie tylko więcej. A mam wrazenie, ze wlasnie osiagamy maksimum i bedzie juz tylko mniej. Coraz mniej ludzi bedzie stac na swoj nowy samochód a za 12 lat zakaz sprzedazy spalinowych
- 5 2
-
2023-01-11 11:22
wzrost liczby samochodów powoduje, że korzyść z każdego nowego samochodu jest coraz niższa
to się nazywa "prawo malejącej krańcowej użyteczności". Coraz większa liczba ludzi zaczyna zdawać sobie z tego sprawę. Dyrektor firmy Volvo już 25 lat temu zauważył, że samochód nie jest odpowiednim środkiem transportu w środowisku miejskim. Dlatego w dobrze zarządzanych miastach myśli się nie tylko o poprawie warunków funkcjonowania transportu
to się nazywa "prawo malejącej krańcowej użyteczności". Coraz większa liczba ludzi zaczyna zdawać sobie z tego sprawę. Dyrektor firmy Volvo już 25 lat temu zauważył, że samochód nie jest odpowiednim środkiem transportu w środowisku miejskim. Dlatego w dobrze zarządzanych miastach myśli się nie tylko o poprawie warunków funkcjonowania transportu zbiorowego, ale także indywidualnego, co owocuje działaniami na rzecz poprawy komfortu i bezpieczeństwa ruchu pieszych i rowerzystów. Dzięki temu powstało np. przejście dla pieszych i przejazd dla rowerów w okolicach Bramy Wyżynnej w Gdańsku.
- 0 0
-
2023-01-10 15:56
szkoda że pkm skm (8)
nie będzie kursować od byłej zaspy towarowej w kierunku centrum po lini skm nowy port gdańsk główny komunikacja miejska słaba w letniewie ul uczniowska
- 45 21
-
2023-01-10 16:11
Tory są, osiedla się budują, a miasto likwiduje perony...
- 14 11
-
2023-01-10 16:16
Tanim.kosztem wystarczy na tory pkp puscic tramwaj,i placic tylko za dzierzawe torow!! (5)
- 2 16
-
2023-01-10 16:27
Oj, pojęcia technicznego to Ty żadnego nie masz :)
- 15 3
-
2023-01-10 16:43
(3)
Jakim tanim kosztem, gdy tramwaje wymagają peronów innej wysokości, innego napięcia w sieci i przede wszystkim przystanków, których linia do Nowego Portu ma obecnie dwa - Gdańsk Główny i Gdańsk Stadion Expo.
- 12 2
-
2023-01-10 17:18
To spalinowe trnwaje puścić! (1)
Jaki problem?
- 2 5
-
2023-01-10 20:45
Ale spalinowe są nieeko czy jakoś tam.
- 5 0
-
2023-01-11 11:23
Odtworzenie przystanku Gdańsk Nowe Szkoty i Gdańsk Stocznia nie jest ani trudnym ani drogim wyzwaniem
Skądinąd przystanek Gdańsk Stocznia powinien mieć nazwę Gdańsk Stocznia Uniwersytet Medyczny
- 1 0
-
2023-01-11 00:10
PKM juz nie SKM
- 1 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.