• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

17 nowych przejść dla pieszych i nowe buspasy w Gdańsku

Maciej Korolczuk
9 lipca 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Koncepcja budowy naziemnego przejścia dla pieszych przy Dworcu Głównym jest już gotowa. Koncepcja budowy naziemnego przejścia dla pieszych przy Dworcu Głównym jest już gotowa.

17 nowych przejść dla pieszych oraz nowe buspasy mają wkrótce usprawnić poruszanie się po głównych arteriach w Gdańsku. Zyskać mają piesi i pasażerowie komunikacji. Urzędnicy i inżynierowie ruchu zapewniają, że płynność ruchu nie pogorszy się, a kierowcy nie odczują negatywnych skutków.



Jak oceniasz działania miasta w zakresie buspasów i nowych przejść?

O planach budowy kolejnych buspasów i naziemnych przejść dla pieszych władze Gdańska poinformowały we wtorek na konferencji prasowej. Z dziennikarzami spotkał się Piotr Grzelak, wiceprezydent Gdańska i Tomasz Wawrzonek, wicedyrektor Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni.

- Nowe buspasy i przejścia dla pieszych to element Gdańskiego Pakietu Dostępności w zakresie dostosowania infrastruktury miejskiej do potrzeb osób niepełnosprawnych - mówi Piotr Grzelak. - Łącznie powstanie 17 nowych przejść dla pieszych w 14 lokalizacjach. 10 z nich ma już zapewnione finansowanie. W tym roku powstaną dwa nowe buspasy: na Schuberta (Suchanino) i na Trakcie św. Wojciecha (od posesji 451 do 389 w kierunku centrum). W planach mamy kolejne.
Powstający buspas na Schuberta. Powstający buspas na Schuberta.
O planach drogowców informowaliśmy na początku lutego.

Dziś trwają prace nad wytyczeniem buspasów na:



- Każdy, kto jeździ autobusem na tym odcinku, zdaje sobie sprawę, jak poprawi to jego komfort podróży i skróci czas podróży od kilku do nawet kilkunastu minut - przekonuje Tomasz Wawrzonek.

Kolejne buspasy w Oliwie, na Chełmie i Przymorzu



Kolejne miejsca, w których mogą powstać pasy przeznaczone dla komunikacji miejskiej to:

  1. al. Grunwaldzka zobacz na mapie Gdańska na odcinku od Bażyńskiego do Wojska Polskiego,
  2. wydłużenie pasa do skrętu w prawo w ciągu ul. Witosa zobacz na mapie Gdańska przed skrzyżowaniem z Wilanowską,
  3. buspas na al. Rzeczypospolitej zobacz na mapie Gdańska, między ul. Kołobrzeską a ul. Hynka.


Drogowcy chcą też przyspieszyć autobusy mniejszymi, "miękkimi" działaniami. Wśród nich jest m.in. otwieranie zatok autobusowych, by opuszczający ją autobus nie musiał czekać na włączenie się do ruchu, lecz płynnie ruszyć na wprost.

Planowane nowe naziemne przejścia dla pieszych w Gdańsku. Planowane nowe naziemne przejścia dla pieszych w Gdańsku.

Przejścia dla pieszych w Gdańsku: 17 nowych



Wkrótce poprawę poruszania się po mieście odczują nie tylko pasażerowie komunikacji miejskiej, ale też piesi i osoby z ograniczeniami ruchowymi, w tym osoby niepełnosprawne. Miasto przygotowuje się do budowy lub już buduje 17 nowych przejść.

- Kończą się prace nad projektem naziemnego przejścia dla pieszych przy Bramie Wyżynnej zobacz na mapie Gdańska. Na przełomie roku będziemy gotowi do realizacji tej inwestycji - zapowiada Piotr Grzelak. - Chcemy kontynuować budowę przejść na Podwalu Przedmiejskim, gotowa jest już koncepcja przejścia przy Dworcu Głównym i co ważne - mamy dla niej zapewnione finansowanie, bo to element budowy węzłów przesiadkowych w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych.

Przejście dla pieszych przy dworcu Gdańsk Główny zobacz na mapie Gdańska PKP i nie tylko



Przejście w tym miejscu ma mieć 8 m szerokości, a obok niego przebiegać będzie droga dla rowerów o szerokości 2 m. Powstanie nowa sygnalizacja świetlna, o 25 metrów wydłużone też zostaną perony tramwajowe. Przed budynkiem wyznaczone zostaną też miejsca postojowe kiss & ride (bardzo krótki postój) i zatoki taxi.

Jeszcze w tym roku ma być gotowe przejście przy Olivia Business Centre zobacz na mapie Gdańska na Grunwaldzkiej. W kolejnych latach pojawią się też "zebry" przy ETC na Zaspie zobacz na mapie Gdańska, na ul. Chłopskiej zobacz na mapie Gdańska na Przymorzu, między Pomorską a Piastowską. Miasto chce też odtworzyć przejście na al. Grunwaldzkiej zobacz na mapie Gdańska przy Teatrze Miniatura.

- Warto pamiętać, że budowa przejścia to nie tylko wylanie farby i ustawienie czterech znaków drogowych. To wiąże się z postawieniem masztów z sygnalizacją świetlną, budową sieci podziemnych czy korekty geometrii skrzyżowań - zastrzega Tomasz Wawrzonek.

Kierowcy nie muszą obawiać się przejść dla pieszych



Zmiany mają dotyczyć głównie najważniejszych arterii w mieście. Od dawna budzi to obawy kierowców, którzy boją się spowolnienia ruchu.

- Już od 2010 r. prowadzimy w Gdańsku Program Uspokojenia Ruchu, który ma wymierne skutki w malejącej liczbie wypadków ze skutkiem śmiertelnym - zastrzega Piotr Grzelak. - Mimo wprowadzania skrzyżowań równorzędnych czy stref "tempo 30", nasze działania nie wpływają na większe korki czy zmniejszenie średnich prędkości. Jedno nie przeczy drugiemu i nasze działania wcale nie ograniczają płynności ruchu - podkreśla wiceprezydent Gdańska.
Dodajmy, że wszystkie nowe przejścia dla pieszych zostaną włączone do systemu Tristar.

Opinie (569) ponad 20 zablokowanych

  • Jeżeli zostanie zabita choć jedna osoba (1)

    Wszyscy aktywiści i urzędnicy zostaną zgłoszeni do prokuratury

    • 5 1

    • a ja czekam aż się włączysz w kampanię promocji uspokojenia i redukcji ruchu w Gdańsku i całym Trójmieście

      • 0 0

  • i**otyczny pomysl zakorkuja miasto jeszcze bardziej

    • 2 0

  • To sobie kupię autobus.

    • 0 0

  • no tak, na Grunwaldzkiej koniecznie potrzebny buspas, jeden autobus na 15 minut. Genialne, jak żyć bez korków! Przejście przy Miniaturze - dla samobójców chyba. Przy dworcu - korek do Placu Zebrań Ludowych to za mało jak na takie miasto, ale poprawimy to, będzie do Hallera. A co!

    • 3 0

  • przejscia naziemne

    Przejścia blokują płynny ruch samochodów Ruszenie auta od zera to kolejne litry paliwa To kolejne kg CO Za biurka wygląda to ok ale na ulicach już niestety nie. Przejazd zieloną falą z Sopotu do Gdyni średnie spalanie 7 l/100 km z czerwoną blokadą przejść dla pieszych 10 l/100km ta sama trasa codzienna (Audi Q7) ile takich aut na czerwonej blokadzie ? Pewnie tego nikt nie policzył. * ilość zatrzymań * ilość aut * paliwo * CO * 24 godziny do atmosfery Panowie decydenci włączcie swoje własne wyliczenia, analizy, obserwację spalania własnych aut - o przepraszam przecież jedziecie służbowymi ... niech się paliwo spala przecież służbowe za podatki ... czyli za darmo. Są przecież inne rozwiązania jak kładki tunele objazdy centrów miast .... Co do bus pasy to ok może być jak najwięcej ... już przesiadłem się na elektryka .

    • 4 0

  • Niefajnie

    Zaczeło się od przejścia na podwalu przedmiiejskim, które korkuje mocno znowu tą ulice. Gdy nie było tam przejścia a był już tunel, korków nie było tak ogromnych jak są teraz po powstaniu tego czegoś..
    Jako codzienny kierowca samochodu, uważam że w tych miejscach w których jest tak ogromny ruch nie powinno być przejść naziemnych, zwłaszcza że infrastruktura podziemna istnieje w tamtych miejscach i wiele lat już funkcjonuje, więc po co pakować kase w coś co nie usprawnia funkcjonowania miasta mieszkańcom? (kierowca samochodu to też mieszkaniec więc nie patrzmy na dobro tylko i wyłącznie jeżdżących komunikacją miejską). Argument że można jeździć komunikacją aby nie stać w korkach jest zupełnie dla mnie nietrafiony. Czasem na przejaz z punktu A do punktu B mam bardzo mało czasu aby spotkać się z klientem, kończę prace późno zaczynam bardzo wcześnie, więc zminimalizowanie czasu dojazdów jest dla mnie bardzo ważne, komunikacja mi tego nie gwarantuje w najmniejszym stopniu. Więc czemu pod uwagę są brani tylko ludzie z komunikacji a ja jako kierowca i mieszkaniec z tymi samymi prawami mam utrudniane życie z powodu takich irracjonalnych planów jakim są przejscia dla pieszych naziemne a także bus-pasy w miejscach które są punktami kulminacyjnymi w godzinach szczytu ?

    • 3 0

  • Przejście przy Teatrze miniatura zostało zamknięte z powodów:
    1) dużej ilości poważnych wypadków
    2) małego ruchu pieszegow tym miejscu
    3) 100m dalej jest duże bezpieczniejsze przejście
    Gdzie tu logika i konsekwencja poprzednich decyzji?

    • 6 0

  • Oddajcie już lepiej ten Gdańsk pod zarządzanie Niemcom.

    • 1 1

  • Deptak na całej długości.SUPER!

    Umieszczanie wszystkich środków transportu w tak małej przestrzeni jest błędem.Brak miejsca

    • 0 0

  • Miniatura

    Przejście przy teatrze miniatura - gratuluję pomysłu powrotu do tego- czekamy na kolejne wypadki

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane