• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

120-metrowy most kolejowy na razie wzdłuż Martwej Wisły

Maciej Naskręt
26 czerwca 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Tunel pod Morską po remoncie zyska windę

Ruszył montaż nowego mostu kolejowego nad Martwą Wisłą zobacz na mapie Gdańska. 120-metrowa konstrukcja mostu waży 2 tys. ton, czyli tyle, ile 47 tirów z naczepą. Obiekt powinien być gotowy do końca roku.



Czy wiedziałeś, że powstaje nowy most kolejowy nad Martwą Wisłą?

W ramach modernizacji dwutorowej linii kolejowej z Pruszcza Gdańskiego do stacji Gdańsk Port Północny powstaje nowa przeprawa kolejowa nad Martwą Wisłą. Nowy most ma 120 m długości i ok. 21 metrów wysokości, nad wodą będzie zawieszony na poziomie 8 metrów. Przypomnijmy, że dotychczasowy obiekt umożliwiał swobodne przepłynięcie jednostkom nie wyższym niż 5,6 m. Ponadto poprawi się szerokość toru wodnego, która dziś - przy dotychczasowym moście - wynosi 11 metrów, a będzie mieć 50.

Rośnie ogromna konstrukcja

Prace przy budowie nowego mostu już trwają. W zeszłym tygodniu, w rejonie mostu wantowego, zacumowała barka, na którą załadowano elementy konstrukcyjne nowej przeprawy. Stalowe przęsła i łuki wykonano w Stoczni Nauta w Gdyni.

Zagłębiając się w szczegóły, most składa się z pasa dolnego stanowiącego jezdnię, po której będą poruszały się pociągi, i części łukowej, przenoszącej obciążenia. Łuk znajduje się teraz na barce, składa się z trzech części, które należy rozstawić i zespawać w całość. Jezdnia będzie podwieszona do łuku za pomocą cięgien linowych.

- Początkowo dwa boczne elementy łuku będą podniesione i zamontowane w położeniu docelowym, a następnie połączone z trzecim elementem spinającym. Konstrukcja zostanie zmontowana, zespawana, a następnie podnoszona podnośnikami hydraulicznymi po kilka cm i zabudowywana do wysokości 7 m. Są to bardzo precyzyjne prace, potrwają około 2 tygodni - mówi Ewa Symonowicz-Ginter z biura prasowego spółki PKP PLK, która jest inwestorem przedsięwzięcia.

Proces wynoszenia konstrukcji musi być kontrolowany geodezyjnie, bowiem obiekt waży ok. 2 tys. ton - to tyle, co 47 załadowanych po dach tirów z naczepą. Po zakończeniu tych prac nastąpi montaż konstrukcji do przyczółków i usunięcie barki.

Panorama z mostu wantowego na plac budowy mostu kolejowego. Po lewej trwa montaż konstrukcji. Panorama z mostu wantowego na plac budowy mostu kolejowego. Po lewej trwa montaż konstrukcji.
Potężny żuraw gąsienicowy na placu budowy

Na placu budowy przy moście wantowym stanął potężny żuraw gąsienicowy. Zanim został on przywieziony na miejsce 25 ciężarówkami, wykonawca musiał przygotować dla niego odpowiednie - stabilne - podłoże. Wyłożono tuż przy brzegu Martwej Wisły kilka warstw płyt betonowych.

- Montaż tego żurawia zajmuje nam cztery dni. Potem może ruszyć do pracy - przenosić elementy, których masa całkowita nie może przekraczać 600 ton - mówi Kasper Kwiatkowski, dyrektor gdańskiego oddziału firmy Sarens.

Żuraw na placu budowy unosi łuki mostu, które są następnie podpierane. Maszyna nie będzie uczestniczyć przy montażu mostu na przyczółkach.

Wizualizacja nowego mostu kolejowego na Martwej Wiśle. Dotychczasowy i stary obiekt zostanie rozebrany. Wizualizacja nowego mostu kolejowego na Martwej Wiśle. Dotychczasowy i stary obiekt zostanie rozebrany.
Inwestycja za 370 mln zł

Przebudowa linii na trasie z Pruszcza Gdańskiego do portu pochłonie 370 mln zł. Jest ona elementem projektu poprawy dostępu kolejowego do Portu Gdańsk. Uzupełnia inne plany inwestycyjne portu, do których wlicza się także rozwój baz przeładunkowych, terminali kontenerowych i budowę nowoczesnego centrum dystrybucyjno-logistycznego.

Wykonawcą jest hiszpańska firma Dragados. Inwestycja będzie gotowa latem 2016 r.

Miejsca

Opinie (51) ponad 10 zablokowanych

  • Jakieś terminy? Co oni tak nagle zaczęli wszystko budować i modernizować? (10)

    • 18 24

    • Jak zestawisz tą informację z rozbudową portu w Gdańsku i nowym serwisem dla DCT to wszystko składa się w spójną całość. (1)

      • 28 3

      • ja się zastanwiam tylko kto na tym nakradnie

        wiadomo! swojaki i kolesie nakadno prawie za darmo i tak się skończy jak zawsze! trzeba zmienić władze na naszych bo tamci jusz dość nakradli!

        • 0 5

    • Koniec budżetu unijnego się zbliża. (5)

      • 10 5

      • I wybory... (3)

        • 3 19

        • zawsze sa jakies wybory (2)

          juz przestancie biadolic. Srednio prawie co roku sa przynajmniej jedne wybory.

          brednie

          • 19 2

          • leming a ty śmierdzisz wazeliną (1)

            • 0 24

            • Jak juz to "lemingu"

              Gdy probujesz kogos obrazic przyloz sie troche, bo wychodzisz nie tylko na chama, ale i buca.

              • 15 0

      • I tak już nie zdążą

        mieli czas 2007-2015, przerzucili na nowy okres.

        • 0 2

    • termin jest jeden przed wyborami !!! (1)

      • 1 19

      • zawsze jest przed wyborami i po rownoczesnie.

        napisz kiedy ty bys oddawal takie inwestycje:)

        • 11 1

  • (9)

    Nie ma czegoś takiego jak tir... jest TIR - międzynarodowa konwencja celna

    poza tym zestaw drogowy w postaci ciągnika siodłowego i naczepy może ważyć 40 ton. Jak z matematyki podzielimy 2000/40 = 50 zestawów, a nie jak autor zawarł w tekście 45

    Odpowiedź redakcji:

    Dziękujemy za sugestię. Treść została poprawiona.

    • 22 17

    • czepiando

      "czyli tyle, ile 45 tirów z naczepą". O jakim modelu tira mówimy? Z jedną naczepą? czy tiry są załadowane?... lubię takie porównania z pupy :)

      • 6 1

    • Maksymalna masa ciągnika siodłowego z naczepą dopuszczonego do używania dróg publicznych wynosi 44 tony, więc wszystko się zgadza.

      • 3 2

    • na pewno nie ma? (3)

      http://sjp.pl/tir

      • 3 2

      • sjp (1)

        sjp ("Słownik języka polskiego, ortograficzny, wyrazów obcych i słownik do gier w jednym.") ma taką samą wartość merytoryczną jak wikipedia - podpieranie się ich zawartością jako rzeczowym argumentem w dyskusji jest słabe.

        • 4 4

        • skanu ze Słownika Języka Polskiego wydanego przez PWN w 1987 Ci nie wkleję

          ale tam też jest "tir". Pogódź się z tym

          • 1 1

      • daj spokój

        ludzie od trakerki czy to kierowcy czy jak widać spedytorzy bardzo wrażliwi są na punkcie mówienia na ich maszyny "tiry". Są w stanie nawet zakwestionować słownik języka Polskiego, bo to odbiera im argument do czepiania się. Nie biorą w ogóle pod uwagę czegoś takiego jak ewolucja języka, który z czasem adaptuje nowe słowa używane w mowie potocznej.

        • 6 3

    • Niby poprawili, a jednak nie :-)

      • 1 2

    • Popisałeś sie jak licealista

      chyba, że te wynurzenia kierowałeś do obcokrajowców. Tak czy siak wyszedłeś na przemądrzałego ,,JASIA,,.

      • 3 2

    • Pojecie TIR jest tak popularne w znaczeniu ciezarowka, ze raczej jest cos takiego jak TIR

      Niezaleznie od tego skad wzielo swoje poczatki....

      • 0 0

  • Jak zawsze urzedasy robia wszystko bezmyslnie!!To bedzie most wyłacznie kolejowy! (8)

    drugi wyłącznie samochodowy będzie zakaz jazdy rowerem i nie będzie mozliwosci przejść pieszo!!Identyczna fuszerka jak z tunelem!!I natualnie jak juz nic niebedzie mozna zrobic urzedasy podrapia sie po pustym łbie i powiedza ze bedzie tam autobus jeździł ale jeszce niewiadomo kiedy i zaile !!Tak własnie działają urzedasy wtym kraju i wtym miescie.Dzisiaj podali ze w jakiejś gminie wybudowali droge rowerową za pól miliona i nagle sie okazało ze trzeba rozebrac bo nie spełnia norm.

    • 21 44

    • A tam ktoś chodzi pieszo? (2)

      Serio się pytam? To jest droga z S7 kierunek port i trasa kolejowa do portu. A dookoła w zasadzie nic nie ma.

      • 15 2

      • a dlaczego ma nie chodzic? (1)

        • 5 10

        • jak by mi dali to bym chodził

          a tak to ja ich wszystkich p......e w samo cacao!

          • 1 2

    • Poprzedni też był kolejowy, podobnie jak tysiące mostów kolejowych na świecie. Nikt nie marudził, choć już były rowery ale nie było internetu i sfrustrowanych klepaczy klawiszowych.

      • 16 2

    • Dlaczego inwestor - PKP PLK miałby wspierać ruch pieszy czy rowerowy. Toż to konkurencja. Chcesz się przejechać nowym mostem - zostań maszynistą.

      • 16 2

    • przestan pic specjala!

      • 5 1

    • Ostatnio byłem na zmywaku w Lądku

      i tam nie było pasów rowerowych w tunelu metra - rozstrzelać odpowiedzialnych!

      • 3 1

    • była koncepcja żeby stary most

      zostawić i przerobić go na pieszo-rowerowy, ale z tą koncepcją również dużo problemów, PLK musiało by odstąpić go miastu, a miasto musialo by go przerobić i dbać o jego stan techniczny, który był główną przesłanką żeby postawić nowy most kolejowy zamiast ciągle naprawiać stary, w dodatku jednotorowy.

      • 2 0

  • Mam wrażenie, że ten most skończą szybciej niż tą partaninę przy przebudowie linii tramwajowej.

    • 13 19

  • jocker

    Ten ponton to maritimu

    • 6 1

  • Bardzo dobra wiadomość, tylko potwierdza, że Gdańsk się rozwija. Brawo nasz prezydent.

    • 26 18

  • Jednocześnie powstaną nowe wiadukty kolejowe nad Sienną i Lenartowicza

    Szkoda że nie skorzystano z przebudowy Lenartowicza i pozostawiono pod wiaduktami łuk jaki niepotrzebnie już teraz robi tam ulica Lenartowicza, można było ją wyprostować. A po za tym wysokość nowego mostu niewiele zmienia sytuację toru wodnego na Martwej Wiśle. Ciągle jest tam nisko zawieszony most Siennicki.

    • 9 0

  • Kolejna inwestycja w Gdydańsku (3)

    Jest tego tyle, że ciężko za wszystkim nadążyć. Kiedy w Gdyni zaczną robić choć 1/3 tego co w Gdańsku?

    • 30 7

    • W gdyni wszystko juz jest

      Po co miasto chcesz rozkopywac ?

      • 8 7

    • Bo widzisz - wy macie super-świetnego prezydenta, geniusza Pomorza i prawie Karpat etc, etc,etc, etc.

      a my w Gdańsku jakiegoś Budynia, który ciągle kopie, wyrywa drzewa, burzy kamienice i mąci biednym prostaczkom w głowach

      • 10 4

    • Polskie Linie Kolejowe budują most w Gdańsku

      a nie miasto Gdansk buduje most dla kolei

      • 1 0

  • Brawo Gdańsk !!!!!!!!!!! (2)

    dojdzie PIS do władzy i się skończy - zero kasy dla bastionu PO

    • 14 14

    • Nic tak nie boli w Gdyni

      • 8 2

    • Zastanawiałem się czy po wejściu w komentarze zobaczę jakiś hejt na PO lub PiS.

      Nie zawiodłem się ;)

      • 2 3

  • A Sobieszewo to jakieś parchate? (1)

    A co z mostem na wypę Sobieszewską?

    • 18 4

    • Zrobiono nowy

      w Przegalinie.

      • 1 2

1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane