- 1 Tak znaleziono podejrzanego o morderstwo (78 opinii)
- 2 Śmierć w stoczni: zabójstwo, a nie wypadek (180 opinii)
- 3 Mężczyzna spadł z klifu w Orłowie (179 opinii)
- 4 Sondaż: Kosiorek prezydentem Gdyni (200 opinii)
- 5 Nocna akcja SAR na Bałtyku (43 opinie)
- 6 Ostatnia sesja radnych w tym składzie (58 opinii)
160 mln zł na międzynarodowe szlaki rowerowe na Pomorzu
Dzięki włączeniu się do międzynarodowego projektu Euro Velo, Pomorze chce pozyskać pieniądze na budowę i rozbudowę blisko 700 km tras rowerowych. Cały projekt wart jest 160 mln zł.
W naszym województwie w ramach programu "Pomorskie trasy rowerowe", współfinansowanego z Unii Europejskiej, ma być stworzony szlak R-10, biegnący w korytarzu trasy Euro Velo 10 (szlak wokół Bałtyku o długości 7980 km) oraz szlak Wiślanej Trasy Rowerowej, będący częścią korytarza Euro Velo 9 (Bałtyk - Adriatyk, czyli Gdańsk - Pula w Chorwacji, o długości 1930 km).
Szlaki te budowane są w dużej mierze w oparciu o już istniejącą sieć lokalnych, regionalnych oraz krajowych ścieżek i tras rowerowych, łącząc je w jeden system.
Rowerem po Głównym Mieście i nowymi drogami
Całkowita długość planowanych tras w Pomorskim wyniesie 669,5 km. Długość Wiślanej Trasy Rowerowej R-9 po obydwóch stronach Wisły wyniesie 242,9 km, a trasy R-10 448,3 km.
W Gdańsku licząca 25 km trasa R-10 rozpocznie się przy ul. Jantarowej na granicy z Sopotem i pobiegnie do dworca Gdańsk Główny PKP. Tam połączy się z liczącą 18 km trasą R-9, która pobiegnie przez Główne Miasto, następnie w kierunku Wyspy Sobieszewskiej.
- Cześć tras trzeba będzie zmodernizować, część tylko oznaczyć, a część wręcz wybudować od zera. Na Głównym Mieście ruch rowerowy jest dopuszczony, a jest to najciekawszy szlak w Gdańsku. Włączenie tego odcinka do europejskiej sieci nie będzie wymagało żadnych zmian, np. w nawierzchni ul. Długiej - wyjaśnia Remigiusz Kitliński, oficer rowerowy z gdańskiego magistratu.
Wybudować trzeba będzie odcinek drogi rowerowej przez Wyspę Sobieszewską, od Świbna do Sobieszewa (ulicami Turystyczną i Boguckiego ), trasę po wale wiślanym, czyli ze Świbna do granicy gminy Cedry Wielkie, do miejscowości Błotnik.
Do wybudowania jest też odcinek wzdłuż ul. Elbląskiej, z tym że fragment od Siennickiej do Miałkiego Szlaku jest już w budowie. Dalszy fragment, wzdłuż DK7 powstanie później, podobnie jak niewielki odcinek przy al. Hallera .
- Te trasy mają powstać do 2020 r. My w tej chwili przygotowujemy projekty budowlane. Dla większości odcinków w Gdańsku są już gotowe, czekamy tylko na sygnał od marszałka i możemy startować z realizacją tych prac - tłumaczy Kitliński.
W związku z tym projektem Gdańsk chce podpisać porozumienie z Pruszczem Gdańskim oraz gminami Cedry Wielkie i Suchy Dąb, by wspólnie złożyć niezbędne dokumenty do instytucji zarządzającej Regionalnym Programem Operacyjnym Województwa Pomorskiego na lata 2014-2020. Uchwałę w sprawie porozumienia mają 27 sierpnia przegłosować gdańscy radni.
Gdynia i Sopot też wyłożą na trasy rowerowe
Marszałek od kwietnia ma już analizę wykonalności projektu pomorskich tras rowerowych. W projekt jest zaangażowanych wiele pomorskich gmin - od Ustki, przez Hel, po Krynicę Morską, oraz od Gdyni, przez Sopot, Gdańsk po Kwidzyn.
Gdańsk na realizację trasy R-9 będzie musiał znaleźć około 12 mln zł, a na R-10 - 1,6 mln zł. Gdynia i Sopot dokładają do budowy tej drugiej trasy kolejne miliony: Gdynia około 18 mln zł (trasa będzie biegła od ul. Płk Dąbka, poprzez estakadę Kwiatkowskiego, tereny portowe, Bulwar Nadmorski, al. Piłsudskiego, do skrzyżowania z Placem Pierwszej Brygady Pancernej ze skwerem Plymouth, al. Zwycięstwa, ul. Orłowską do Promenady Królowej Marysieńki i ul. Przebendowskich - zobacz mapę poniżej), a Sopot ponad 15 mln zł (trasa rozpocznie się od granicy z Gdynią przy ul. Haffnera, dalej ma biec poprzez Powstańców Warszawy, al. Mamuszki, przy molo, do wejścia na plażę nr 26 przy granicy z Gdańskiem - zobacz mapę poniżej).
Łącznie projekt "Pomorskie trasy rowerowe" ma pochłonąć ok. 160 mln zł z nowego rozdania unijnego, a także z innych źródeł. Obecnie jeszcze nie wiadomo, ile dokładnie wyniesie dofinansowanie unijne.
Roboty budowlane będą prowadzone od 2017 do 2020 r. Lata 2015-16 poświęcone będą na przygotowanie dokumentacji projektowo-technicznej, uzgodnienia, pozwolenia, wykup ziemi itp.
Projekt rowerowy będzie towarzyszyć innej inwestycji w pomorską turystykę, czyli "Kajakiem przez Pomorze". Oba prowadzone będą równocześnie i wzajemnie będą się uzupełniały.
Czytaj też: 50 mln zł na rozwój turystyki kajakowej na Pomorzu
Przypomnijmy: projekt Kajakiem przez Pomorze przewiduje budowę i modernizację przystani i stanic kajakowych, miejsc przenosek, wodowania i wyjmowania kajaków z wody na pomorskich rzekach. Zagospodarowanych i oznakowanych ma zostać minimum 15 pomorskich szlaków kajakowych.
Opinie (232) ponad 20 zablokowanych
-
2015-08-19 11:36
(1)
A Gdzie Zapowiadana Od Kilku Lat Droga Dla Pieszych I Droga Rowerowa z Południowych Okolic Osiedla Świętokrzyskiego Do Gdańska !!!! Trzeba Mieć Skrzydła żeby Dofrunąć , chociażby do Pętli Tramwajowej na Świętokrzyskiej !!!
- 4 1
-
2015-08-25 18:47
Był to czysty populizm
by sprzedać działki deweloperom i potem mieszkania.
- 0 0
-
2015-08-19 11:39
sciezki rowerowe
Może by tak od czasu do czasu posprzątać sciezki rowerowe w Gdansku ze szkiel i smieci, do pracy jezdze sciezka przez Zaspe i juz dwa razy musialam zmieniac opone bo najechalam na szklo
- 5 1
-
2015-08-19 11:40
Łatać dziury w drogach! (2)
Codziennie wpadam na Czyżewskiego koło cmentarza w dwie te same dziury od chyba roku. Plomby wypadają normalnie. Urząd zajmuje się ścieżkami rowerowymi a kierowców mają gdzieś.
- 1 6
-
2015-08-19 11:53
trzeba zgłosić do ZDiZ a nie na trójmiasto.pl (1)
Była kilka miesięcy temu akcja łatania dziur. ZDiZ prosił o podawanie lokalizacji miejsc do remontu. Ja zgłosiłem dziury w swojej okolicy i po paru dniach były załatane.
Rowerzyści są aktywni to urzędnicy zajmują się ich problemami.
Jak tylko bełkoczesz pod nosem jak ci źle, to ci nikt nie pomoże...- 6 1
-
2015-08-25 18:50
A po paru miesiącach
pojawią się dziury w tych samych miejscach plus w pobliżu. Dzięki takim mądrym aktywistom jak ty marnotrawione są nasze podatki.
Jakbyś pomyślał, to położyliby nową nawierzchnię a nie w kółko łatali dziury.- 0 0
-
2015-08-19 15:05
Nie dało się naciągnąć UE
na coś mądrzejszego ?
- 1 3
-
2015-08-19 15:14
Do tego projektu (2)
powinni przeznaczyć parę mld euro na likwidację zimy w Polsce...
- 1 1
-
2015-08-19 18:17
hahahah
- 0 0
-
2015-08-19 18:45
nie ma czego likwidować
dni z warunkami utrudniającymi jazdę na rowerze (śnieg/oblodzenie) było ostatnimi laty bardzo mało. Średnia temperatura stycznia 2014 to -2,8 stopnia Celsjusza. Człowiek ubrany stosownie do warunków - wsiadając na rower - nie poczuje silnego chłodu. Potrzebne oczywiście są rękawiczki (palce szybko kostnieją) i okulary (przewiane oczy to naprawdę nic przyjemnego).
- 1 1
-
2015-08-19 15:18
Jak to jeżdżenie
będzie się miało do wzrostu zachorowań na raka prostaty ?
- 1 2
-
2015-08-19 15:18
BEZSENS (1)
Bezsens totalny, zamiast zainwestować w rozwój przedsiębiorczości, dzięki której powstaną nowe firmy a tym samym miejsca pracy to kasę wydaje się na głupoty.
Połowę daje niby UE a na drugą połowę samorządy zaciągają kredyty - ciekawe z czego to będzie spłacane.
UE niestety nie da kasy na rozwój np. przemysłu w naszym kraju, gdyż chce sobie wykastrować konkurencję. A jak nie będzie z czego spłacać kredytu - to będą banki przejmować połowę kraju - tak jak w Grecji - Niemcy lotniska.- 2 2
-
2015-08-19 18:46
UE daje kasę na przemysł wysokich technologii
moja firma ładne miliony z funduszy UE wyciągnęła i zainwestowała. Opłaciło się
- 0 0
-
2015-08-19 17:25
A może by tak pan Kitliński - nasz kochany oficer rowerowy - przycisnął kogo trzeba
i postarał się o odmalowanie oznakowania już istniejących ścieżek rowerowych. Część już się dawno starła, a miasto myśli pewnie że malowani/farba są wieczne!!!
- 3 1
-
2015-08-19 18:17
po kiego te inwestycje, jak i tak majac nowiutka, sliczna, asfaltowa sciezke rowerowa wzdul Wielkopolskiej (3)
w Gdyni - pajace jezdza po JEZDNI!!!!!!!!???
moze z mandatow dla takich oslow daloby sie pobudowac inne drogi??- 1 3
-
2015-08-19 18:47
nowiutką, śliczną, asfaltową (1)
na którą da się wjechać tylko z jednej strony. Osoby jadące "z góry" oraz wjeżdżające od strony ul. Sopockiej mają pełne prawo jechać jezdnią.
- 4 0
-
2015-08-20 12:13
jeżdżę właśnie tamtędy do roboty, ze Sopockiej do szpitala
pokonanie w poprzek Wielkopolskiej by dotrzeć do drogi dla rowerów to hardkor, strata czasu i ryzyko śmierci
a w dół po dwupasmówce nigdy nie czułem się zagrożony, lub żebym blokował komuś jazdę, nawet jak nie korzystam z pasów technicznych przystanków autobusowych- 1 0
-
2015-08-19 20:58
gdzie ty masz równiutką ścieżkę na Wielkopolskiej może mówisz o tym odcinku przy Spokojnej gdzie straszą stare kwadratowe płyty chodnikowe?
- 2 0
-
2015-08-19 20:53
Bicycle:-)
Rower najlepiej wozić tramwajem.
- 0 3
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.