• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Na budowę ekspresówki z Trójmiasta do Elbląga wydano już 1,65 mld zł

Maciej Naskręt
12 września 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Kolejne kilometry ekspresówki do Warszawy gotowe
Budowa mostu na Wiśle to jedno z najdroższych i najbardziej skomplikowanych przedsięwzięć na budowie ekspresówki z Trójmiasta do Elbląga. Budowa mostu na Wiśle to jedno z najdroższych i najbardziej skomplikowanych przedsięwzięć na budowie ekspresówki z Trójmiasta do Elbląga.

Dotychczas na budowę drogi ekspresowej z Trójmiasta do Elbląga wydano 1,65 mld zł. Do wzięcia przez wykonawców jest jeszcze niecały miliard złotych. Trasa ma być gotowa jesienią przyszłego roku, ale są duże szanse, że jej fragmentami pojedziemy wcześniej niż zakładano.



Jak oceniasz prace na budowie ekspresówki przez Żuławy?

Trwająca od 2015 roku budowa drogi ekspresowej z Gdańska do Elbląga została podzielona na dwa odcinki, z których każdy liczy po ok. 20 km. Inwestorem jest gdański oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Pierwszy - z Koszwał do Nowego Dworu Gdańskiego - buduje czeska firma Metrostav, która dostanie za to 1,335 mld zł (netto), czyli ok. 66 mln zł za kilometr. Kolejny odcinek budowany przez Budimex zaczyna się w Nowym Dworze Gdańskim a kończy w Kazimierzowie pod Elblągiem. Tutaj kontrakt opiewa na 1,281 mld zł (netto), co daje 64 mln zł za kilometr.

Wysokie koszty budowy wynikają z trudnych warunków geologicznych na Żuławach, bowiem droga przebiegać będzie po gruntach podmokłych, a te trzeba wzmacniać, a miejscami budować estakady.

Inwestycja ma być gotowa za rok, ale pojawiają się sygnały, że może nastąpić to szybciej. Ciekawostką jest fakt, że dla generalnych wykonawców pracuje ok. pół tysiąca firm oferujących usługi, dostawy i prace budowlane.

Dwa fragmenty ekspresówki na Żuławach. Wartość kontraktów ujęta w kwotach brutto. Dwa fragmenty ekspresówki na Żuławach. Wartość kontraktów ujęta w kwotach brutto.
Bezpieczne kamienie milowe na pierwszym odcinku

Pierwszy odcinek budowanej drogi ekspresowej z Koszwał do Nowego Dworu Gdańskiego powstaje zgodnie z przyjętym harmonogramem. Najlepsze było pierwsze półrocze, gdzie wartość wykonanych robót przewyższała program finansowy.

Do czerwca sfinansowanych zostało 734 mln zł (netto) prac na całej inwestycji. Latem tego roku przekroczono półmetek wydatków na inwestycje.

Pierwszy kamień milowy firma Metrostav osiągnęła dwa i pół miesiące wcześniej. Wszystko wskazuje na to, że podobnie będzie z drugim kamieniem milowym, który został wyznaczony na listopad. Zatem opóźnienia w realizacji projektu nie powinny mieć miejsca. Droga ma być oddana do ruchu 9 października 2018 roku.

Na budowie trasy z Koszwał do Nowego Dworu Gdańskiego wciąż prowadzone są prace związane z wzmacnianiem podłoża. Na budowie mostu w Kiezmarku trwają prace zbrojarskie i betonowanie konstrukcji nośnej. Z każdym dniem rosną podpory nowego mostu posadowione w korycie największej rzeki w Polsce.

Tak wyglądała budowa mostu w Kiezmarku w połowie sierpnia


68 proc. prac wykonanych pod Elblągiem

Natomiast na budowie drugiego odcinka - między Nowym Dworem Gdańskim a Kazimierzowem pod Elblągiem - wydatki związane z pracami osiągnęły pod koniec lipca już ok. 68 proc. Wartość wykonanych robót na budowie osiągnęła 919,8 mln.

Co ciekawe, od początku do zakończenia terminu prac upłynęło (pod koniec lipca tego roku) 60 proc. W zestawieniu z wydatkami daje to szansę na szybsze oddanie inwestycji do użytku. Możliwe, że ekspresówką pod Elblągiem pojedziemy jeszcze latem 2018 r.

Drugi kamień milowy na tej inwestycji został osiągnięty jeszcze w kwietniu tego roku.

Obecnie na budowie wspomnianego odcinka kończą się prace ziemne i ruszają roboty związane z budową konstrukcji jezdni. Gotowa jest też konstrukcja mostu na Nogacie, trwają tam roboty wykończeniowe.

Przed rokiem informowaliśmy, że Budimex gotowy jest przy okazji budowy ekspresówki dobudować trzeci pas ruchu. Niestety ministerialni urzędnicy nie zatwierdzili tego pomysłu.

  • Budowa ekspresówki w rejonie Nowego Dworu Gdańskiego. Jezdnia ekspresówki powstaje tu równolegle do starej drogi krajowej nr 7.
  • Skład materiałów budowlanych w rejonie miejscowości Rychnowo.
  • Przebieg drogi ekspresowej.
  • Gotowe fragmenty podbudowy jezdni drogi ekspresowej.
  • Konstrukcja mostu nad Nogatem.
Budowa nowego zaplecza

Dla potrzeb bieżącego utrzymania drogi ekspresowej na trasie S7 zostanie wybudowany obwód utrzymania drogi ekspresowej w Dworku (tzw. OUS). Obecnie taka baza funkcjonuje w Kiezmarku, po południowej stronie obecnej drogi krajowej nr 7. Kierowcy jadący "siódemką" mogą ją poznać po charakterystycznym budynku, przypominającym indiański wigwam - to magazyn na sól.

- Po wybudowaniu drogi ekspresowej, jesienią przyszłego roku pracownicy przeniosą się na drugą stronę Wisły do nowych budynków w Dworku. Zaprojektowanych i wybudowanych od początku z myślą o nich i ich pracy - mówi Piotr Michalski, rzecznik prasowy gdańskiego oddziału GDDKiA
Powstanie tam między innymi budynek administracyjno-biurowy, budynek warsztatowo-garażowy z myjnią, magazyn oznakowania drogowego, magazyn soli, wiata na pojazdy oraz dwa parkingi dla pojazdów osobowych i ciężarowych. Ponadto przewidziano tam wydzielone miejsce na składowanie różnych materiałów potrzebnych do bieżącego utrzymania dróg.

  • Planowane zaplecze utrzymania drogi ekspresowej w miejscowości Dworek.
  • Planowane zaplecze utrzymania drogi ekspresowej w miejscowości Dworek.
  • Planowane zaplecze utrzymania drogi ekspresowej w miejscowości Dworek.
  • Planowane zaplecze utrzymania drogi ekspresowej w miejscowości Dworek.
  • Planowane zaplecze utrzymania drogi ekspresowej w miejscowości Dworek.
  • Planowane zaplecze utrzymania drogi ekspresowej w miejscowości Dworek.

Miejsca

Opinie (166) 5 zablokowanych

  • Metrostav (2)

    Jest do przodu z inwestycją. I tu widać różnicę w zarządzaniu w porównaniu do polskich firm, które zawsze na koncie mają opóźnienia i fuszerę w wykonawstwie...
    Przypadek?

    • 8 19

    • Ale Budimex jest jeszcze szybszy (1)

      To do czego właściwie zmierzasz?

      • 8 2

      • ..i hiszpański

        • 2 1

  • (4)

    Serdecznie nie pozdrawiam faceta który wczoraj wieczorem ok 18:00 na Chyloni podszedł do mnie i dziewczyny z siatką pełną owoców. Na oko 30-letni, elegancko ubrany mężczyzna. Zaczepił nasa, przedstawił się jako Łukasz i zapytał która jest godzina. Szybko mu odpowiedziałem na co on wyciągnął nagle z siatki pomarańczę i powiedział do mnie - "Masz poczęstuj się". Chciałem mu grzecznie odmówić ale zanim zdążyłem coś powiedzieć, on powiedział "No weź sobie, jednego zjecie spróbujecie jak to smakuje". Nie chciałem facetowi odmawiać, bo sprawiał wrażenie miłego, więc wyciągnąłem rękę i chciałem powiedzieć "dziękuję" ale gdybym wiedział co ten typek odwali to od razu bym mu dał w mordę. Nagle szybko zabrał rękę i krzykknął "Nie dla psa to, dla pana to!". Po czym zaczął prężyć swoje mięśnie i gadać coś, że ma najlepszy brzuch.Potem spojrzał na moją dziewczynę i powiedział coś w stylu "ale bym cię molte volte (??). Mokebe dawaj ją". Powiem szczerze, że się przestraszyłem, więc wziąłem dziewczynę za rękę i pewnym krokiem zaczęliśmy iść przed siebie a gdy trochę się oddaliliśmy zaczął krzyczeć "Polskie kuhwy nigdy nie będą mieć Rolexa".

    Ja rozumiem, że można być pijanym i robić sobie żarty z kolegami ale to już gruba przesada. Jak zobaczycie tego gościa to dzwońcie na policje bo nie wiadomo do czego taki wariat może być zdolny.

    • 26 18

    • Niech Cie matka predko budzi do szkoly..

      • 13 2

    • Pewnie jakiś naćpany Danzinger

      od Budynia.

      • 4 4

    • Testo wrócił hahaha

      • 8 0

    • blendzior?

      to ty?

      • 0 0

  • nasz budimex swoje zarabia (2)

    i tak trzymać misiu bo wiadomo kasa, misiu, kasa

    • 3 4

    • (1)

      z polskiego budimexu została tylko nazwa

      • 3 0

      • terefere

        czyżby początek niczego nie sugerował ...bud....ń

        • 0 0

  • A do samego Gdańska wjazd taki sobie i ten bałagan na poboczach!

    • 3 1

  • nasz rząd (4)

    nie rozumiem podejscia rządu, wiadomo jest budżet, ale budimex dobrze myslał - skoro już robią i można było mniejszym kosztem dorobić 3 pas, to czmu tego nie zrobic?
    no szkoda, bo by się jechało jeszcze lepiej

    • 16 5

    • i tak wszyscy by lewym pasem jechali

      to po co trzy pasy?

      • 10 3

    • Zapytaj Donaldinia (2)

      dlaczego cała A1 i A2 to tylko 2 pasy i to gorszej jakości niż obwodnica Trójmiasta !!

      • 3 14

      • po to żeby się ekrany zmieściły

        • 3 0

      • chyba sobie jaja robisz albo nigdy autostradą nie jechałeś, ze myślisz że A1 i A2 ma gorszej jakości pasy niż obwodnica...

        • 6 1

  • Jeszcz tylko przekop Mierzei (2)

    I wspaniałe perspektywy dla Elbląga będą otwarte. Wszystkim malkontentom i przeciwnikom radzę POwrót do obwodu Kaliningradzkiego.

    • 15 12

    • A co dokladnie sie stanie po wykonaniu przekopu? (1)

      tankowce zaczna wplywac na Zalew Wysłany? Trzeba byc slepcem zeby nie widziec, że w ten sposób zniszczy się szanse na rozwój żeglarstwa. Wystarczy przeznaczyć te środki na rozwój infrastruktury i będzie na Zalewie nowe centrum turystyczne.

      • 6 6

      • Żeglaż

        Nie rozumiem dlaczego zniszczyć się szanse na rozwój żeglarstwa?? To że raz na dwie godziny przepłynie jakiś statek ma coś popsuć? Ja uważam, że żeglarstwo po Zalewie badzie jeszcze bardziej atrakcyjne, bo będzie można łatwij wypłynąć na Bałtyk.

        • 6 3

  • Remont będzie słono kosztowal (1)

    W Gdyni jedna estakada kosztuje co roku miliony a tam to dopiero wyrzuca kasę na okresowe serwisy.

    • 2 1

    • Szwankuje kontrola drogowa jeżdżą przeciążone tirasy ponadto estakada ma swoje lata, inna technologia itd

      • 2 0

  • Szkoda ze bez (2)

    3 pasa. Za 5lat beda rozwalali to co zrobili i 3 pas bedzie niezbedny.

    • 10 7

    • nie sądze

      jak chcesz 3 pas to wyłóż kasę ze swoich kieszonkowych to będziesz miał

      • 0 2

    • A jak było ze starą 7

      Remont był 6-7 lat temu i teraz wszysto rozwalają

      • 1 2

  • Ze szwagewn taniej zbudujemy

    66 milionów za kilometr? Skandal! Ja ze szwagrem weźmiemy 30 i to jeszcze z zyskiem 100%

    • 3 4

  • (2)

    niezłe ceny za parę km drogi po równym jakby szwajcarzy byli rządzeni tak jak my to faktycznie mieliby tam fioletowe krowy... i nic więcej

    • 3 15

    • po równym? 1/3 trasy będzie w powietrzu (w formie estakady)

      • 7 1

    • Oni mają niemieckie i żydowskie

      konta z czasów 1939-45. i złoto z krajów objętych wojnami domowymi.

      • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane