• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

160 mln zł na międzynarodowe szlaki rowerowe na Pomorzu

Katarzyna Moritz
18 sierpnia 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Rowerzyści będą mogli istniejącymi jak i planowanymi do budowy szlakami rowerowymi, podróżować po Trójmieście, ale też Europie. Rowerzyści będą mogli istniejącymi jak i planowanymi do budowy szlakami rowerowymi, podróżować po Trójmieście, ale też Europie.

Dzięki włączeniu się do międzynarodowego projektu Euro Velo, Pomorze chce pozyskać pieniądze na budowę i rozbudowę blisko 700 km tras rowerowych. Cały projekt wart jest 160 mln zł.



Czy często jeździsz na długich trasach rowerem?

Projekt Euro Velo to europejska sieć szlaków rowerowych - w ramach tego zadania tworzonych jest 14 długodystansowych szlaków rowerowych, biegnących przez całą Europę. Ich całkowita długość ma wynosić ponad 70 tys. km.

W naszym województwie w ramach programu "Pomorskie trasy rowerowe", współfinansowanego z Unii Europejskiej, ma być stworzony szlak R-10, biegnący w korytarzu trasy Euro Velo 10 (szlak wokół Bałtyku o długości 7980 km) oraz szlak Wiślanej Trasy Rowerowej, będący częścią korytarza Euro Velo 9 (Bałtyk - Adriatyk, czyli Gdańsk - Pula w Chorwacji, o długości 1930 km).

Szlaki te budowane są w dużej mierze w oparciu o już istniejącą sieć lokalnych, regionalnych oraz krajowych ścieżek i tras rowerowych, łącząc je w jeden system.

Rowerem po Głównym Mieście i nowymi drogami

Całkowita długość planowanych tras w Pomorskim wyniesie 669,5 km. Długość Wiślanej Trasy Rowerowej R-9 po obydwóch stronach Wisły wyniesie 242,9 km, a trasy R-10 448,3 km.

W Gdańsku licząca 25 km trasa R-10 rozpocznie się przy ul. Jantarowej zobacz na mapie Sopotu na granicy z Sopotem i pobiegnie do dworca Gdańsk Główny PKP. Tam połączy się z liczącą 18 km trasą R-9, która pobiegnie przez Główne Miasto, następnie w kierunku Wyspy Sobieszewskiej.

Przebieg tras w Gdańsku. Przebieg tras w Gdańsku.
- Cześć tras trzeba będzie zmodernizować, część tylko oznaczyć, a część wręcz wybudować od zera. Na Głównym Mieście ruch rowerowy jest dopuszczony, a jest to najciekawszy szlak w Gdańsku. Włączenie tego odcinka do europejskiej sieci nie będzie wymagało żadnych zmian, np. w nawierzchni ul. Długiej - wyjaśnia Remigiusz Kitliński, oficer rowerowy z gdańskiego magistratu.
Wybudować trzeba będzie odcinek drogi rowerowej przez Wyspę Sobieszewską, od Świbna do Sobieszewa (ulicami Turystyczną i Boguckiego zobacz na mapie Gdańska), trasę po wale wiślanym, czyli ze Świbna do granicy gminy Cedry Wielkie, do miejscowości Błotnik.

Do wybudowania jest też odcinek wzdłuż ul. Elbląskiej, z tym że fragment od Siennickiej zobacz na mapie Gdańska do Miałkiego Szlaku jest już w budowie. Dalszy fragment, wzdłuż DK7 powstanie później, podobnie jak niewielki odcinek przy al. Hallera zobacz na mapie Gdańska.

- Te trasy mają powstać do 2020 r. My w tej chwili przygotowujemy projekty budowlane. Dla większości odcinków w Gdańsku są już gotowe, czekamy tylko na sygnał od marszałka i możemy startować z realizacją tych prac - tłumaczy Kitliński.
Przebieg pomorskich tras w Gdańsku. Przebieg pomorskich tras w Gdańsku.
W związku z tym projektem Gdańsk chce podpisać porozumienie z Pruszczem Gdańskim oraz gminami Cedry Wielkie i Suchy Dąb, by wspólnie złożyć niezbędne dokumenty do instytucji zarządzającej Regionalnym Programem Operacyjnym Województwa Pomorskiego na lata 2014-2020. Uchwałę w sprawie porozumienia mają 27 sierpnia przegłosować gdańscy radni.

Gdynia i Sopot też wyłożą na trasy rowerowe

Marszałek od kwietnia ma już analizę wykonalności projektu pomorskich tras rowerowych. W projekt jest zaangażowanych wiele pomorskich gmin - od Ustki, przez Hel, po Krynicę Morską, oraz od Gdyni, przez Sopot, Gdańsk po Kwidzyn.

Gdańsk na realizację trasy R-9 będzie musiał znaleźć około 12 mln zł, a na R-10 - 1,6 mln zł. Gdynia i Sopot dokładają do budowy tej drugiej trasy kolejne miliony: Gdynia około 18 mln zł (trasa będzie biegła od ul. Płk Dąbka, poprzez estakadę Kwiatkowskiego, tereny portowe, Bulwar Nadmorski, al. Piłsudskiego, do skrzyżowania z Placem Pierwszej Brygady Pancernej ze skwerem Plymouth, al. Zwycięstwa, ul. Orłowską do Promenady Królowej Marysieńki i ul. Przebendowskich - zobacz mapę poniżej), a Sopot ponad 15 mln zł (trasa rozpocznie się od granicy z Gdynią przy ul. Haffnera, dalej ma biec poprzez Powstańców Warszawy, al. Mamuszki, przy molo, do wejścia na plażę nr 26 przy granicy z Gdańskiem - zobacz mapę poniżej).

Łącznie projekt "Pomorskie trasy rowerowe" ma pochłonąć ok. 160 mln zł z nowego rozdania unijnego, a także z innych źródeł. Obecnie jeszcze nie wiadomo, ile dokładnie wyniesie dofinansowanie unijne.

  • Przebieg trasy R-10 w Gdyni.
  • Przebieg trasy R-10 w Sopocie.
  • Schemat trasy R-10 i R-9 w naszym województwie.
Roboty budowlane będą prowadzone od 2017 do 2020 r. Lata 2015-16 poświęcone będą na przygotowanie dokumentacji projektowo-technicznej, uzgodnienia, pozwolenia, wykup ziemi itp.

Projekt rowerowy będzie towarzyszyć innej inwestycji w pomorską turystykę, czyli "Kajakiem przez Pomorze". Oba prowadzone będą równocześnie i wzajemnie będą się uzupełniały.

Czytaj też: 50 mln zł na rozwój turystyki kajakowej na Pomorzu

Przypomnijmy: projekt Kajakiem przez Pomorze przewiduje budowę i modernizację przystani i stanic kajakowych, miejsc przenosek, wodowania i wyjmowania kajaków z wody na pomorskich rzekach. Zagospodarowanych i oznakowanych ma zostać minimum 15 pomorskich szlaków kajakowych.

Opinie (232) ponad 20 zablokowanych

  • A jaka nawierzchnia będzie na tych szlakach? (2)

    Mam nadzieję, że nie w stylu "bez górala nie podchodź".

    • 19 3

    • Kostka sopocka :D (1)

      • 9 4

      • kostka sopocka to komfort przy gdynskim bruku na starowiejskiej

        • 10 3

  • R-10 (3)

    Z Gdyni na dość długim odcinku od ul Puckiej dozwolony jest ruch samochodowy, na wąskiej drodze kierowcy pędzą i czasami nie ma gdzie zjechać rowerem jaka to R-10?

    • 17 2

    • wlasnie mnie to zastanawia (1)

      wejherowo i puck wyczaily i jezdza sobie omijajac korki.
      ze mijaja rowery na 20cm przy 60kph? ojtam, ojtam.

      • 7 2

      • bo GWE i GPU to stan umysłu

        jak u pjutina.

        • 9 3

    • Dozwolony dla pojazdów posiadających pozwolenie, rolniczych oraz sieci. Najwięcej jeździ tam zwykłych samochodów w wątpię by chociaż 1 na 50 miał takowe zezwolenie

      • 1 0

  • beznadzieja (3)

    Lepiej wydac te 160baniek na nauke rowerzystów pod względem przepisów drogowych i na porządne oświetlenie dla nich. A pozatym po co tyle dróg rowerowych?? Nie lepiej naprawic drogi

    • 10 44

    • A ja wczoraj czytałem, że kierowcy chcą koniecznie tunel pod Pachołkiem za 2 miliardy, czyli 2000 baniek.
      Znaj proporcje, mocium panie.

      • 20 3

    • Nie, nie lepiej

      ale to kierowcy zabijają ponad 3tys ludzi rocznie w całej Polsce, a nie rowerzysci

      • 16 5

    • do kuchni sobie zrob droge

      • 8 1

  • (2)

    Od molo do Gdańska to już jest trasa.Czyżby ktoś chciał wziąć dwa razy pieniądze za jeden projekt

    • 5 9

    • (1)

      Czytaj ze zrozumieniem

      • 7 2

      • Chyba nie wiesz jak pomysłowo działają nasi urzędnicy,szczególnie gdy można wydać pieniądze unijne.Duża część idzie na ekspertów od planów i przygotowania tego co już jest,a jeżeli da się dwa razy skasować za to samo to czemu nie skorzystać

        • 11 3

  • A bo tak (4)

    Wydaje mi sie ze to stereotyp. Ja jezdze samochodem na codzien i dla mnie to nie problem zwolnic przed rowerem jadacym przede mna. Natomiast nagonka jaka jest zrobiona na kierowcow juz sie nudna robi. A jak to wszedzie bywa wina lezy na srodku i zarowno kierowcy jak i rowerzysci nie sa bez win

    • 15 5

    • a czy ten komentarz dotyczy art?

      • 4 1

    • Przecież kierowcy i rowerzyści to te same osoby!

      Po co antagonizować? Jeżeli ktoś zachowuje się jak debil na rowerze, to samo robi za kółkiem. A przecież większość rowerzystów ma samochody.

      • 13 2

    • jak jadac w tym samym kierunku zwalniasz PRZED rowerem?!

      a nie ZA rowerem, podazajac za nim!?

      • 2 0

    • nagonka jest na obie grupy przez osobników szczególnie widocznych, tj. debili

      jeżdżąc codziennie nie mam problemów ze znaczną ilością rowerzystów, kierowców, pieszych. Czasem jednak ktoś się na siłę czuje lepszy i spowoduje nerwową sytuację. A potem są bluzgi i okopywanie się.

      • 1 1

  • Brawo! Co tu więcej pisać!

    • 7 2

  • Gdynia około 18 mln zł (1)

    Dlaczego Gdynia tak dużo musi wydać na trasy rowerowe, a przecież nie dostała nawet żadnej schetynówki od wojewody i marszałka ?

    • 4 10

    • Możecie nic nie wydawać i dalej być rowerowym zad'upiem Pomorza

      • 2 2

  • Głupota wydatkowania unijnych środków postępuje ... (2)

    Ciekawe czy ktoś sprawdzał ilu osobom to będzie służyć? Jeździłem rekreacyjne rowerem przez Sobieszewo do Świbna i przez głowę mi nie przeszło, że potrzebna jest tam teraz inwestycja w drogę rowerową - gdy w mieście brakuje porządnych ulic, chodników ze ścieżkami rowerowymi czy zwykłego oświetlenia.

    Rozumiem, że inwestycja będzie bo jest taki program. I trzeba sięgnąć po środki, a skorzysta na tym wykonawca i instytucja rozdająca dotacje.

    Kto wie, może w kolejnym programie pojawi się pomysł drogi rowerowej na księżyc i ktoś za miliardy będzie naklejał nalepki z drogowskazami na satelitach.

    Smutne.

    • 15 28

    • latem tragedia

      Niestety latem przejechać z Sobieszewa do Świbna - to tragedia. Samochody jeżdżą jak szalone. Wolałam jechać przez las, żeby uniknąć jechania ulicą. Przedłużenie ścieżki rowerowej na Turystycznej i dalej jest konieczne.

      • 3 0

    • .

      Nie masz człowieku pojęcia o czym piszesz.To że na tym odcinku nie doszło do śmiertelnych potrąceń rowerzystów to tylko przypadek.

      • 1 1

  • (4)

    O ile mi wiadomo R9 miał biec drogą wzdłuż Kanału Raduni do Pruszcza a nie przez Sobieszewo coś tu nie tak

    • 6 5

    • (2)

      WOJT czy ty przpadkiem nie pochodzisz z Tczewa i nie mieszkasz teraz w Gdyni?

      • 1 3

      • R9 przy raduni

        A od kiedy Radunia to Wisła? :)

        • 0 3

      • Ja akurat Gdyni nie cierpię i mieszkam w Gdańsku

        • 1 1

    • Ty WOJT akurat

      jesteś zawsze najbardziej poszkodowany. Budyń obiecał Ci gruszki na wierzbie a Ty łykałeś to jak głodny rekin. A teraz co, droga techniczna zamiast pustej trasy rowerowej? Na Ogarnej cudowny kontrapasik już ktoś pozastawiał? R9 miał gdzieś biec? To chyba już nie pobiegnie. Plany, wyrzucanie państwowych pieniędzy w błoto a potem zawód.

      Ja wiedziałem że tak będzie, aha,aha
      Ja wiedziałem ...

      • 0 0

  • (21)

    Dlaczego rowerzyści są faworyzowani? Nawet nie potrafią zejść z roweru na przejściu i go przeprowadzic, tylko pchaja się pod maske a potem placz, że ktoś nie wychamował..powinni zająć się karaniem tych kretynow, zamiast rozsadnych kierowców, ktorzy są w stanie nawet nacisnac hamulca bo kretyn pojawia się z nikąd

    • 17 41

    • (14)

      Ano dlatego, że Europa odchodzi od szkodliwych dla środowiska środków transportu i promuje jazde na rowerze, odnawialne źródła energii, biopaliwa i auta na prąd.

      • 23 9

      • Ekonomia pedałowania (4)

        Energia wytwarzana przez spalanie sybstancji odżywczych w organizmie człowieka jest droższa od energii pochodzącej z innych źródeł, wykorzystywanych przez naszą cywilizację. Do tego dochodzi kilkadziesiąt litrów wody na umycie pedalarza po wysiłku. Nie jest aż tak zielono w tym temacie.

        • 10 19

        • i wtedy się obudziłeś zalany potem (1)

          ...

          • 13 3

          • niestety

            on się budzi PRZEDTEM
            i stąd flustracja i niedosyt i niezaspokojenie

            • 6 2

        • Te ekspert - zapomniałeś że masz w aucie trzy pedały ? No więc kto tu jest

          większym pedalarzem. Długotrwała jazda samochodem też powoduje pocenie się - pod pachami. I dezodorant nie obroni przed pojawieniem się plam potu na ubraniu.

          • 16 5

        • czyli poza pedalarzami nikt się nie myje

          to wyjaśnia ilość smrodu w autobusach

          • 2 1

      • Europa odchodzi tez od mysli, ze cokolwiek będzie jeszcze znaczyła na świecie. (7)

        Zmierza w kierunku skansenu, który Chiny i USA będą traktować jak kuriozalny protektorat.

        • 5 13

        • (3)

          Tylko, co to ma wspólnego z art.?

          • 8 1

          • nic
            ale obala tezę ze CHRL odchodzi od rowerów

            a rowery miejskie w Huangzhou to największa taka sieć na świecie
            druga największa też w CHRL

            • 2 1

          • Nie tylko ty nie widzisz, cała EUropa nie widzi, dlatego zmierza ku przepaści. Powoli, pedałujac na rowerze. (1)

            Tymczasem reszta świata podróżuje coraz szybciej.

            • 2 2

            • próbując poruszać się coraz szybciej coraz częściej porusza się w korku

              czyli coraz wolniej.
              Przeciętna prędkość samochodu w Londynie przed wprowadzeniem opłat kongestyjnych: 11,5 km/h czyli mniej niż dorożek konnych na początku XIX wieku.

              • 0 0

        • Jedź do Chin i zobacz co tabuny rozlatujących się i kopcących rupieci (1)

          zrobiło z powietrzem w miastach. Podpowiem tobie: w Pekinie jeden dzień oddychania tamtejszym powietrzem to ekwiwalent 40 wypalonych papierosów. 17% ludzi umiera z powodu zanieczyszczenia powietrza.

          • 13 2

          • I co z tego? Teraz Chiny mają frosę, żeby Europe kupici to robią. Nie będą bawić się w sentymenty.

            • 2 3

        • Mało czytasz o Chinach ostatnio. Bo ostatnio na skutek przewlekłych smogów

          władze powiedziały "stop węglowi" i przystąpiły do redukcji zanieczyszczeń.

          • 7 2

      • chrzanisz..... zainteresuj sie akcyzami na pojazdy ekologiczne, w tym w PL

        sie zdziwisz....

        • 0 0

    • A ty nie powinieneś czasem zwolnić przed pasami kolego?

      • 14 5

    • TVN turbo nadaje nową serię dla kierowców - "Absurdy drogowe". To przyjmij do

      wiadomości, że są absurdy rowerowe i schodzenie z roweru zaliczam do jednego z nich zamiast malowania obok przejazdu rowerowego. A ty zwalniaj odpowiednio wcześnie na widok rowerzysty, aby mógł przejechać na drugą stronę tak, abyś ty nie musiał całkowicie się przed nim zatrzymać. Wtedy też lepiej że przejeżdża, a nie przechodzi, bo wtedy to już trzeba stanąć przed nim.

      • 12 4

    • na nowe drogi wydano w ostatnich latach w Trójemieście kilka MILIARDÓW złotych, i to mimo spójnej sieci

      wskaż mi w takim miejscu, w którym momencie faworyzuje się rowerzystów, którzy do dziś nie mogę spokojnie z jednego końca miasta na drugi dojechać? Chyba mylisz skalę i wyciągasz błędne wnioski

      • 12 1

    • Akurat ten przepis jest idiotyczny. Juz lepiej byloby dla ludzi jakby to samochody byly przepychane przez przejscia.

      • 7 1

    • oddaj prawko ale to już piracie (1)

      "z nikąd" pojawiali się już piesi, rowerzyści, motocykliści, drzewa, samochody, tramwaje i pociągi... a może to tacy jak ty są ślepi jak krety i nie che się wam rozglądać? Biedak nie spodziewa się rowerzysty w rejonie przejścia uhh ohhh szok, znikąd się pojawił.

      • 9 1

      • to typowy kierowca-burak

        wszyscy oni powinni mieć sprawdzaną znajomość PoRD co pięć lat

        • 6 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane