• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

17 nowych przejść dla pieszych i nowe buspasy w Gdańsku

Maciej Korolczuk
9 lipca 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Koncepcja budowy naziemnego przejścia dla pieszych przy Dworcu Głównym jest już gotowa. Koncepcja budowy naziemnego przejścia dla pieszych przy Dworcu Głównym jest już gotowa.

17 nowych przejść dla pieszych oraz nowe buspasy mają wkrótce usprawnić poruszanie się po głównych arteriach w Gdańsku. Zyskać mają piesi i pasażerowie komunikacji. Urzędnicy i inżynierowie ruchu zapewniają, że płynność ruchu nie pogorszy się, a kierowcy nie odczują negatywnych skutków.



Jak oceniasz działania miasta w zakresie buspasów i nowych przejść?

O planach budowy kolejnych buspasów i naziemnych przejść dla pieszych władze Gdańska poinformowały we wtorek na konferencji prasowej. Z dziennikarzami spotkał się Piotr Grzelak, wiceprezydent Gdańska i Tomasz Wawrzonek, wicedyrektor Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni.

- Nowe buspasy i przejścia dla pieszych to element Gdańskiego Pakietu Dostępności w zakresie dostosowania infrastruktury miejskiej do potrzeb osób niepełnosprawnych - mówi Piotr Grzelak. - Łącznie powstanie 17 nowych przejść dla pieszych w 14 lokalizacjach. 10 z nich ma już zapewnione finansowanie. W tym roku powstaną dwa nowe buspasy: na Schuberta (Suchanino) i na Trakcie św. Wojciecha (od posesji 451 do 389 w kierunku centrum). W planach mamy kolejne.
Powstający buspas na Schuberta. Powstający buspas na Schuberta.
O planach drogowców informowaliśmy na początku lutego.

Dziś trwają prace nad wytyczeniem buspasów na:



- Każdy, kto jeździ autobusem na tym odcinku, zdaje sobie sprawę, jak poprawi to jego komfort podróży i skróci czas podróży od kilku do nawet kilkunastu minut - przekonuje Tomasz Wawrzonek.

Kolejne buspasy w Oliwie, na Chełmie i Przymorzu



Kolejne miejsca, w których mogą powstać pasy przeznaczone dla komunikacji miejskiej to:

  1. al. Grunwaldzka zobacz na mapie Gdańska na odcinku od Bażyńskiego do Wojska Polskiego,
  2. wydłużenie pasa do skrętu w prawo w ciągu ul. Witosa zobacz na mapie Gdańska przed skrzyżowaniem z Wilanowską,
  3. buspas na al. Rzeczypospolitej zobacz na mapie Gdańska, między ul. Kołobrzeską a ul. Hynka.


Drogowcy chcą też przyspieszyć autobusy mniejszymi, "miękkimi" działaniami. Wśród nich jest m.in. otwieranie zatok autobusowych, by opuszczający ją autobus nie musiał czekać na włączenie się do ruchu, lecz płynnie ruszyć na wprost.

Planowane nowe naziemne przejścia dla pieszych w Gdańsku. Planowane nowe naziemne przejścia dla pieszych w Gdańsku.

Przejścia dla pieszych w Gdańsku: 17 nowych



Wkrótce poprawę poruszania się po mieście odczują nie tylko pasażerowie komunikacji miejskiej, ale też piesi i osoby z ograniczeniami ruchowymi, w tym osoby niepełnosprawne. Miasto przygotowuje się do budowy lub już buduje 17 nowych przejść.

- Kończą się prace nad projektem naziemnego przejścia dla pieszych przy Bramie Wyżynnej zobacz na mapie Gdańska. Na przełomie roku będziemy gotowi do realizacji tej inwestycji - zapowiada Piotr Grzelak. - Chcemy kontynuować budowę przejść na Podwalu Przedmiejskim, gotowa jest już koncepcja przejścia przy Dworcu Głównym i co ważne - mamy dla niej zapewnione finansowanie, bo to element budowy węzłów przesiadkowych w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych.

Przejście dla pieszych przy dworcu Gdańsk Główny zobacz na mapie Gdańska PKP i nie tylko



Przejście w tym miejscu ma mieć 8 m szerokości, a obok niego przebiegać będzie droga dla rowerów o szerokości 2 m. Powstanie nowa sygnalizacja świetlna, o 25 metrów wydłużone też zostaną perony tramwajowe. Przed budynkiem wyznaczone zostaną też miejsca postojowe kiss & ride (bardzo krótki postój) i zatoki taxi.

Jeszcze w tym roku ma być gotowe przejście przy Olivia Business Centre zobacz na mapie Gdańska na Grunwaldzkiej. W kolejnych latach pojawią się też "zebry" przy ETC na Zaspie zobacz na mapie Gdańska, na ul. Chłopskiej zobacz na mapie Gdańska na Przymorzu, między Pomorską a Piastowską. Miasto chce też odtworzyć przejście na al. Grunwaldzkiej zobacz na mapie Gdańska przy Teatrze Miniatura.

- Warto pamiętać, że budowa przejścia to nie tylko wylanie farby i ustawienie czterech znaków drogowych. To wiąże się z postawieniem masztów z sygnalizacją świetlną, budową sieci podziemnych czy korekty geometrii skrzyżowań - zastrzega Tomasz Wawrzonek.

Kierowcy nie muszą obawiać się przejść dla pieszych



Zmiany mają dotyczyć głównie najważniejszych arterii w mieście. Od dawna budzi to obawy kierowców, którzy boją się spowolnienia ruchu.

- Już od 2010 r. prowadzimy w Gdańsku Program Uspokojenia Ruchu, który ma wymierne skutki w malejącej liczbie wypadków ze skutkiem śmiertelnym - zastrzega Piotr Grzelak. - Mimo wprowadzania skrzyżowań równorzędnych czy stref "tempo 30", nasze działania nie wpływają na większe korki czy zmniejszenie średnich prędkości. Jedno nie przeczy drugiemu i nasze działania wcale nie ograniczają płynności ruchu - podkreśla wiceprezydent Gdańska.
Dodajmy, że wszystkie nowe przejścia dla pieszych zostaną włączone do systemu Tristar.

Opinie (569) ponad 20 zablokowanych

  • Jestem za uspakajaniem ruchu w mieście, ale (3)

    Moim zdaniem chcąc uspokajać ruch w mieście trzeba dać alternatywę system w miarę bekolizyjnych przelotowek między dzielnicami i wtedy wszędzie dookoła można robić strefę 30km/h.

    • 23 18

    • Uspokajanie ruchu w Gdańsku to zatrzymanie samochodów na każdym skrzyżowaniu (1)

      Smród z dodatkowych spalin i pył pilowanych hamulców. Nie bez przyczyny mi w mieście pali 10 a na trasie 7

      • 9 2

      • ich nie obchodzi że takie rzeczy robi się w miastach w których są drogi alternatywne

        • 2 2

    • Amerykanie próbowali tego już w latach 30-tych

      Rosjanie i Chińczycy próbowali ich naśladować 60 lat później. NIestety przelotówki miejskie w godzinach szczytu dają możliwość stania w korku, a nie "przelatywania".

      • 2 5

  • Czemu tylko 17???

    Przebijam ofertę, proponuję 170.
    I dodałbym przejścia rozkładane, lateksowe ,rozdawane pieszym na festynach.
    W razie potrzeby -wyciąga z kieszeni i rozkłada.

    • 24 10

  • (1)

    A na tej Grunwaldzkiej to po co ten bus pas co?Dla dwóch linii na krzyż?Kogoś chyba coś boli

    • 37 7

    • co z tego, że dla dwóch linii, skoro bardzo obleganych i istotnych, które są wiecznie spóźnione

      • 1 6

  • (3)

    niezbyt mądry pomysł

    • 29 10

    • a co konkretnie proponujesz? (2)

      jakie masz doświadczenia z budowy dróg i organizacji ruchu? warto je wykorzystać.

      • 0 4

      • (1)

        wystarczy zdrowy rozum, ja go mam w przeciwieństwie do ciebie

        • 2 1

        • co ty wiesz o moim doświadczeniu? Ja się tylko Ciebie pytałem, mistrzu riposty

          • 0 0

  • Tymczasem w Gdyni jedno przejście na Morskiej (2)

    to kwestia analiz, studium wykonalności, kilku miesięcy i kilkunastu tysięcy złotych. Na koniec oczywiście przedstawiane jako sukces rządzących

    • 7 5

    • Przynajmniej decyzje są przemyślane. (1)

      • 2 2

      • Bardzo przemyślane

        Wspomniane przejście jest "budowane" przy tunelu, podobno dla osób niepełnosprawnych: tylko po jednej stronie drewniane schody na kładkę SKM, po drugiej strome zbocze. Genialnie rozwiąże wszystkie problemy.

        • 1 1

  • (3)

    Sposób na zakorkowanie miasta. Wielkie osiedle na każdym rogu i dodatkowa sygnalizacja świetlna co 50m

    • 32 10

    • sposób na odkorkowanie miasta: (2)

      przeprowadzenie się blisko przystanku SKM, pozbycie się samochodu i wykup abonamentu na rower elektryczny MEVO.

      • 1 8

      • Dla mnie to realne. Tylko gdzie wypożyczyć mevo z przyczepką na 2 dzieci? (1)

        • 3 1

        • warto zgłosić ten pomysł do operatorów MEVO

          W Warszawie Veturilo z przyczepkami dla dzieci lub małe Veturilo dla dzieci jest dostępne. NIe szukaj problemów do rozwiązania, tylko rozwiązań do problemów. Dzieci rosną.

          • 0 1

  • juz na elblaskie przy Cubus-ie zrobili dobrze pieszym. za to koreczki zrobily sie potezne juz od szkoly muzycznej. brawo inzynierowie-wasze analizy sa faktycznie wysokiej klasy. my kierowcy czule was codziennie wspominamy....

    • 38 8

  • logika z przejściem przy dworcu PKP całkiem się rozmija

    Będziemy mieli 2 pary świateł na około 100 metrów... Na to mógł tylko totalny ignorant wpaść... I oczywiście w mniemaniu Grzelaka, który chyba nawet prawka nie ma nie zwiększy to korków

    • 35 13

  • Buspasy (3)

    Buspasy nie zdają egzaminu,cały czas samochody osobowe skracają sobie drogę omijając korki buspasami. Wystarczy zobaczyć co się dzieje przy dworcu w Gdańsku i Podwalu Przedmiejskim w stronę Okopowej.S.M o wiele więcej tam zarobi niż na zakładaniu blokad.

    • 30 11

    • (1)

      A czy SM ma prawo zatrzymywać samochody? Chyba nie.

      • 5 0

      • Mają

        Jeśli wjedzie m.in. pod zakaz ruchu lub jest z nimi Policmajster

        • 1 0

    • Auta wjeżdżające na bus pas nie blokują autobusów, zjeżdżają szybciej do skrętu-wjezdzają na bus pas, przekraczają linię ciągłą-. w ten sposób zmniejsza się korek jadących na wprost. Działa to dobrze, choc nie z przepisami.

      • 0 2

  • Himalaje Głupoty

    fRAG jest zły a do urzędników nie zapominajcie kto wrzucać będzie kartkę do urny. Następnym razem pani Dulkiewicz nie dostanie mojego głosu tak łatwo jeżeli te przejścia powstaną

    • 27 15

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane