• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

12 tys. km dróg i 50 km linii kolejowych. PKM wyjątkiem w skali kraju

MKo
10 stycznia 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (211)
Zdaniem ekspertów budowa nowych dróg jest wciąż większym priorytetem niż powstawanie nowych linii kolejowych. Choćby takich, jak oddana w 2015 r. Pomorska Kolej Metropolitalna. Zdaniem ekspertów budowa nowych dróg jest wciąż większym priorytetem niż powstawanie nowych linii kolejowych. Choćby takich, jak oddana w 2015 r. Pomorska Kolej Metropolitalna.

Aż 300 mld zł ma kosztować w najbliższej dekadzie budowa nowych autostrad i ekspresówek w całym kraju. Na drugim biegunie znajdują się inwestycje w transport szynowy, o co dopomina się branża kolejowa. Od 8 lat wyjątkiem pod tym względem jest Pomorska Kolej Metropolitalna, która jest najdłuższą nową linią wybudowaną po 1989 r.



Nakłady finansowe na inwestycje kolejowe powinny być:

W 2033 r. sieć autostrad i dróg ekspresowych w całym kraju ma wynosić przeszło 8 tys. km. Ich budowa ma pochłonąć ok. 300 mld zł - ogłosił niedawno rząd. Będzie to największy w historii plan budowy dróg i autostrad, co ma stać się kołem zamachowym dla wzrostu gospodarczego po pandemii i kryzysie wywołanym wojną na Ukrainie.

Wiadomość ta z jednej strony ucieszyła kierowców i drogowców, którzy staną się największym beneficjentem nowych dróg. Trzeba je przecież będzie zaplanować, wybudować, a potem utrzymać.

Rządowy Program Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. zakłada powstanie 3 tys. nowych dróg, co da łącznie sieć o długości 8 tys. km. Rządowy Program Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. zakłada powstanie 3 tys. nowych dróg, co da łącznie sieć o długości 8 tys. km.

Po 1990 r. powstało 12 tys. km dróg i 50 km linii kolejowych



Na drugim biegunie znalazła się druga gałąź transportu, a więc kolej. Jak zauważył Piotr Malepszak, ekspert kolejowy i były prezes spółki CPK, a obecnie pełnomocnik prezydenta Gdańska ds. kolejowych, dysproporcje w budowie nowych dróg i linii kolejowych są w Polsce ewenementem na skalę Europy.

- Po wejściu Polski do Unii Europejskiej w kraju powstała szczątkowa liczba kilometrów nowych linii kolejowych. Dla porównania po 1990 r. powstało 5 tys. km nowych dróg wysokiej przepustowości. W połączeniu z pozostałymi drogami lokalnymi daje to w sumie ok. 12 tys. km nowych dróg i 50 km nowych linii kolejowych - mówi w rozmowie z portalem 300Gospodarka.pl Piotr Malepszak.
Jak mówi w rozmowie z portalem, problem w niedofinansowaniu polskiej kolei leży w mentalności polityków, którzy nie znają się i nie korzystają z transportu publicznego.

- Będąc wszędzie wożonym, mając darmowy transport lotniczy i słysząc zewsząd, że trzeba inwestować w drogi - inwestują w transport indywidualny, a komunikacja zbiorowa czy walka z wykluczeniem transportowym jest dla nich problemem trzeciorzędnym. Priorytetem są kolejne ekspresówki - dodaje.
Rozbudowa linii kolejowej na Kaszuby za 1,5 mld zł Rozbudowa linii kolejowej na Kaszuby za 1,5 mld zł

PKM jest wciąż najdłuższą nową linią kolejową powstałą po 1989 r. PKM jest wciąż najdłuższą nową linią kolejową powstałą po 1989 r.

PKM wciąż najdłuższą nową linią kolejową



Najdłuższą nową linią kolejową wybudowaną po 1989 r. w Polsce jest licząca ok. 18,5 km długości Pomorska Kolej Metropolitalna. Inwestycja została oddana do użytku prawie 8 lat temu przez należącą do województwa pomorskiego spółkę PKM.

Przypomnijmy, że niedawno linia powiększyła się o nowy przystanek Gdańsk Firoga, a w połowie tego roku zakończy się elektryfikacja linii, co pozwoli na uruchomienie na niej pociągów elektrycznych.

W planach jest dalszy rozwój linii kolejowej. W pierwszym etapie PKM Południe powstać ma 7 km trasy między SKM Śródmieście a węzłem w Kowalach. Potem linia ma być rozwijana w kierunku Pruszcza oraz Kolbud.

Na tle pozostałych inwestycji kolejowych na terenie całego kraju trójmiejska PKM rzeczywiście wygląda imponująco. Inne odcinki nowych linii kolejowych liczą zaledwie po kilka kilometrów długości:
  • Czarnca - Włoszczowa Północ (3,2 km)
  • Kraków Zabłocie - Kraków Podgórze (1,1 km)
  • Czerwieńsk Południe - Czerwieńsk Wschód (2,1 km)
  • Sucha Beskidzka Północ - Sucha Beskidzka Południe

linie kolejowe do lotnisk:
  • w Lublinie (3,7 km)
  • Szczecinie (4 km)
  • Olsztynie (1,6 km)
  • Warszawie (1,8 km)

W zestawieniu nie uwzględniono odcinków kolejowych modernizowanych w śladzie wcześniej eksploatowanych linii.

Szprycha nr 1 ma skrócić czas przejazdu koleją z Trójmiasta do Warszawy do ok. 2 godzin. Szprycha nr 1 ma skrócić czas przejazdu koleją z Trójmiasta do Warszawy do ok. 2 godzin.

CPK szansą na rozwój kolei?



Budowa nowych linii ma ruszyć z kopyta przy realizacji Centralnego Portu Komunikacyjnego. Do Trójmiasta poprowadzi szprycha nr 1 (Warszawa - CPK - Płock - Grudziądz - Gdańsk - Gdynia - Słupsk).

Dzięki niej już za kilka lat czas jazdy z Warszawy Centralnej do Gdańska ma skrócić się do ok. 2 godz., a do Gdyni do 2 godz. 20 min.

Łącznie w ramach inwestycji kolejowych CPK do 2034 r. ma powstać 1981 km nowych linii.
MKo

Miejsca

Opinie (211) 5 zablokowanych

  • (4)

    Dojeżdżam codziennie z przesiadkami ze Skarszew do Gdańska.

    • 9 1

    • (1)

      Krystyna?

      • 3 6

      • Zgadza się

        • 4 6

    • Od czego ta nasza prezedentka nie ma jeszcze pełnomocnika?

      • 6 2

    • Ale chwalisz się, czy żalisz?

      • 1 0

  • Jest szansa aby oprócz (3)

    rozwijania infrastruktury, popracować nad punktualnością?

    • 15 11

    • a jak to ma być punktualne (1)

      jak nie ma infrastruktury i logistycznie nie da się poprowadzić pociągów tak, żeby w kółko nie korzystały z tych samych torów?

      • 7 7

      • a niby jaki to ma mieć wpływ na punktualność?

        pociągi stoją w korkach?

        • 1 0

    • W czasie przebudowy peronów, stacji i modernizacji linii trudniej zadbać o punktualność

      Na zmodernizowanych trasach punktualność pociągów jest o niebo wyższa niż punktualność autobusów miejskich w godzinach szczytu (buspasy trochę pomagają, ale jak widać po wpisach na tym portalu nie wszyscy rozumieją ich sens)

      • 0 0

  • Fajnie ze jest PKM (15)

    Niefajnie ze rzadko jezdzi i jest przepelniona!

    • 81 5

    • Marszałek powinien POpracować nad PKM (4)

      • 7 11

      • (3)

        Marszałek to Ci to zbudował. Reszta inwestycji pkp plk to krótkie fragmenciki.

        • 14 2

        • "...to Ci to..." (2)

          Dobre... Znaczy na CITO?

          • 1 5

          • Ćo to

            • 0 0

          • Na CITO też, to chyba jedna z nielicznych inwestycji bez opóźnienia ;)

            • 1 0

    • Jak to?

      Przecież Kacper Płażyński krzyczał, że PKM będzie powietrze wozić i bez sensu ją budować.

      • 20 4

    • i ostatnio non stop spoznione

      • 2 8

    • Samochodem jeżdżę gdzie chcę, kiedy chcę i zawsze mam miejsce siedzące (6)

      Dlatego budowa dróg jest ważniejsza niż budowa torów, bo co nam po pustych torach?

      • 5 10

      • Jak ci Daniel z Pcimia dowali kolejną marżę do paliwa, to zmienisz zdanie. (4)

        • 7 3

        • Daniela się nie obawiam. (2)

          Gorzej jak Donald dostanie furii...
          "...Teraz paliwo może być i po 7 zł..."

          • 3 7

          • A porównaj cenę baryłki ropy wtedy i dzisiaj? (1)

            Czy ministerstwo propagandy wam nie pozwala?

            • 4 0

            • Cena paliwa na stacjach

              nie jest uzależniona tylko od ceny baryłki ropy. Propagandą jest porównywanie wyłącznie ceny baryłki ropy.

              • 0 1

        • Jak na razie to Dulkiewicz dowala kolejne marże Falami

          • 4 4

      • napisz jeszcze, że wszędzie docierasz punktualnie

        kiedy wreszcie zrozumiesz, że poszerzanie dróg i ulic nie likwiduje korków tylko je zwiększa i przesuwa gdzie indziej? Sprawdzaj także regularnie obwód swojego pasa i wielkość oponek nad nim.

        • 0 0

    • jak będzie zelektryfikowana, poprawi się częstotliwość połączeń i długość składów

      poza godzinami szczytu taka linia zwykle wozi powietrze we wszystkich znanych mi aglomeracjach Polski, Europy i świata.

      • 0 0

  • I o tym mowie! (21)

    Pomorskie, tu sie zyje najlepiej. Budujemy budujemy budujemy! Ajajaj, caly region to jeden wielki plac budowy i tylko niedowiarki to ignoruja. Dzieje sie? I to jeszcze jak! Dzialamy, idziemy, biegniemy! Brawo brawo brawo!

    • 72 75

    • A tak to wszystko ok?

      Bierz mniej...

      • 33 16

    • (7)

      A czy poza sama budowa, gdzie ci co wiedza kupuja wczesniej grunty wokol, komus zalezy zeby to jakos dzialalo sensownie???

      • 5 12

      • Nie mów, że żona Morawieckiego znowu kupiła od zaprzyjaźnionego proboszcza o_0 (6)

        • 21 9

        • Z takimi referencjami kupują już nawet u niezaprzyjaźnionych.

          • 13 0

        • Co masz do proboszcza komuchu? (4)

          Oddawać ziemię, która zajumaliscie po 1945 roku.

          • 5 13

          • A w jaki sposób Watykan wszedł w posiadanie polskiej ziemi? (1)

            Ogniem i mieczem?

            • 6 3

            • Miecz i żelazny pręt to najlepsi kaznodzieje

              św. Jose de Anchieta

              • 1 2

          • a ja mam to, że kościół jest jak wrzód i pasożyt na zdrowej tkance społeczeństwa

            • 4 3

          • Niech się wielebny tak nie napina

            Bo żyłka pęknie.

            • 1 1

    • (4)

      to zobacz sobie jaka w innych miastach jest siatka kolei, a jaka w Gdansku gdzie na wschód od dworca nie ma żadnego przystanku przez całe dzielnice. Owszem zbudowano nową linię, ale na pustkowiu (tu jest tylko SKM przez polowe miasta) . W Gdańsku żyje się fatalnie, a komunikacja jest słabym punktem

      • 14 20

      • Jak ktoś kupuje mieszkanie przy Szadółkach - to się żyje fatalnie. (1)

        • 9 5

        • Żona go bije po pysku flakiem od kaszanki, to chłop narzeka

          • 5 0

      • (1)

        PKM w pierwotnym założeniu miała jechać do GD.Głównego,a nie do jakiegoś Wrzeszcza.W Gdańsku można by się przesiąść na kolejkę SKM do Nowego Portu,gdyby kolej torów nie rozebrała w NP.

        • 6 2

        • W założeniu

          Przecież linia kolejowa przez Trójmiasto jest extremalne przeciążona, bo wszystko nią jedzie: pociągi towarowe (!), dalekobieżne, regionalne i SKM. Do tego wąskie gardło we Wrzeszczu nie pozwala na poszerzenie.
          Dopóki nie powstanie linia dwutorowa na Kościerzynę, nie ma szans na zwiększenie przepustowości

          • 4 1

    • Remont dworca PKP Gdańsk muszą kończyć bo już przetarg na kolejny planowany remont od marca 2024 rusza (1)

      Tam to chyba ze 3000 milionów kapuchy już umoczone na takim małym placyku a końca robót nie widać

      • 14 9

      • Pisowskie pkp robi

        • 9 4

    • Prawdziwy zawrót głowy

      od sukcesów ... A tak na marginesie - co ty bierzesz?

      • 5 4

    • Wyjdź chłopie z domu...

      Zobacz, jak wygląda Rzeszów, Lublin, Warszawa czy Poznań. Nawet Wrocław - choć tam najsłabiej, bo to również miasto prezydenta politykiera (jak u nas) a nie gospodarza swojego terenu. Są oczywiście miasta, które wyglądają gorzej, ale przez Adamowicza i jego popleczników straciliśmy mnóstwo lat w rozwoju. Kiedyś jeździłem zawodowo koło 80-100 tyś rocznie po Polsce i jak dziś wjeżdżam w niektóre miasta po kilku latach, to szczena w dół. Owszem, PKM się częściowo udało - częściowo, bo pomijając względnie rzadkie kursy, to zatłoczenie jak z PRL jest wstydem i hańbą. Natomiast rozwój miasta polegający na sukcesywnym wyrzucaniu przemysłu na rzecz biur oraz ładowanie deweloperki w dziesiątkach tysięcy mieszkań wokół wąskich uliczek - no cóż.... Świetny rozwój...

      • 12 8

    • A kto tymi drogami będzie jeździł?

      Jak za 15 lat nikt samochodu nie będzie posiadał

      • 7 1

    • G... tu się dzieje

      G... tu się dzieje w temacie rozbudowy infrastruktury drogowej, usługowej i jakości przestrzeni publicznej.

      • 3 1

    • Super się żyje

      Mafia, gangsterzy, pedofile, złodzieje, agresja na drogach, przeludnienie, patodeweloperka, arogancka władza, tragiczny stan infrastruktury. Jest super, jest super, więc o co ci chodzi.

      • 5 2

  • zero szans na to wszystko (4)

    • 18 7

    • i kosmodrom

      • 10 2

    • Szanse są spore.

      Wystarczy, że działki pod inwestycje należą do O'bajtka. Albo gdy żona premiera je kupiła od zaprzyjaźnionego proboszcza.

      • 10 2

    • (1)

      To zależy kto wygra wybory jesienią - jeśli pis- to będzie to zrobione, jeśli po - to, bo po co, przecież jak powiedział p. T to wszystko już jest w Niemczech...

      • 4 7

      • Oczywiście, że tak

        PiS z radością wydrukuje kolejne 300 mld na kolej, drugie 300 na planowane zbrojenia i ze 150-200 na kosmodrom w Baranowie. A to, że dług publiczny wynosi 1,5 bln, a w tegorocznym budżecie zaplanowano deficyt 200 mld to mało istotne detale. PiS da!

        • 2 1

  • Widzowie tvn już przeoczyli fakt, że obecnie rządzący wybudwali już więcej autostrad i dórg ekspresowych niż rząd z lat (20)

    2007-2015

    • 22 41

    • obecnie rządzący nie wybudowali niczego. (3)

      To najemni pracownicy na nędznych stawkach i w znacznej mierze imigranci, głównie Ukraińcy wybudowali...

      • 18 15

      • rudy (1)

        kiedy zapłacisz podwykonawcom za drogi z euro 2012 ?

        • 15 18

        • za te, których nie zbudowali do tej pory?

          Mam nadzieję, że nigdy...

          • 3 16

      • i kaszubi.

        • 2 2

    • Niektóre nawet otwierali ponownie po wybudowaniu przez poprzednią władzę.

      Szopka dla ludu.

      • 21 7

    • Jest Fundusz Spójności z którego idzie na to kasa. Oba rządy wydają go nieźle w całości. I po co się licytować.

      • 10 7

    • (5)

      To że za ich kadencji zostały oddane drogi to nie znaczy ,że to zasługa tego rządu. Gro inwestycji zostało zaczętych jeszcze za poprzedniego rządu. Proszę pamiętać ,że rozpoczęcie inwestycji nie równa się wbiciu łopaty....

      • 23 9

      • ? (2)

        to zerknij kiedy zatwierdzono kwity na nie, kiedy określono finansowanie i kiedy rozpoczęto budowę

        • 10 16

        • Za rządów PO, a czemu pytasz?

          Nie mówią tego w TVP dezInfo? Jakoś mnie to nie dziwi.

          • 16 8

        • A ile gotowców po zmianie władzy poszło do szuflady ,aby po kilku latach puścić jako swoje

          • 8 2

      • piękny Sławek od zegarków je zaczął (1)

        • 11 7

        • Ano zaczął

          A to co później nawywijał to raczej osobna kwestia, bez związku z tematem.

          • 1 4

    • wielki sukces (2)

      Chyba jedna dziedzina, w której nie nastąpiło pogorszenie za tej "świetlanej" władzy

      • 3 10

      • opinię o pis rujnują 500 plus czy dwukrotnie większe wydatki na obronność i służbę zdrowia (1)

        lepiej mówić piniędzy nie ma i nie będzie, zmień pracę weź kredyt

        • 9 10

        • A pieniądze były i są?

          To po co trzydzieści pięć nowych podatków zwanych dla niepoznaki opłatami i daninami? Po co #nowy wał? Skąd inflacja 18%? Skąd drogi prąd, gaz, węgiel, chleb, masło?

          • 11 7

    • Widzowie TVP dezInfo przeoczyli, że większość zakończonych przez PiS projektów wystartowała za rządów PO.

      A żeby było śmieszniej, potrafią kilkukrotnie otwierać ten sam odcinek drogi, żeby sobie kolejne tłuste koty mogły zdjęcie na insta zrobić. Mistrzostwem świata było "otwieranie nowego" odcinka autostrady, kiedy drugim pasem jeździły normalnie samochody. Bareja to by dzisiaj nie nadążył filmów kręcić.

      • 14 7

    • Głupoty gadasz,gdyż,te drogi były projektowane jeszcze w latach PO (1)

      • 10 9

      • Palcem na mapie

        • 8 8

    • ja pie... wy juz wszedzie jestescie. jak nie onuce to pisowczyki

      • 5 5

    • Ten rząd wyskoczy z siodła, to następne będą się chwalić ile to zrobili. Tylko dowcip polega na tym , że obecni musieli ciągnąć to co poprzednicy zaczęli. A to co nie zdążyło ruszyć, to choć były wszystkie kwity zatwierdzone , to wszystko poszło do szuflady. A po kilku latach wyciągnięto i gotówce były zaczęte jako obecnych praca. Takie prace planuje się na kilka lat do przodu. Po dojściu do koryta , to co najmniej 3 lata nic się nie działo z puli rządowej. Co najmniej 70% to inwestycje lokalne i samorządowe. T.j. choćby tunel w Gdańsku , czy Świnoujściu.

      • 5 5

  • "Ogłosił rząd"

    no to można odłożyć te plany do szuflady na najbliższe 20 lat.

    • 24 7

  • Jak PO budowało ekspresowki to było pianie z zachwytu (3)

    Jak teraz buduje PIS to zaraz usłużni "eksperci" pytają się dlaczego nie ma dróg kolejowych.... Ehh, jakie to przewidywalne i powtarzalne.

    • 25 37

    • Za PO budowali jeszcze autostrady, ten rząd odstapił od ich budowy (2)

      • 16 9

      • I dobrze (1)

        Ekspresówki są darmowe, autostrady nie.

        • 7 7

        • Już były pomysły za obecnej kadencji, że ten podział "nie ma sensu"

          także poczekaj...

          • 5 4

  • PiS do likwidacji!! 12 tysięcy km dróg? A ile ścieżek rowerowych??? (2)

    rowery to nasza przyszłosć!

    • 16 22

    • kolejne naczynie się odezwało... (1)

      w dodatku takie, które nie zauważa, że jedyne koła na przyszłość, które go czekają, to te od wózka inwalidzkiego. Nikt nie będzie wiecznie sprawny, by pomykać na rowerze.

      • 10 10

      • Na pewno nie będzie, jeżeli będzie śmigał samochodem 300m do Biedronki.

        A będzie, jeżeli alternatywą jest małpi gaj zastawionych chodników, tuneli i kładek...

        • 12 5

  • PO co drogi skoro od 2035 roku nie będzie można kupić auta z silnikiem spalinowym? (6)

    Elektryki są drogie, możliwości produkcyjne baterii małe, wiatraczki nie wyprodukują tyle prądu. Dokąd zmierza UE?

    • 27 20

    • Srutututu. (1)

      Tymczasem każdy Janusz pomyka TDIkiem, który po wyjechaniu z fabryki kosztował więcej niż elektryki teraz.

      • 10 10

      • Może i kosztował

        Ale Niemca było na to stać, a szlachetną większość z nas, stać niestety jedynie na kupno używanych. Przedsiębiorców pomijam, bo dla nich zakup nówki sztuki jest opłacalny.

        • 3 1

    • Będziemy jeździli

      tylko samochody będą wyglądały jak w muzeum, coś w stylu tego co się dziś dzieje na Kubie.

      • 14 7

    • Dostaniesz jedno z miliona aut elektrycznych od Moradzieckiego.. (1)

      A nie, sorry.. przecież mimo wydanych miliardów złotych nawet jeżdżący prototyp nie powstał.

      • 10 8

      • wydano tryliard dolarów!

        w tvn mówili!

        • 7 13

    • Jedź do Moskwy, ona zawsze bliżej sercu pisowcom niż UE.

      Tam możesz swoim gruzem jeździć do woli, nikt ci nie zabroni.

      • 11 12

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane