• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

130 mln na modernizację stacji SKM

Patryk Szczerba
24 lutego 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 
Jednym z bardziej skomplikowanych remontów będzie wykonany ten na stacji Redłowo. Jednym z bardziej skomplikowanych remontów będzie wykonany ten na stacji Redłowo.

Modernizację ośmiu przystanków, remont Dworca Podmiejskiego w Gdyni oraz budowę centrum monitoringu chce sfinansować SKM-ka z dotacji z Unii Europejskiej. - Na każdy przystanek potrzebujemy ok. 10 mln zł. Prace zakończymy w pięć lat - zapowiada Maciej Lignowski, prezes SKM Trójmiasto.



Jak oceniasz zmiany w SKM?

Poznaliśmy harmonogram prac na ośmiu stacjach SKM, które spółka zaplanowała na najbliższe lata. Inwestycja, której koszt jest szacowany na 130 mln zł, rozpoczęła się od remontów w Chyloni i na stacji Rumia Janowo. Tam prace trwają od kilkunastu dni, a ich zakończenie jest planowane na koniec bieżącego roku.

Najpierw Orłowo i Redłowo

Wiadomo już, że następnymi remontowanymi stacjami będą Orłowo i Redłowo. Modernizację zaplanowano na 2018 rok, z zakończeniem w 2019 roku. Na tym pierwszym SKM planuje m.in. budowę nowej wiaty, przebudowę przejścia podziemnego, przebudowę torów i rozjazdów oraz montaż wind. Prawdopodobnie w Orłowie i na każdej stacji pojawią się też osłaniacze przed wiatrem znane ze stacji Żabianka.

  • Stacja Chylonia po modernizacji.
  • Tak ma wyglądać przystanek Rumia-Janowo po przebudowie.
W przypadku Redłowa inwestycja może być bardziej skomplikowana. Oprócz znanych z innych stacji elementów na peronie, niewykluczona jest budowa nowych przejść dla pasażerów SKM, dzięki którym będą mogli wejść na peron z różnych stron wiaduktu. W trakcie inwestycji dużo do powiedzenia będą mieli architekci miejscy, bo stacja sąsiaduje z terenami, gdzie powstają biurowce, są już trzy obiekty sportowe, a wkrótce wyrośnie basen olimpijski.

Czytaj też: Nowy biurowiec przy Drodze Gdyńskiej

W połowie 2020 rozpocznie się równolegle remont peronów na stacjach Grabówek i Leszczynki, który potrwa rok. Na koniec zostaną stacje Stocznia w Gdyni i w Gdańsku. Tam, według harmonogramu, prace rozpoczną się w 2021 roku i zakończą w drugiej części 2022 roku. Ich zakres jest podobny, jak na innych przystankach.

Część prac będzie jednak odbywała się poza stacjami. W Orłowie trzeba będzie prostować tory, gdzie indziej konieczne będzie rozszerzanie lub zwężanie peronów, a co za tym idzie przebudowywane będą torowiska i sieć trakcyjna.

Harmonogram sztywny, utrudnienia nieuniknione

- Ten harmonogram jest sztywny. Modernizujemy perony w zależności od ich stanu, ale bierzemy też pod uwagę potrzeby pasażerów, stąd nieodległa w czasie realizacja w Redłowie. Szacujemy, że na każdy z peronów potrzebujemy 10 mln zł. Wszystko okaże się po tym, gdy będą gotowe projekty oraz rozstrzygniemy przetargi - opowiada Maciej Lignowski, prezes spółki PKP SKM.
Nie obędzie się bez utrudnień w kursowaniu SKM. Najbliższe zaczną się już 10 marca, kiedy na ponad miesiąc na trasie Rumia - Gdynia Cisowa wyłączony z użytku zostanie tor prowadzący do Gdańska. Powodem będą prace na stacji Rumia Janowo. 24 kwietnia, w związku z pracami w Chyloni, do 12 maja zamknięty zostanie tor w kierunku Wejherowa, a później - do 4 czerwca - tor w drugą stronę. Wybrane pociągi będą kończyły bieg w Gdyni Głównej zamiast w Chyloni.

Dworzec podmiejski w Gdyni wypięknieje

Osobnym przedsięwzięciem będzie modernizacja dworca podmiejskiego w Gdyni. Prace powinny rozpocząć się w drugiej połowie 2018 roku i trwać do drugiej połowy 2020 roku. SKM planuje tam odświeżenie i naprawę elewacji, wymianę drzwi oraz okien, modernizację podłogi - zabytkowej posadzki - i wymalowanie ścian.

Przy okazji remontów peronów SKM chce zmienić też wygląd dworca podmiejskiego w Gdyni. Przy okazji remontów peronów SKM chce zmienić też wygląd dworca podmiejskiego w Gdyni.
Porządki będą również wykonywane w otoczeniu budynku oraz na peronie, który ma zostać przystosowany - podobnie jak dworzec - do potrzeb osób mających problemy z poruszaniem się. Całość prac - podobnie jak w przypadku dworca PKP - będzie musiała być prowadzona pod nadzorem konserwatora zabytków.

Jeszcze ważniejszym dla SKM celem jest budowa centrum monitoringu oraz systemu informacji pasażerskiej, które znajdą się w zaaranżowanej na ten cel sali pod kopułą dworca. Ma ono monitorować wszystkie przystanki, zarządzać informacją pasażerską i być jednocześnie punktem informacyjnym, z którym pasażerowie będą mogli się kontaktować bezpośrednio z peronów poprzez słupki z mikrofonem i głośnikiem. Planowane jest też wyposażenie wszystkich peronów na trasie SKM w urządzenia informacji pasażerskiej oraz w systemy kamer.

Gdynia dokłada do remontów

Szacowany koszt inwestycji to 130 mln zł. Praktycznie pewne jest, że 62 mln zł dofinansowania będzie pochodziło z Unii Europejskiej w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych i Regionalnego Programu Operacyjnego. 30 mln zł to wkład Funduszu Kolejowego.

Od 8 do 10 mln zł dołoży Gdynia (2 mln zł zostały już przekazane), która najbardziej skorzysta na inwestycji.

- Przed Euro 2012 skupiliśmy się na stacjach gdańskich, jakiś czas temu wyremontowane zostały też przystanki sopockie, więc teraz kładziemy nacisk na Gdynię. Zachowujemy odrębność każdej ze stacji, więc ich wygląd nie będzie taki sam. Na pewno standardem, który chcemy wprowadzić, jest wiata na całej długości peronu i udogodnienia dla niepełnosprawnych czy to w postaci wind, czy podjazdów - dodaje Lignowski.

Miejsca

Opinie (119) 3 zablokowane

  • (4)

    W koncu ..

    • 48 7

    • Cieszyć się będę jak zrobią. Ostatnio już jeden remont robili, a jak wyszło to były o tym artykuły (1)

      • 2 2

      • Cisowa i Kamienny Potok - neverending story

        ale dobrze, że zrobią osłony od wiatru. Jak ciężkim umysłowo trzeba być, żeby nie zainstalować tego na wcześniej remontowanych. ostatnio stoję na Przymorzu, wieje jak to nad morzem, a ludzie nie mieli się gdzie schować przed wiatrem. W Gdyni przystanki też są wyniesione jak Główna czy Stocznia i bez osłon to byłaby porażka.

        • 1 0

    • prace zakończą w 55 a nie w 5 lat. nagłośnienie we wrzeszczu zakładają już lat kilka, więc lepiej bez emocji

      • 3 1

    • 130 milionów... Im już nikt nie pomoże. No chyba że ornitolog.

      • 1 1

  • Brawo Gdynia!!! (6)

    Dobra inwestycja, dobra zmiana!

    • 42 36

    • Tylko, że to nie jest inwestycja Gdyni (3)

      Raczej wstyd, że tak to teraz wygląda

      • 7 5

      • (2)

        Ne jest, fakt - ale Gdynia się dokłada, tak jak i do swoich przystanków PKM.

        Nawiasem pisząc, za wielokrotnie droższą PKM w Gdańsku w całości zapłaciło województwo.

        • 2 1

        • (1)

          Zapłaciło województwo a PKM wozi powietrze. Od początku jej istnienia zlikwidowanych zostało polowe połączeń a i tak trzeba do tego dokładać.

          • 3 2

          • brak odpowiedniego marketingu, PKM nie jest zintegrowane z reszta komunikacji, rozkład nie jest dopasowany do potrzeb mieszkańców, itp. itd....

            • 1 0

    • Skandalem jest ze tej strategicznej ulicy przy skm redłowo nie poszerzono przy ostatnim remoncie. (1)

      Zróbcie to teraz ! jest szansa na poszerzenie tej drogi, podobnie jak powinno się poszerzyć tunel przy stadionie który jest skandalicznie wąski- Te rzeczy powinny być absolutnym priorytetem masta w 1990 roku!! ćwierć wieku pierdzenia w fotele wystarczy- do roboty!

      • 0 1

      • jest za wąski ale przede wszystkim za za niski.

        • 0 0

  • a Gdańśk Stocznia, Gdańsk Orunia? (9)

    Jak to wygląda...

    • 27 13

    • Przystanek na Oruni wygląda pięknie. Widać, że nigdy tam nie byłeś (3)

      W Gdańsku jedynie Stocznia może się równać brzydotą z przystankami w Gdyni

      • 14 4

      • i stacja "Gdańsk Uniwersytet Gdański"jest brzydki

        • 5 1

      • tak oliwa jest piekna (1)

        Jest sie czym szcycic, mialabyć zrobiona przed euro, jest 2017

        • 1 3

        • eee, przecież Oliwa jest po remoncie. Fakt zrobiono to brzydko, ale nie będą remontować co 4 lata bo się coś nie udało.

          • 2 0

    • Przecież jest napisane, (4)

      że Gdańsk Stocznia będzie remontowana.

      • 14 1

      • (1)

        Jak dla mnie przystanki miedzy Wrzeszczem a Glownym niech zlikwiduja nikt tego nie potrzebuje, malo osob tam mieszka , to jakies zadu*pia, poza tym jezdzi tam tramwaj

        • 3 17

        • A Politechnika! Mnóstwo ludzi korzysta!

          Nie trzeba mieszkać, aby korzystać.

          • 8 1

      • Ten przystanek (Stocznia) powinien już nie istnieć, no chyba że ze względu na historię, (1)

        wraz z upadkiem stoczni przystanek przestał żyć, tłumów tam nie ma. Pojedyncze osoby, zresztą Pod kasztanami też już nie funkcjonuje, a na peronie nie ma warunków, żeby się przespać.

        • 12 3

        • Stoczni nie ma, ale jest kilka klubów działających na miejscu, jak B90, więc jak się jedzie na koncert lub imprezę, to lepiej wysiąść tam, niż na Głównym.

          • 6 1

  • (5)

    Spieszcie bo kasa definitywnie sie
    konczy i powrot do Moldawi

    • 35 6

    • Tak, Unia z Moldawią.

      • 0 4

    • Bogactwo bierze sie z pracy-a nie z dotacji. (3)

      Zapamietaj to lemingu.

      • 0 5

      • dotacje znacznie ułatwiają start i rozwój (2)

        dla przypomnienia: pracowaliśmy od końca wojny niczym w mrowisku i jakoś z ręką w nocniku się w '89 obudziliśmy - produkcja (różna) szła pełną parą i co?
        pomyśl zanim coś napiszesz - sama praca nie daje wiele jeśli nie masz odbiorców swojej pracy, dotyczy to zarówno pracy umysłowej jak i fizycznej

        • 1 0

        • Widocznie w PRL nie pracowaliśmy ciężko (1)

          Tzn. propaganda tak mówiła, ale to wszystko ch.. warte, bo na Zachodzie inwestowano w pracę głową i tym sposobem u nas 10 roboli robiło w dzień tyle co tam maszyna przejechała w godzinę

          • 0 0

          • automatyzacja to raz,
            dwa - nasza produkcja trafiała do bratniej czarnej dziury, bo tam łykali wszystko jak leci
            a czy pracowaliśmy ciężko? w niektórych branżach na pewno

            • 0 0

  • A czemu to tylko (14)

    130 mln? Skad takie kwoty? Extra dom stawia sie za pol bani a tu tyle mln?

    Poprosze mi to rozjasnic co za co ile

    • 43 8

    • Co to jest ... (1)

      "Extra dom" i co to "pol bani" ?
      Chyba nie myślisz o melince na działkach i półlitrówce?

      • 6 11

      • To jest, gdy czarne jest czarne, a białe jest białe.
        Wiem, trudny koncept.

        • 2 2

    • (6)

      Wez moze sciagnij sobie dokumentacje przetargowa. Poczytaj, policz, jesli uwazasz, ze mozesz to zrobic taniej wystartuj w przetargu, wygraj, zarob pieniadze, badz szczesliwy.

      • 10 7

      • Ale nudny popis.

        • 1 1

      • Rzeczowa opinie (4)

        Jak ktoś da rzeczową opinie to jest minusowany. Jeszcze raz powtórzę. To sa przetargi nieograniczone i może wystartować każdy. Proszę spróbować. Najlepiej sie wypowiadać a nie mieć pojęcia. Jeśli ktoś
        porównuje budowę domu do przebudowy przystanku kolejki Skm to znaczy ze ma nie po kolei w głowie. To tak jakby zapytać czemu ekstra fura kosztuje 500tys ( merc czy BMW) a nędzna pesa 10mln.

        • 11 1

        • Widzisz, dano głos gupiemu, który nawet nie rozumie, że głupi. To Cię zminusuje. (3)

          Pisać umie, więc rozumowanie które stosuje ograniczone jest do jego percepcji. I pewnie nie zrozumie Twojej analogii o mercu i pesie...

          Minusować będą też ci, którzy w imię naiwnie pojmowanie równości (jako identyczności), Twój komentarz uważać będą za "ofensywny".

          Małpie brzytwę dano i nią macha - czy to głosując na PIS czy wystawiając "Klątwę". Głupota ta sama. Takie czasy.

          • 9 0

          • (2)

            Kolesie chca zarobic na publicznym nie kazdy moze wygrac przetarg jest juz gotowa infrastruktura torow nie dodaja budynkow nie buduja widac walek jak z dworcem w Gdyni Glownej...remontow ciag dalszyy

            • 2 5

            • Od razu zgłoś do prokuratury. Jeszcze będziesz bohaterem.

              • 1 1

            • Ale dworzec podmiejski w Gdyni nie był remontowany o czym Wy pitolicie?!

              • 1 0

    • Na podstawie ustawy o dostępie do informacji publicznej

      Poproś o wgląd w kosztorys inwestorski

      • 0 2

    • To co powiesz o stacji Gdańsk-Wrzeszcz? Jedna stacja za taką samą kwotę...

      • 0 0

    • a po co ci to wiedzieć skąd takie kwoty

      trzeba było się uczyć to byś decydował co za ile i gdzie i ile z tego do kieszeni

      • 2 0

    • Nowa galeria forum radunia (1)

      Koszt ok 900 mln czyli 6razy wiecej niz ten peronik, dlatego pytam skad taka kwota? Porownajcie peronik do galerii? Albo esc koszt sto baniek czyli 100mln wielki budynek z,infrastruktura i wykonczeniem ala bizancjum a tu peronik za 130 baniek...

      Jak ktos jest choc troche inteligetny to widzi tu jakis przekret madrzy znawcy

      • 1 3

      • Doczytaj

        130 mln to kwota na wszystkie planowane inwestycje

        • 1 0

  • Dobrze że to nie PKM (4)

    Ani POlityczna czapa o tym decyduje bo cała kasa POszlaby na gdańskie przystanki jak ten miliard na PKM

    • 30 45

    • I już zarobiłeś 1,50 zł. Teraz szybko po wypłatę do "Jaśnie Pana". (2)

      • 7 6

      • znasz z autopsji? (1)

        • 3 4

        • Troll jaki czujny. Jak on zna dobrze stawki za oczernianie w necie

          • 0 1

    • Bo SKM to niby nie państwowa?

      • 1 0

  • Tym razem chyba uda się zrobić dobrze. (1)

    Mam nadzieję ze tym razem nie zapomną dostosowac wysokości peronow do wysokosci SKM... Bo co robią remont to zapominają o tym ważnym elemencie...

    • 31 3

    • Tak jest jak ekipa gluszka

      I innych po.-pis owych ekip..... Ci chlopcy ucinaja etaty zeby bylo na nowegi merca..

      • 0 0

  • Czytać się tego nie da. (2)

    Czytajcie swoje wypociny przed publikacją pismaki, bo oczy bolą.

    • 10 9

    • dlatego codziennie tu jesteś?

      a nie na innych portalach?

      • 1 2

    • Czy sondy układa autor artykułu .....

      ....czy inna osoba ? czy czytelnicy mogą zobaczyć zdjęcie tej osoby ?

      • 3 0

  • Taaaaaakaaa kasa, (2)

    w morde jeża, ale nic nie piszą o rozbiórce obecnego i postawieniu nowego dworca w Sopocie, taki wstyd przez tą zardzewiałą budę.

    • 27 10

    • ...i "ozdobioną" przez ptaszydła z lotu koszącego... hi, hi, hi... cudne...

      • 3 1

    • Kocham Trójmiasto i balangowy Sopot

      A mi się Sopocki Dworzec bardzo podoba.Gdańszczanin

      • 0 0

  • (6)

    Nareszcie. Infrastruktura stacji SKM już od dawna odbiega od standardów europejskich, a zbliżała się do standardów wschodniej Ukrainy

    • 27 2

    • to jest taka infrastruktura, żeby ukraińcy czuli sie lepiej u nas (5)

      zwłaszcza, że ma ich być wkrótce 2 mln

      • 2 2

      • POdziekujmy. POlitykom (4)

        Od tylu lat trzymają łapy na budżecie województwa i POmpuja kase tylko w Gdansk

        • 4 4

        • Mieszkaniec (3)

          Szybkie koleje miejskie (SKM) nie obejmuje budzetu wojewodzkiego jest to osobna instytucja. Tak jak cale koleje miasta nie moga ingerowac w dzialalnosc i iich inwestowac

          • 1 2

          • Gdzie Ty mieszkasz???? Z tego co piszesz wynika, że w Wąchocku. (2)

            Kursowanie SKM opiera się prawie tylko na finansowaniu z budżetu województwa. Kto Ci takich bzdur naopowiadał? Województwo ustala ilość kursów pociągów a co za tym idzie daje na to kasę. Obudź się ze snu...

            • 2 2

            • Mieszkaniec

              Czyli nie musze placic za bilet bo jest finansowane z moich podatkow z budzetu wojewodzkiego tak jak cale koleje polskie. Do tej pory nie slyszalem zeby miasta kwapily sie do inwestowania kolei

              • 1 1

            • miesięczny 2 x droższy niż w Warszawie

              Tak, a pasażerowie rzucają drobne grosze do kapelusza konduktora.

              • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane