- 1 Nie wiedzą, kto leży w tych grobach (77 opinii)
- 2 Rezerwiści idą na ćwiczenia. Kto najpierw? (504 opinie)
- 3 Był senator skazany na więzienie (278 opinii)
- 4 Mała uliczka, duży problem (231 opinii)
- 5 Zbiórka na leczenie psów z pseudohodowli (127 opinii)
- 6 Sprzątanie świata w sobotę. Przyłączysz się? (54 opinie)
160 mln zł na międzynarodowe szlaki rowerowe na Pomorzu
Dzięki włączeniu się do międzynarodowego projektu Euro Velo, Pomorze chce pozyskać pieniądze na budowę i rozbudowę blisko 700 km tras rowerowych. Cały projekt wart jest 160 mln zł.
W naszym województwie w ramach programu "Pomorskie trasy rowerowe", współfinansowanego z Unii Europejskiej, ma być stworzony szlak R-10, biegnący w korytarzu trasy Euro Velo 10 (szlak wokół Bałtyku o długości 7980 km) oraz szlak Wiślanej Trasy Rowerowej, będący częścią korytarza Euro Velo 9 (Bałtyk - Adriatyk, czyli Gdańsk - Pula w Chorwacji, o długości 1930 km).
Szlaki te budowane są w dużej mierze w oparciu o już istniejącą sieć lokalnych, regionalnych oraz krajowych ścieżek i tras rowerowych, łącząc je w jeden system.
Rowerem po Głównym Mieście i nowymi drogami
Całkowita długość planowanych tras w Pomorskim wyniesie 669,5 km. Długość Wiślanej Trasy Rowerowej R-9 po obydwóch stronach Wisły wyniesie 242,9 km, a trasy R-10 448,3 km.
W Gdańsku licząca 25 km trasa R-10 rozpocznie się przy ul. Jantarowej na granicy z Sopotem i pobiegnie do dworca Gdańsk Główny PKP. Tam połączy się z liczącą 18 km trasą R-9, która pobiegnie przez Główne Miasto, następnie w kierunku Wyspy Sobieszewskiej.
- Cześć tras trzeba będzie zmodernizować, część tylko oznaczyć, a część wręcz wybudować od zera. Na Głównym Mieście ruch rowerowy jest dopuszczony, a jest to najciekawszy szlak w Gdańsku. Włączenie tego odcinka do europejskiej sieci nie będzie wymagało żadnych zmian, np. w nawierzchni ul. Długiej - wyjaśnia Remigiusz Kitliński, oficer rowerowy z gdańskiego magistratu.
Wybudować trzeba będzie odcinek drogi rowerowej przez Wyspę Sobieszewską, od Świbna do Sobieszewa (ulicami Turystyczną i Boguckiego ), trasę po wale wiślanym, czyli ze Świbna do granicy gminy Cedry Wielkie, do miejscowości Błotnik.
Do wybudowania jest też odcinek wzdłuż ul. Elbląskiej, z tym że fragment od Siennickiej do Miałkiego Szlaku jest już w budowie. Dalszy fragment, wzdłuż DK7 powstanie później, podobnie jak niewielki odcinek przy al. Hallera .
- Te trasy mają powstać do 2020 r. My w tej chwili przygotowujemy projekty budowlane. Dla większości odcinków w Gdańsku są już gotowe, czekamy tylko na sygnał od marszałka i możemy startować z realizacją tych prac - tłumaczy Kitliński.
W związku z tym projektem Gdańsk chce podpisać porozumienie z Pruszczem Gdańskim oraz gminami Cedry Wielkie i Suchy Dąb, by wspólnie złożyć niezbędne dokumenty do instytucji zarządzającej Regionalnym Programem Operacyjnym Województwa Pomorskiego na lata 2014-2020. Uchwałę w sprawie porozumienia mają 27 sierpnia przegłosować gdańscy radni.
Gdynia i Sopot też wyłożą na trasy rowerowe
Marszałek od kwietnia ma już analizę wykonalności projektu pomorskich tras rowerowych. W projekt jest zaangażowanych wiele pomorskich gmin - od Ustki, przez Hel, po Krynicę Morską, oraz od Gdyni, przez Sopot, Gdańsk po Kwidzyn.
Gdańsk na realizację trasy R-9 będzie musiał znaleźć około 12 mln zł, a na R-10 - 1,6 mln zł. Gdynia i Sopot dokładają do budowy tej drugiej trasy kolejne miliony: Gdynia około 18 mln zł (trasa będzie biegła od ul. Płk Dąbka, poprzez estakadę Kwiatkowskiego, tereny portowe, Bulwar Nadmorski, al. Piłsudskiego, do skrzyżowania z Placem Pierwszej Brygady Pancernej ze skwerem Plymouth, al. Zwycięstwa, ul. Orłowską do Promenady Królowej Marysieńki i ul. Przebendowskich - zobacz mapę poniżej), a Sopot ponad 15 mln zł (trasa rozpocznie się od granicy z Gdynią przy ul. Haffnera, dalej ma biec poprzez Powstańców Warszawy, al. Mamuszki, przy molo, do wejścia na plażę nr 26 przy granicy z Gdańskiem - zobacz mapę poniżej).
Łącznie projekt "Pomorskie trasy rowerowe" ma pochłonąć ok. 160 mln zł z nowego rozdania unijnego, a także z innych źródeł. Obecnie jeszcze nie wiadomo, ile dokładnie wyniesie dofinansowanie unijne.
Roboty budowlane będą prowadzone od 2017 do 2020 r. Lata 2015-16 poświęcone będą na przygotowanie dokumentacji projektowo-technicznej, uzgodnienia, pozwolenia, wykup ziemi itp.
Projekt rowerowy będzie towarzyszyć innej inwestycji w pomorską turystykę, czyli "Kajakiem przez Pomorze". Oba prowadzone będą równocześnie i wzajemnie będą się uzupełniały.
Czytaj też: 50 mln zł na rozwój turystyki kajakowej na Pomorzu
Przypomnijmy: projekt Kajakiem przez Pomorze przewiduje budowę i modernizację przystani i stanic kajakowych, miejsc przenosek, wodowania i wyjmowania kajaków z wody na pomorskich rzekach. Zagospodarowanych i oznakowanych ma zostać minimum 15 pomorskich szlaków kajakowych.
Opinie (232) ponad 20 zablokowanych
-
2015-08-19 07:26
(1)
Domyslam sie ze sto baniek na projekty a reszta na trasy
- 7 2
-
2015-08-19 07:56
źle się domyślasz, nie siej fermentu
- 1 4
-
2015-08-19 07:29
Co za bzdura.. (5)
W naszym kraju mamy może 3-4 miesiące kiedy jest na tyle dobra pogoda aby jechać rowerem. Taką kasę niech inwestują w odnawianie chodników i ulic. Gdańsk to jedno z bardziej zakorkowanych miast a nowe dzielnice pozostają bez dobrych dojazdów!! Tym trzeba się zajmować a nie tylko te rowery, to nie jest Holandia!!
- 6 20
-
2015-08-19 07:54
nie ma na świecie miejsca, gdzie problem korków rozwiązano budową nowych dróg (1)
są za to miejsca, gdzie, poradzono sobie z nim budową tras rowerowych. To raz.
Dwa - Kopenhaga, Malmo czy Helsinki mają raczej gorszy klimat, a udział podróży rowerowych sporo większy. To nie kwestia pogody, tylko chęcie.
I na koniec najwazniejsze - Eurovelo jest szlakiem turystycznym, który ma niewiele wspólnego z komunikacją w mieście. Czytaj artykuł do końca, zamiaast tylko narzekać.- 9 3
-
2015-08-19 08:01
.....
... jedziemy przez Polskę w grudniu czy styczniu, trasą za 160 baniek ;-)
- 2 6
-
2015-08-19 08:35
Heh, w Holandii wiekszosc roku wieje tak, ze rower zawraca i co chwile pada. Wiec troche przesadzasz z tym klimatem....
- 8 3
-
2015-08-19 17:28
Skad te dane? (1)
Skad te dane? Wedlug ubieglo- lub tegorocznych badan Gdansk jest najmniej zakorkowanym duzym miastem w Polsce. A pogoda malo wygodna do jezdzenia, to nie 8-9, ale moze 2-3 miesiace w roku.
- 0 2
-
2015-08-23 17:06
Gdańsk jest może najmniej zakorkowanym z dużych miast w Polsce
ale nadal jest nadmiernie zakorkowany między innymi przez brak zdecydowania się na poważną, integralną politykę komunikacyjną, stawiającą przede wszystkim na komfort i bezpieczeństwo ruchu pieszych i rowerzystów oraz odpowiednie ich powiązanie z systemem komunikacji szynowej.
- 0 0
-
2015-08-19 07:33
(5)
Wszystko fajnie tylko ci chorzy roszczeniowcy jakim są rowerzyści, dalej bedą wlec się jezdnią a nie ścieżką wybudowaną za grube miliony.
- 12 16
-
2015-08-19 07:56
Roszczeniowcy?
Bo domagają się infrastruktury, dzięki któej włąśnie nie będa musili skakaś z jezdni na chodnik cały czas? Łatwo się piętnuje innych, gdy zmuszeni są poruszać się w większości po drogach zbudowanych pod SAMOCHODY. Jakoś nie widzę rowerów na Zwycięstwa czy Grunwaldzkiej, czyzby te miejsca roszczeniowcy omijali?
- 8 3
-
2015-08-19 10:45
Wcale nie chorzy
Jeżeli droga jest dwujezdniowa po dwa pasy, jeżeli jest chodnik z obu stron, tory w jedną i druga stronę, to dlaczego rowerzysta nie ma mieć prawa do chociaż tego 1.5m swojego pasa?
Czas najwyższy coś z tymi latami zaniedbań zrobić.- 5 2
-
2015-08-19 11:49
(2)
bo te twoje ścieżki to takie g..wno że żal jechać i jak debil stać na przejściach dla pieszych bo ścieżynka przeskakuje sobie wesoło co 500 m raz na tę raz na drugą stronę drogi poza tym budują to to urzędasy którym jakakolwiek logika jest obca mają w d..pie nawet standardy budowlane jakie wymusza na nich polskie prawo.
- 1 1
-
2015-08-19 18:19
a ty musisz zap..dalac 90km./h??? jak ci szkoda czasu na zmiany pasow ruchu rowerkiem (1)
, to wsiadz do autobusu- on zawsze jezdzi PRAWYM
- 0 1
-
2015-08-19 21:34
90 km/h rowerem. Pomyliłeś ze swoim 20-letnim biemdablju
- 1 0
-
2015-08-19 07:58
"Całkowita długość planowanych tras w Pomorskim wyniesie 669,5 km. "
Prawidłowa pisownia to " w województwie pomorskim" lub " w Pomorskiem" .
- 4 1
-
2015-08-19 08:11
Ludzie, artykuł jest o pozyskaniu pieniędzy na projekt regionalny, w którym międzynarodowy szlak rowerowy zostanie spójnie popro (3)
wadzony przez nasze województwo. A w komentarzach znowu wojna kierowcy kontra rowerzyści. Nie potraficie się cieszyć z rozwoju projektu, z kórego będziemy korzystać wszyscy? Dzięki któemu ściągniemy więcej turystów i zyskamy ekonomicznie?
Już dziś spotykam masę rowerzystów z zagranicy, którzy przyjeżdżają zwiedzać nasz kraj i czasm smutno mi, że nie potrafią się odnaleźć w naszym komunikacyjnym kociołku. Na Zachodzie takie trasy to standard i każdy chętnych może wziąć rower, sakwy i jeździc po kraju w te i nazad. Szczególnie polecam szlaki austriacki i szwajcarskie, jezioro Bodeńskie. Bajka po prostu.
Nie mogę sie doczekać, az podobna infrastruktura pojawi się i u nas.- 11 2
-
2015-08-19 08:22
ja czekam na spójny odicnek z Pucka do Sopotu oraz z Sobieszewa do Elbląga (2)
resztę mam już objeżdżoną i bardzo się mi podoba
- 3 2
-
2015-08-19 21:35
do Elbląga? (1)
żeby słoików przybyło?
- 0 2
-
2015-08-20 12:10
rowerem?!
słoiki jeżdżą szrotowagenami- 1 0
-
2015-08-19 08:28
rewelacja !!!
oby były ciągłe :)
- 3 2
-
2015-08-19 08:31
ciekawe Gdynia 18 mln zł na ok 18 km trasy!!! (1)
Mam pytanie do redakcji ile np. z 18 mln zł dla Gdyni pójdzie na położenie asfaltu na scieżkę rowerową a ile kasy pójdzie na remont kanalizacji i innych elementów nie związanych z budową ścieżki . Zapewne sa to pieniądze unijne na trasy rowerowe a nie na trasy kanalizacyjne. Gdynia 18 mln zł na 18 km trasy!!! Czyli kilometr 1 mln? sprawdziłem w necie cennik firm i wychodzi standardowa cena to 400 tys zł za km/ 2,5m.
Panie Prokuratorze to co sie dzieje z tymi 600 tys reszty ?- 6 2
-
2015-08-20 12:58
Wyprowadź się do Pszczółek tam ci wybudują
za 100 tys. zł.
Widać z choinki sie chłop urwał nie wie ile w Gdyni kosztuje m 2 ziemi no normalny de.Bill, że tacy muszą jeździć na rowerach aż strach- 1 0
-
2015-08-19 08:42
Kuźwa, niech Pan Kietliński (5)
zajmie się budową dróg rowerowych, które SENSOWNIE, to znaczy z zastosowaniem łagodnych spadków oraz dostatecznych szerokości jezdni, połączą dolny i górny taras. Bo na razie nie ma nic, a to jasno pokazuje jaką to stolicą rowerową Polski jest nasze miasto. Fasadową.
- 5 3
-
2015-08-19 10:43
(2)
Ja tam jeżdże na rowerze nawet jak leży śnieg ui nie ejstem jedyna.
- 3 1
-
2015-08-19 12:19
nie jesteś jedyna, ale jesteś elitarna jak bum cyk cyk ;-)
Wielu tych co jeżdżą w lecie po ddr przy plaży to zupełnie niedoświadczeni rowerzyści, zero odruchów, nawet jak mają prawko i autko, usiłują wymijać prawa do prawej, nie sygnalizują manewrów, nie rozglądają się, stają i gadają na środku drogi, kompletny busz.
Tylko dlatego, że rower to naprawdę ekstra bezpieczny pojazd, prawie wszystko to uchodzi bezkarnie.- 3 0
-
2015-08-19 18:36
Chyba pomyliłaś posty, droga Agato.
Ja nie piszę o zimie, tylko o braku pewnych dróg. A twardego jądra gratuluję.
- 1 0
-
2015-08-19 10:47
ale to artykuł o miedzynarodowych szlakach. (1)
Fakt jednak że u nas słabo z infrastrukturą rowerową.
Jak nawet coś wybudują to bubel jakich malo (na tzw. odpitol).- 0 1
-
2015-08-19 18:38
Wiem że to o międzynarodowych szlakach.
Ale EuroVelo nie może być zamiast porządnych lokalnych dróg rowerowych. Dlatego właśnie niech się tzw. władze miasta zajmą rzeczami priorytetowymi.
- 1 0
-
2015-08-19 09:44
Napiszę krótko
Skrajny debilizm
- 3 10
-
2015-08-19 09:54
Rowerzyści trzymajcie się z daleka od Jabloniowej !! (2)
ulica jest wąska, duzo jezdzi po niej sprzetu ciezkiego, takze trzymajcie sie z daleka bo sami prosicie sie o wypadek. Najlepiej spadajcie na chodnik :)
- 0 9
-
2015-08-19 13:49
a ty będziesz na chodniku stał z bloczkiem mandatowym?
pałujcie się sam, posterunkowy
- 2 0
-
2015-08-19 18:39
A może ty spadniesz do autobusu?
- 2 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.