- 1 Słupki na środku drogi, znaki nie pomogły (205 opinii)
- 2 Gdzie są wrota Bramy Nizinnej? (62 opinie)
- 3 Cmentarzysko traficarów w sopockim lesie (213 opinii)
- 4 Ugaszono pożar na budowie osiedla (184 opinie)
- 5 Podsuwają pomysły na kary dla śmieciarzy (109 opinii)
- 6 Obwodnica Witomina: ogłoszono przetarg na budowę (182 opinie)
160 mln zł na międzynarodowe szlaki rowerowe na Pomorzu
Dzięki włączeniu się do międzynarodowego projektu Euro Velo, Pomorze chce pozyskać pieniądze na budowę i rozbudowę blisko 700 km tras rowerowych. Cały projekt wart jest 160 mln zł.
W naszym województwie w ramach programu "Pomorskie trasy rowerowe", współfinansowanego z Unii Europejskiej, ma być stworzony szlak R-10, biegnący w korytarzu trasy Euro Velo 10 (szlak wokół Bałtyku o długości 7980 km) oraz szlak Wiślanej Trasy Rowerowej, będący częścią korytarza Euro Velo 9 (Bałtyk - Adriatyk, czyli Gdańsk - Pula w Chorwacji, o długości 1930 km).
Szlaki te budowane są w dużej mierze w oparciu o już istniejącą sieć lokalnych, regionalnych oraz krajowych ścieżek i tras rowerowych, łącząc je w jeden system.
Rowerem po Głównym Mieście i nowymi drogami
Całkowita długość planowanych tras w Pomorskim wyniesie 669,5 km. Długość Wiślanej Trasy Rowerowej R-9 po obydwóch stronach Wisły wyniesie 242,9 km, a trasy R-10 448,3 km.
W Gdańsku licząca 25 km trasa R-10 rozpocznie się przy ul. Jantarowej na granicy z Sopotem i pobiegnie do dworca Gdańsk Główny PKP. Tam połączy się z liczącą 18 km trasą R-9, która pobiegnie przez Główne Miasto, następnie w kierunku Wyspy Sobieszewskiej.
- Cześć tras trzeba będzie zmodernizować, część tylko oznaczyć, a część wręcz wybudować od zera. Na Głównym Mieście ruch rowerowy jest dopuszczony, a jest to najciekawszy szlak w Gdańsku. Włączenie tego odcinka do europejskiej sieci nie będzie wymagało żadnych zmian, np. w nawierzchni ul. Długiej - wyjaśnia Remigiusz Kitliński, oficer rowerowy z gdańskiego magistratu.
Wybudować trzeba będzie odcinek drogi rowerowej przez Wyspę Sobieszewską, od Świbna do Sobieszewa (ulicami Turystyczną i Boguckiego ), trasę po wale wiślanym, czyli ze Świbna do granicy gminy Cedry Wielkie, do miejscowości Błotnik.
Do wybudowania jest też odcinek wzdłuż ul. Elbląskiej, z tym że fragment od Siennickiej do Miałkiego Szlaku jest już w budowie. Dalszy fragment, wzdłuż DK7 powstanie później, podobnie jak niewielki odcinek przy al. Hallera .
- Te trasy mają powstać do 2020 r. My w tej chwili przygotowujemy projekty budowlane. Dla większości odcinków w Gdańsku są już gotowe, czekamy tylko na sygnał od marszałka i możemy startować z realizacją tych prac - tłumaczy Kitliński.
W związku z tym projektem Gdańsk chce podpisać porozumienie z Pruszczem Gdańskim oraz gminami Cedry Wielkie i Suchy Dąb, by wspólnie złożyć niezbędne dokumenty do instytucji zarządzającej Regionalnym Programem Operacyjnym Województwa Pomorskiego na lata 2014-2020. Uchwałę w sprawie porozumienia mają 27 sierpnia przegłosować gdańscy radni.
Gdynia i Sopot też wyłożą na trasy rowerowe
Marszałek od kwietnia ma już analizę wykonalności projektu pomorskich tras rowerowych. W projekt jest zaangażowanych wiele pomorskich gmin - od Ustki, przez Hel, po Krynicę Morską, oraz od Gdyni, przez Sopot, Gdańsk po Kwidzyn.
Gdańsk na realizację trasy R-9 będzie musiał znaleźć około 12 mln zł, a na R-10 - 1,6 mln zł. Gdynia i Sopot dokładają do budowy tej drugiej trasy kolejne miliony: Gdynia około 18 mln zł (trasa będzie biegła od ul. Płk Dąbka, poprzez estakadę Kwiatkowskiego, tereny portowe, Bulwar Nadmorski, al. Piłsudskiego, do skrzyżowania z Placem Pierwszej Brygady Pancernej ze skwerem Plymouth, al. Zwycięstwa, ul. Orłowską do Promenady Królowej Marysieńki i ul. Przebendowskich - zobacz mapę poniżej), a Sopot ponad 15 mln zł (trasa rozpocznie się od granicy z Gdynią przy ul. Haffnera, dalej ma biec poprzez Powstańców Warszawy, al. Mamuszki, przy molo, do wejścia na plażę nr 26 przy granicy z Gdańskiem - zobacz mapę poniżej).
Łącznie projekt "Pomorskie trasy rowerowe" ma pochłonąć ok. 160 mln zł z nowego rozdania unijnego, a także z innych źródeł. Obecnie jeszcze nie wiadomo, ile dokładnie wyniesie dofinansowanie unijne.
Roboty budowlane będą prowadzone od 2017 do 2020 r. Lata 2015-16 poświęcone będą na przygotowanie dokumentacji projektowo-technicznej, uzgodnienia, pozwolenia, wykup ziemi itp.
Projekt rowerowy będzie towarzyszyć innej inwestycji w pomorską turystykę, czyli "Kajakiem przez Pomorze". Oba prowadzone będą równocześnie i wzajemnie będą się uzupełniały.
Czytaj też: 50 mln zł na rozwój turystyki kajakowej na Pomorzu
Przypomnijmy: projekt Kajakiem przez Pomorze przewiduje budowę i modernizację przystani i stanic kajakowych, miejsc przenosek, wodowania i wyjmowania kajaków z wody na pomorskich rzekach. Zagospodarowanych i oznakowanych ma zostać minimum 15 pomorskich szlaków kajakowych.
Opinie (232) ponad 20 zablokowanych
-
2015-08-19 21:38
Cieszę, że lobby rowerowe w Gdańsku coraz silniejsze!
Może kiedyś doczekam czasów gdy Stare i Główne Miasto będą zamknięte dla ruchu kołowego, tak jak w cywilizowanych krajach.
- 2 0
-
2015-08-19 23:21
(1)
Coraz więcej tras rowerowych, a rowerzyści i tak jeżdżą po chodnikach.
- 0 3
-
2015-08-20 10:02
co raz więcej bubli
Jak za projektowanie dróg rowerowych biorą się ludzie którzy nigdy na oczy roweru nie widzieli to nic dziwnego że tak rowerzyści się poruszają.
Sam tak jeżdżę i tez nad tym ubolewam.- 0 1
-
2015-08-20 07:35
Najcudowniejsza droga rowerowa na Kaszubach jest
Wzdłuż DK20...
- 1 0
-
2015-08-20 10:02
dbajcie o to co już jest
polecam pamiętać o ścieżce rowerowej ze Złotej Karczmy do Matemblewa- miasto wydało 2mil. w 2002/03 ,a co zostało teraz.................szok
- 1 0
-
2015-08-21 11:03
Kiedy szlak rowerowy do Zakopanego?
Chciałbym zrobić wypad nad weekend.
- 1 0
-
2015-08-25 19:09
Żal d.... ściska
jak marnotrawione są środki z UE i samorządów. Prosty przykład to Mikorowo niedaleko Czarnej Dąbrówki. We wsi brak chodnika i ciemno, za to nad jezioro z wioski prowadzi promenada z lampami solarnymi, jest dwukolorowy chodnik z kostki i stojaki rowerowe przy plaży, w które strach wstawić rower, bo się przewraca. W wiosce obok starczyło na 1 lampę solarną i bezużyteczny placyk z kostki 5x5m
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.