• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

160 mln zł na międzynarodowe szlaki rowerowe na Pomorzu

Katarzyna Moritz
18 sierpnia 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Rowerzyści będą mogli istniejącymi jak i planowanymi do budowy szlakami rowerowymi, podróżować po Trójmieście, ale też Europie. Rowerzyści będą mogli istniejącymi jak i planowanymi do budowy szlakami rowerowymi, podróżować po Trójmieście, ale też Europie.

Dzięki włączeniu się do międzynarodowego projektu Euro Velo, Pomorze chce pozyskać pieniądze na budowę i rozbudowę blisko 700 km tras rowerowych. Cały projekt wart jest 160 mln zł.



Czy często jeździsz na długich trasach rowerem?

Projekt Euro Velo to europejska sieć szlaków rowerowych - w ramach tego zadania tworzonych jest 14 długodystansowych szlaków rowerowych, biegnących przez całą Europę. Ich całkowita długość ma wynosić ponad 70 tys. km.

W naszym województwie w ramach programu "Pomorskie trasy rowerowe", współfinansowanego z Unii Europejskiej, ma być stworzony szlak R-10, biegnący w korytarzu trasy Euro Velo 10 (szlak wokół Bałtyku o długości 7980 km) oraz szlak Wiślanej Trasy Rowerowej, będący częścią korytarza Euro Velo 9 (Bałtyk - Adriatyk, czyli Gdańsk - Pula w Chorwacji, o długości 1930 km).

Szlaki te budowane są w dużej mierze w oparciu o już istniejącą sieć lokalnych, regionalnych oraz krajowych ścieżek i tras rowerowych, łącząc je w jeden system.

Rowerem po Głównym Mieście i nowymi drogami

Całkowita długość planowanych tras w Pomorskim wyniesie 669,5 km. Długość Wiślanej Trasy Rowerowej R-9 po obydwóch stronach Wisły wyniesie 242,9 km, a trasy R-10 448,3 km.

W Gdańsku licząca 25 km trasa R-10 rozpocznie się przy ul. Jantarowej zobacz na mapie Sopotu na granicy z Sopotem i pobiegnie do dworca Gdańsk Główny PKP. Tam połączy się z liczącą 18 km trasą R-9, która pobiegnie przez Główne Miasto, następnie w kierunku Wyspy Sobieszewskiej.

Przebieg tras w Gdańsku. Przebieg tras w Gdańsku.
- Cześć tras trzeba będzie zmodernizować, część tylko oznaczyć, a część wręcz wybudować od zera. Na Głównym Mieście ruch rowerowy jest dopuszczony, a jest to najciekawszy szlak w Gdańsku. Włączenie tego odcinka do europejskiej sieci nie będzie wymagało żadnych zmian, np. w nawierzchni ul. Długiej - wyjaśnia Remigiusz Kitliński, oficer rowerowy z gdańskiego magistratu.
Wybudować trzeba będzie odcinek drogi rowerowej przez Wyspę Sobieszewską, od Świbna do Sobieszewa (ulicami Turystyczną i Boguckiego zobacz na mapie Gdańska), trasę po wale wiślanym, czyli ze Świbna do granicy gminy Cedry Wielkie, do miejscowości Błotnik.

Do wybudowania jest też odcinek wzdłuż ul. Elbląskiej, z tym że fragment od Siennickiej zobacz na mapie Gdańska do Miałkiego Szlaku jest już w budowie. Dalszy fragment, wzdłuż DK7 powstanie później, podobnie jak niewielki odcinek przy al. Hallera zobacz na mapie Gdańska.

- Te trasy mają powstać do 2020 r. My w tej chwili przygotowujemy projekty budowlane. Dla większości odcinków w Gdańsku są już gotowe, czekamy tylko na sygnał od marszałka i możemy startować z realizacją tych prac - tłumaczy Kitliński.
Przebieg pomorskich tras w Gdańsku. Przebieg pomorskich tras w Gdańsku.
W związku z tym projektem Gdańsk chce podpisać porozumienie z Pruszczem Gdańskim oraz gminami Cedry Wielkie i Suchy Dąb, by wspólnie złożyć niezbędne dokumenty do instytucji zarządzającej Regionalnym Programem Operacyjnym Województwa Pomorskiego na lata 2014-2020. Uchwałę w sprawie porozumienia mają 27 sierpnia przegłosować gdańscy radni.

Gdynia i Sopot też wyłożą na trasy rowerowe

Marszałek od kwietnia ma już analizę wykonalności projektu pomorskich tras rowerowych. W projekt jest zaangażowanych wiele pomorskich gmin - od Ustki, przez Hel, po Krynicę Morską, oraz od Gdyni, przez Sopot, Gdańsk po Kwidzyn.

Gdańsk na realizację trasy R-9 będzie musiał znaleźć około 12 mln zł, a na R-10 - 1,6 mln zł. Gdynia i Sopot dokładają do budowy tej drugiej trasy kolejne miliony: Gdynia około 18 mln zł (trasa będzie biegła od ul. Płk Dąbka, poprzez estakadę Kwiatkowskiego, tereny portowe, Bulwar Nadmorski, al. Piłsudskiego, do skrzyżowania z Placem Pierwszej Brygady Pancernej ze skwerem Plymouth, al. Zwycięstwa, ul. Orłowską do Promenady Królowej Marysieńki i ul. Przebendowskich - zobacz mapę poniżej), a Sopot ponad 15 mln zł (trasa rozpocznie się od granicy z Gdynią przy ul. Haffnera, dalej ma biec poprzez Powstańców Warszawy, al. Mamuszki, przy molo, do wejścia na plażę nr 26 przy granicy z Gdańskiem - zobacz mapę poniżej).

Łącznie projekt "Pomorskie trasy rowerowe" ma pochłonąć ok. 160 mln zł z nowego rozdania unijnego, a także z innych źródeł. Obecnie jeszcze nie wiadomo, ile dokładnie wyniesie dofinansowanie unijne.

  • Przebieg trasy R-10 w Gdyni.
  • Przebieg trasy R-10 w Sopocie.
  • Schemat trasy R-10 i R-9 w naszym województwie.
Roboty budowlane będą prowadzone od 2017 do 2020 r. Lata 2015-16 poświęcone będą na przygotowanie dokumentacji projektowo-technicznej, uzgodnienia, pozwolenia, wykup ziemi itp.

Projekt rowerowy będzie towarzyszyć innej inwestycji w pomorską turystykę, czyli "Kajakiem przez Pomorze". Oba prowadzone będą równocześnie i wzajemnie będą się uzupełniały.

Czytaj też: 50 mln zł na rozwój turystyki kajakowej na Pomorzu

Przypomnijmy: projekt Kajakiem przez Pomorze przewiduje budowę i modernizację przystani i stanic kajakowych, miejsc przenosek, wodowania i wyjmowania kajaków z wody na pomorskich rzekach. Zagospodarowanych i oznakowanych ma zostać minimum 15 pomorskich szlaków kajakowych.

Opinie (232) ponad 20 zablokowanych

  • (1)

    Domyslam sie ze sto baniek na projekty a reszta na trasy

    • 7 2

    • źle się domyślasz, nie siej fermentu

      • 1 4

  • Co za bzdura.. (5)

    W naszym kraju mamy może 3-4 miesiące kiedy jest na tyle dobra pogoda aby jechać rowerem. Taką kasę niech inwestują w odnawianie chodników i ulic. Gdańsk to jedno z bardziej zakorkowanych miast a nowe dzielnice pozostają bez dobrych dojazdów!! Tym trzeba się zajmować a nie tylko te rowery, to nie jest Holandia!!

    • 6 20

    • nie ma na świecie miejsca, gdzie problem korków rozwiązano budową nowych dróg (1)

      są za to miejsca, gdzie, poradzono sobie z nim budową tras rowerowych. To raz.

      Dwa - Kopenhaga, Malmo czy Helsinki mają raczej gorszy klimat, a udział podróży rowerowych sporo większy. To nie kwestia pogody, tylko chęcie.

      I na koniec najwazniejsze - Eurovelo jest szlakiem turystycznym, który ma niewiele wspólnego z komunikacją w mieście. Czytaj artykuł do końca, zamiaast tylko narzekać.

      • 9 3

      • .....

        ... jedziemy przez Polskę w grudniu czy styczniu, trasą za 160 baniek ;-)

        • 2 6

    • Heh, w Holandii wiekszosc roku wieje tak, ze rower zawraca i co chwile pada. Wiec troche przesadzasz z tym klimatem....

      • 8 3

    • Skad te dane? (1)

      Skad te dane? Wedlug ubieglo- lub tegorocznych badan Gdansk jest najmniej zakorkowanym duzym miastem w Polsce. A pogoda malo wygodna do jezdzenia, to nie 8-9, ale moze 2-3 miesiace w roku.

      • 0 2

      • Gdańsk jest może najmniej zakorkowanym z dużych miast w Polsce

        ale nadal jest nadmiernie zakorkowany między innymi przez brak zdecydowania się na poważną, integralną politykę komunikacyjną, stawiającą przede wszystkim na komfort i bezpieczeństwo ruchu pieszych i rowerzystów oraz odpowiednie ich powiązanie z systemem komunikacji szynowej.

        • 0 0

  • (5)

    Wszystko fajnie tylko ci chorzy roszczeniowcy jakim są rowerzyści, dalej bedą wlec się jezdnią a nie ścieżką wybudowaną za grube miliony.

    • 12 16

    • Roszczeniowcy?

      Bo domagają się infrastruktury, dzięki któej włąśnie nie będa musili skakaś z jezdni na chodnik cały czas? Łatwo się piętnuje innych, gdy zmuszeni są poruszać się w większości po drogach zbudowanych pod SAMOCHODY. Jakoś nie widzę rowerów na Zwycięstwa czy Grunwaldzkiej, czyzby te miejsca roszczeniowcy omijali?

      • 8 3

    • Wcale nie chorzy

      Jeżeli droga jest dwujezdniowa po dwa pasy, jeżeli jest chodnik z obu stron, tory w jedną i druga stronę, to dlaczego rowerzysta nie ma mieć prawa do chociaż tego 1.5m swojego pasa?

      Czas najwyższy coś z tymi latami zaniedbań zrobić.

      • 5 2

    • (2)

      bo te twoje ścieżki to takie g..wno że żal jechać i jak debil stać na przejściach dla pieszych bo ścieżynka przeskakuje sobie wesoło co 500 m raz na tę raz na drugą stronę drogi poza tym budują to to urzędasy którym jakakolwiek logika jest obca mają w d..pie nawet standardy budowlane jakie wymusza na nich polskie prawo.

      • 1 1

      • a ty musisz zap..dalac 90km./h??? jak ci szkoda czasu na zmiany pasow ruchu rowerkiem (1)

        , to wsiadz do autobusu- on zawsze jezdzi PRAWYM

        • 0 1

        • 90 km/h rowerem. Pomyliłeś ze swoim 20-letnim biemdablju

          • 1 0

  • "Całkowita długość planowanych tras w Pomorskim wyniesie 669,5 km. "

    Prawidłowa pisownia to " w województwie pomorskim" lub " w Pomorskiem" .

    • 4 1

  • Ludzie, artykuł jest o pozyskaniu pieniędzy na projekt regionalny, w którym międzynarodowy szlak rowerowy zostanie spójnie popro (3)

    wadzony przez nasze województwo. A w komentarzach znowu wojna kierowcy kontra rowerzyści. Nie potraficie się cieszyć z rozwoju projektu, z kórego będziemy korzystać wszyscy? Dzięki któemu ściągniemy więcej turystów i zyskamy ekonomicznie?

    Już dziś spotykam masę rowerzystów z zagranicy, którzy przyjeżdżają zwiedzać nasz kraj i czasm smutno mi, że nie potrafią się odnaleźć w naszym komunikacyjnym kociołku. Na Zachodzie takie trasy to standard i każdy chętnych może wziąć rower, sakwy i jeździc po kraju w te i nazad. Szczególnie polecam szlaki austriacki i szwajcarskie, jezioro Bodeńskie. Bajka po prostu.

    Nie mogę sie doczekać, az podobna infrastruktura pojawi się i u nas.

    • 11 2

    • ja czekam na spójny odicnek z Pucka do Sopotu oraz z Sobieszewa do Elbląga (2)

      resztę mam już objeżdżoną i bardzo się mi podoba

      • 3 2

      • do Elbląga? (1)

        żeby słoików przybyło?

        • 0 2

        • rowerem?!

          słoiki jeżdżą szrotowagenami

          • 1 0

  • rewelacja !!!

    oby były ciągłe :)

    • 3 2

  • ciekawe Gdynia 18 mln zł na ok 18 km trasy!!! (1)

    Mam pytanie do redakcji ile np. z 18 mln zł dla Gdyni pójdzie na położenie asfaltu na scieżkę rowerową a ile kasy pójdzie na remont kanalizacji i innych elementów nie związanych z budową ścieżki . Zapewne sa to pieniądze unijne na trasy rowerowe a nie na trasy kanalizacyjne. Gdynia 18 mln zł na 18 km trasy!!! Czyli kilometr 1 mln? sprawdziłem w necie cennik firm i wychodzi standardowa cena to 400 tys zł za km/ 2,5m.
    Panie Prokuratorze to co sie dzieje z tymi 600 tys reszty ?

    • 6 2

    • Wyprowadź się do Pszczółek tam ci wybudują

      za 100 tys. zł.

      Widać z choinki sie chłop urwał nie wie ile w Gdyni kosztuje m 2 ziemi no normalny de.Bill, że tacy muszą jeździć na rowerach aż strach

      • 1 0

  • Kuźwa, niech Pan Kietliński (5)

    zajmie się budową dróg rowerowych, które SENSOWNIE, to znaczy z zastosowaniem łagodnych spadków oraz dostatecznych szerokości jezdni, połączą dolny i górny taras. Bo na razie nie ma nic, a to jasno pokazuje jaką to stolicą rowerową Polski jest nasze miasto. Fasadową.

    • 5 3

    • (2)

      Ja tam jeżdże na rowerze nawet jak leży śnieg ui nie ejstem jedyna.

      • 3 1

      • nie jesteś jedyna, ale jesteś elitarna jak bum cyk cyk ;-)

        Wielu tych co jeżdżą w lecie po ddr przy plaży to zupełnie niedoświadczeni rowerzyści, zero odruchów, nawet jak mają prawko i autko, usiłują wymijać prawa do prawej, nie sygnalizują manewrów, nie rozglądają się, stają i gadają na środku drogi, kompletny busz.

        Tylko dlatego, że rower to naprawdę ekstra bezpieczny pojazd, prawie wszystko to uchodzi bezkarnie.

        • 3 0

      • Chyba pomyliłaś posty, droga Agato.

        Ja nie piszę o zimie, tylko o braku pewnych dróg. A twardego jądra gratuluję.

        • 1 0

    • ale to artykuł o miedzynarodowych szlakach. (1)

      Fakt jednak że u nas słabo z infrastrukturą rowerową.
      Jak nawet coś wybudują to bubel jakich malo (na tzw. odpitol).

      • 0 1

      • Wiem że to o międzynarodowych szlakach.

        Ale EuroVelo nie może być zamiast porządnych lokalnych dróg rowerowych. Dlatego właśnie niech się tzw. władze miasta zajmą rzeczami priorytetowymi.

        • 1 0

  • Napiszę krótko

    Skrajny debilizm

    • 3 10

  • Rowerzyści trzymajcie się z daleka od Jabloniowej !! (2)

    ulica jest wąska, duzo jezdzi po niej sprzetu ciezkiego, takze trzymajcie sie z daleka bo sami prosicie sie o wypadek. Najlepiej spadajcie na chodnik :)

    • 0 9

    • a ty będziesz na chodniku stał z bloczkiem mandatowym?

      pałujcie się sam, posterunkowy

      • 2 0

    • A może ty spadniesz do autobusu?

      • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane