• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Na budowę ekspresówki z Trójmiasta do Elbląga wydano już 1,65 mld zł

Maciej Naskręt
12 września 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Kolejne kilometry ekspresówki do Warszawy gotowe
Budowa mostu na Wiśle to jedno z najdroższych i najbardziej skomplikowanych przedsięwzięć na budowie ekspresówki z Trójmiasta do Elbląga. Budowa mostu na Wiśle to jedno z najdroższych i najbardziej skomplikowanych przedsięwzięć na budowie ekspresówki z Trójmiasta do Elbląga.

Dotychczas na budowę drogi ekspresowej z Trójmiasta do Elbląga wydano 1,65 mld zł. Do wzięcia przez wykonawców jest jeszcze niecały miliard złotych. Trasa ma być gotowa jesienią przyszłego roku, ale są duże szanse, że jej fragmentami pojedziemy wcześniej niż zakładano.



Jak oceniasz prace na budowie ekspresówki przez Żuławy?

Trwająca od 2015 roku budowa drogi ekspresowej z Gdańska do Elbląga została podzielona na dwa odcinki, z których każdy liczy po ok. 20 km. Inwestorem jest gdański oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Pierwszy - z Koszwał do Nowego Dworu Gdańskiego - buduje czeska firma Metrostav, która dostanie za to 1,335 mld zł (netto), czyli ok. 66 mln zł za kilometr. Kolejny odcinek budowany przez Budimex zaczyna się w Nowym Dworze Gdańskim a kończy w Kazimierzowie pod Elblągiem. Tutaj kontrakt opiewa na 1,281 mld zł (netto), co daje 64 mln zł za kilometr.

Wysokie koszty budowy wynikają z trudnych warunków geologicznych na Żuławach, bowiem droga przebiegać będzie po gruntach podmokłych, a te trzeba wzmacniać, a miejscami budować estakady.

Inwestycja ma być gotowa za rok, ale pojawiają się sygnały, że może nastąpić to szybciej. Ciekawostką jest fakt, że dla generalnych wykonawców pracuje ok. pół tysiąca firm oferujących usługi, dostawy i prace budowlane.

Dwa fragmenty ekspresówki na Żuławach. Wartość kontraktów ujęta w kwotach brutto. Dwa fragmenty ekspresówki na Żuławach. Wartość kontraktów ujęta w kwotach brutto.
Bezpieczne kamienie milowe na pierwszym odcinku

Pierwszy odcinek budowanej drogi ekspresowej z Koszwał do Nowego Dworu Gdańskiego powstaje zgodnie z przyjętym harmonogramem. Najlepsze było pierwsze półrocze, gdzie wartość wykonanych robót przewyższała program finansowy.

Do czerwca sfinansowanych zostało 734 mln zł (netto) prac na całej inwestycji. Latem tego roku przekroczono półmetek wydatków na inwestycje.

Pierwszy kamień milowy firma Metrostav osiągnęła dwa i pół miesiące wcześniej. Wszystko wskazuje na to, że podobnie będzie z drugim kamieniem milowym, który został wyznaczony na listopad. Zatem opóźnienia w realizacji projektu nie powinny mieć miejsca. Droga ma być oddana do ruchu 9 października 2018 roku.

Na budowie trasy z Koszwał do Nowego Dworu Gdańskiego wciąż prowadzone są prace związane z wzmacnianiem podłoża. Na budowie mostu w Kiezmarku trwają prace zbrojarskie i betonowanie konstrukcji nośnej. Z każdym dniem rosną podpory nowego mostu posadowione w korycie największej rzeki w Polsce.

Tak wyglądała budowa mostu w Kiezmarku w połowie sierpnia


68 proc. prac wykonanych pod Elblągiem

Natomiast na budowie drugiego odcinka - między Nowym Dworem Gdańskim a Kazimierzowem pod Elblągiem - wydatki związane z pracami osiągnęły pod koniec lipca już ok. 68 proc. Wartość wykonanych robót na budowie osiągnęła 919,8 mln.

Co ciekawe, od początku do zakończenia terminu prac upłynęło (pod koniec lipca tego roku) 60 proc. W zestawieniu z wydatkami daje to szansę na szybsze oddanie inwestycji do użytku. Możliwe, że ekspresówką pod Elblągiem pojedziemy jeszcze latem 2018 r.

Drugi kamień milowy na tej inwestycji został osiągnięty jeszcze w kwietniu tego roku.

Obecnie na budowie wspomnianego odcinka kończą się prace ziemne i ruszają roboty związane z budową konstrukcji jezdni. Gotowa jest też konstrukcja mostu na Nogacie, trwają tam roboty wykończeniowe.

Przed rokiem informowaliśmy, że Budimex gotowy jest przy okazji budowy ekspresówki dobudować trzeci pas ruchu. Niestety ministerialni urzędnicy nie zatwierdzili tego pomysłu.

  • Budowa ekspresówki w rejonie Nowego Dworu Gdańskiego. Jezdnia ekspresówki powstaje tu równolegle do starej drogi krajowej nr 7.
  • Skład materiałów budowlanych w rejonie miejscowości Rychnowo.
  • Przebieg drogi ekspresowej.
  • Gotowe fragmenty podbudowy jezdni drogi ekspresowej.
  • Konstrukcja mostu nad Nogatem.
Budowa nowego zaplecza

Dla potrzeb bieżącego utrzymania drogi ekspresowej na trasie S7 zostanie wybudowany obwód utrzymania drogi ekspresowej w Dworku (tzw. OUS). Obecnie taka baza funkcjonuje w Kiezmarku, po południowej stronie obecnej drogi krajowej nr 7. Kierowcy jadący "siódemką" mogą ją poznać po charakterystycznym budynku, przypominającym indiański wigwam - to magazyn na sól.

- Po wybudowaniu drogi ekspresowej, jesienią przyszłego roku pracownicy przeniosą się na drugą stronę Wisły do nowych budynków w Dworku. Zaprojektowanych i wybudowanych od początku z myślą o nich i ich pracy - mówi Piotr Michalski, rzecznik prasowy gdańskiego oddziału GDDKiA
Powstanie tam między innymi budynek administracyjno-biurowy, budynek warsztatowo-garażowy z myjnią, magazyn oznakowania drogowego, magazyn soli, wiata na pojazdy oraz dwa parkingi dla pojazdów osobowych i ciężarowych. Ponadto przewidziano tam wydzielone miejsce na składowanie różnych materiałów potrzebnych do bieżącego utrzymania dróg.

  • Planowane zaplecze utrzymania drogi ekspresowej w miejscowości Dworek.
  • Planowane zaplecze utrzymania drogi ekspresowej w miejscowości Dworek.
  • Planowane zaplecze utrzymania drogi ekspresowej w miejscowości Dworek.
  • Planowane zaplecze utrzymania drogi ekspresowej w miejscowości Dworek.
  • Planowane zaplecze utrzymania drogi ekspresowej w miejscowości Dworek.
  • Planowane zaplecze utrzymania drogi ekspresowej w miejscowości Dworek.

Miejsca

Opinie (166) 5 zablokowanych

  • Pieknie!

    Nie kazdy wie, ale DK 7, a za kilka lat S7 laczy Trojmiasto ze Slowacja (i nie konczy sie na Warszawie - to tylko jedno z miast na jej trasie ;-))

    • 13 0

  • No to będzie 4-miasto (6)

    Jeszcze tylko pociągnąć SKM do Elbląga obok tej trasy i Elbląg odżyje. Antek ściągnął dowództwo. Teraz się przekopie mierzeję i będzie pięknie. Port ruszy pełną parą. W Olsztynie białej gorączki dostaną.

    • 17 4

    • Myślisz o tym przelocie do którego trzeba będzie dopłacać miliony? (3)

      Może lotnisko jeszcze przenieść z Gdyni?

      • 2 3

      • Przekopie

        • 0 1

      • Przekopie (1)

        • 0 1

        • Przelocie.

          • 0 0

    • (1)

      Jaki port? Jakie statki tam będą wpływać i z jakim ładunkiem? 5 metrów głębokości to statek może mieć zanurzenie max 4,2- 4,5 m. Zostają barki z węglem z Rosji.

      • 2 1

      • ale te to mogą dotychczasowym przesmykiem przepływać bez wydawania dziesiątków miliardów złotych

        • 2 0

  • (2)

    Jak by od razu nie można zbudować autostrady?
    Pomyśleć trochę przyszłościowo, a nie bawią się w jakieś ekspresówki...

    • 2 9

    • A jak nazwiesz A1 , A2 i

      tym POdobne twory ???

      • 0 3

    • autostrady to niepotrzebny tylko koszt. budowa i utrzymanie są znacznie droższe.

      • 5 0

  • pomnóżcie tę kwotę razy 10. albo i 100
    a co tam...

    • 0 0

  • Donald obiecał

    i będzie! ;-)

    • 4 0

  • Jak widzę trzech Mietków

    bujających się na łopatach od 07.00 do 15.00 od poniedziałku do piątku to coś mi się robi. CZy nie można wymusić na wykonawcy pracy co najmniej na 2 zmiany i w soboty ??? I tak jest wszędzie. Wybitnie to widać na remontowanych ulicach Gdyni i Gdańska . O Sopocier nie wsPOmnę bo tam się dróg nie remontuje.

    • 3 9

  • jeszcze tylko lotnisko w Elblągu (1)

    i byndzie git
    metropolia na cacy

    • 2 8

    • lotnisko w Elblągu jest

      • 3 0

  • huraa

    No to teraz można kupić mieszkanie w elblągu i dojeżdzać zamiast wdychac smród szadółek.ceny nieruchomosci w trojmiescie juz dawno zwariowaly i doganiaja paryż

    • 15 0

  • (1)

    Tak niczego nam bardziej nie potrzeba jak jeszcze więcej elblagów w Trójmieście. Mało to mamy białych kozaczków na mieście? Więcej tych elblagów zainportujcie....

    • 4 17

    • fd

      jesteś idiota

      • 1 0

  • dobrze, trójmiasto

    potrzebuje siły roboczej z Elbląga, Olsztyna, Kwidzyna, Malborka i innych wiosek. Będą mieli łatwiejszy dojazd :)

    • 8 5

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane