• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

160 mln zł na międzynarodowe szlaki rowerowe na Pomorzu

Katarzyna Moritz
18 sierpnia 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Rowerzyści będą mogli istniejącymi jak i planowanymi do budowy szlakami rowerowymi, podróżować po Trójmieście, ale też Europie. Rowerzyści będą mogli istniejącymi jak i planowanymi do budowy szlakami rowerowymi, podróżować po Trójmieście, ale też Europie.

Dzięki włączeniu się do międzynarodowego projektu Euro Velo, Pomorze chce pozyskać pieniądze na budowę i rozbudowę blisko 700 km tras rowerowych. Cały projekt wart jest 160 mln zł.



Czy często jeździsz na długich trasach rowerem?

Projekt Euro Velo to europejska sieć szlaków rowerowych - w ramach tego zadania tworzonych jest 14 długodystansowych szlaków rowerowych, biegnących przez całą Europę. Ich całkowita długość ma wynosić ponad 70 tys. km.

W naszym województwie w ramach programu "Pomorskie trasy rowerowe", współfinansowanego z Unii Europejskiej, ma być stworzony szlak R-10, biegnący w korytarzu trasy Euro Velo 10 (szlak wokół Bałtyku o długości 7980 km) oraz szlak Wiślanej Trasy Rowerowej, będący częścią korytarza Euro Velo 9 (Bałtyk - Adriatyk, czyli Gdańsk - Pula w Chorwacji, o długości 1930 km).

Szlaki te budowane są w dużej mierze w oparciu o już istniejącą sieć lokalnych, regionalnych oraz krajowych ścieżek i tras rowerowych, łącząc je w jeden system.

Rowerem po Głównym Mieście i nowymi drogami

Całkowita długość planowanych tras w Pomorskim wyniesie 669,5 km. Długość Wiślanej Trasy Rowerowej R-9 po obydwóch stronach Wisły wyniesie 242,9 km, a trasy R-10 448,3 km.

W Gdańsku licząca 25 km trasa R-10 rozpocznie się przy ul. Jantarowej zobacz na mapie Sopotu na granicy z Sopotem i pobiegnie do dworca Gdańsk Główny PKP. Tam połączy się z liczącą 18 km trasą R-9, która pobiegnie przez Główne Miasto, następnie w kierunku Wyspy Sobieszewskiej.

Przebieg tras w Gdańsku. Przebieg tras w Gdańsku.
- Cześć tras trzeba będzie zmodernizować, część tylko oznaczyć, a część wręcz wybudować od zera. Na Głównym Mieście ruch rowerowy jest dopuszczony, a jest to najciekawszy szlak w Gdańsku. Włączenie tego odcinka do europejskiej sieci nie będzie wymagało żadnych zmian, np. w nawierzchni ul. Długiej - wyjaśnia Remigiusz Kitliński, oficer rowerowy z gdańskiego magistratu.
Wybudować trzeba będzie odcinek drogi rowerowej przez Wyspę Sobieszewską, od Świbna do Sobieszewa (ulicami Turystyczną i Boguckiego zobacz na mapie Gdańska), trasę po wale wiślanym, czyli ze Świbna do granicy gminy Cedry Wielkie, do miejscowości Błotnik.

Do wybudowania jest też odcinek wzdłuż ul. Elbląskiej, z tym że fragment od Siennickiej zobacz na mapie Gdańska do Miałkiego Szlaku jest już w budowie. Dalszy fragment, wzdłuż DK7 powstanie później, podobnie jak niewielki odcinek przy al. Hallera zobacz na mapie Gdańska.

- Te trasy mają powstać do 2020 r. My w tej chwili przygotowujemy projekty budowlane. Dla większości odcinków w Gdańsku są już gotowe, czekamy tylko na sygnał od marszałka i możemy startować z realizacją tych prac - tłumaczy Kitliński.
Przebieg pomorskich tras w Gdańsku. Przebieg pomorskich tras w Gdańsku.
W związku z tym projektem Gdańsk chce podpisać porozumienie z Pruszczem Gdańskim oraz gminami Cedry Wielkie i Suchy Dąb, by wspólnie złożyć niezbędne dokumenty do instytucji zarządzającej Regionalnym Programem Operacyjnym Województwa Pomorskiego na lata 2014-2020. Uchwałę w sprawie porozumienia mają 27 sierpnia przegłosować gdańscy radni.

Gdynia i Sopot też wyłożą na trasy rowerowe

Marszałek od kwietnia ma już analizę wykonalności projektu pomorskich tras rowerowych. W projekt jest zaangażowanych wiele pomorskich gmin - od Ustki, przez Hel, po Krynicę Morską, oraz od Gdyni, przez Sopot, Gdańsk po Kwidzyn.

Gdańsk na realizację trasy R-9 będzie musiał znaleźć około 12 mln zł, a na R-10 - 1,6 mln zł. Gdynia i Sopot dokładają do budowy tej drugiej trasy kolejne miliony: Gdynia około 18 mln zł (trasa będzie biegła od ul. Płk Dąbka, poprzez estakadę Kwiatkowskiego, tereny portowe, Bulwar Nadmorski, al. Piłsudskiego, do skrzyżowania z Placem Pierwszej Brygady Pancernej ze skwerem Plymouth, al. Zwycięstwa, ul. Orłowską do Promenady Królowej Marysieńki i ul. Przebendowskich - zobacz mapę poniżej), a Sopot ponad 15 mln zł (trasa rozpocznie się od granicy z Gdynią przy ul. Haffnera, dalej ma biec poprzez Powstańców Warszawy, al. Mamuszki, przy molo, do wejścia na plażę nr 26 przy granicy z Gdańskiem - zobacz mapę poniżej).

Łącznie projekt "Pomorskie trasy rowerowe" ma pochłonąć ok. 160 mln zł z nowego rozdania unijnego, a także z innych źródeł. Obecnie jeszcze nie wiadomo, ile dokładnie wyniesie dofinansowanie unijne.

  • Przebieg trasy R-10 w Gdyni.
  • Przebieg trasy R-10 w Sopocie.
  • Schemat trasy R-10 i R-9 w naszym województwie.
Roboty budowlane będą prowadzone od 2017 do 2020 r. Lata 2015-16 poświęcone będą na przygotowanie dokumentacji projektowo-technicznej, uzgodnienia, pozwolenia, wykup ziemi itp.

Projekt rowerowy będzie towarzyszyć innej inwestycji w pomorską turystykę, czyli "Kajakiem przez Pomorze". Oba prowadzone będą równocześnie i wzajemnie będą się uzupełniały.

Czytaj też: 50 mln zł na rozwój turystyki kajakowej na Pomorzu

Przypomnijmy: projekt Kajakiem przez Pomorze przewiduje budowę i modernizację przystani i stanic kajakowych, miejsc przenosek, wodowania i wyjmowania kajaków z wody na pomorskich rzekach. Zagospodarowanych i oznakowanych ma zostać minimum 15 pomorskich szlaków kajakowych.

Opinie (232) ponad 20 zablokowanych

  • (1)

    A Gdzie Zapowiadana Od Kilku Lat Droga Dla Pieszych I Droga Rowerowa z Południowych Okolic Osiedla Świętokrzyskiego Do Gdańska !!!! Trzeba Mieć Skrzydła żeby Dofrunąć , chociażby do Pętli Tramwajowej na Świętokrzyskiej !!!

    • 4 1

    • Był to czysty populizm

      by sprzedać działki deweloperom i potem mieszkania.

      • 0 0

  • sciezki rowerowe

    Może by tak od czasu do czasu posprzątać sciezki rowerowe w Gdansku ze szkiel i smieci, do pracy jezdze sciezka przez Zaspe i juz dwa razy musialam zmieniac opone bo najechalam na szklo

    • 5 1

  • Łatać dziury w drogach! (2)

    Codziennie wpadam na Czyżewskiego koło cmentarza w dwie te same dziury od chyba roku. Plomby wypadają normalnie. Urząd zajmuje się ścieżkami rowerowymi a kierowców mają gdzieś.

    • 1 6

    • trzeba zgłosić do ZDiZ a nie na trójmiasto.pl (1)

      Była kilka miesięcy temu akcja łatania dziur. ZDiZ prosił o podawanie lokalizacji miejsc do remontu. Ja zgłosiłem dziury w swojej okolicy i po paru dniach były załatane.
      Rowerzyści są aktywni to urzędnicy zajmują się ich problemami.
      Jak tylko bełkoczesz pod nosem jak ci źle, to ci nikt nie pomoże...

      • 6 1

      • A po paru miesiącach

        pojawią się dziury w tych samych miejscach plus w pobliżu. Dzięki takim mądrym aktywistom jak ty marnotrawione są nasze podatki.

        Jakbyś pomyślał, to położyliby nową nawierzchnię a nie w kółko łatali dziury.

        • 0 0

  • Nie dało się naciągnąć UE

    na coś mądrzejszego ?

    • 1 3

  • Do tego projektu (2)

    powinni przeznaczyć parę mld euro na likwidację zimy w Polsce...

    • 1 1

    • hahahah

      • 0 0

    • nie ma czego likwidować

      dni z warunkami utrudniającymi jazdę na rowerze (śnieg/oblodzenie) było ostatnimi laty bardzo mało. Średnia temperatura stycznia 2014 to -2,8 stopnia Celsjusza. Człowiek ubrany stosownie do warunków - wsiadając na rower - nie poczuje silnego chłodu. Potrzebne oczywiście są rękawiczki (palce szybko kostnieją) i okulary (przewiane oczy to naprawdę nic przyjemnego).

      • 1 1

  • Jak to jeżdżenie

    będzie się miało do wzrostu zachorowań na raka prostaty ?

    • 1 2

  • BEZSENS (1)

    Bezsens totalny, zamiast zainwestować w rozwój przedsiębiorczości, dzięki której powstaną nowe firmy a tym samym miejsca pracy to kasę wydaje się na głupoty.
    Połowę daje niby UE a na drugą połowę samorządy zaciągają kredyty - ciekawe z czego to będzie spłacane.
    UE niestety nie da kasy na rozwój np. przemysłu w naszym kraju, gdyż chce sobie wykastrować konkurencję. A jak nie będzie z czego spłacać kredytu - to będą banki przejmować połowę kraju - tak jak w Grecji - Niemcy lotniska.

    • 2 2

    • UE daje kasę na przemysł wysokich technologii

      moja firma ładne miliony z funduszy UE wyciągnęła i zainwestowała. Opłaciło się

      • 0 0

  • A może by tak pan Kitliński - nasz kochany oficer rowerowy - przycisnął kogo trzeba

    i postarał się o odmalowanie oznakowania już istniejących ścieżek rowerowych. Część już się dawno starła, a miasto myśli pewnie że malowani/farba są wieczne!!!

    • 3 1

  • po kiego te inwestycje, jak i tak majac nowiutka, sliczna, asfaltowa sciezke rowerowa wzdul Wielkopolskiej (3)

    w Gdyni - pajace jezdza po JEZDNI!!!!!!!!???

    moze z mandatow dla takich oslow daloby sie pobudowac inne drogi??

    • 1 3

    • nowiutką, śliczną, asfaltową (1)

      na którą da się wjechać tylko z jednej strony. Osoby jadące "z góry" oraz wjeżdżające od strony ul. Sopockiej mają pełne prawo jechać jezdnią.

      • 4 0

      • jeżdżę właśnie tamtędy do roboty, ze Sopockiej do szpitala

        pokonanie w poprzek Wielkopolskiej by dotrzeć do drogi dla rowerów to hardkor, strata czasu i ryzyko śmierci

        a w dół po dwupasmówce nigdy nie czułem się zagrożony, lub żebym blokował komuś jazdę, nawet jak nie korzystam z pasów technicznych przystanków autobusowych

        • 1 0

    • gdzie ty masz równiutką ścieżkę na Wielkopolskiej może mówisz o tym odcinku przy Spokojnej gdzie straszą stare kwadratowe płyty chodnikowe?

      • 2 0

  • Bicycle:-)

    Rower najlepiej wozić tramwajem.

    • 0 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane