Fakty i opinie

stat

Na budowę ekspresówki z Trójmiasta do Elbląga wydano już 1,65 mld zł

Budowa mostu na Wiśle to jedno z najdroższych i najbardziej skomplikowanych przedsięwzięć na budowie ekspresówki z Trójmiasta do Elbląga.
Budowa mostu na Wiśle to jedno z najdroższych i najbardziej skomplikowanych przedsięwzięć na budowie ekspresówki z Trójmiasta do Elbląga. mat. prasowe

Dotychczas na budowę drogi ekspresowej z Trójmiasta do Elbląga wydano 1,65 mld zł. Do wzięcia przez wykonawców jest jeszcze niecały miliard złotych. Trasa ma być gotowa jesienią przyszłego roku, ale są duże szanse, że jej fragmentami pojedziemy wcześniej niż zakładano.



Jak oceniasz prace na budowie ekspresówki przez Żuławy?

bardzo dobrze, nie mam uwag

47%

dobrze, ale budowa utrudnia jazdę i mogła być lepiej zorganizowana

30%

przeciętnie, spodziewałem się większego tempa

15%

źle, wiele prac na budowie się wlecze

8%
  • zakończona

  • łącznie głosów: 1523
Trwająca od 2015 roku budowa drogi ekspresowej z Gdańska do Elbląga została podzielona na dwa odcinki, z których każdy liczy po ok. 20 km. Inwestorem jest gdański oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Pierwszy - z Koszwał do Nowego Dworu Gdańskiego - buduje czeska firma Metrostav, która dostanie za to 1,335 mld zł (netto), czyli ok. 66 mln zł za kilometr. Kolejny odcinek budowany przez Budimex zaczyna się w Nowym Dworze Gdańskim a kończy w Kazimierzowie pod Elblągiem. Tutaj kontrakt opiewa na 1,281 mld zł (netto), co daje 64 mln zł za kilometr.

Wysokie koszty budowy wynikają z trudnych warunków geologicznych na Żuławach, bowiem droga przebiegać będzie po gruntach podmokłych, a te trzeba wzmacniać, a miejscami budować estakady.

Inwestycja ma być gotowa za rok, ale pojawiają się sygnały, że może nastąpić to szybciej. Ciekawostką jest fakt, że dla generalnych wykonawców pracuje ok. pół tysiąca firm oferujących usługi, dostawy i prace budowlane.

Dwa fragmenty ekspresówki na Żuławach. Wartość kontraktów ujęta w kwotach brutto.
Dwa fragmenty ekspresówki na Żuławach. Wartość kontraktów ujęta w kwotach brutto. graf. Trojmiasto.pl
Bezpieczne kamienie milowe na pierwszym odcinku

Pierwszy odcinek budowanej drogi ekspresowej z Koszwał do Nowego Dworu Gdańskiego powstaje zgodnie z przyjętym harmonogramem. Najlepsze było pierwsze półrocze, gdzie wartość wykonanych robót przewyższała program finansowy.

Do czerwca sfinansowanych zostało 734 mln zł (netto) prac na całej inwestycji. Latem tego roku przekroczono półmetek wydatków na inwestycje.

Pierwszy kamień milowy firma Metrostav osiągnęła dwa i pół miesiące wcześniej. Wszystko wskazuje na to, że podobnie będzie z drugim kamieniem milowym, który został wyznaczony na listopad. Zatem opóźnienia w realizacji projektu nie powinny mieć miejsca. Droga ma być oddana do ruchu 9 października 2018 roku.

Na budowie trasy z Koszwał do Nowego Dworu Gdańskiego wciąż prowadzone są prace związane z wzmacnianiem podłoża. Na budowie mostu w Kiezmarku trwają prace zbrojarskie i betonowanie konstrukcji nośnej. Z każdym dniem rosną podpory nowego mostu posadowione w korycie największej rzeki w Polsce.

Tak wyglądała budowa mostu w Kiezmarku w połowie sierpnia


68 proc. prac wykonanych pod Elblągiem

Natomiast na budowie drugiego odcinka - między Nowym Dworem Gdańskim a Kazimierzowem pod Elblągiem - wydatki związane z pracami osiągnęły pod koniec lipca już ok. 68 proc. Wartość wykonanych robót na budowie osiągnęła 919,8 mln.

Co ciekawe, od początku do zakończenia terminu prac upłynęło (pod koniec lipca tego roku) 60 proc. W zestawieniu z wydatkami daje to szansę na szybsze oddanie inwestycji do użytku. Możliwe, że ekspresówką pod Elblągiem pojedziemy jeszcze latem 2018 r.

Drugi kamień milowy na tej inwestycji został osiągnięty jeszcze w kwietniu tego roku.

Obecnie na budowie wspomnianego odcinka kończą się prace ziemne i ruszają roboty związane z budową konstrukcji jezdni. Gotowa jest też konstrukcja mostu na Nogacie, trwają tam roboty wykończeniowe.

Przed rokiem informowaliśmy, że Budimex gotowy jest przy okazji budowy ekspresówki dobudować trzeci pas ruchu. Niestety ministerialni urzędnicy nie zatwierdzili tego pomysłu.

Budowa nowego zaplecza

Dla potrzeb bieżącego utrzymania drogi ekspresowej na trasie S7 zostanie wybudowany obwód utrzymania drogi ekspresowej w Dworku (tzw. OUS). Obecnie taka baza funkcjonuje w Kiezmarku, po południowej stronie obecnej drogi krajowej nr 7. Kierowcy jadący "siódemką" mogą ją poznać po charakterystycznym budynku, przypominającym indiański wigwam - to magazyn na sól.

- Po wybudowaniu drogi ekspresowej, jesienią przyszłego roku pracownicy przeniosą się na drugą stronę Wisły do nowych budynków w Dworku. Zaprojektowanych i wybudowanych od początku z myślą o nich i ich pracy - mówi Piotr Michalski, rzecznik prasowy gdańskiego oddziału GDDKiA
Powstanie tam między innymi budynek administracyjno-biurowy, budynek warsztatowo-garażowy z myjnią, magazyn oznakowania drogowego, magazyn soli, wiata na pojazdy oraz dwa parkingi dla pojazdów osobowych i ciężarowych. Ponadto przewidziano tam wydzielone miejsce na składowanie różnych materiałów potrzebnych do bieżącego utrzymania dróg.

Dodaj zdjęcie do artykułu

Opinie (164)

Dodaj opinię

Dodaj opinię

Odpowiedz

Klikając "wyślij", akceptujesz regulamin dodawania opinii.
zamknij

Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Opinie niezwiązane z tematem artykułu, wulgarne, obraźliwe, naruszające prawo będą usuwane.

- jeżeli uważasz, że dana opinia nie powinna się tu znaleźć, zgłoś ją do moderacji.