• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

17 nowych przejść dla pieszych i nowe buspasy w Gdańsku

Maciej Korolczuk
9 lipca 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Koncepcja budowy naziemnego przejścia dla pieszych przy Dworcu Głównym jest już gotowa. Koncepcja budowy naziemnego przejścia dla pieszych przy Dworcu Głównym jest już gotowa.

17 nowych przejść dla pieszych oraz nowe buspasy mają wkrótce usprawnić poruszanie się po głównych arteriach w Gdańsku. Zyskać mają piesi i pasażerowie komunikacji. Urzędnicy i inżynierowie ruchu zapewniają, że płynność ruchu nie pogorszy się, a kierowcy nie odczują negatywnych skutków.



Jak oceniasz działania miasta w zakresie buspasów i nowych przejść?

O planach budowy kolejnych buspasów i naziemnych przejść dla pieszych władze Gdańska poinformowały we wtorek na konferencji prasowej. Z dziennikarzami spotkał się Piotr Grzelak, wiceprezydent Gdańska i Tomasz Wawrzonek, wicedyrektor Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni.

- Nowe buspasy i przejścia dla pieszych to element Gdańskiego Pakietu Dostępności w zakresie dostosowania infrastruktury miejskiej do potrzeb osób niepełnosprawnych - mówi Piotr Grzelak. - Łącznie powstanie 17 nowych przejść dla pieszych w 14 lokalizacjach. 10 z nich ma już zapewnione finansowanie. W tym roku powstaną dwa nowe buspasy: na Schuberta (Suchanino) i na Trakcie św. Wojciecha (od posesji 451 do 389 w kierunku centrum). W planach mamy kolejne.
Powstający buspas na Schuberta. Powstający buspas na Schuberta.
O planach drogowców informowaliśmy na początku lutego.

Dziś trwają prace nad wytyczeniem buspasów na:



- Każdy, kto jeździ autobusem na tym odcinku, zdaje sobie sprawę, jak poprawi to jego komfort podróży i skróci czas podróży od kilku do nawet kilkunastu minut - przekonuje Tomasz Wawrzonek.

Kolejne buspasy w Oliwie, na Chełmie i Przymorzu



Kolejne miejsca, w których mogą powstać pasy przeznaczone dla komunikacji miejskiej to:

  1. al. Grunwaldzka zobacz na mapie Gdańska na odcinku od Bażyńskiego do Wojska Polskiego,
  2. wydłużenie pasa do skrętu w prawo w ciągu ul. Witosa zobacz na mapie Gdańska przed skrzyżowaniem z Wilanowską,
  3. buspas na al. Rzeczypospolitej zobacz na mapie Gdańska, między ul. Kołobrzeską a ul. Hynka.


Drogowcy chcą też przyspieszyć autobusy mniejszymi, "miękkimi" działaniami. Wśród nich jest m.in. otwieranie zatok autobusowych, by opuszczający ją autobus nie musiał czekać na włączenie się do ruchu, lecz płynnie ruszyć na wprost.

Planowane nowe naziemne przejścia dla pieszych w Gdańsku. Planowane nowe naziemne przejścia dla pieszych w Gdańsku.

Przejścia dla pieszych w Gdańsku: 17 nowych



Wkrótce poprawę poruszania się po mieście odczują nie tylko pasażerowie komunikacji miejskiej, ale też piesi i osoby z ograniczeniami ruchowymi, w tym osoby niepełnosprawne. Miasto przygotowuje się do budowy lub już buduje 17 nowych przejść.

- Kończą się prace nad projektem naziemnego przejścia dla pieszych przy Bramie Wyżynnej zobacz na mapie Gdańska. Na przełomie roku będziemy gotowi do realizacji tej inwestycji - zapowiada Piotr Grzelak. - Chcemy kontynuować budowę przejść na Podwalu Przedmiejskim, gotowa jest już koncepcja przejścia przy Dworcu Głównym i co ważne - mamy dla niej zapewnione finansowanie, bo to element budowy węzłów przesiadkowych w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych.

Przejście dla pieszych przy dworcu Gdańsk Główny zobacz na mapie Gdańska PKP i nie tylko



Przejście w tym miejscu ma mieć 8 m szerokości, a obok niego przebiegać będzie droga dla rowerów o szerokości 2 m. Powstanie nowa sygnalizacja świetlna, o 25 metrów wydłużone też zostaną perony tramwajowe. Przed budynkiem wyznaczone zostaną też miejsca postojowe kiss & ride (bardzo krótki postój) i zatoki taxi.

Jeszcze w tym roku ma być gotowe przejście przy Olivia Business Centre zobacz na mapie Gdańska na Grunwaldzkiej. W kolejnych latach pojawią się też "zebry" przy ETC na Zaspie zobacz na mapie Gdańska, na ul. Chłopskiej zobacz na mapie Gdańska na Przymorzu, między Pomorską a Piastowską. Miasto chce też odtworzyć przejście na al. Grunwaldzkiej zobacz na mapie Gdańska przy Teatrze Miniatura.

- Warto pamiętać, że budowa przejścia to nie tylko wylanie farby i ustawienie czterech znaków drogowych. To wiąże się z postawieniem masztów z sygnalizacją świetlną, budową sieci podziemnych czy korekty geometrii skrzyżowań - zastrzega Tomasz Wawrzonek.

Kierowcy nie muszą obawiać się przejść dla pieszych



Zmiany mają dotyczyć głównie najważniejszych arterii w mieście. Od dawna budzi to obawy kierowców, którzy boją się spowolnienia ruchu.

- Już od 2010 r. prowadzimy w Gdańsku Program Uspokojenia Ruchu, który ma wymierne skutki w malejącej liczbie wypadków ze skutkiem śmiertelnym - zastrzega Piotr Grzelak. - Mimo wprowadzania skrzyżowań równorzędnych czy stref "tempo 30", nasze działania nie wpływają na większe korki czy zmniejszenie średnich prędkości. Jedno nie przeczy drugiemu i nasze działania wcale nie ograniczają płynności ruchu - podkreśla wiceprezydent Gdańska.
Dodajmy, że wszystkie nowe przejścia dla pieszych zostaną włączone do systemu Tristar.

Opinie (569) ponad 20 zablokowanych

  • A kiedy jasniepanujący nabędą pojazd do udrożniania obwodnicy

    Stanie w korkach po 9 godzin w 21 wieku to chyba powód do dumy z rekordów światowych.

    • 8 2

  • Widzę, że wielu ludziom marzy się komunizm, jak w Korei Północnej. Ja nie jeżdżę samochodem, to też masz nie jeździć. (3)

    Jak chcecie ulic bez samochodów, to Kim przyjmie was w Korei bardzo chętnie, bo wasze poglądy są zgodne. Tam ludzie jeżdżą tylko komunikacją, albo rowerami.

    • 33 21

    • ironia czy odstawione tabletki?

      przypuszczalnie tylko samochodosis multiplex.
      Jazda samochodem jest źródłem wielu groźnych chorób.

      • 4 8

    • Najbogatsze miasta świata drastycznie ograniczyły ruch (1)

      Dlatego w nich się dobrze żyje. Polecam odwiedzić Zurych i Genewę. Nowy Jork też idzie tym tropem, a to kraj najsilniej usamochodowionych ludzi.

      • 3 3

      • Byłem w Zurychu i poruszałem się tam samochodem.

        Nie wyobrażam sobie inaczej, oczywiście w samym ścisłym centrum można i wygodniej sobie pochodzić na piechotę, ale dorośli, pracujący ludzie jednak wybierają samochód.

        • 4 2

  • A kiedy stajnia miejska i parkingi dla bryczek?

    Takie z kółkami, żeby można było konia przywiązać? Jak wracamy do XIX wieku to wtacamy. Bo w większości miast zachodnich najpierw pobudowano drogi obwodowe z pominięcie centrów a potem zabrano się za ograniczanie ruchu samochodowego i przejścia naziemne.

    • 20 5

  • Grzelak pamiętaj o progach pasujących zawieszenie w tym jestescie specjalistami acha i więcej swiatel niech janek z foremka zarabia

    • 11 3

  • Czy rzeczywiście bezpieczne???? (1)

    Każde przejście naziemne jest przycznkiem do ograniczonego bezpieczeństwa pieszych, przykładów nie trzeba szukać, oby nie stworzyły się same.

    • 20 11

    • Przyczyną są mordercy za kierownicami, nie przejście dla pieszych

      • 1 4

  • (1)

    Miasto nie do życia od dawna

    • 17 9

    • tia, place zastawione zaparkowanymi samochodami

      jak żyć, panie, jak żyć?

      • 1 2

  • Żałosne i niepotrzebne (1)

    • 14 10

    • Racja.

      • 1 0

  • stop przejściom dla pieszych (4)

    Właśnie Instytut Transportu Samochodowego opublikował dane, że Polak, jak widzi, że pieszy wkracza na przejście , jedzie szybciej, niż gdy pieszego nie ma. Przy ograniczeniu do 50 w mieście, jeśli pieszego brak, Polak jedzie średnio 59,6 kmh, a jeśli widzi pieszego wkraczającego na przejście, przyspiesza do 64,2 kmh.

    Gdańsk proponuje rozwiązania dla cywilizowanych społeczeństw, a tutaj nowe przejścia dla pieszych spowodują tylko więcej tragedii.

    • 20 13

    • ironia czy odstawione tabletki?

      nie kłam w żywe oczy udając że cytujesz

      • 0 8

    • to niech kierowcy nauczą się jeździć (1)

      • 6 3

      • Powiedz to zabitym na przejściach...

        • 0 4

    • zwiększy ilość korków , wypadków na przejściach ,

      • 0 0

  • Buspasy TAK
    Przejścia naziemne NIE

    • 14 15

  • A. (3)

    Przejście koło dworca to totalny bezsens. Przecież te matoły co nie potrafią zdążyć na autobus czy tramwaj ( pijani nocą ) będą mieli nowe miejsce żeby wbiec pod jadące auto... jakby problemem było przejść bezpiecznie pod ziemią...

    • 37 15

    • (1)

      Ci to akurat i tak przebiegają i skaczą przez barierki :)

      • 1 2

      • A teraz nawet tego nie będą musieli robić. Po pijaku wystarczy się położyć na pasach bo dla pieszych przecież są.

        • 3 1

    • "Przechodzenie przez jezdnię poza przejściem dla pieszych jest dozwolone,

      gdy odległość od przejścia przekracza 100 m. Jeżeli jednak skrzyżowanie znajduje się w odległości mniejszej niż 100 m od wyznaczonego przejścia, przechodzenie jest dozwolone również na tym skrzyżowaniu. "

      • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane